Gå til innhold

Adesina - En RepRap Mendel 3D-Printer - Adesina ferdigstilles!


Anbefalte innlegg

post-3443-1271319206,8827_thumb.png

 

English readers please press here:

 

 

Adesina is a Nigerian name which means "first of many children" or "she opens the way".

She is a RepStrap Wooden Mendel, built like the Mendel orginal design.

I chose to post my worklog at this norwegian forum to inspire a local community, and perhaps help with sourcing. Feel free to ask questions in english in the commentary thread, and I will try to answer.

Pictures are in hidden spoiler tags throughout this thread.

Please note: This forum thread is only for the project. Comments have their own thread here.

 

Edit: I made an English wiki page on reprap.org.

 

 

 

Adesina er et Nigeriansk navn som betyr "den første av mange barn", eller "hun åpner veien". Det er ikke uten grunn at Adesina fikk dette navnet, da jeg planlegger at hun skal bli den første i en lang rekke av 3D printere.

 

Ja, jeg skrev 3D printer. Nei, det er ikke tull, og nei, det blir ikke vannvittig dyrt.

 

Kort fortalt skal Adesina bli en plotter som skriver med smeltet plast. Tenk deg en datastyrt, høypresisjons limpistol, som skriver lag på lag med plast til man får en gjenstand ut av det. Utfyllende informasjon finnes på www.reprap.org, se introduksjonsvideoen der, så vet du hva det er snakk om.

 

post-3443-1271078175,999_thumb.jpeg

Her er et bilde av arbeidstegningen.

 

Det som er interessant med maskinen, er at den kan replikere halvparten av sine egne deler! Det forskes også på å printe kretskort, og mye annet morsomt. Men selv om jeg kunne lage mange gode grunner for å rettferdiggjøre å bygge Adesina, er dette først og fremst for gøy.

 

Siden det er stor etterspørsel etter plastdelene til Mendel, blir prisen presset opp. I tillegg blir frakt og mva til norge ofte dyrt. Jeg har derfor bestemt meg for å begynne å lage Adesina i tre. Dette vil selvfølgelig ta tid, men veien er målet for min del, og jeg gleder meg stort til prosessen. I tillegg ser jeg for meg å lære oppbyggingen av maskinen veldig godt, noe som vil være en god erfaring å få med seg. Det vil bli gjort mange forenklinger i oppbyggingen av delene, men tanken er å ligge så tett opptil Mendels originale design som mulig, slik at jeg kan printe proteser til Adesina hvis hun skulle skade seg.

 

Budsjettet er ikke fastsatt, men jeg regner med å ha en fungerende printer for ca 5.000,-.

 

Tidsplanen er ubestemt, men det kan nok fort ta 6-12 måneder.

 

Hvis det er andre som også bygger seg Mendel, er jeg veldig interessert i å komme i kontakt for utveksling av deler, spleising på frakt osv.

 

En oversikt over deler som er skaffet, og utgifter til nå finner du i et Google Spreadsheet

Dette er første gang jeg deler et Google dokument, så jeg tar gjerne imot tips hvis jeg har gjort noe teit.

 

  • Arbeidsplan fremover
  • Bygge x-aksen
  • Teste elektronikken og motorene
  • Designe kraftoverføringsmetoden (belte/kjede)
  • Bygge extruderen
  • Printe!

 

 

Kommentarene er blitt store, har flyttet hjemmefra og inn i egen leilighet. Besøk dem her.

Endret av Nudel
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Baby steps.

 

Første preliminære steg til rammen er tatt. Her er en link til en genial skalert 1:1 utskrift som triffid.hunter har lagd.

 

Jeg har liggende en del avkapp av diverse harde tresorter, jeg kappet en ca 2cm tykk flis, klipte og limte på malen og måkte i vei med kappsag, stikksag, båndsliper og benkeboremaskin.

 

Delen må si å være en prototype da hullene ikke ble helt rette. Ellers hadde delen vært fullt brukbar, tross den forferdelige styggheten.

 

Bildene er ikke fraværende, de er bare litt sky.

Bildeteksten befinner seg under bildene.

 

 

post-3443-1271079727,4168_thumb.png

Takk til triffid.hunter. Bildet er postet her for at andre kan kopiere fremgangsmåten til egen bygging.

 

post-3443-1271079385,4034_thumb.jpg

Bladet begynner å bli sløvt...

 

post-3443-1271079393,1996_thumb.jpg

Funksjon over form!

 

post-3443-1271079405,147_thumb.jpg

Her er hullene rette.

 

post-3443-1271079399,538_thumb.jpg

Men de kom skeivt ut på andre siden. Hastverk er lastverk.

 

 

 

Kommentarene koser seg i egen leilighet, hjelp dem med innflyttingen her.

Endret av Nudel
Lenke til kommentar

Kulelager, loddestasjon, regn

 

Regn, regn. Ikke noe spesielt underholdene å holde på ute, så hvis det ikke letter blir det ingen z-tensioner i dag. Jeg har forenklet den en del for å gjøre det lettere å lage den i tre. Får se hvordan det fungerer i praksis.

 

Bestilt litt "kapton"-tape også. Løpende utgifter oppdatert 15.04.2010

 

Litt bilder gjør vel ingen skade.

 

 

post-3443-1271319902,4474_thumb.jpg

Kulelager er i hus. 48(!) av de små, 2 av de store.

 

post-3443-1271319910,7449_thumb.jpg

Sam & Max flashbacks anyone?

 

post-3443-1271319919,7955_thumb.jpg

Hele loddestasjonen i min fabelaktige lightbox. Stasjonen er lagd av billige kamerastativer og krokodilleklemmer som du blant annet finner på dealextreme.com, samt en plastikklemme og en +5.00 lesebrille jeg fikk på jobb. Må skaffe et kamerastativ til, så jeg kan lage en modulær del.

