Gå til innhold

– Lønner seg ikke å satse på Linux (Linux)


Anbefalte innlegg

Android er Linux btw. En av de største spillplatformene i dag.

 

Dersom folk snakker om desktoper som kjører Linux, så er det som regel et GNU-system de snakker om i praksis. GNU er laget for nerder som du sier (uansett hvor mye de nerdete skaperne insisterer på at det er for alle), men ikke for å gjøre ting uintuitivt, men for å gjøre det mest mulig effektivt og uten ting som kommer i veien etter at man først har lært seg det.

 

Ellers så er jeg helt med på at GNU (eller andre UNIX-lignende systemer) aldri har vært noe for hvermannsens hjemme-PC. Men ting er kanskje i ferd med å endres etter hvert med Ubuntu og lignende dersom de klarer å stabilisere plattformen og sørger for at spill fortsetter å virke på plattformen mange år etter de var laget. Men de kommer mest sannsynlig til å fucke det opp. Jeg synes det er kjipt, for jeg har lyst å spille, men jeg gidder ikke å dual-boote, og jeg kommer ikke til å switche til Windows. Men sånn er livet, man kan ikke få alt man har lyst på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Android er Linux btw. En av de største spillplatformene i dag.

 

Dersom folk snakker om desktoper som kjører Linux, så er det som regel et GNU-system de snakker om i praksis. GNU er laget for nerder som du sier (uansett hvor mye de nerdete skaperne insisterer på at det er for alle), men ikke for å gjøre ting uintuitivt, men for å gjøre det mest mulig effektivt og uten ting som kommer i veien etter at man først har lært seg det.

 

Ellers så er jeg helt med på at GNU (eller andre UNIX-lignende systemer) aldri har vært noe for hvermannsens hjemme-PC. Men ting er kanskje i ferd med å endres etter hvert med Ubuntu og lignende dersom de klarer å stabilisere plattformen og sørger for at spill fortsetter å virke på plattformen mange år etter de var laget. Men de kommer mest sannsynlig til å fucke det opp. Jeg synes det er kjipt, for jeg har lyst å spille, men jeg gidder ikke å dual-boote, og jeg kommer ikke til å switche til Windows. Men sånn er livet, man kan ikke få alt man har lyst på.

 

Linux er etter min oppfatning dønn stabilt, og ser ikke helt hvorfor "de" skulle "fucke" opp noe som helst.

 

Windows sin dominerende markedsandel skyldes primært deres økonomiske evne til å få OEM-leverandører til å bundle Windows med produktene sine. Dette resulterer selvsagt i en dominoeffekt. Det finnes nok av eksempler på at Ola Nordmann vet særdeles lite om operativsystemer og ville vært like godt i stand til å bruke en brukervenlig Linux-installasjon som Windows.

 

Og bare så det er sagt, bare fordi noe er utbredt betyr ikke at det er best. Bare se på Ethernet..

Endret av Untouchab1e
Lenke til kommentar

Det Canouncial burde gjøre, er å selge noen få produkter som tar verden med storm. Slik at hardware produsenter, virkelig føler presset på å forbedre drivere. Akkurat no er eg grådig lei alle bugs eg møter på stadig, og noen av dei er ikkje hardware produsenter sin feil.

 

Har også lagt ut bugreport, og alle anntar eg kan programmering & lage logs av alt mulig. Blir ikkje bedre at eg blir sendt til pulseaudio og alsa dev mailing list, men ingen av dei har godkjent emailen min etter 4 dager. Alsa har eg ikkje fått noen email fra, Pulseaudio har bare sagt at dei har motatt den.

 

På toppen av kransekako, gjør ikkje Valve det mye bedre, når alle source spillene deres har problemer med input lag viss vertical sync / multicore rendering er aktivert. Fra det eg husker, fins det allerede bugreporter som er noen måneder gamle. Og noen av dei er fra Nvidia brukere også.

 

Lest litt også at X.Org er ikkje akkurat ein favoritt, når det gjelder 3d grafikk? Hittil har eg hatt bedre erfaring med Windows 8 for å si det sånn. Det er rart at Unity fremdeles har ytelsesproblemer, merker at det tar 8 sekunder å dra den opp på open-source grafikk. I verstefall 2-3 sekunder med AMD blob, litt seint å komme med slike forbedringer nå. Ubuntu 13.04 alpha fikser dette, til og med open source grafikk åpner den raskt no.

 

Edit: Lest videre litt på ytelses problemene mine, kan vere at det ikkje er problemer hos Valve eller AMD. Men heller X.Org, kom ein oppdatering som noen hevder skulle fikse det. Veit ikkje om eg har fått den enda, men skal prøve meg litt.

