Gå til innhold

MiniGuide: Hvor langt overklokker prosessoren min?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det kan være lurt å lage en omfattende guide for overklokking av E8600, den kommer nok til å være den ultimata overklokkeren for den ultimata nedren, snart.

 

 

Link til X-Bit Labs

 

Bedre å lage guide som omddatter alle enn bare en=)

Keep on with the good work, Todda

Takk, har lagt en eller to andre også tror jeg :p

Endret av todda7 -2rst1-
Lenke til kommentar
Det er for å gi et ca anslag..
Tenkte på det, men kan jo være en risiko om et program sier at cpu'en er f.eks. 95 grader, så er den 20 grader mer :p Sånn sett kan det ikke være veldig pålitelig..

 

btw. har ikke lært hvordan man quoter en enkelt setning, beklager :blush:

Endret av xerioN2k4
Lenke til kommentar

Ca. anslag @ +/- 10 grader er litt for drøyt synes jeg... Rart at ingen har sagt fra noe om det egentlig, for det er mange som er redd for temperaturen på pcen sin...

 

Ser på min E8400: Har Swiftech Apogee GT, 2x HWLabs 2x120mm rads og en Hydor Seltz II L30 pumpe. Prosessoren er på 40 grader :p Noe er feil med romtemp på 18 grader da :p

Lenke til kommentar
Ca. anslag @ +/- 10 grader er litt for drøyt synes jeg... Rart at ingen har sagt fra noe om det egentlig, for det er mange som er redd for temperaturen på pcen sin...

 

Ser på min E8400: Har Swiftech Apogee GT, 2x HWLabs 2x120mm rads og en Hydor Seltz II L30 pumpe. Prosessoren er på 40 grader :p Noe er feil med romtemp på 18 grader da :p

Stuck sensorer er veldig vanlig på disse E8XXX, begge mine er stuck på 38C i Realtemp (48C i Everest), dvs. at de aldri går under dette uansett kjøling. Litt flaut av Intel på en CPU fra midten av 2008, skal bli artig å se om den nye steppingen som E8600 bruker retter på dette, E0 som kommer til å bli tatt i bruk av både E8400 og E8500 også.

Lenke til kommentar

Nytter ikke å si noe, folk ser en eller annen post av en eller annen person på nettet hvor et eller annet OC-resultat blir postet med en gitt temp målt i et eller annet program og går bananas om de ikke selv opplever tilsvarende temps.

 

Personer starter tråder hvor de er bekymra for temp, en eller annen luring sier at dette er alt for varmt og anbefaler en TRUE kjøler til 500 kr eller aller helst vannkjøling til flere tusen. Da vil både prosessor leve lengre og OC resultatene blir mye bedre. Noen dager senere starter samme person en ny tråd og spør hvorfor prosessor er så varm med TRUE. Og en begynner å snakke om bytte av kabinett og nitro...

 

Han/Hun åpner kanskje samtidig en tråd hvor det spørres om hva OC er.

 

BTW flott guide!

Endret av Pastafarian
Lenke til kommentar

Veldig bra guide! Kan nevne noe om multiplier også kanskje. For jeg skjønner ikke hvorfor noen bruker x8 for eks på en Q6600? Mens "de feste" bruker x9. Jeg fikk mye lærdom fra maximus formula tråden. De gutta som holdt ut med meg der er noen helter:D Men er fortsatt ingen god overklokker så må fortsette og google når det er noe jeg lurer på:)

Lenke til kommentar

Bra guide!

 

Men det jeg ønsker er en guide som forklarer hvordan du kan pushe CPU, RAM og GFX til maks, teste det enkelt vis, samle resultata for å produsere et testet stabil settings.

 

Syns overklokking i de siste årene er blitt veldig Random. Det er dårlig med rutiner og det meste går på hvor heldig du er. Men et guide som sier:

1. Finn din maks FSB. slik gjør du det

2. Slik får du finne maks mhz på dinne ram brikker

2.1 Speed VS Timing

 

Også et veldig strukturert step by step guide som alle kan følge for å produsere gode clocks men kanskje litt i safemode.

Lenke til kommentar
1: Temperaturen din er FEIL!

Temperaturmåleren på prosessoren din måler feil, enkelt å greit.

 

 

Om dette faktisk er sant, lurer jeg på hvorfor det lages programmer for overvåking av temp. :hmm:

Dette gjelder som sagt core 2 serien. Mulig at det gjelder andre prosessorserier og. Jeg har opplevd dette spesielt med 45nm-serien, men også med 65nm-serien. Derfor kan man aldri være helt sikker på at temperaturen er rett. Når sant skal sies har jeg bare sett et par-tre 45nm c2d's med noenlunde rett temperatur, og jeg har vært borti en god del..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...