Gå til innhold

Kulturo: HD-DVD i salg i USA


Anbefalte innlegg

Den DRM-løsningen som Mosher snakker om er så langt ikke vedtatt som den endelige løsningen. Det har vært mange forslag fra begge leire om hvilke metoder som skal benyttes for å hindre illegal kopiering, og HD-DVD har ikke på noen måte verdens mest forbrukervennlige løsning de heller. Sony's makabre forslag ble slått uforholdsmessig sterkt opp i pressen da det kom omtrendt samtidig med rootkit-skandalen. Pressefolk eier ikke skam i livet og setter sjelden ting i perspektiv.

Det sier seg selv at BluBray ikke kan basere spillerene sine på oppkobling til en base, da mister de et enormt market. Det er tross alt ikke alle som har lyst på/mulighet til/råd til/osv bredbånd i huset selvom de vil se på film.

Den teknologisk beste løsningen er etter MIN mening BluRay sin, så jeg håper de vinner terreng raskt. Men det skjer vel neppe og vi ender vel opp med hybridspillere alle sammen som koster mer enn nødvendig.

5947449[/snapback]

 

Det teknologisk beste haddde i mine øyne vært å ikke binde dette mot et format, de burde kvitte seg med drm-maset og la folk feks ha filmene på disk om man ønsket. Personlig kommer jeg neppe til å kjøpe noen filmer av den "nye typen" før krypteringen er knekt, så kan man lagre det der man vil, og faktisk kjøre det uten å måtte kjøpe nye skjermer og skjermkort.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AtW, jeg er enig i at det beste for oss forbrukere er å stå fritt til å ha informasjonen vår på det formatet vi selv ønsker. Men hva som er best for oss, er sjelden best for bransjen. Den har ett mål for øyet og det er å skape mest mulig profitt. Det skaper igjen beinhard konkurranse som vi kan takke for at utviklingen går så raskt som den gjør.

 

Baksiden er selvfølgelig at produsentene vil binde oss kunder til seg og ikke la andre få tjene penger på deg. Tilsvarende gjelder for innholdsleverandørene som ikke vil at vi skal dele musikk/spill og filmer mellom hverandre som vi gjør idag. Det er i alle fall hevet over enhver tvil at piratkopiering trekker proppen ut av en betydelig del av markedet. DRM er desverre noe som vi neppe kan unngå, men det er ikke så sort/hvitt som mange skal ha det til. Det meste vil vi neppe merke noe til i det hele tatt ettersom 'amatører' ikke trenger å flytte informasjon på flere formater og vi 'eksperter (eller wannabees)' finner løsninger som omgår problemstillingen.. Det er brukergruppen midt i mellom som får svi, de ønsker seg noe de ikke får til. Bransjen har nok vurdert flere sider av saken, selvom f.eks musikkindustrien i USA har dritit på leggen i sin fremgangsmåte.

 

Vi får bare krysse fingra for at vi får en løsning som vi kan knekke, for en DRM fri fremtid har jeg vanskelig for å forestille meg.. :cry:

Lenke til kommentar
AtW, jeg er enig i at det beste for oss forbrukere er å stå fritt til å ha informasjonen vår på det formatet vi selv ønsker. Men hva som er best for oss, er sjelden best for bransjen. Den har ett mål for øyet og det er å skape mest mulig profitt. Det skaper igjen beinhard konkurranse som vi kan takke for at utviklingen går så raskt som den gjør.

 

Baksiden er selvfølgelig at produsentene vil binde oss kunder til seg og ikke la andre få tjene penger på deg. Tilsvarende gjelder for innholdsleverandørene som ikke vil at vi skal dele musikk/spill og filmer mellom hverandre som vi gjør idag. Det er i alle fall hevet over enhver tvil at piratkopiering trekker proppen ut av en betydelig del av markedet. DRM er desverre noe som vi neppe kan unngå, men det er ikke så sort/hvitt som mange skal ha det til. Det meste vil vi neppe merke noe til i det hele tatt ettersom 'amatører' ikke trenger å flytte informasjon på flere formater og vi 'eksperter (eller wannabees)' finner løsninger som omgår problemstillingen.. Det er brukergruppen midt i mellom som får svi, de ønsker seg noe de ikke får til. Bransjen har nok vurdert flere sider av saken, selvom f.eks musikkindustrien i USA har dritit på leggen i sin fremgangsmåte.

 

Vi får bare krysse fingra for at vi får en løsning som vi kan knekke, for en DRM fri fremtid har jeg vanskelig for å forestille meg.. :cry:

5947629[/snapback]

 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du mener at å binde kunder til seg på den måten og properitære formater skaper hardere konkurranse (eller kjappere utvikling), dette er konkurranseHEMMENDE tiltak, og en uting, som bare går på bekostning av forbrukere. Men jeg er enig med deg, de virker veldig ivrige på DRM, så jeg kommer til å sette penga på at noen brekker beskyttelsen.

 

AtW

Lenke til kommentar
Vi får bare krysse fingra for at vi får en løsning som vi kan knekke, for en DRM fri fremtid har jeg vanskelig for å forestille meg.. :cry:

5947629[/snapback]

 

Det vil alltid være mulig med analoge kopier, eller digital frame-capturing. De som kan det, får nok til nesten optimal kopi. Så piratkopiene vil alltid florere.

 

Rart de ikke forstår dette, disse superhjernene hos Sony et.al.