Endret av Eslu
Lenke til kommentar

Det Canouncial burde gjøre, er å selge noen få produkter som tar verden med storm. Slik at hardware produsenter, virkelig føler presset på å forbedre drivere. Akkurat no er eg grådig lei alle bugs eg møter på stadig, og noen av dei er ikkje hardware produsenter sin feil.

Bugs var aldri noe hinder for at Microsoft eller Apple opplevde suksess. Og bugs har det aldri vært mangel på på den fronten heller.

Lenke til kommentar

Bugs var aldri noe hinder for at Microsoft eller Apple opplevde suksess. Og bugs har det aldri vært mangel på på den fronten heller.

 

Nei, men poenget mitt er at ein foretrekker ein platform med minst mulig problemer. Slik var det vertfall i mitt tilfelle. Hittil er ikkje Ubuntu ein platform eg foretrekker, og vertfall ikkje for mitt bruk.

Endret av Eslu
Lenke til kommentar

Det Canouncial burde gjøre, er å selge noen få produkter som tar verden med storm. Slik at hardware produsenter, virkelig føler presset på å forbedre drivere. Akkurat no er eg grådig lei alle bugs eg møter på stadig, og noen av dei er ikkje hardware produsenter sin feil.

 

Virker litt som du er uheldig her, for jeg opplever svært få bugs. Faktisk får jeg bedre ytelse i feks X-Plane 10 i Linux (Arch Linux x64) enn i Windows 8 x64. Nå har jeg aldri vært stor fan av Ubuntu, så skal ikke påberope meg noe lang erfaring med nyeste versjon av verken Ubuntu eller Unity.

 

Har også lagt ut bugreport, og alle anntar eg kan programmering & lage logs av alt mulig. Blir ikkje bedre at eg blir sendt til pulseaudio og alsa dev mailing list, men ingen av dei har godkjent emailen min etter 4 dager. Alsa har eg ikkje fått noen email fra, Pulseaudio har bare sagt at dei har motatt den.

 

Det må nesten være slik at bug reports burde dokumenteres med logger og at terskelen for å legge inn en bug report er litt høy. Hvis ikke vil bug-trackerne bli overfylt av alskens rot som i større grad skyldes brukerfeil enn faktiske feil på systemet.

 

På toppen av kransekako, gjør ikkje Valve det mye bedre, når alle source spillene deres har problemer med input lag viss vertical sync / multicore rendering er aktivert. Fra det eg husker, fins det allerede bugreporter som er noen måneder gamle. Og noen av dei er fra Nvidia brukere også.

 

Lest litt også at X.Org er ikkje akkurat ein favoritt, når det gjelder 3d grafikk? Hittil har eg hatt bedre erfaring med Windows 8 for å si det sånn. Det er rart at Unity fremdeles har ytelsesproblemer, merker at det tar 8 sekunder å dra den opp på open-source grafikk. I verstefall 2-3 sekunder med AMD blob, litt seint å komme med slike forbedringer nå. Ubuntu 13.04 alpha fikser dette, til og med open source grafikk lar åpner den raskt no.

 

Litt av problemet med å bruke Ubuntu er både at pakkeversjoner er relativt gamle og at de vender og snur på alt for mye (etter min mening). Hvis man er litt ivrig kan man selvsagt benytte seg av alternative repoer for å få oppdaterte versjon av feks X.Org, osv, men for min del er det et mer behagelig liv å bare holde meg til Archlinux :) Nå er jeg, som avataren min kanskje indikerer, over middels begeistret for Arch, men føler det var relevant å nevne i denne sammenhengen :)

Lenke til kommentar

Nei, men poenget mitt er at ein foretrekker ein platform med minst mulig problemer. Slik var det vertfall i mitt tilfelle. Hittil er ikkje Ubuntu ein platform eg foretrekker, og vertfall ikkje for mitt bruk.

 

Nå skal det sies at fremdeles er det en god mengde spill som ikke fungerer i Windows 8 i det hele tatt. Shogun 2 Total War var feks helt ubrukelig under Windows 8 da jeg sist testet det for en måned eller to siden... så som Occi sier så har Windows hatt nok av bugs de også.. bare se på hvordan Vista og Windows 8 var da de ble utgitt..

Lenke til kommentar

Hadde vert flotters om noen av dere som har erfaring, hadde testet litt med S/PDIF ut isåfall. Virker som eg ikkje kommer noen vei med mine emailer. Er et problem eg har hatt over fleire lydkort,(asus xonar essence stx, creative x-fi titanium, realtek alc889) at lyden resetter seg til 100% hver gang eg skifter fra f.eks Digital ut til Analog ut og tilbake

 

Prøvd med siste snapshot av alsa-hda driver, kernel 3.5, kernel 3.8, kernel 3.9rc2, ubuntu 12.04, 12.10, 13.04 alpha. Har ein youtube video som viser problematikken: http://www.youtube.com/watch?v=FCMXxtzw6JU&hd=1

 

Bugreporten min er på launchpad, viste seg også til å ha ein bug med selve realtek lydkortet.

https://bugs.launchp...io/+bug/1132396

 

Skal prøve litt til vertfall, for å se om eg klarer å finne ut noe.

