Gå til innhold

Førsteinntrykk - Microsoft Surface Pro 4


Anbefalte innlegg

Jeg har nå hatt Surface Pro 4 i7 16GB RAM 256GB SSD med Surface sitt tastatur i fire dager og tenkte jeg kunne komme med et lite førsteinntrykk så langt.

 

Ytelser

Jeg har ingenting å utsette  på ytelsene tatt i betrakning at dette er en hybrid laptop/nettbrett. Jeg har brukt både Adobe CC og Lightroom samt redigert RAW filer og rendret videoer. Det går helt utmerket. Dette er jo i utgangspunktet ikke et maskineri som prmært brukes til slike oppgaver, men som laptop har den mer enn nok av krefter. Veldig fornøyd angående ytelser.

 

Batteritid

Batteritiden overrakset meg litt i positiv grad. Jeg hadde lest mange andre erfaringer på nett og noen dømmer batteritiden nedenom og hjem da mange sammenligner den med iPad etc. Det blir i mine øyne feil.

 

Jeg håpet på en batteritid i praksis på 4 timer eller mer under "vanlig" bruk. Med vanlig bruk mener jeg surfing på nett, litt tekstbehandling og ellers ting man gjør mens man er på farten. Etter første opplading fikk jeg hele 6 timer og 18 minutter ut av batteriet og det var 4% igjen når jeg dyttet i laderen. Da hadde jeg også hørt litt på SPotify og redigert to bilder i Lightroom (RAW). Så den får top score fra meg der også.

 

Som nettbrett

Som nettbrett så er den jo i utgangspunktet fantastisk og jobbe med. Men skjermen er litt for stor til at man kan skrive etc. med denne håndholdt da man ikke rekker over hele tastaturet på en god nok måte. men til surfing fungerer den utmerket. 

 

Det beste er nok å sette den på støtten og bruke denne som nettbrett. Da har man mer kontroll. Spesielt med tanke på den medfølgende pennen. Den er ikke heeelt på iPad nivå når det kommer til touch systemet, men den er så absolutt mer enn bra nok til å brukes som nettbrett allikevel. Vi snakker fullverdig Windows 10 Pro her. Så den får også bestått her fra min side.

 

Som laptop

Som laptop med tastaturet tilkoblet fungerer den jo som en fullverdig laptop i mine øyne. Tastaturet virker veldig bra og det samme gjør styreputen. Skjermen er bare 12" men oppløsningen er veldig bra så man får plass til mye på skjermen. Fantastisk flott skjerm som kanskje ikke egner seg best for svaksynte, selv om man sikkert har mulighet for forstørring av tekst etc. I mine øyne, full pott her også.

 

Arc Mouse

Jeg har også kjøpt Surface ARC mouse som kobles til via innebygget bluetooth helt sømløst og uten problemer. Musen blir kanskje litt "gimmick" da jeg føler ergonomien ikke er den beste, men for å ta frem på farten er den helt knall. Den kan også bøyes flat og da slår musen også seg av og den blir lettere og ta med seg. Så fort man bøyer den tilbake så slår den seg på og kan brukes som vanlig mus. 

 

Opplading

Har ikke noe fasit på hva som er bra her, men det tar vel rundt 3 timer og lade den opp fra 10% til 100%.Helt greit til mitt bruk, men kunne kanskje tenkt meg en litt kjappere oppladingstid. Personlig funker det greit som det er, så den får "OK" fra min side.

 

Opplevd kvalitet

Når det gjelder opplevd kvalitet så får den nesten full pott. Den får litt trekk for baksiden. Jeg har lest om noen som får fort merker og bakdeskelet, så jeg anbefaler og finne en passende Surface pro etui. Selv har jeg bestilt meg etui fra Maroo. Alternativt kan man klistre på en beskyttelsesfilm vil jeg tro. Resten er top notch!

 

Konklusjon

Dette er totalt sett en helt kanon maskin! Man har nettbrett med høy opplsøning og ytelser i bøtter og spann. Tenk å sitte på flyet og redigere samt rendre video fra et nettbrett! Riktignok så vil nok dette gå ut over batteritiden betraktelig så det kommer vel litt ann på hvor man flyr hen. 2-3 timer tror jeg den holder under heavy bruk.

 

Totalt så er den såpass anvendelig at jeg vil gi den terningkast seks, selv om den har noen få svakheter. Altså ut fra mitt standpunkt. Enten så har jeg tidligere hatt laptoper som har topp ytelse men som suger strøm og bråker som en syklon. Eller så har man middels ytelser hvor man kommer til kort de få gangene man vil redigere en video hvor alt stopper opp.

 

Med Surface pro så føler jeg man får mer i pose og sekk. Ikke perfekt, men jaggu meg ikke langt unna synes jeg! Løp og kjøp! :)

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg overlater alle disse tallene til andre. For meg er det viktigste hvordan den fungerer i praksis og ikke om den er 1-2 sekunder raskeren enn en annen maskin. Jeg synes det er andre ting som er viktigere enn alt dette.

 

Men for geeker så er så klart dette alfa omega og vite :)

 

Uansett hva slags tall som denne Surface Proen gir i følge ytelsestester så fungerer den utmerket til mitt bruk. Det finnes helt sikkert garantert laptoper med langt bedre ytelser, men da går det igjen på bekostning av andre ting (som oftest) som batteritid, størrelse, støy etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...