 

 

 

Kommentarene har kommet i hus, besøk dem her.

Lenke til kommentar

Dette handler ikke om Adesina direkte, men viser litt om hva som er mulig med 3D printing.

 

Cirka klokken 15 i dag, la jeg ut en Rubiks Kube på thingiverse. (Thingiverse er en side der man deler 3D modeller tilpasset utskrift på 3D printere).

 

Så, i løpet av kvelden dukker det opp litt kommentarer, modellen blir faktisk featured av en admin og alt er såre vel. Helt til det dukker opp en epost "Someone Made a Thing You Designed", da lolla jeg på ordentlig og smilte bredt for meg selv! Fikk innspill på orienteringen for å gjøre det lettere å printe, endret litt og la ut nye modeller, og venter nå bare på tilbakemeldinger på dem.

 

Hvis ikke dette er tøft, kan ikke jeg definisjonen på ordet skikkelig.

 

 

 

Lenke til kommentar

Rammen satt sammen

 

post-3443-1271617672,9582_thumb.jpg

I dag fikk jeg satt sammen rammen preliminært.

 

Føler dette går fort framover (optimist ja), så bestilte like gjerne elektronikken og motorene. Løpende utgifter på Google Docs.

 

Robo fra Nederland printet forresten ut en fungerende versjon av 3D-kuben min i går!

 

Fremgangsmåten til dagens arbeid er hemmelig. Så hemmelig at den er i spoilertag.

 

 

post-3443-1271617541,1946_thumb.jpg

Einar briljerte med gjerde- og båndsag i helga, og lagde en hel haug med proffe hjørner.

 

 

post-3443-1271617550,5786_thumb.jpg

En smule vakrere enn mine kan man si. Tusen takk!

 

 

post-3443-1271617562,1099_thumb.jpg

Siden bitene er supersymmetriske er det enkelt lage en jigg å bore etter. Først merker du opp nøyaktig der hullet skal være, klemmer på et par trebiter som anlegg på benkebormaskina og sjekker plasseringen med et tynt eller spisst bor. Jallaboret jeg målte med var ikke helt rett, så da jeg boret med et skikkelig bor ble hullene litt forskjøvet, men det ordnet seg.

 

 

post-3443-1271617577,3419_thumb.jpg

Når det første hullet er boret, er det bare å snu klossen og bore det andre hullet fra motsatt side, så blir det fint og symmetrisk.

 

 

post-3443-1271617591,1622_thumb.jpg

Samme prinsipp ble brukt på de de andre hullene.

 

 

post-3443-1271617607,461_thumb.jpg

Så kom det til gjengestengene. Litt tape gjør det enkelt å måle av hvor det skal kappes.

 

 

post-3443-1271617622,823_thumb.jpg

Nytt leketøy tas i bruk, dette skal gå som smurt tenkte jeg...

 

 

post-3443-1271617634,0887_thumb.jpg

Skal tro om Biltema kanskje mente "vi sender ikke med noen kappeskive" når de skrev Professional på esken?

 

 

post-3443-1271617645,3165_thumb.jpg

Den trofaste Dremel-knockoffen min har fast gjemmested, så ingen fare.

 

 

post-3443-1271617672,9582_thumb.jpg

Legg til lyden av en minikappeskive, noen minutter og noen muttere og vips! Rammen er mye større enn den endelige versjonen skal bli. For enkelthets skyld, kappet jeg først alle stengene en halvmeter lange, så de må kappes ned til ca 29,37 og 44cm i sine respektive plasseringer. Må også skaffe 4-5 meter mer til hjørnene, bunnen og z-aksen.

 

 

 

Takk for oppmerksomheten!

 

Kommentarene briljerer på hjemmebane.

Lenke til kommentar

Rammen ferdig. z-bar-top-clamp ferdig. z-leadscrew + z-tensioner prototype.

 

post-3443-1271793024,1986_thumb.jpg

 

Slik ser Adesina ut i kveld, alle mål etter planen. (Noen av stengene er lengere enn nødvendig, men innvendige mål er riktige).

 

Det gjemmer seg noen linker til RepRap Wikien blant bildene.

 

 

post-3443-1271793041,6319_thumb.jpg

Vinkelsliperen fikk seg kappeskive og gjorde kort prosess med tilpassingen av stengene til rammen.

 

post-3443-1271793051,4904_thumb.jpg

Organisering av komponenter...

 

post-3443-1271793062,4618_thumb.jpg

...gjør det lett å sette sammen deler. Her er toppen av Adesina ferdig, klemmene som er ytterst skal hold fast z-akselstålet. Mulig de må justeres, eller lages nye hvis jeg ikke har vært helt heldig med drillingen, men det blir uansett senere.

 

post-3443-1271793024,1986_thumb.jpg

Adesina i fotostudioet, som for tiden består av sengen på gjesterommet. Alle stengene i bunnen må skrus fra hverandre for å sette på flere deler etterhvert, men jeg ville skaffe meg en følelse for størrelsen. Hun blir mye, mye mindre enn jeg hadde forestilt meg.

 

post-3443-1271793075,8796_thumb.jpg

Her er en prototype tiltenkt å kombinere z-leadscrew og z-tensioner i en del, noe mange andre har gjort før meg. Vellykket som et konsept, men ubrukelig i maskinen, spesielt fordi jeg greide å speilvende konstruksjonen. Var dessuten vanskelig å bore hull på langs, så må lage en borejigg og skaffe et lengre bor. Eventuelt går det jo an å lage den i to deler og skru sammen etterpå.