Endret av Eslu
Lenke til kommentar

SPDIF er vel en line out-utgang som er ment å kjøre på 0db som standard? Det er meningen at utstyr man kobler til en standard line out-utgang er forsterkere o.l. med line in-inngang som har egen volumjustering og derfor alltid skal ha 0db inn.

 

Det du ber om er altså en funksjon som i utgangspunktet ikke skal eksistere, og ivhvertfall ikke bør brukes, fordi du kun har bruk for den dersom oppsettet ditt er galt. I og for seg merkelig at det faktisk fungerer som du ønsker for utganger på forskjellige lydkort i det hele tatt - det burde vært konsistent.

Lenke til kommentar

Dei sa det samme på launchpad, det ikkje burde være noen volum kontroll. Men syns det er merkelig da det har alltid fungert på Windows. Personlig er det litt greiere for meg, eg slepper dramatisk volumøkning (ala 50 dB til 70 dB) bare ved å øke volum fra 5% til 15% på selve recieveren.

 

Men får vell heller leve med det, om det er slik det skal vere.

Endret av Eslu
Lenke til kommentar

Receiveren har ikke egen justering per inngang du kan sette opp da? En god del hjemmekinoreceivere har ihvertfall det. kan jo være verdt et forsøk.

 

Ellers bør det være mulig å få til et script som endrer lydutgang OG setter S/PDIF-volumet automatisk, da vil ihvertfall lydsjokket bli svært kortvarig, og du slipper så stille så mye på receiveren. Så kan du sette en tastekombo for å kjøe scriptet og bytte mellom outputs.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Linux er etter min oppfatning dønn stabilt, og ser ikke helt hvorfor "de" skulle "fucke" opp noe som helst.

 

Det spørs jo hva man mener med stabilt. Jeg tror ikke mortalisk siktet til ytelse, men heller det at nye versjoner av Ubuntu tidvis snur opp ned på alt mulig rart, og tuller til drivere, installert programvare/programvarekilder, etc. Jeg bruker daglig Windows 7 og Ubuntu, og selv om jeg liker Linux godt er det ikke til å stikke under en stol at Windows gir litt færre overraskelser når det gjelder oppdateringer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Det spørs jo hva man mener med stabilt. Jeg tror ikke mortalisk siktet til ytelse, men heller det at nye versjoner av Ubuntu tidvis snur opp ned på alt mulig rart, og tuller til drivere, installert programvare/programvarekilder, etc. Jeg bruker daglig Windows 7 og Ubuntu, og selv om jeg liker Linux godt er det ikke til å stikke under en stol at Windows gir litt færre overraskelser når det gjelder oppdateringer.

 

Ironisk nok det som var spikeren i kista for mine Linux dager også back in the days. Etter en uke med googling og whatnok gjorde jeg som alle disse forumfolka sa, og oppdaterte pakkene på ubuntu systemet, med det resultat av at alle oppsatte script slutta og fungere. Da var det so long og på hue og rævva ut døra :)

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Du har ikke prøvd windows 8 ennå hører jeg. Så lenge du ikke oppgraderer windows byr det ikke på overraskelser, det samme kan sies om ubuntu. Hvis du ikke liker overraskelser, hold deg til LTS og ikke bytt ofte.

 

Helt enig. Canonical sier jo selv at versjonene hver 6 mnd er å regnes mer som "cutting edge" og på enkelte områder vi være eksperimentelle. Helt greie for å prøve ut nye ting, men den som vil ha stabilt system velger LTS, og han oppgraderer heller ikke fra forrige LTS før x.04.2 versjonen er lansert.

Lenke til kommentar

Aye, det er jo det jeg har endt opp med å gjøre. Alt rotet rundt Netbook Remix og den ikke helt vellykkede overgangen fra GNOME til Unity gjorde det langt enklere å bare holde seg til LTS. Imidlertid tror jeg Ubuntu her har et problem, om enn bare et markedsføringsrelatert sådann. Mye mulig seksmånedersversjonene ikke er ment for "folk flest", men jeg mener med måten både Canonical og brukermassen generelt omtaler produktet, så er det lettere å få det for seg at nyeste utgave er normen, og LTS unntaket. Dersom Ringtail er ment å være en slags halvveis ustabil beta, så bør dette kommuniseres klarere. Alternativet er at folk tror alt vil funke videre (som det stort sett gjør med en service pack til Windows), blir grinete, og heller bruke noe annet. Dersom svaret på dette blir "jammen folk burde vite bedre, er bare å google", så peker det på et av problemene operativsystemet har på veien til å bli allemannseie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...