Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

KVM-over-IP/generell remote control av PCer


Anbefalte innlegg

Har noen maskiner stående eksternt. Disse kontrollerer jeg til en viss grad via TeamViewer per idag, men jeg merker nokså ofte at det hadde vært svært praktisk å ha anledning til å skru av/på strømmen på dem, fikle i BIOS o.l. Spørsmålet er da, hva slags utstyr trenger jeg til dette? KVM-over-IP gjør hvertfall deler av jobben, vet jeg.

 

Dette er ikke kritiske saker som involverer konfidensiell informasjon e.l., så sikkehetsaspektet kan jeg i praksis se bort fra. Går det da an å sikte seg inn på eldre, rimeligere utstyr? Endel av dette koster jo femsifret omtrent før man vet ordet av det, og det er jo bare tull dersom man kan slippe billigere unna.

 

Noen råd/tips? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På Ebay får du tak i eldre Supermicro X8 hovedkort med IPMI, som gjør det enkelt å styre hele PCen med Supermicro sitt eige IPMITool. Ram, hovedkort og cpu i ein totalpakke vil ligge under tusenlappen.

 

Hovedkort ligger på 50USD, X5677 på 25 USD og RAM ca 5USD per 4GB brikke. Frakt til Norge er ca 300kr. Også må du påberegne MVA som er 25%.

 

Nå er X8 etter min meining for gammalt. Og en bør helst sikte seg inn på X9 hovedkort, men prisene på disse er enda mange mange tusen. Du må regne med at ein Supermicro X9, med ram og CPU vil koste minst 5000kr  Eg håper at i løpet av 2018 så vil prisene på dette halveres.

 

Andre iKVM løsninger ville eg iallefall ikkje satsa på, det er bare dyrt og komplisert.

Lenke til kommentar

Om du fikser videooverføring på en annen måte enn KVM, så kan en fikse mus og tastatur på en enklere og mye billigere måte:

 

https://www.ebay.co.uk/p/USB-Cat5-Rj45-LAN-Extension-Adapter-Extender-Cable-Lead-Converter-up-to-150ft/1887584467

 

Har testet denne på en ekstremt lang Cat.6-kabel og det funker fjell. Jeg synes ihvertfall at KVM er plunder (i forhold til pålitelighet nå og da) og dyre saker. Du kan like gjerne bruke en ekstra skjerm som ekstern skjerm. Dette kan til og med skje over WiFi. Har sett eksempel på at noen tar i bruk nettbrettet sitt som ekstra monitor til sin Windows 10 (som ekstra skjerm nr 2). Er mange tilnærminger på det:

 

 

 

 

 

 

Dette er ikke løsningen nedenfor. Men Displayfusion kan gjøre flerskjermsoppsettet enklere å leve med.

 

https://www.displayfusion.com

Endret av G
Lenke til kommentar

Teamviewer lar deg fjernstyre maskiner, men ikke på BIOS-nivå.

 

Beklager, skulle ha lest førstepost igjen.

 

De der dingsene jeg nevnte tidligere er jo mer for å få fjernstyrt ting lokalt, om du da ikke VPN'er deg på en eller annen måte inn mot RJ-45-dingsen.

 

https://www.ebay.co.uk/p/USB-Cat5-Rj45-LAN-Extension-Adapter-Extender-Cable-Lead-Converter-up-to-150ft/1887584467

Endret av G
Lenke til kommentar

Ok, så du skal altså ha en måte å overstyre strømtilgangen på, og evt. kunne taste inn oppstartspassord, gå inn i BIOS lenge før en kommer inn i et OS.

 

Dersom maskinen din klarer seg med å starte opp selv og den BIOS-tilgangen ikke var så nødvendig, så kunne jo fjernstyring via en WiFi-strømkontakt vært en måte å ihvertfall tvinge maskinen til å miste strømmen på. Men, da kommer en jo ut for at det kanskje er nødvendig å trykke fysisk på en Power-knapp på PC/Server etterpå.

 

LOM som siDDis nevner (lights out managment) er jo ting man gjerne finner på f.eks. HP Servere. De skal ha seg ågerprisbetalt for det, det vil si at f.eks. HP vil ha deg på en abonnementslisensordning.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...