 

post-3443-1271793083,1708_thumb.jpg

På alle småskruene skal det sitte kulelager som en del av en beltemekanisme som driver z-aksen opp og ned. Det store hullet med ører skal huse det store kulelageret og selve z-gjengestag-skruen som har et tannhjul nederst. Det skal være en lignende konstruksjon på andre siden, men delen der strammeskruen er skal isteden huse en motor.

 

 

 

Kommentarene holder til her.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Z-tensioner ferdig

 

Har valgt å gå litt vekk fra prototypen min, og lage nederste del av z-aksen i to deler, som deretter blir skrudd sammen. Det blir rett og slett for vanskelig å bore så lange hull nøyaktig med det verktøyet jeg har.

 

 

 

 

post-3443-1272541792,6947_thumb.jpg

Gjengestengene er bare avkapp satt på for å illustrere.

Skruen med kulelageret er flyttbart for å kunne stramme beltet.

 

post-3443-1272541812,399_thumb.jpg

Vinkelen som er tapet på skal selvfølgelig festes skikkelig, men må ha z-leadscrew-base ferdig først.

 

 

 

Ellers venter jeg på posten, og det er en del designvalg jeg ikke får tatt før jeg har flere deler i hus. Har blant annet bestilt polymorph thermoplastic med tanke på å støpe tannhjul. Det gleder jeg meg til å prøve!

 

I tillegg driver jeg å redesigner hele y-aksen på nytt, med avløpsrør og m4 gjengestenger. Venter på litt deler fra Clas Ohlson, så skal det bli testet ut.

 

 

Kommentarer? - Klikk her.

Endret av Nudel
Lenke til kommentar

Bed-Prototype. Maltraktering av gammel scanner. Mottak av tannhjul. 1 stk Z-Leadscrew-Base ferdig.

 

Har vært mest pusling i det siste. Fikk kappet og boret massevis av hull i diverse deler i dag, men mangler litt før de er ferdige til montering. Kunne også tenkt meg å teste om motorfestene passer før jeg skrur det endelig sammen.

 

Elektronikken ligger på posten, og blir hentet i morgen!

Edit: Viste seg at det var motorene, ikke elektronikken. Bilder kommer i neste update.

 

Fant er en utrolig interessant (og til tider morsom) video der Adrian Bowyer, mannen bak reprap, har en flott presentasjon av teknologien. Den ligger på youtube i fem deler, den første er her:

Men anbefaler å laste ned originalvideoen her: http://video.fosdem.org/2010/maintracks/reprap.xvid.avi (215M)

 

Hadde vært interessant å høre hva dere syntes om presentasjonen. Kan hjemmeproduksjon konkurrere ut, og ta over for masseproduksjon?

 

Det har skjedd mye annet rart, men det gjør seg bedre med litt bilder ved siden av fortellingen:

 

 

post-3443-1273182137,0037_thumb.jpg

post-3443-1273182143,7222_thumb.jpg

post-3443-1273182149,6698_thumb.jpg

En kjapp prototype til en kraftig forenklet seng (build-bed), som fungerte usedvanlig bra tatt i betraktning av at alle hull ble merket og boret på øyemål. Problemet var at den ble litt høy, samt var vanskelig å justere. Men Einar har en genial forbedret versjon på gang, så følg med!

 

post-3443-1273182156,7616_thumb.jpg

post-3443-1273182165,5053_thumb.jpg

post-3443-1273182170,0067_thumb.jpg

post-3443-1273182174,7409_thumb.jpg

Ellers har Einar igjen briljert med blant annet båndsag og lagd disse vakre festene til akselstålene som senga skal sitte på.

 

post-3443-1273182182,0629_thumb.jpg

Undertegnede har derimot briljert med destruktivitet. En AGFA snapscan 1236u som det ikke finnes drivere til lenger, ble fratatt en del interne komponenter. Fant blant annet en steppermotor, noen tannhjul og et flott belte som jeg tror jeg kan bruke.

 

post-3443-1273182187,9464_thumb.jpg

post-3443-1273182193,7155_thumb.jpg

Fikk helikopter-belte-tannhjulene jeg bestilte fra Dealextreme. De er vannvittig små! Så tviler på om de er brukbare..

 

post-3443-1273182198,8972_thumb.jpg

De passe utrolig fint til beltet fra scanneren dog, så vi får se. Beltene fra Dealextreme dukker forhåpentligvis opp snart.

 

post-3443-1273182683,5034_thumb.jpg

Her er en stk (den venstre) z-leadscrew-base ferdig. Greide å ta 24mm istedenfor 22mm bor, så hullet ble for stort, men en liten remse med tetningslist ordnet det. Kanskje det til og med er en fordel at det er litt bevegelsesmulighet der? Lov å håpe, hvis ikke kan jeg kjapt lage en ny.

Hullet i bakkant skal holde z-akselstålet.

 

post-3443-1273182690,362_thumb.jpg

Her er et bilde av bunnen. Der det store kulelageret sitter nå, skal det etterhvert sitte et tannhjul.

 

 

 

Kommentarer, innspill, spørsmål?

Endret av Nudel
Lenke til kommentar

Adesina begynner å ligne Mendel!

 

post-3443-1273346417,8898_thumb.jpg

(Stor oppløsning denne gangen).

 

Satte meg ned i kveld og skrudde sammen alle delene jeg har ferdige.

 

Passformen er ikke helt fullkommen alle steder, men mer enn bra nok (spesielt hvis det viser seg at det fungerer rent teknisk). Boret opp alle hullene til m8 gjengestengene på nytt med 8,5mm bor, og det ble en lek å sette sammen i forhold til første gang. Er skeptisk til om motorfestene er brukbare, da de er en del tykkere enn originalene, og akslingen til motorene muligvis ikke vil stikke langt nok ut.

 

Men fremover vil jeg fokusere mest på å lage en forenklet versjon av x-aksen.

