Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Noen som har erfaring med Satelitt Bredbånd fra Europasat?


Anbefalte innlegg

Hei, har fått med meg at satellitt bredbånd strukturen har blitt forandret. Og, et firma kalt for Europsat påstår at hastigheten etter oppbrukt kvote er god nok til å gjøre det meste på Internet. Har en familie på 5 og vi er storbrukere. Vi har hatt 4G Bredbånd fra telia i 2år, som funket helt fint til dem la inn DATA ROLLOVER, og reduserte kvoten man kan kjøpe. og gjorde prisen høyere. Vi endte opp med å måte kjøpe et ekstra 200gb abboment siden det blei altfor dyrt å kjøpe mere kvote. Uansett, lurer bare på om noen har erfaring med Satelitt bredbånd, og denne nye strukteren demmes.

 

 

 

Edit: Glemte å nevne at vi ikke har tilgang til noen form for kabelnett som Fiber, ADSL, etc. Eneste alternativene for greit nett er 4G, Satellitt. Disse kommer da med kvote og koster flesk!. Det eneste internet alternativet uten kvote er god Gammeldags Radio-Internett fra steinalderen som har top hastighet på 2mb/s og 150 i ping.

 

Beklager hvis dette var feil forum å legge dette ut på.

 

Takker for alle svar :)

Endret av MrRockyM8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, er litt skeptisk til det. Har lest gjennom abboments vilkår. Det står blant annet at det har 12måneds bindingstids, så hvis det viser seg å være dårlig så sitt man kanskje litt i saksa, har også funnet ut at hvis man nedlaster mye senker dem hastigheten med vilje både på full hastighet og redusert hastighet, sikkert for å ikke belaste dem med prioritert datakvote. 

 

I sverige har dem 4G Hjemme bredbånd uten kvote med redusert hastighet 1-15Mb istedenfor 60-80Mb med kvote. Kunne ønsket det fantes sånne alternativer i norge for dem som ikke har tilgang til et greit internet  :(

 

Er egentlig helt sjukt å måtte betale så mye for internet. Nesten 900kr i måneden for 200GB pakken fra Telia. I tillegg må man betale 199Kr for 20GB for den beste kvote pakken.

 

Mobil og satellitt bedriftene er nok de grådigste firmaene jeg har vært borti...

 

Huff :(

 

Europasat koster 989 kroner/måned der man etter 100GB data vil få inntil 1-5Mbp/s før kl. 17:00 og etter "vil den kunne variere litt". Det høres ikke veldig bra ut.

Endret av MrRockyM8
Lenke til kommentar

Om delay (som i antallet millisekunder en pakke bruker tur/retur) er viktig for deg utgår satelitt. Du vil typisk ende opp med 700ms responstid.

 

Du har ingen mulighet for radio? Eventuelt om du har noen som bygger punkt-til-punkt radiosamband i området? Alternativt at du kan se bebyggelse som har kablet internett?

Lenke til kommentar

Om delay (som i antallet millisekunder en pakke bruker tur/retur) er viktig for deg utgår satelitt. Du vil typisk ende opp med 700ms responstid.

 

Du har ingen mulighet for radio? Eventuelt om du har noen som bygger punkt-til-punkt radiosamband i området? Alternativt at du kan se bebyggelse som har kablet internet

 

Om delay (som i antallet millisekunder en pakke bruker tur/retur) er viktig for deg utgår satelitt. Du vil typisk ende opp med 700ms responstid.

 

Du har ingen mulighet for radio? Eventuelt om du har noen som bygger punkt-til-punkt radiosamband i området? Alternativt at du kan se bebyggelse som har kablet internett?

Dette kommer nok aldri til å skje. Radio internnettet er altfor tregt til mitt bruk uansett. Vi har punkt til punkt radio samband bygd i området, men jeg har ikke klar sikt. Ingen bredbånd bedrifter ser vel ikke vårt område som en god investering :(. Det som kanskje hadde funket er muligens sterkere radio antenne som mottar signalene. Dette siden basestasjonen er over 6km. 

 

Blir dyrt og grusomt å gå tilbake til det internettet, might not  be an option :/

 

Angående respondstiden, det som jeg muligens tenkte på er å ha 1 telia abbomang til spilling for eksempel, og satelitt bredbånd til streaming og nedlasting etc.

