Gå til innhold

Får ikke signal på TV'n med HDMI kabel, bare med scart


Anbefalte innlegg

Hei.

 

I kveld gikk vi til innkjøp av en Panasonic 42"(TH-42PX80E) og kjøpte i samme slengen med en HDMI kabel som vi tenkte å bruke siden vi har gått over til digitalt bakkenett (Sagem) og ville skifte ut scartkabelen slik at vi får digitale signaler inn til TV'n i steden for analoge. (Har aldi vært borti HDMI kabler før).

 

Her oppstår problemet. Vi fikk signaler med en gang om vi koblet mottakeren til TV'n med scart, men ikke med hdmi-kabelen. Vi har prøvd flere ganger frem og tilbake, men fortsatt null signaler. Slik jeg forstår det skal det bare være å bytte kabler, men er det andre innstillinger vi må foreta for å få digitale TV signaler?

 

Håper det er noen som forstår hva jeg prøver å forklare og kan være behjelpelig slik at vi får digitale signaler inn til TV'n. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

 

I kveld gikk vi til innkjøp av en Panasonic 42"(TH-42PX80E) og kjøpte i samme slengen med en HDMI kabel som vi tenkte å bruke siden vi har gått over til digitalt bakkenett (Sagem) og ville skifte ut scartkabelen slik at vi får digitale signaler inn til TV'n i steden for analoge. (Har aldi vært borti HDMI kabler før).

 

Her oppstår problemet. Vi fikk signaler med en gang om vi koblet mottakeren til TV'n med scart, men ikke med hdmi-kabelen. Vi har prøvd flere ganger frem og tilbake, men fortsatt null signaler. Slik jeg forstår det skal det bare være å bytte kabler, men er det andre innstillinger vi må foreta for å få digitale TV signaler?

 

Håper det er noen som forstår hva jeg prøver å forklare og kan være behjelpelig slik at vi får digitale signaler inn til TV'n. :)

 

Hvis du leser bruksanvinsinga så står det der at du må switche fra vanli TV til HDMI. Det gjør du via en knapp på TV kontrollen.

Er i hvertfall sånn på phillips og samsung sine tv`r så regner med at det er sånn der å,

Lenke til kommentar

Selvsagt har jeg lest bruksanvisninga. ;) Der står det ingen info om dette i det heletatt. Har derimot vært i kontakt med Expert som fortalte at vi måtte gå inn på menyen til Sagem-boksen og foreta noen innstillinger. De innstillingene var allerede i orden, så det fungerer fortsatt ikke med HDMI-kabelen....

Lenke til kommentar
Selvsagt har jeg lest bruksanvisninga. ;) Der står det ingen info om dette i det heletatt. Har derimot vært i kontakt med Expert som fortalte at vi måtte gå inn på menyen til Sagem-boksen og foreta noen innstillinger. De innstillingene var allerede i orden, så det fungerer fortsatt ikke med HDMI-kabelen....

okey. hmm.. de har vell en utstilings TV på expert som de kan vise deg åssen du switcher over til HDMI. Det er jo det minste de kunne gjøre på butikken der?

Lenke til kommentar

Det er visstnok ikke noe galt med hverken kabelen, innstillingene på Tv'n eller meg for den saks skyld, problemer ligger tydeligvis hos Sagemboksen. Expert tok en tlf til Panasonic Norge for å utelukke at noe var galt på Tv'n, og de kunne fortelle at de hadde vært borti lignende tilfeller nylig hvor det er "tv-mottakeren fra Sagem som ikke akspepterer å bruke digitale signaler. Dermed blir det å dra der hvi kjøpte Riks-Tv for å få byttet til Grundig i steden og håper dermed det løser problemet. Expert testet vår boks og en de selv hadde, og vår fikk de ikke til å virke, men var ikke noe problem med den de selv hadde....

 

 

okey. hmm.. de har vell en utstilings TV på expert som de kan vise deg åssen du switcher over til HDMI. Det er jo det minste de kunne gjøre på butikken der?
Lenke til kommentar
Fikk du ordna dette?