 

Dette er gøy! :)

 

 

Ble du like engasjert som meg? Da kan du gi uttrykk for det i kommentartråden.

Lenke til kommentar

Tannhjulstøpingsguide, x-akse prototype.

 

Nok en liten update, syntes jeg gjør litt her og litt der uten å bli helt ferdig med noe. Lekte meg med polymorph thermoplastic i går, det var et artig og anveldelig materiale! Og i dag mens jeg sagde thick sheets (monteringsplatene til elektronikken) fikk jeg en ide til x-aksen som jeg måtte se om fungerte i praksis.

 

Mer informasjon gjemmer seg sammen med bildene.

 

Traff tilfeldigvis en hyggelig norsk mendelbygger på IRC i går. Besøk bloggen hans her: reprap.blogg.no.

 

Ellers bygges det enda en mendel i Norge, ifølge denne bloggen her: makingamendel.blogspot.com.

 

 

 

post-3443-1273582669,432_thumb.jpg

Som lovt, et bilde av en av fire motorer. De er veldig søte!

 

post-3443-1273582628,2007_thumb.jpg

Her er da oppsettet for å støpe tannhjul, inspirert av Vik på reprap.org/wiki. Sag til tre platebiter, gjerne akryl som er veldig greit da du ser hva som foregår, og bor hull gjennom hjørnene på alle platene samtidig så de blir på samme plass. Sett gjerne nummer eller tegn på platene så du vet hvilken vei og rekkefølge de skal sitte sammen. Bor så hull på størrelse med ønsket tannhjul kun i den midterste platen.

NB: Jeg tenkte å bore senterhullene etter støping, men det var ikke så enkelt å få bra. Så jeg anbefaler å først bore et hull gjennom alle platene i ønsket senterhullstørrelse og så sette i en passende bolt mens du støper, da blir det bra.

 

post-3443-1273582635,7777_thumb.jpg

Klipp til en nøyaktig bit av tannreima du skal lage tannhjul til. Det er veldig viktig at tennene møtes helt nøyaktig. Hvis det ikke er helt eksakt treff, så gjør som meg og sett på en tapebit så det blir en eksakt passform.

 

post-3443-1273582644,8275_thumb.jpg

Kok vann, putt i litt termoplastkuler (du trenger ikke mye for et lite tannhjul), vent til de er gjennomsiktige, ta dem opp og press ut vannet av dem, legg i vann igjen for å få litt ekstra varme i seg.

Putt i formen og klem sammen raskt, skru gjerne på skruer og muttere så du får klemt det skikkelig. Vær obs på at plasten utvider seg når den stivner, så strammer du mutterne for hardt til kan akrylen sprekke.

 

post-3443-1273582654,81_thumb.jpg

(Vanskelig å ta bilde av det ferdig hjulet). Vent til plasten begynner å bli opak, demonter platene og ta ut tannhjulet. Vent til det er helt hardt før du begynner å bruke det, ellers vil tennene bli ødelagt.

 

post-3443-1273582663,3799_thumb.jpg

Siden akrylen er kald vil det framskynde prosessen, og jeg hadde problem med små tannhjul at plasten stivnet raskere enn jeg greide å skru på mutterne. Det funket like greit å klemme sammen for hånd og sette på en tvinge.

 

Hvis det ikke blir bra, putt delen i varmt vann igjen, vent til den smelter og prøv en gang til.

 

Jeg har ikke prøvd disse hjulene i praksis over tid, så jeg vet ikke hvordan de vil fungere på sikt. Men de fungerer helt utmerket når man tester med beltet for hånd.

 

post-3443-1273582678,5827_thumb.jpg

Dette er da prototypen til en side av x-aksen. Mangler å lage en festemetode til akselstålet.

 

post-3443-1273582686,3499_thumb.jpg

Tomt for skiver? Finnes mange gode råd på IRC :p

 

post-3443-1273582693,747_thumb.jpg

Slik skal motoren sitte.

 

post-3443-1273582701,8468_thumb.jpg

Og slik skal beltet sitte. Ble litt knapp avstand mellom de midterste kulelagrene, så det må gjøres om.

 

post-3443-1273582710,2288_thumb.jpg

Ellers lagde jeg en morsom regnefeil, og ble påmint at utvendige mål ikke er det samme som sentermål. Hadde dessuten vært greit å sjekke med sjablongen i maskinen før boringen begynte.

 

post-3443-1273582718,7976_thumb.jpg

Bortsett fra at den ikke vil så langt ned, fungerer den helt utmerket. Det sitter en "trapped nut" i klossen til høyre, og det støpte tannhjulet driver lett plattformen opp og ned.

 

post-3443-1273582725,8102_thumb.jpg

Dukket opp en pakke med (kapton?)tape fra dealextreme i dag. Hva syntes dere om merkingen?

 

 

 

Det var det for denne gang. Til neste gang skal jeg skru sammen senga som Einar har lagd, den ble veldig bra!

 

Edit: Fant linken til tannhjulstøping på reprap.org/wiki

 

Dette er en link til kommentartråden.

Endret av Nudel
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tannhjulstøping 2, X-akse prototype v3, Wade's extruder samt heater barrel ankommet.

 

Arbeidet går fremover sakte men sikkert. Bestilte tannreim etter de offisielle spesifikasjonene i dag, regner med å få dem om et par uker, og det skal etter planen være den siste middels store/dyre delen til Adesina.

 

Elektronikken måtte bestilles på nytt, da den sannsynligvis har kommet bort i posten.

 

Over til bildene...

 

 

 

post-3443-1274287629,339_thumb.jpg

Versjon 2 av tannhjulstøpingen. Denne gangen med en inkscape-produsert nøyaktig mal som glatt ble temmelig oversett, så resultatet ble ikke helt suverent.

