Gå til innhold

Hvordan tilberede laksefilet?


Hewitt

Anbefalte innlegg

Okei, så jeg skal lage laks selv for første gang i mitt liv. Har kjøpt noen ferdig oppskårne porsjoner laksefilet i ferskvaren. Tenker vel å steke i ovnen med aluminiumsfolie rundt filetene, men så går det jo opp for meg at jeg egentlig vet ganske lite om hvordan jeg skal tilberede laksen for best resultat. På nettet står det omtrent tusen forskjellige varianter og muligheter.

 

Så, hva gjør jeg?

 

- Ovn eller stekepanne?

- Aluminiumsfolie eller ei?

- Hvor lenge stekes den?

- Noe som evt. skal pensles/drysses på fisken før steking for bedre smak?

 

Og, jeg har en side av fileten med skinnet på. Skal den spises med den på? :p

 

Takker og bukker.

Endret av Hewitt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer vel helt an på åssen du foretrekker laksen - ovnsbakt, pannestekt eller kokt. La uansett filétene tine før du tilbereder dem.

 

Hvis du tenker å steke dem i folie, er det viktig å huske å smøre folien før du pakker dem inn. Det gjør seg óg med litt salt, pepper og smør oppå fisken. La den stå på 200 grader i ca. 20 minutter.

Lenke til kommentar

Jeg pleier bare å bake mine i ovnen med sitronskiver på toppen. Legg de på litt aluminiumsfolie, ha på salt, pepper og så skivet sitron. Om du ikke har sitroner så går det helt fint å bruke sitronsaft på flaske. Gjør seg ekstra godt om du har på litt sitron etter steking også.

 

Om skivene er tinet/romtemp så trenger de vel ikke stort mer enn ca 10 minutter på ca 200 grader. Er de tæla trenger de 7-8 minutter ekstra.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Okei, så jeg skal lage laks selv for første gang i mitt liv. Har kjøpt noen ferdig oppskårne porsjoner laksefilet i ferskvaren. Tenker vel å steke i ovnen med aluminiumsfolie rundt filetene, men så går det jo opp for meg at jeg egentlig vet ganske lite om hvordan jeg skal tilberede laksen for best resultat. På nettet står det omtrent tusen forskjellige varianter og muligheter.

 

Så, hva gjør jeg?

 

- Ovn eller stekepanne?

- Aluminiumsfolie eller ei?

- Hvor lenge stekes den?

- Noe som evt. skal pensles/drysses på fisken før steking for bedre smak?

 

Og, jeg har en side av fileten med skinnet på. Skal den spises med den på? :p

 

Takker og bukker.

 

Stekepanne gir en høyere varme på én side, ovnen gir lavere varme over hele stykket. Overstekt/bakt laks er ikke særlig digg, så bruk gjerne ovnen i første omgang.

Folie brukes for å skåne råvarene og forhindre bruning. Det får være opp til deg å avgjøre hvordan du liker laksen din.

Den stekes/bakes til den er ferdig. Er det fileter du har, vil du antageligvis ha ujevn tykkelse på stykkene. Finn de porsjonene som er nærmest i tykkelse. Fisk er ferdig når kjøttet flaker, dvs. lett press gjør at kjøttet deler seg. Den tynne biten (buken) vil bli ferdig lenge før ryggen, så den kan du egentlig bare skjære av og kaste.

Salt er en selvfølge. Fisk tåler en del salt. Om det er oppdrettslaks du har, kan du fint gå amok med litt ferske urter som stavmixes i litt rapsolje. Skikkelig laks trenger ikke noe særlig ekstra.

 

Skinnet kan spises, men da må den rubbes (skjellene skrapes av) og fileten må stekes med skinnsiden ned på kraftig varme, med en god del olje. Det må skje fort, og fileten bør avsluttes i ovnen. Fjern buken her også, den blir overstekt på kort tid, og vil bare være i veien når du skal flytte på fileten.

Lenke til kommentar

Takker for råd alle sammen. Laget laksen for første gang selv forrige uke. Tok den da i ovnen i aluminiumsfolie. Hadde litt lite å steke den sammen med, men brukte litt olivenolje, salt og pepper og noe grønnsaker. Den ble intet annet enn veldig god, så laks kommer nok til å stå på menyen ofte!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Merkelig at ingen her har nevnt dill enda ohmy.gif

 

Olje, sitronsaft, salt, pepper og dill er alltid på mine stekte laksefileter

 

Det er ikke så merkelig, dill er tull.

Nei, dill er ikke noe særlig godt.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...