Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matematikk R1 eksamen høst 2011


Anbefalte innlegg

Tenkte å lage en tråd for R1 eksamen også for oss som skal ta opp dette faget som privatist i høst. I denne tråden kan vi diskutere foreberedelsesmetoder, pensum og i ettertid av eksamen. Eksamen blir avholdt 28.11.2011.

 

 

Tidligere eksamener:

 

Samling av R1 eksamener og heldagsprøver

 

Tidligere R1 eksamenstråder:

 

Tråden for vår 2008

Tråden for vår 2010

Tråden for vår 2011

 

 

Andre linker:

 

NDLA

Pensum på Youtube

Gjennomgang av eksamen vår 2010 på Youtube

Endret av Potetmann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for denne. Skal ta denne som privatist i år, men det er en del år siden jeg tok en eksamen sist. Da mener jeg vi fikk lov å bruke en egenskrevet formelbok. Er dette lov i dag?

 

Fant denne:

 

http://www.ulven.biz/r1/eksamen/R1_H10.pdf

 

Hvor det står at man på del 1 bare får bruke vanlige skrivesaker, og på del 2 kan bruke hva man vil. Betyr dette at man kan dra med seg både matteboka og alle oppgavene en har løst tidligere samt formelhefte, og egenskrevet formelbok?

Lenke til kommentar

På del 1 er kun skrivesaker tillatt, som du nevnte.

 

På del 2 er alle hjelpemidler unntatt kommunikasjon tillatt. Altså formelbok, løste oppgaver, notater, mattebøker, kalkulator osv. Det må allikevel nevnes at det ikke bare er å slå opp i matteboka, finne en lignende oppgave, og kopiere framgangsmåten. Oppgavene på del 2 er ofte vanskelige og er lagt opp slik at man må tenke litt utenfor boksen. Hvis du ser på oppgavene på del 2 fra tidligere eksamener, vil du se at de er ganske vanskelige til tross for at man kan bruke hjelpemidler.

Endret av stolavjens
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tenkte jeg skulle slenge inn ett tips om Wolfram Alpha, langt mer oversiktlig og enklere å bruke enn en kalkulator.

 

Hvordan skal du få brukt Wolfram Alpha under eksamen? Del 1 er uten hjelpemidler, del 2 er med hjelpemidler utenom internett.

 

Hvis du uansett ikke får brukt det under eksamen burde holde deg unna det, bli vant til kalkulator.

Lenke til kommentar

Trenger ikke bruke det under eksamen for at det skal være behjelpelig med å lære systemet. I går jobbet jeg f.eks. med fortegnslinjer, og det at WA viste både grafen og 1. gradsfunksjonene til 3. grads ligningene hjalp meg mye.

 

Ellers tilbyr WA også sine funksjoner i offline format gjennom Mathematica, dette koster penger og man må kunne bevise at man er student for å få det til en rimelig penge, men håper å skaffe meg dette før eksamen.

Lenke til kommentar

Noen tips. Kjøp en pensumbok (Sigma R1 fra Gyldendal er den jeg kjenner best) og regn ut alle de lange tekstoppgavene bakerst i hvert kapittel (i Sigma R1 fra Gyldendal), det vil hjelpe deg på del 2. For del 1 så gjelder det å kunne derivasjonsregler osv.

Jeg trenger egentlig bare repetisjonen, så jeg tenker å gjøre test deg selv i alle kapitler, og så går jeg løs på eksamensoppgavene. Det jeg har merket er at det er ganske utfordrende geometrioppgaver på eksamenene. Det er det som er det vanskeligste in my opinion.

Lenke til kommentar

Hvordan er det med forlenget tid på privatisteksamen?

 

Må man si ifra til noen eller får man det automatisk?

 

Jeg leverte legeerklæringen i fjor og læreren min sa at den gjelder for i år også.

Privatisteksamen stiller seg annerledes.

Søk på nytt, ta med legeerklæring på eksamensdagen og lever til eksamensansvarlig.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg skal ta denne eksamen i år , men sliter en god del. Har ikke hatt matte på 6-7 år og er veldig ukomfortabel hittil i skoleåret. Så tror jeg må sikte meg inn på en ståkarakter. Noen som har peiling hva man må kunne for å klare å få en 2-3'er ?

en treer er ca 40 % riktig...

en toer er ca 25 % riktig...

Lenke til kommentar

Trenger ikke bruke det under eksamen for at det skal være behjelpelig med å lære systemet. I går jobbet jeg f.eks. med fortegnslinjer, og det at WA viste både grafen og 1. gradsfunksjonene til 3. grads ligningene hjalp meg mye.

 

Ellers tilbyr WA også sine funksjoner i offline format gjennom Mathematica, dette koster penger og man må kunne bevise at man er student for å få det til en rimelig penge, men håper å skaffe meg dette før eksamen.

Hvordan får du til å tegne fortegnslinje på WA?

 

Hvis jeg setter funksjonen lik 0 får jeg nederst nullpunktene, men det hjelper lite da halve meningen med fortegnslinjer er å se hvilket fortegn den har til hvilken tid.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...