 

post-3443-1274287637,5772_thumb.jpg

Poenget er å ha bolte sammen de to nederste platene, og ha en løs topplate som...

 

post-3443-1274287645,4808_thumb.jpg

...klemmes på for hånd. De to små boltene i topplaten er for at senterhullet skal sentreres i forhold til bunnen. Det fungerte greit, men hadde på mange flere bolter enn nødvendig.

 

post-3443-1274287703,4406_thumb.jpg

Slik så midtplaten med hjulet ut fra undersiden når topp og bunnplaten var tatt av.

 

post-3443-1274287709,8263_thumb.jpg

Og slik så det ut fra oversiden.

 

post-3443-1274287716,3228_thumb.jpg

Hjulet blir skrellet fra tannreima, eller omvendt.

 

post-3443-1274287723,2055_thumb.jpg

Etter å ha råkjørt med lysstyrke og kontrast i Gimp, dukket det opp to ferdige tannhjul som fungerer helt utmerket. (Rent bortsett fra at tannreima de passer til er alt for kort til der den skal brukes, så jeg må uansett støpe nye).

 

post-3443-1274287732,2128_thumb.jpg

Et kjapt bilde av versjon 3 av x-aksen, denne gangen med riktig avstand på hullene samt kulelagere montert. Det sitter tilsvarende lager på undersiden, og de fungerer overraskende bra, selv på første forsøk. Så det ser ut som om denne prototypen blir den endelige versjonen.

 

post-3443-1274287758,33_thumb.jpg

Nyt synet av en vakker printet extruder!

 

post-3443-1274287765,2113_thumb.jpg

Designet av Wade og printet av Marcus Wolschon, en forumbruker på forums.reprap.org. Det lille tannhjulet til motoren gjennomførte trolig en hasardiøs rømning fra konvolutten under postgangen, så han sender meg et nytt.

 

post-3443-1274287772,1533_thumb.jpg

Jeg har satt den sammen litt feil på bildene, og må lage en del justeringer, men den fungerer likevel ypperlig til å extrude ledninger :)

I det store hullet i bunnen der ledningen nå kommer ut, skal det sitte en...

 

post-3443-1274287777,0749_thumb.jpg

...extruder heater barrel! Rundt denne skal det spinnes en varmetråd som skal varme opp munnstykket og smelte plasten, før den skal renne ut av det 0.5mm store hullet i bunnen. Den hvite plasten er PTFE, som skal isolere og dermed hindre at extruderen smelter.

Denne delen er som regel noe av det første en nybegynner ødelegger, så jeg bestilte like gjerne to stykker.

 

Det var alt for denne gang.

 

 

 

Tusen takk for oppmerksomheten rundt Adesina! Det kom plutselig noen tusen flere treff på tråden i løpet av få dager. Fortsett å hold øye med arbeidsloggene på diskusjon.no, det er alltid nye og kreative prosjekter på gang. Og ikke vær sjenert, det er dine kommentarer og innspill i kommentartrådene som holder dem gående!

 

Kommentartråd spør du? *** Klikk her ***

Lenke til kommentar

X-akse del 1 ferdig!

post-3443-1274357996,1735_thumb.jpg

 

Ser ut til at prototypen av x-aksen har utviklet seg til å bli en brukbar versjon. Det er først når motoren og beltet kommer på at det vil vise seg om det fungerer i praksis, men virker lovende så langt.

 

Legg forøvrig merke til den vakre y-aksen, igjen takk til Einar som designet og bygde den!

 

Flere bilder finner du ved hjelp av et enkelt klikk.

 

 

 

post-3443-1274358093,6745_thumb.jpg

X-aksen med motorfestet.

 

post-3443-1274358086,5668_thumb.jpg

Ingen kulelager på undersiden, da det ble litt dårlig plass. Det fører til en anelse slark, men håper det ikke har så mye å si i praksis.

 

post-3443-1274358110,4629_thumb.jpg

post-3443-1274358103,4856_thumb.jpg

post-3443-1274358116,6172_thumb.jpg

Høyre del av x-aksen.

 

post-3443-1274358126,4501_thumb.jpg

Detaljbilde av y-aksen. Delene med kulelagrene legges på plass og justeres lett til eksakt passform ved hjelp av mutterne.

 

post-3443-1274358138,1842_thumb.jpg

Designet gjør at den kun beveger seg i ønsket retning. Alle andre akseretninger blir låst.

 

 

 

Da står designet av extruder-vognen for tur.

 

Kommentartråden er ikke langt unna.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Pakke fra Ultimachine.com

 

Alltid kjekt å hente store pakker på postkontoret!

 

Adesina kommer seg fremover, men som sagt i kommentartråden må elektronikken i hus før prosjektet kan ta neste ordentlige steg fremover. Min lille erfaring med USPS så langt er at "Priority Mail International Parcels" er å foretrekke fremfor "International Letter", da det ikke virker som om de oppdaterer sporingen på brev. Så jeg kommer nok for fremtiden til å heller betale litt ekstra for å få sendt dyrere varer som pakke (eller for eksempel med DHL) for å kunne følge skikkelig med på pakkens farefulle ferd. Noen som har erfaringer å dele angående dette?

 

Over til mer koselige ting, nærmere bestemt innholdsbestemmelse av en pakke som er kommet godt fram:

 

 

post-3443-1275081507,0573_thumb.jpg

2,2kg mat til Adesina, i form av 3mm PLA filament. Transparent "natural" farge.

 

post-3443-1275081513,4739_thumb.jpg

Fargen var litt for stilig til å unngå, så det ble 2,2kg svart også. Denne er helt opak, og skal bli ganske blank og fin når den er printet ut, så det gleder jeg meg til å se.

