Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av Chevrolet Tahoe


M.H

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Noen Chevroletguruer her? Har bestemt meg for å kjøpe Chevrolet Tahoe sånn cirka fra 97 til 2000 modell. Har hatt planer om dette lenge, men har nå bestemt meg for å gjøre alvor av planene. Har prøvd å se etter biler i nærheten, altså Nord-Norge. Men utvalget er ikke kjempestort akkurat.

 

Har lest ganske mye og snakket ganske mye med folk som vet en del om disse bilene, så jeg tror jeg begynner å få ganske grei oversikt over kjente feil og hva man bør se etter på disse bilene (rust, dieselpumpe, pmd osv). Ser og at mange av disse er ferdig nedklasset til 3, 5 eller 6 seters personbil.

 

Nå har jeg funnet en som er overkommelig langt unna. Bilen er en 96 modell med 6,5 TD og 285´ km på telleren. Skal i følge selger være rustfri og i god stand. Ser grei ut i interiøret og utvendig. Noen svakheter eller andre ting jeg bør se etter? Girkasse f.eks? Eller noe annet å være obs på siden den har gått såpass "langt"? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg hadde en tråd for en stund siden angående mulig kjøp av Ford F250, og da kom han med noen gode råd. Men har nå gått bort fra F250 siden det er vanskelig å få tatt C1 lappen her jeg bor.

 

Tenkte om noen hadde noen råd om noe spesielt siden den var gått såpass "langt". Langt i anførselstegn fordi det blir omtrent 16000 km i året. Noe jeg vil påstå er en ganske gjennomsnittlig kjørelengde i året. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg omsider bestemt meg for å dra og se på bilen. Har ganske god kontroll ellers, men dette blir min første bil med automatgir. Noen som vet hva på girkassen jeg bør se etter når jeg ser på bilen eller kjenne etter når jeg prøvekjører bilen? at den girer jevnt og uten ulyder? :)

Lenke til kommentar

Husk at hvis du finner en Tahoe du har lyst på som fortsatt er registrert til over 3500kg er det nå tilnærmet umulig å få nedregistrert de..

Smutthullet er tettet enn så lenge.

 

Husk at dette er en bil som i stor grad er gammeldags bygget med smørenipler over alt i forstilling og sånt, den skal vel ha smøreservice pr. 5000 miles eller.no.

MANGE av disse bilene har fått svært mangelfullt vedlikehold, og er å regne som trillende skrothauger.

Lenke til kommentar

neimenn heisann. ser jeg er anbefalt. hehe. vell må vell skrive litt da.

 

1: om vinteren, eller generelt hele året er det problemer med at det eirer på kabelskoene som står på batteripolene. er 2 batteri i disse bilene. men det er spesielt det på høyre siden. og når det skjer slår ikke startmotoren inn pga den får for lite strøm.

2: den er gådd langt. 6.5 td.. tjaa er jo turbo. levetiden er kortere enn 6.2 diesel som ikke har turbo. kan si det enkelt. min suburban med 6.2 liter har runda 330000 og det er aldri rørt en skru på verken motor eller gir. kun vanlig service.

på den tahoen så er det 4 trinns kasse. 4l80E eller 4l60E kasse. svakhetskasser pga dem blir tynet i oppoverbakker og ikke girer ned manuelt. da dreper du som regel 4 giret og full overhaling er nødvending. koster ca 25 lapper på girkasserveksted med deler.

spørr også etter hvor ofte det er skiftet olje og filter på girkassen. og på motor.

 

3: sjekk etter kakkling og ulyder ja. jekk opp bilen forran og bak og sjekk hjullager. er en helvettes jobb å bytte jullager. sjekk etter slakk i kryssene på alle stikkakslinger. du kryper under bilen. drar i kryssene for å kjenne slakken. er kryssene gåen på stikkakslingene begge forran og du har tenkt å bytte dem. ja da må du kjøpe deg spesialverktøy for å få løsnet låseringene for hjullageret. da jeg selv byttet hjullager og kryss i stikkakslinger begge sider forran på suburban min første gang. UTEN noen form for hjelp og veiledning så brukte jeg ca 14 timer. nå har jeg hjulpet flere kompiser og med pappa sin suburban og bytte så nå bytter jeg det på ca 5-6 timer på begge sider. er en del skruing.

 

4: sjekk etter rust i ramma. SPESIELT bakers, fra framkant av tank og helt bak. er to vanger som stikker ut på hver side av ramma for feste til bakfanger der bruker det å ruste. om vinteren så pakker det seg snø inni bakfanger og det ruster. sjekk etter rust/sprekker i ramma.