 

De som laster ned piratkopier av filmer er ikke så sinnsykt opptatt av kvalitet (som regel) og dermed vil de ikke bry seg om små anomaliteter i bildet (bare se på populariteten til CAM'er og Telesyncs). Mens de som faktisk bryr seg om kvaliteten vil få det verre da avspillingsmulighetene blir drastisk redusert med disse totalt idiotiske kopisperrene.

 

Lurer virkelig på når de skal ta til vettet og heller gå for kvalitetsforbedring med pengene de bruker til å:

 

- Skape irritasjon hos kunden

- Gjøre produktet sitt mindre tilgjengelig hos forbrukeren

- Kompliserte sluttløsninger som øker time-to-market og dermed cost/benefit

- osvosv

Endret av Fangs
Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt hvorfor du mener at å binde kunder til seg på den måten og properitære formater skaper hardere konkurranse (eller kjappere utvikling), dette er konkurranseHEMMENDE tiltak, og en uting, som bare går på bekostning av forbrukere.

5947665[/snapback]

Mulig jeg ordla meg litt feil. Konkurranse vil generelt sett føre til raskere utvikling da aktørene hele tiden tilstreber å ha det beste produktet.

Når dette produktet omsider er ferdig vil neste skritt være å binde kundene til sin egen teknologi så produsenten kan tjene mest mulig penger.

 

Jeg vil ikke si dette nødvendigvis er direkte hemmende heller, 'monopolet' vil brytes av andre aktørers varer og tjenester hvis de lanserer noe bedre.

 

At forbrukeren ikke står i fokus er en kjent sak, det sørger markedøkonomien for. Det gjelder å tjene mest mulig penger, hvis forbrukeren nyter godt av det er det bare en positiv sideeffekt ;) Propritære løsninger kommer vel som et resultat av å ville kontrollere, noe f.eks MS har tjent enorme penger på. De utvilker en 'standard' som de mener er best og vil selvfølgelig også kontrollere pengeflyten som har noe med formatet å gjøre. Trist men sant.

Lenke til kommentar

Litt enig på denne fronten, så vidt meg bekjent så er tanken med Blu-Ray at den må kobles på nett for at du i det hele tatt skal kunne se dine egne filmer. Dette for å laste ned godkjennings nøkler (DRM). Kan ikke tenke meg at jeg kjøper noe som krever dette.

Mosher  :w00t:

5946715[/snapback]

 

 

Feil, og hvis dette hadde vært tilfelle ville det også gjelde HD-DVD siden det er AACS DRM'en, som er hoveddelen av DRM, er i begge systemene.

 

Ja det må være de tunge codec'ene som tvinger frem heftigere hw. Tviler på at iHD og BD-J krever så utrolig mye systemressurser at man trenger 1 Gig med ram og viftekjølte prosessorer. :hmm:

 

Mvh

5947421[/snapback]

 

Hepp, du bør nok følge litt bedre med, Sony ville ha det slik at man måtte koble spillern mot nettet for å bruke den. Jeg skrev også at "det er tanken" og ikke at det er slik.

Helst vil de store aktørene på både software og hardware siden ha full kontroll, men tror de ikke hadde fått solgt produktene sine da.

 

Mosher

Lenke til kommentar

BD kommer til Norge til høsten. PS3 lanseres globalt.

 

Du kan gjerne si at jeg skal følge med, men jeg tror jeg har lest mer om disse formatene enn det du har. Og jeg har brukt vesentlige timer på å motbevise svada at jeg nesten blir uvel bare av å tenke på det.

 

Aviser skal gjerne blåse opp store overskrifter og det har gått utover BD uten at man egentlig skjønner forskjellen og likheten mellom HD-DVD og BD. Blant annet sies det at BD ikke er bakoverkompatibel med DVD, noe som er fullstendig svada fra ende til annen.

 

Forskjellen i DRM mellom HD-DVD og BD er minimale. Jada det er noe strengere på BD, men ikke noe man ikke allerede kjenner slik som vannmerke. Den DRM'en som er HOVEDKOMPONENTEN av DRM'en er AACS utviklet av MS og en drøss andre selskaper. Hvis det er noen DRM som skal hente nøkler etc på internett så må det være denne, og da er vi shit out of luck fordi denne DRM'en sitter i både HD-DVD og BD. Og hvis det hadde vært slik at man måtte på internett for å hente nøkler så hadde vi nok fått rapporter om det fra USA by now.

 

Mvh

Lenke til kommentar

Suveren sak, USA fornekter seg ikke.

 

Skrevet av: David , 26.04.2006 kl. 13:45

Økonomisk kriminalitet straffes hardere enn seksuelt misbruk o.l., fordi noen mister _pengene_ sine. På fotballspråket heter sånt "kjøpt og betalt".

 

Ikke uenig med David, her lukter det beinhard lobbyvirksomhet. Penga rår, det er det liten tvil om.

Lenke til kommentar
Suveren sak, USA fornekter seg ikke.

 

Skrevet av: David , 26.04.2006 kl. 13:45

Økonomisk kriminalitet straffes hardere enn seksuelt misbruk o.l., fordi noen mister _pengene_ sine. På fotballspråket heter sånt "kjøpt og betalt".

 

Ikke uenig med David, her lukter det beinhard lobbyvirksomhet. Penga rår, det er det liten tvil om.

5990441[/snapback]

 

Nå skal det jo sies at høyere straffer er mer effektivt mot økonomisk kriminalitet, enn feks diverse typer vold, men poenget er uansett at straffene som foreslåes er helt hinnsides enhver fornuft. Jeg er sikker på at det lønner seg å gå inn på et lager å stjele dvder, istedet for å kopiere de.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...