 

post-3443-1275081519,8265_thumb.jpg

En liten overraskelse var også med, nærmere bestemt en prøve på grønn PLA.

 

post-3443-1275081525,1792_thumb.jpg

Bildene gir ikke et helt rettferdig inntrykk av fargen, som er delvis transparent og glanset. Hvordan opasiteten er når den er blitt printet vet jeg ikke. Absolutt en stilig farge dette også.

 

post-3443-1275081537,5284_thumb.jpg

Fra Ultimachine.com fikk jeg også 5 fot nichrome 80 tråd, som skal brukes til oppvarming av skrivehodet. Bildet var litt kjedelig, så jeg får benytte anledningen til å si meg imponert med den profesjonelle innpakkingen av varene. Og er selvfølgelig ikke mindre imponert over at det ble sendt lynkjapt (samme dag, IIRC) som bestillingen ble gjort.

 

post-3443-1275081542,5625_thumb.jpg

Siste del av pakken var et par 100k Thermistor, som er temperatursensoren til skrivehodet. Bestilte to stk, fordi det er mange som ødelegger dem i begynnerfasen. De er forøvrig knøttsmå, bare 2.2mm på den bredeste delen av hodet. (Ja, jeg liker det digitalt skyvelære mitt). Og så tåler de 300 grader celsius!

 

 

Det var det for denne gang. Har også fått litt småplukk fra dealextreme, som termisk pasta og et IR-termometer. Men jeg vurderte det dithen at de var, om mulig, enda mindre spennende å ta bilder av enn nichrome tråden.

 

Har forøvrig en spennende overraskelse til Adesina på vei i posten, så følg med! ;)

 

Uenighet rundt min vurdering av spenningsnivåer i henhold til forutnevnte digitalt fotograferte gjenstander, bes rettes mot: Den offisielle kommentartråden

Endret av Nudel
Lenke til kommentar

Konstruksjon av extruder / skrivehode

 

post-3443-1275150663,2566_thumb.jpg

 

Fulgte bruksanvisningen på RepRapWiki, og koblet sammen skrivehodet til Adesina.

 

Er ikke helt sikker på at jeg har forstått alle steg i wikien korrekt, så fremgangsmåten jeg fremstiller her må tas med forbehold til den er godkjent av guruene.

 

 

 

post-3443-1275150323,8793_thumb.jpg

Litt gjengetape for å sikre koblingen mellom varmerøret og den termiske barrieren.

Viktig å ikke ha på for mye fordi gjengene kan bli ødelagt.

 

post-3443-1275150350,3257_thumb.jpg

Litt termisk pasta for å sikre varmeoverføringen.

 

post-3443-1275150356,2461_thumb.jpg

Viktig å ikke ha på for mye så man tetter skrivehodet.

 

post-3443-1275150362,4033_thumb.jpg

Et par kabelsko blir flådd...

 

post-3443-1275150367,8506_thumb.jpg

...for å sikre overgangen til nichrome tråden. Denne kan ikke loddes fordi den blir så varm at loddingen går opp.

 

post-3443-1275150373,8813_thumb.jpg

Tråden kobles ved å først legge en lengde langs røret mot skrivehodet...

 

post-3443-1275150663,2566_thumb.jpg

...for deretter å tvinne tråden inn i gjengene mens den overlapper seg selv. (Stort bilde).

 

post-3443-1275150386,8723_thumb.jpg

Ha en bit kaptontape klar til å klistre fast mesterverket.

 

post-3443-1275150392,2176_thumb.jpg

Så kommer turen til Mr. Thermistor. Benene må isoleres for å hindre kortslutning. Jeg syntes det var lettest å sette på en liten bit kapton og klippe vekk det som var overflødig.

 

post-3443-1275150398,9865_thumb.jpg

Legg merke til at jeg lot det være litt plass nærmest skrivehodet slik at temperaturføleren berører metallet i røret, og dermed gir en mer nøyaktig måling.

 

post-3443-1275150404,355_thumb.jpg

Tilføy mer tape for å isolere.

 

post-3443-1275150413,7769_thumb.jpg

Lodd fast temperaturføleren. Beklager den forferdelige loddingen...

 

post-3443-1275150420,153_thumb.jpg

...som heldgvis blir skjult av mer krympestrømpe. Tape fast ledningene så de ikke beveger på seg og ødelegger koblingene.

 

Det var altså et skrivehode. Jeg må modifisere konstruksjonen av vognen på x-aksen hvis jeg skal bruke extruderen slik den er akkurat nå, da ledningene kommer litt i veien.

 

 

 

Regnearket med utgifter er oppdatert.

 

Nok en gang: Den offisielle lenken til den offisielle kommentartråden.

Endret av Nudel
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hun lever! Og en overraskelse.

 

post-3443-1278265602,5681_thumb.jpg

 

Det har skjedd masse her, bare ikke helt i samme tempoet som til å begynne med. Etter ønske fra Marius5051 kommer det derfor nå en større oppdatering om hva jeg har holdt på med den siste måneden.

 

Bilder og mer utfyllende tekst og erfaringer gjemmer seg som vanlig under.

 

 

 

Først en liten guide til hvordan man spleiser sitt eget belte til z-aksen.

 

post-3443-1278265262,8057_thumb.jpg

Merk opp lengden du vil ha og subtraher nødvendig overlapping, jeg tok ca 4 cm. Ta en stykk stasjonær båndsliper og kjør i vei.

 

post-3443-1278265274,2085_thumb.jpg

Først den ene siden.

 

post-3443-1278265281,1425_thumb.jpg

Og så den andre siden.

