Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tvunget til ekstra jobb, lov?


Specturee

Anbefalte innlegg

På kontrakten min står det at jeg har 10 arbeidstimer pr uke, og 27% stillingsprosent.

Da har jeg hver torsdag og annenhver fredag, ettersom han har satt meg opp på hver fredag, vil da alle disse fredagene jeg hadde "fri" bli ekstra vakter. Han har ikke spurt meg, men bare satt meg opp der og forventet at jeg ville/kunne jobbe de dagene.

Hei.

 

Du svarer ganske unnvikende på om du har kontraktsfestet arbeidstid på torsdager og annenhver fredag. Slik jeg tolker det er at du ikke har det, og at arbeidsgiver derfor ikke gjør noe galt ved å endre dagene du jobber. Arbeidsplan skal vanligvis gjøres kjent to uker før iverksettelse (og skal drøftes med tillitsvalgte).

 

Det er mulig at du og din sjef har en muntlig avtale om at du kun skal jobbe de dagene du mener, men det vil jo antakeligvis være vanskelig å bevise i en tvist.

 

Når det kommer til å jobbe hver fredag i stedet for annenhver forstår jeg deg slik at du fortsatt også jobber hver torsdag. Du kan da tenkes å ha blitt satt opp med merarbeid. Men det er ikke sikkert. Det finnes muligheter til å gjennomsnittsberegne arbeidstid og hvordan dette er lov kommer an på om du har en tariffavtale eller ei.

 

Det virker uansett rart for meg at du har blitt satt opp med merarbeid uten at dette har blitt diskutert spesielt med deg. Du kan nekte merarbeid på bakgrunn av sosiale eller helsemessige forhold eller ved å tviste at det foreligger saklig grunn for merarbeid. Om ferieavvikling er gyldig grunn kan jeg ikke svare på. Det kan godt hende at det finnes scenarier hvor det er det.

 

Det er verdt å merke seg at både når det kommer til merarbeid/overtid og utarbeidelse av arbeidsplan skal helse ivaretas.

 

Jeg foreslår du tar en samtale med tillitsvalgte på jobben din eller kontakter fagforeningen din direkte om dere ikke har en tillitsvalgt.

 

Anonymous poster hash: 60727...25a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er også verdt å vite at man ikke har rett til å bestemme når ens egen ferie skal avvikles. Men det sies vel at et visst antall av ukene skal gjennomføres på spesiell tid av året. Nærmere detaljer finner man jo om dette i arbeidsmiljøloven.

 

Men, arbeidsgiver kan ha behov for å unntaksvis forskyve det, og om forholdene tilsier det så kan du få ferien din forskjøvet. Men du har krav på antallet feriedager like fullt. Det kan også tenkes at du har rett på noe kompensasjon for utlagte utgifter til flybilletter, hotell og what not..

 

Men en arbeidsgiver som år etter år er helt ræva på å tilrettelegge for ferie får misfornøyde ansatte, helt klart. Dialog er viktig.

 

Man er veldig heldig i Norge på ferie. I andre land så kan gjerne 2 uker ferie være normen for de nyansatte og man får først ekstraukene når man får lang ansiennitet..

Endret av G
Lenke til kommentar

En ting som man nok bør komme til bunns i er hvorvidt og evt når vaktene ble satt opp slik at alle arbeidere kunne se oversikten.

 

Hvis bedriften har et system på dette og du selv ikke har holdt deg oppdatert på listene så er vel du i fare for å ha gitt aksept ved ikke å levere innsigelser innen rimelig tid.

 

Nå vet ikke jeg hvor vanlig det er å endre på vakter uten å ha konkrete møter med den spesifikke arbeider, men jeg kan se for meg at det er regler som tillater arbeidsgiver å opplyse om slikt via et internt system for så å kunne forvente at arbeidere som blir påvirket selv tar opp evt problemer med den nye rotasjonen. Jeg ser iallefall for meg at problemet ville vært unngått dersom den ansatte hadde holdt seg oppdatert på vaktlister, noe jeg ville antatt en var forpliktet til.

 

Om systemet tidligere har sviktet gjetter jeg har forholdsvis lite betydning med mindre du kan vise til at det sviktet denne gangen.

Lenke til kommentar

Det jeg lurer mest på er hvorvidt arbeidslederen det dreier seg om er klar over hvordan han framstår, og hvilket ekstra stress hans oppførsel fører til hos de ansatte. Er han bare en ekkel drittsekk å arbeide for?

 

Er det noen andre goder ved å arbeide i bedriften som plasterlapper litt på det ekle?

 

En veldig konkret målestokk er lønnen. Nå er aldri lønn en helt 100 % erstatning for hva som helst slags oppførsel/opplevelser. Men er den høy nok så kan det til dels lappe litt på ubekvemmeligheter. Se bare på Fear Factor og slike show hva folk er villige til å gjøre for å prøve å vinne til seg penger  :wee:

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...