Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av Chevrolet Tahoe


M.H

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Noen Chevroletguruer her? Har bestemt meg for å kjøpe Chevrolet Tahoe sånn cirka fra 97 til 2000 modell. Har hatt planer om dette lenge, men har nå bestemt meg for å gjøre alvor av planene. Har prøvd å se etter biler i nærheten, altså Nord-Norge. Men utvalget er ikke kjempestort akkurat.

 

Har lest ganske mye og snakket ganske mye med folk som vet en del om disse bilene, så jeg tror jeg begynner å få ganske grei oversikt over kjente feil og hva man bør se etter på disse bilene (rust, dieselpumpe, pmd osv). Ser og at mange av disse er ferdig nedklasset til 3, 5 eller 6 seters personbil.

 

Nå har jeg funnet en som er overkommelig langt unna. Bilen er en 96 modell med 6,5 TD og 285´ km på telleren. Skal i følge selger være rustfri og i god stand. Ser grei ut i interiøret og utvendig. Noen svakheter eller andre ting jeg bør se etter? Girkasse f.eks? Eller noe annet å være obs på siden den har gått såpass "langt"? :)

 

 

Av erfaring (har jobbet med US biler) så er kvaliteten i en helt annen liga på bensinmotorene.

De kom fra 2000 og oppover. Siden du skriver at du har oversikt, så vet du sikkert også det.

 

Du kan enkelt klasse ned til B på modeller opp til 2004 (tror det er 2004).

Lenke til kommentar

Hei og takk fro svar.

 

Bensinmotorene er nok mer driftssikre enn dieselmotorene i Tahoe. 6,5 literen til Chevrolet har vel vært litt plaget med blandt annet dieselpumpe, styreenheten til pumpen. Er vel og en del som har blåst motorene, spesielt lett hvis man justerer opp turbotrykket.

 

Slik som det er i dag, ser det ut som det er grei skuring å klasse ned 99 modeller og nedover. Har hørt rykter om at 2000+ modeller er tilnermet umulig å klasse ned nå mer. Hvis det i det hele tatt er mulig, må det hvis gjøres hos Bergheim til den nette sum av rundt 20 000,-. Kan ikke bekrefte, men er nå det jeg har lest. :)

Lenke til kommentar

Hei og takk fro svar.

 

Bensinmotorene er nok mer driftssikre enn dieselmotorene i Tahoe. 6,5 literen til Chevrolet har vel vært litt plaget med blandt annet dieselpumpe, styreenheten til pumpen. Er vel og en del som har blåst motorene, spesielt lett hvis man justerer opp turbotrykket.

 

Slik som det er i dag, ser det ut som det er grei skuring å klasse ned 99 modeller og nedover. Har hørt rykter om at 2000+ modeller er tilnermet umulig å klasse ned nå mer. Hvis det i det hele tatt er mulig, må det hvis gjøres hos Bergheim til den nette sum av rundt 20 000,-. Kan ikke bekrefte, men er nå det jeg har lest. :)

 

Det stemmer. Det er _ikke noe problem_ å klasse ned disse. Men du må til Bergheim og det koster 17500+ mva. Hvor langt opp det er mulig er jeg usikker på. Men det er vel lite relevant å klasse ned en som er nyere enn 2003 pr.idag vil jeg tro, siden det vil utløse et avgiftskrav.

Lenke til kommentar

Tror dette gjelder Tahoer nyere enn 2000 modell. Eldre biler tror jeg kan klasses ned uten problem. Har lest litt i den tråden her på offroad.no.

 

En jeg kjenner som har en eldre Tahoe, hadde bare bestilt time hos biltilsynet og omregistrert den. Men nå var ikke den registrert som lett lastebil, men som personbil over 3500 kg. Hadde totalvekt på 3501 kg før omregistrering. :)

 

 

Er ikke sikker på om linking til andre forum er lovlig her? Beklager hvis ikke.

Lenke til kommentar

Tror dette gjelder Tahoer nyere enn 2000 modell. Eldre biler tror jeg kan klasses ned uten problem. Har lest litt i den tråden her på offroad.no.

 

En jeg kjenner som har en eldre Tahoe, hadde bare bestilt time hos biltilsynet og omregistrert den. Men nå var ikke den registrert som lett lastebil, men som personbil over 3500 kg. Hadde totalvekt på 3501 kg før omregistrering. :)

 

 

Er ikke sikker på om linking til andre forum er lovlig her? Beklager hvis ikke.

 

 

Det stemmer det. Men det var fra 2000 og oppover jeg nevnte i mitt første innlegg :)

Lenke til kommentar

De nyere tahoene er det ikke mulig å få nedregistrert.

Dette fordi det ikke gjøres noen endring for å få de oppregistrert, da kan man ikke nedregistrere ved å sette de tilbake som de opprinnelig var.. :)

Så enkelt er det.

 

Da er det opp til 2004 da :) Du får kjøpt de nye Tahoene på grønne skilter som kl B, men hvordan det blir/ble når de nye varebilreglene kom/kommer vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kan jo nevne at jeg nå har kjøpt en Tahoe 6,5 TD, og er veldig fornøyd så langt.

 

Den har kufanger som ikke er oppført i vognkortet, og for mange ekstralys. Var ganske sikker på at vegvesenet kom til å steile på det når jeg skulle klasse den ned til under 3500 kg. Men utrolig nok ble verken lysene eller kufangeren kommentert engang. :)

 

Etter det jeg har forstått, så kan de være ganske pirkete på "ulovlige" kufangere, og det er vel så og si umulig å få oppført kufanger i vognkortet hvis ikke det er montert orginalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...