 

post-3443-1278265286,7812_thumb.jpg

post-3443-1278265293,051_thumb.jpg

Lim deretter sammen med tre små dråper superlim. Det er viktig å lime punktvis da superlim blir sprøtt når det tørker, og da blir beltet stivt og vanskeligere å få rundt girene. Beltet er montert og fungerer greit. Z-aksen låser seg derimot av og til, er usikker på om det er beltet sin feil, noe som er mulig. Inntil videre bruker jeg beltet slik det er.

 

 

Pakker ankommet med elektronikk.

 

post-3443-1278265559,8022_thumb.jpg

Jeg har vært flittig på besøk på min lokale post i butikk i det siste.

 

post-3443-1278265571,3119_thumb.jpg

Har blant annet fått ekstra motorer i hus. (Masse ekstra kulelager har jeg også nå).

 

post-3443-1278265602,5681_thumb.jpg

Elektronikken fra Tech Zone er også kommet i hus. Det første ble som sagt borte i posten, så jeg fikk tilsendt et nytt. Begge settene kom likevel frem med et par dagers mellomrom, så jeg kjøpte like gjerne begge to, hvilket allerede har kommet godt med. (Les mer om dette under).

 

post-3443-1278265612,4057_thumb.jpg

De er knøttsmå i forhold til originaldesignet!

 

post-3443-1278265619,487_thumb.jpg

Litt førstehjelp måtte til på et par av de optiske stopperne.

 

post-3443-1278265625,1121_thumb.jpg

Og selvfølgelig måtte det lages en custom monteringsplate ...

 

post-3443-1278265695,6156_thumb.jpg

... og en custom power supply. Fin, ikke sant? :D

 

Mine erfaringer med elektronikken.

 

Det finnes ingen detaljert guide fra produsenten til dette elektronikksettet, men brukerne har begynt å få i gang mye bra informasjon på wikien: Tech Zone remix how to. Det er også en bra blog her, som har en fin liten guide om de første skrittene.

 

Men oppkoblingen er egentlig helt like frem hvis du laster ned koblingsskjemaene og setter deg inn i hvordan det offisielle settet monteres. Jeg fikk ihvertfall fint oppdatert firmware og koblet opp alle delene ved å bruke litt god tid.

 

Problemer oppstod først når jeg skulle koble opp extruderen. Den varmet seg fint opp og leste av temperaturer, og plasten begynte å dryppe ut i smeltet formasjon. Motoren kjørte derimot feil vei, så jeg koblet om noen ledere og POOF! Viste seg at ICene på kortet er laget for DC motorer, og ikke stepper motorer, så de fikk seg litt mye strøm, kanskje fordi maskina fortsatt var jordet via PSU?

 

Uansett kom det andre settet til unnsetning (haha) og jeg kunne teste videre med det uten å måtte vente to måneder på et nytt. Har også valgt, på anbefaling fra nophead, å bruke en dedikert stepper kontroller til extruderen isteden. Da slipper jeg forhåpentligvis å svi av flere ICer. Dessuten har jeg jo ekstra steppere fra sett nummer to, og kan kanskje bruke det brente kortet fortsatt hvis jeg lodder av den ødelagte komponenten.

 

 

 

 

Hvem er det som lever? Over til den virkelige overraskelsen!

 

post-3443-1278265636,0372_thumb.jpg

post-3443-1278265642,7429_thumb.jpg

post-3443-1278265648,8977_thumb.jpg

post-3443-1278265658,8691_thumb.jpg

post-3443-1278265664,6154_thumb.jpg

 

Hva er dette, spør du med, måpende blikk?

 

 

 

La meg presentere Adesinas søster Adia!

 

post-3443-1278266607,643_thumb.png

 

post-3443-1278265686,0948_thumb.jpg

(Stort bilde).

 

Jeg var griseheldig og var førstemann som så et "community set" fra Bath University RepRap Lab til kostprisen for plasten! Tilbudet var for bra til å la det gå fra meg, så jeg flesket til. :D Med god hjelp fra et par kompiser bygde vi så godt som alt det rent mekaniske på en kveld, og jeg har siden puslet med elektronikken og andre småting.

 

Hva skjer med Adesina nå?

 

Naturlig nok er hun skjøvet litt i bakgrunnen til fordel for nye leketøy. Men hvis du talte antall motorer i pakken jeg fikk, ser du at planene ikke er mye forandret. Adesina skal bygges ferdig, først som et proof-of-concept - siden jeg likevel har kommet så langt føles det unødvendig å ikke fullføre testen - deretter som en fullverdig funksjonell Mendel. Mange av tre-delene er vel så bra som plastvariantene, og har ingen behov for å byttes ut.

 

Det hersker derimot litt tvil om X-aksen. Sammenlignet med den skikkelige X-aksen på Adia, tror jeg nok at Adesina vil komme sørgelig til kort med varianten jeg har bygd til henne. Tiden vil vise hvor mange deler som må byttes ut. Selv om jeg har tenkt å fullføre Adesina, vil jeg ikke bruke enormt med tid på finpussing på noe som opprinnelig kun var et middel for å lage en plast-mendel, som jeg nå allerede har.

 

Førsteprioritet nå er å få Adia til å printe skikkelig, deretter kommer tiden til Adesina. Arbeidsloggen her vil oppdateres med nye ting angående Adesina, og kanskje et par drypp fra Adia hvis noen vil se det?

 

 

 

 

Overrasket? Gi uttrykk for dine følelser i kommentartråden.

Endret av Nudel
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

En liten smakebit - Oppvarmet seng

 

post-3443-1282999309,2205_thumb.jpg

 

Vær hilset alle sammen. Grunnet flytting har prosjektet stått forholdsvis stille den siste måneden, men her kommer ihvertfall en liten smakebit på hva som skjer med RepRap prosjektet mitt for tiden.