 

Nei, dessverre. Vi dro på Obs! Elektro i kveld og tok med oss TV-mottakeren, men fikk beskjed om at det ikke er noen problemer med boksen, men at problemet ligger hos Tv'n. Selgeren mente også at vi kan få like så gode signaler men en komponentkabel så vi fikk med oss en slik en for en billig penge. Vel hjemme så setter vi da i komponentkabelen, men heller ikke da får vi inn signaler. Det er kun scart som fungerer..... :mad:

 

Dette er langt fra bra nok, men nå aner jeg jo ikke helt hva jeg skal gjøre for Panasonic utelukker at noe er galt med TV'n og selgeren for Obs! Elektro utelukker at det er noe galt med Sagem-mottakeren....

 

Noen som aner hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Fikk du ordna dette?

 

Nei, dessverre. Vi dro på Obs! Elektro i kveld og tok med oss TV-mottakeren, men fikk beskjed om at det ikke er noen problemer med boksen, men at problemet ligger hos Tv'n. Selgeren mente også at vi kan få like så gode signaler men en komponentkabel så vi fikk med oss en slik en for en billig penge. Vel hjemme så setter vi da i komponentkabelen, men heller ikke da får vi inn signaler. Det er kun scart som fungerer..... :mad:

 

Dette er langt fra bra nok, men nå aner jeg jo ikke helt hva jeg skal gjøre for Panasonic utelukker at noe er galt med TV'n og selgeren for Obs! Elektro utelukker at det er noe galt med Sagem-mottakeren....

 

Noen som aner hva jeg kan gjøre?

Syns du bare skal gå til expert og si at det var ikke noe galt med boksen heller jeg. Så da må det være tv`n.

Husk kunden har alltid rett!. Forlang ny tv eller at dem SKAL komme å se på problemet med det samme. Be de ta med seg en boks som det er HDMI på og prøve en annen en. Funker ikke det så har du krav på ny tv.. men synes du er dum jeg, man handler verken på expert eller elkjøp pga Dårli service. opplevd det mange ganger. For de skal ikke motsi deg på noe. du har krav på en tv som funker på alt. Dette bør ordnes opp med en gang av selger av tv`n!!!..

Lenke til kommentar
Nei. Som man ba deg om før i tråden, så skal du bytte AV-kanal til HDMI.

 

Dette står i bruksanvisninga di, panasonic sin.

 

Selvsagt, du har helt rett. Jeg har av en eller annen grunn oversett det som sto lengre oppe, eller i allefall oversett hva jeg skulle gjøre. :whistle:

 

Harru sett på makan, nå ble det sannelig signaler bare jeg fant den riktige knappen. Jaja, så greit at dere er så kjekke og hjelper en stakkar ikke helt henger med. Kunne jo skyldt å at jeg er blond, men jeg er jo ikke det heller så da vet jeg ikke helt hva slags unnskyldning jeg har.... :innocent: men men, greit å hjelpe en idiot innimellom også, eller hva? :p

Lenke til kommentar
Nei. Som man ba deg om før i tråden, så skal du bytte AV-kanal til HDMI.

 

Dette står i bruksanvisninga di, panasonic sin.

 

Selvsagt, du har helt rett. Jeg har av en eller annen grunn oversett det som sto lengre oppe, eller i allefall oversett hva jeg skulle gjøre. :whistle:

 

Harru sett på makan, nå ble det sannelig signaler bare jeg fant den riktige knappen. Jaja, så greit at dere er så kjekke og hjelper en stakkar ikke helt henger med. Kunne jo skyldt å at jeg er blond, men jeg er jo ikke det heller så da vet jeg ikke helt hva slags unnskyldning jeg har.... :innocent: men men, greit å hjelpe en idiot innimellom også, eller hva? :p

 

Prøvde å si til deg for lenge siden om det jeg.. men hørte du etter: Nei :!:

Men men.. Godt det ordna seg for deg! :p.. hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...