 

5: i 1992 da de gikk over til ny karroseriet. så ble front og bakfangeren elendig. sjekk etter rust. dem bruker som regel å ruste ihjel. tåler lite iforhold til de som ble montert på gammel karroseriet.tykker stål på de gamle. ny koster alt fra 3000 kr og oppover.

 

6: sjekk etter lekasjer. bytte av toppakning på begge sider koster 20 lapper og oppover på et verksted som KAN amcar. sjekk om radiator er bra. dem er jæævli dyr pga dem er så store. 5000 kr og oppover for dem.

 

7: spørr om turbo er byttet, nesten 300k så slites det.

 

kom ikke på noe mere i farta. spørr hvis du lurer. er du intr i en prat over telefonen send meg en pm så kan du få telefonnr mitt

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husk at hvis du finner en Tahoe du har lyst på som fortsatt er registrert til over 3500kg er det nå tilnærmet umulig å få nedregistrert de..

Smutthullet er tettet enn så lenge.

 

Husk at dette er en bil som i stor grad er gammeldags bygget med smørenipler over alt i forstilling og sånt, den skal vel ha smøreservice pr. 5000 miles eller.no.

MANGE av disse bilene har fått svært mangelfullt vedlikehold, og er å regne som trillende skrothauger.

 

feil feil feil.

 

de som eier disse bilene og vet at det skal smøres gjør det og holder service. men ja det finnes skrothauger. men det er en grunn til at jeg ikke kjører annet enn chevrolet. kvalitet. og da mener jeg kvalitetsamcar som er LAGET i usa og ikke i andre land som har lisense for å lage det. bare å sjekke signaturen min så er du hva jeg eier.

 

nedklassing? har nedklasset tre biler. ingen problemer.

Lenke til kommentar

Mange fine svar her. Takker.

 

Bilen er allerede registrert som seks seters personbil, og kan kjøres på bilførerkort. Skal være helt rustfri i følge eier. Har gått i Nord-Norge, så den har ikke gått på saltede veier. Skal være i god stand. altså uten forbruk av kjølevann, motorolje og girolje. Hjuloppheng og forstilling skal være bra. Men det må jeg jo sjekke og lytte etter ulyder når jeg prøvekjører bilen uansett. Har ikke sett serviceheftet, men olje på motor og gir skal være skiftet ganske ofte. :)

Lenke til kommentar

nedklassing? har nedklasset tre biler. ingen problemer.

 

Det er vel en stund siden sist du klasset ned en Tahoe tenker jeg, siden det faktisk er stoppet altså.

 

Problemet med disse bilene er at man ikke gjorde noen endring for å få klasset de opp, og som følge av dette får man nå ikke klasset de ned.

Det er sendt ut rundskriv til alle trafikkstasjoner om dette, og de har rett og slett ikke lov til å godta nedklassing.

Lenke til kommentar

har ikke nedklasset tahoe. men suburban.

 

husk at når du prøvekjører er det ikke sikkert du hører noen ulyder hviss det er noen pga vibrasjon siden bilen har stiv aksling forran og bak. blir mere vibrasjon og risting. og i tillegg så bråker jo motoren litt så ulyder kan være vanskelig å høre

Lenke til kommentar

Da var den solgt. Like greit sånn sett siden den var ti timer kjøring tur/retur unna.

 

Men har nå fått snusen i en 97 modell 6,5 TD med færre kilometer på telleren i nærheten, som jeg skal dra å se på i morgen. Ser ut som en bra bil. Dieselpumpe og PMD er byttet for ett år siden. Kjørt av voksen mann de elleve siste årene. Dette blir spennende. :)

Lenke til kommentar
...på den tahoen så er det 4 trinns kasse. 4l80E eller 4l60E kasse. svakhetskasser pga dem blir tynet i oppoverbakker og ikke girer ned manuelt. da dreper du som regel 4 giret og full overhaling er nødvending. koster ca 25 lapper på girkasserveksted med deler. spørr også etter hvor ofte det er skiftet olje og filter på girkassen. og på motor.

 

Mener du det slik at kassa ikke girer til 3. gir i bakker men holder 4. giret? Har 4L60-E i Coloradoen og den girer kjapt til 3. gir til bakkene.

Lenke til kommentar

Eller vil det hjelpe å "tvinge" den i tredje gir i bratte bakker eller når man drar tungt?

 

Da ser det ut som det blir Tahoe på meg hvis ting klaffer. Har vært å sett på bilen og testkjørt. Så ut som en bra bil med minimalt med rust, og godt tatt vare på. :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...