Gå til innhold

Er windows defender bra nok?


Anbefalte innlegg

Jeg har AVG og Malwarebytes, begge to er gratis versjonen. Men jeg ser at windows defender har ransomeware sikkerhet innebygd. 
Er windows denfender egentlig bra? Har aldri brukt den før, alltid lastet ned noe annet. 
Burde jeg beholde AVG eller bruke windows defender i stedet? 

Er Avira bra? Ser den påstår at den beskytter mot ransomeware. 

Endret av newbiebe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å ikke bruke antivirus er risikosport. Selv med sunt nettvett. Det kommer stadig virus og lignende som kan spre seg helt uten at brukerene må foreta seg noe. I XP-tiden var det jo et virus som infiserte maskinene så fort man stakk nettverkskabelen i veggen. Det kan også hende at et nettsted som i utgangspunktet skulle vært "legit" kan ha blitt hacket/komprommitert og dermed kan spre ut dritt til intetanende besøkende.

Lenke til kommentar

Jeg bruker også Windows Defender (eller Windows Security Essentials) det er neppe helt sikkert men du bruker vel ikke så mye cpu kraft i så fall da.

 

Nå vet jeg ikke det blir feil å sammenligde det med ClamAV på sikkerhet for linux. ClamWin

og Bitdefender

 

Husk alle gratisversjoner er gratis av en grunn, du mister support også mulighet for fjerning av virus fra boot cd.

Men viktigste er du er flink å oppdatere antivirusprogrammet selv og være litt forsiktig med torrrent og piratvare da ellers bør du kjøpe et litt bedre program:

 

https://www.pcmag.com/article2/0,2817,2372364,00.asp

Alle disse er nok noe bedre men prisen om det er verdt det får hver enkel vurdere, husk maskinen blir nok noe tregere i så fall.

Man kan få norsk språk hvor viktig det er får dere vurdere?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg har AVG og Malwarebytes, begge to er gratis versjonen. Men jeg ser at windows defender har ransomeware sikkerhet innebygd. 

Er windows denfender egentlig bra? Har aldri brukt den før, alltid lastet ned noe annet. 

Burde jeg beholde AVG eller bruke windows defender i stedet? 

 

Er Avira bra? Ser den påstår at den beskytter mot ransomeware. 

 

Kjører både Defender og Malwarebytes Premium (kjøpte det før det ble årspris, så jeg har i prinsippet livstid abonnement).

Lenke til kommentar

Å ikke bruke antivirus er risikosport. Selv med sunt nettvett. Det kommer stadig virus og lignende som kan spre seg helt uten at brukerene må foreta seg noe. I XP-tiden var det jo et virus som infiserte maskinene så fort man stakk nettverkskabelen i veggen. Det kan også hende at et nettsted som i utgangspunktet skulle vært "legit" kan ha blitt hacket/komprommitert og dermed kan spre ut dritt til intetanende besøkende.

Jeg tørr ikke å ferdes på nett uten antivirus. For som du sier, du trenger ikke å være 80+ med null kunnskap om nettet for å få virus. Det kan faktisk skje den best nå til dags. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

føler meg sikker nok.

 

Det er noe i den grunnen som gjør at folk misforstår hva poenget med det hele er.  :)  Hvis folk bare føler at ting går "sånn noenlunde greit" så er alt "ok". Men man må ta full kontroll på systemet for å unngå malware.

 

Problemet min venn er at når du får viruset så ser du ikke det. Den ligger i bakgrunnen og kjører som en egen tjeneste, på privilegie nivå 0x4000. Administrator kontoen din har privilegie 0x3000. Vanlige brukere har 0x2000, protected mode programmer har som regel 0x1000 (De kan ikke gjøre mye). Men du må være litt forsiktig med den tanken at "aldri hatt noen alvorlige episoder", jeg kan garantere deg at den trojanske tjenesten som ligger å lurker i bakgrunnen gjør det rett foran nesen på Malwarebytes. 

 

Det er bare èn ting som gjelder i windows, du laster ned signerte programmer, og faktisk sjekker at signaturen er gyldig før du kjører programmet. Det gjør at man får en mindre mengde programmer å rutte med, men det er prisen for å holde systemet friskt.

 

Dersom du absolutt må ha et usignert program, så må du ta noen komplekse steg for å sikre deg mot problemer.

 

1. Sjekk programmet på VirusTotal for å se om signaturen er gyldig, hvis den er gyldig og det kommer fra et selskap du stoler på, så kan du kjøre det.

 

2. Hvis det ikke har en gyldig signatur, så er sjansen 99% at du er nødt å kvitte deg med det.

 

3. Dersom den mangler gyldig signatur, men likevel ikke får anmerkninger på VirusTotal, så kan du kjøre programmet i en sandboks for å sjekke hvor det skriver filer og hva det gjør i registeret.

 

4. Du kan vurdere å kun tillate å la programmet kjøre under det laveste privilegie (Kalles Protected mode) det kan du styre gjennom ntfs. Lag en mappe hvor du vil ha programmet, og gjør følgende:

icacls Mappe /setintegritylevel (CI)(OI)L

 

og legg programmet i den mappen, når du kjører programmet så kan det ikke skade systemet, men det er mulig det ikke vil kjøre i det hele tatt pga manglende rettigheter, hvis det klager da, så kvitt deg med programmet.

Endret av Rune48
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Microsoft Defender er bra nok den, men der er mange gratis antivirus-programmer som er bedre.

Kan nevne: Avast Free, AVG Free, Bitdefender Free.

 

Her er en test av gratis antivirus programmer:

http://uk.pcmag.com/antivirus-reviews/142/guide/the-best-free-antivirus-protection-of-2018

 

Malwarebytes brukes av mange som tillegg til antivirus program.

www.malwarebytes.com

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nei.

Windows kan ikke sikres, og windows defender har for stor tilgang til kjernedelene. En eneste sårbarhet der, og alt går til helvetet.
Dessuten, med spectre-angrep så er datasikkerhet for intel- og amd-prosessorer egentlig over.

NSA har lenge ment at det var riktig av dem å holde hemmelig sikkerhetshull, fordi det kun var de som visste om dem (NOBUS, "Nobody But US"-tanken). Men med Kina som nå har forbigått datakraften til NSA, og som samarbeider med Nord-Korea, er ingenting sikkert lenger, egentlig.

Da må du over på skikkelig sikker hardware på semi-militært- / bank-nivå, og sikre operativsystemer med full tråd-isolasjon, som Bromium.

Men, et bedre spørsmål er: Hvem pokker bryr seg, egentlig?
Ta jevnlig, rullerende backup av det viktigste på tre kopier og to forskjellige medier på to forskjellige lokasjoner, bruk to-faktor autensiering, len deg tilbake og se verdens datasikkerhet gå til helvetet.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...