Endret av MrRockyM8
Lenke til kommentar

Joda, det hjelper lite å se hva man kan få kjøpt i Sverige. Hvem er det som selger det du nevner?

 

I Danmark selger Telia mobilt bredbånd med 500GB til 399 danske kroner, men det hjelper lite når vi ikke kan kjøpe det.

Disse karene her henviste meg til europasat: https://www.breiband...rodukter/liste/

 

Link til EUROPASAT Siden: https://europasat.no/

 

Lurer faktisk på til tider om Mobil bedrifter i norge her en avtale med staten å gjøre 4g dyrt eller noe sånt? Har spekulert på dette mange ganger...

Endret av MrRockyM8
Lenke til kommentar

 

Om delay (som i antallet millisekunder en pakke bruker tur/retur) er viktig for deg utgår satelitt. Du vil typisk ende opp med 700ms responstid.

 

Du har ingen mulighet for radio? Eventuelt om du har noen som bygger punkt-til-punkt radiosamband i området? Alternativt at du kan se bebyggelse som har kablet internett?

Dette kommer nok aldri til å skje. Radio internnettet er altfor tregt til mitt bruk uansett. Vi har punkt til punkt radio samband bygd i området, men jeg har ikke klar sikt. Ingen bredbånd bedrifter ser vel ikke vårt område som en god investering :(. Det som kanskje hadde funket er muligens sterkere radio antenne som mottar signalene. Dette siden basestasjonen er over 6km. 

 

Blir dyrt og grusomt å gå tilbake til det internettet, might not  be an option :/

 

Angående respondstiden, det som jeg muligens tenkte på er å ha 1 telia abbomang til spilling for eksempel, og satelitt bredbånd til streaming og nedlasting etc.

 

Tanken min er om du kan se (eventuelt om du klatrer opp på hustaket) noen som har fastlinje med litt hastighet, så er antagelig den beste løsningen punkt-til-punkt radio og å dele det abonnementet der. Man får fint 100/100Mbit over radio over en del kilometer :-)

 

Alternativet med å to abonnement er fint, så lenge man klarer å skille trafikken som skal over hvert av mediene konsekvent.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Enig med J--, om du har fri sikt til et nabohus med fastlinje så kan du sette opp et par Ubiquiti radioer, da får du båndbredde nok og veldig lav responstid over radiolinken... 

Tror vi har et sånt her system satt opp i nabolaget, men dessverre har vi ikke fri sikt. Nærmeste er kanskje 100-200meter, men fullt av trær i veien. Man må nok nøye seg med dyrt 4g til det kommer et reelt alternative i området. 

 

Kunne ønske kommunen tok initiativ til å få fiber i hele området. Men siden det handler sikkert nok om penger her også så tviler jeg stort

Endret av MrRockyM8
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nettverkskabler kan vel brukes til nabolaget? Jeg mener å ha lest at CAT6 tåler bruk opp til 250 meter før signalstyrken er svekket? Da trenger man ikke dyrt wifi utstyr eller lignende for god tilkobling. Ulempen med kabler er at man må enten få de opp i master eller grave de ned. 

Lenke til kommentar

Har faktisk funnet en en løsning til Nedlasting, streaming i full hd fra tid til tid. Telia kom jo nettop helt ut av det blå med noe nytt dem kaller for "DATA BOOST". Skiftet abbomang på mobilen til Telia, og nå kan jeg endelig nedlaste så mye jeg vil. Eneste minuset er at man må betale 39kroner for 3timer med ubegrenset data. Bruker mobilen som hotspot. Ikke den beste nedlasting hastigheten, men gjør jobben i hverfall.

 

Ellers funker det fint. Håper dette kommer direkte til mobilt bredbånd. Da kupper dem kanskje mobil bredbånd markedet en god stund.

 

Les om DATA BOOST Her: https://beta.telia.no/data-boost?gclid=CjwKCAiAtdDTBRArEiwAPT4y-yn-wUBJDItkgMyKbIN1OP7b7ZjHErujtf0FpbNHWxfUm8DnWr_wUxoCScgQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds&dclid=CK7oroLih9kCFYaamwodI9UK1g

Endret av MrRockyM8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...