 

I den velbrukte spoilertaggen under, ser dere de første bildene fra et prøveoppsett på en billig oppvarmet seng (byggeplate) jeg akkurat har satt sammen. Grunnen til å bruke dette er for å holde en jevn temperatur på delene som printes, og dermed også få jevn avkjøling som forhindrer at plasten deformerer seg.

 

Varmeelementet er tatt fra denne lille saken, og jeg kjører det direkte på 220v. Etter ca. 10 minutter holder selve elementet 70-80 grader, og temperaturen på byggesiden øker med 10 grader rett over elementet. Metallet på strømkoblingen holder over 100 grader. Det fulgte med en tynn termisk plate som jeg regner med er tiltenkt å gi en jevnere varmefordeling. Jeg satte den på, men mulig den virker mot sin hensikt her.

 

Alt i alt en vellykket første test - tror jeg - siden jeg beveger meg på dypt, ukjent vann uten å kunne svømme. Hvis dere og folkene på RepRap forumene tror dette har noe for seg, vil jeg utvide med flere varmeelementer og isolere undersiden for å forhindre varmetap til luft.

 

 

 

post-3443-1282999309,2205_thumb.jpg

Kapton-tape, varmeelement og termisk lim fra dealextreme. Dibond FR platen via forums.reprap.org.

 

post-3443-1282999317,8426_thumb.jpg

God varme på elementet. (IR-termometer også fra dealextreme).

 

post-3443-1282999324,7137_thumb.jpg

Ikke så varmt i kanten...

 

post-3443-1282999331,7099_thumb.jpg

...men varmere i midten, over elementet.

 

 

 

Kommentartråd, for kommentarer til tråden.

Endret av Nudel
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

En milepæl er nådd!

 

post-3443-1285011486,5411_thumb.jpg

 

Etter å ha stått i ekstra den siste uka, og med god hjelp fra guttene på #reprap, er Aida nå kommet til stadiet hvor hun kan spytte ut plast som sitter fast på senga mens hun beveger seg i et forrykende tempo bortover.

 

Da gjenstår det bare x antall timer og dager med tweaking for å få litt penere resultat.

 

Bilder:

 

 

post-3443-1285011502,7346_thumb.jpg

Første lag henger på!

 

post-3443-1285011519,5471_thumb.jpg

Og fortsetter helt til den er ferdig.

 

post-3443-1285011558,1981_thumb.jpg

Her er programmet jeg bruker til å styre Aida.

 

 

 

Ellers kan det nevnes at jeg har startet opp en engelsk blog: RepRap Prescription. Den vil dreie seg om mer tekniske RepRap relaterte temaer, slik som tips og triks angående bygging og kalibrering, og forskjellige eksperimenter jeg går og grubler på.

 

Før du løper avgårde for å kjøpe din egen RepRap, kan du jo ta en titt på kommentartråden.

Endret av Nudel
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Ny heater block, endelig!

 

post-3443-0-34377100-1299080048_thumb.jpg

 

Baufilblad kom i hus, aluminium ble sagd, boret, gjenget, limt, smurt og tapet. Og vips, en ny heater block. På bildet tester jeg den ut og selv uten isolasjon greide den fint å varme opp til 200 grader, som er over temperaturen jeg trenger. Nozzlenen er jo dessuten hul, så dette lover godt. Nå venter jeg bare på at den kjøler seg ned så jeg kan få skrudd den på og testet extrusion!

 

Har forøvrig byttet ut RepSnapper med ReplicatorG, da det ikke finnes noen ny windows build av RepSnapper. Dessuten bruker ReplicatorG skeinforge, som gir økte muligheter. Får håpe jeg finner noen grunnleggende innstillinger for Mendel jeg kan bruke som basis.

 

Edit: Fungerer veldig fint å extrude og overgangen mellom kald til varm sone inne i extruderen er glatt og fin!

 

Kommentartråden finner du ved å klikke på punktumet her: [.]

Endret av Nudel
Lenke til kommentar

Oppturer og nedturer.

 

Vel, de gode nyhetene er at heater blokken fungerer veldig fint, og jeg har så smått begynt å forstå skeinforge. Jeg droppet ReplicatorG siden det ikke likte så godt å snakke med elektronikken min. Isteden bruker jeg skeinforge til å generere gcode, og RepSnapper til å sende den til printeren. Kvaliteten på der jeg har printet ut de siste to dagene har vært de absolutt beste hittil!

 

Den dårlige nyheten derimot er at flagget til endstopen på z aksen plutselig ikke ville samarbeide, og dermed prøvde en liten home kommando å trykke nozzle gjennom byggeplate. Resultatet ble at tuppen totalhavarerte og den må kondemneres. Jeg prøvde å sette på en hjemmelagd nozzle, men er visst ikke så lett å lage dem selv. Selv om boret var på 0.5mm ble nok hullet mye større, siden plasten som kom ut over 1.2mm bred. Ja, jeg skal ha det moro med å printe svære senere, men akkurat nå trenger jeg detaljene. :D

 

Webshopen jeg foretrekker - http://www.mendel-parts.com/ (faktisk den eneste jeg finner som selger nozzles uten grove fraktpriser) - er dessverre stengt ut uka grunnet voldsom pågang. Men jeg kommer til å legge inn bestilling på to-tre av denne og kanskje en av denne, om de ikke rekker å komme med neste versjon først. Da burde jeg ha nozzles en stund fremover.

 

Har lyst til å prøve ut arcols hot end. Men den trenger en modifisert x-carriage, som er litt problematisk å skrive ut akkurat nå.

 

Dagens protip: Bor et passe stort hull i byggeplata under 0 punktet, da kommer du til å kondemnere færre nozzles.

Dagens protip 2: Ha to printere, så kan du reparere den ene når den andre ryker.

 

Kommentartråden er her.

Endret av Nudel
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...