Gå til innhold

Samsung Ativ Book 9 lite 13,3 tommer, sette inn større SSD eller kjøpe ny bærbar PC?


Gjest medlem-329093

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-329093

Ja, begynner å komme ned mot null ledig plass på 128GB SSD på denne bærbare PC'en nå, har litt over 30 GB igjen, og virker som det blir mindre og mindre plass for hver windows-oppdatering...

 

Først, går det an å bytte SSD på denne? Og er det noe annet jeg bør oppgradere samtidig hvis det er mulig å oppgradere noe på denne? Eller skal jeg bare kjøpe en ny bærbar først som sist?

 

Og hvordan får jeg klonet over innholdet fra denne disken til en evt. ny disk?

 

Jeg er veeeldig dårlig til å finne riktig hardware, hvilken type SSD er det som sitter i denne maskinen, og hvilke er kompatible med denne maskinen for oppgradering?

 

 

 

Vent, Speccy fant info om SSD'en for meg:

 

SAMSUNG MZMTD128HAFV-000 SATA Disk Device
Manufacturer SAMSUNG
Heads 16
Cylinders 15 566
Tracks 3 969 330
Sectors 250 067 790
SATA type SATA-III 6.0Gb/s
Device type Fixed
ATA Standard ACS2
Serial Number S15MNYCD723116
Firmware Version Number DXT41K0Q
LBA Size 48-bit LBA
Power On Count 3087 times
Power On Time 136,5 days
Speed Not used (SSD Drive)
Features S.M.A.R.T., NCQ, TRIM, SSD
Max. Transfer Mode SATA III 6.0Gb/s
Used Transfer Mode SATA III 6.0Gb/s
Interface SATA
Capacity 119 GB
Real size 128 035 676 160 bytes
 
 
 
 
REDIGERT IGJEN:
 
Såååå... jeg trenger en 1,8 tommer SATA3 6.0Gb/s SSD? Hvorfor finner jeg bare SSD'er med "skall" i dette formatet? Den inni laptopen min har visst ikke skall, og jeg finner bare Intel SSD'er i det formatet på prisjakt.no, og de er sinnsykt dyre! Nesten tre tusen kroner for 200GB!! Hjælp... :(
Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fint om du oppgir alt av maskinvare du har, er usikker på om det modellene jeg finner på nettet samsvarer med din pc.

 

 

SSD-en på denne maskinen er ikke som en vanlig SSD-disk, det er enten mSATA/Mini PCIE kort eller et M.2 kort.

 

Hva er planen din, skal du kjøpe en disk å sette den inn selv?

(Da bryter du mest sannsynlig garantien, med mindre du er veldig dyktig.)

Dette er risikabelt visst du ikke vet hva du gjør på, fort gjort å ødelegge ting.

 

Enten så spør du firmaet som du kjøpte pc-en hos, om du kan få oppgradert disken til en større en. (feks. 512Gb)

Siden dem skal ha betalt for arbeidet blir det ekstra dyrt. Kan tenke meg det blir rundt 2000-3000kr med ny disk, du kan sef diskutere prisen med dem for å sjekke.

 

Eller så går du til innkjøp av en ekstern disk, eller bruker tjenester som feks. Microsoft One Drive, Google Drive eller Dropbox.

Tror det blir det rimligste.

 

Ekstern harddisk: https://www.prisguide.no/kategorier/harddisk-ssd?f[m][]=Samsung&f[m][]=Seagate&f[m][]=Western%20Digital&f[66][]=990&f[66][]=24000&f[10339][]=Ekstern&f[7][]=USB%203.0%20&s=price%20asc

 

Visst du vil frigi litt plass på nåverende disk, så anbefaler jeg at du kjører Diskopprydding eller CCleaner engang iblant, for å fjerne historikk eller unødvendige filer.

 

CCleaner: http://filehippo.com/download_ccleaner/

 

Kan hende du burde sette inn en ekstra rambrikke. Flott visst du øker til minst 8GB, visst du kun har 4GB nå om du føler pc-en ikke er rask nokk som den er.

Endret av Graf1ga
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Fint om du oppgir alt av maskinvare du har, er usikker på om det modellene jeg finner på nettet samsvarer med din pc.

 

 

SSD-en på denne maskinen er ikke som en vanlig SSD-disk, det er enten mSATA/Mini PCIE kort eller et M.2 kort.

 

Hva er planen din, skal du kjøpe en disk å sette den inn selv?

(Da bryter du mest sannsynlig garantien, med mindre du er veldig dyktig.)

Dette er risikabelt visst du ikke vet hva du gjør på, fort gjort å ødelegge ting.

 

Enten så spør du firmaet som du kjøpte pc-en hos, om du kan få oppgradert disken til en større en. (feks. 512Gb)

Siden dem skal ha betalt for arbeidet blir det ekstra dyrt. Kan tenke meg det blir rundt 2000-3000kr med ny disk, du kan sef diskutere prisen med dem for å sjekke.

 

Eller så går du til innkjøp av en ekstern disk, eller bruker tjenester som feks. Microsoft One Drive, Google Drive eller Dropbox.

Tror det blir det rimligste.

 

Ekstern harddisk: https://www.prisguide.no/kategorier/harddisk-ssd?f[m][]=Samsung&f[m][]=Seagate&f[m][]=Western%20Digital&f[66][]=990&f[66][]=24000&f[10339][]=Ekstern&f[7][]=USB%203.0%20&s=price%20asc

 

Visst du vil frigi litt plass på nåverende disk, så anbefaler jeg at du kjører Diskopprydding eller CCleaner engang iblant, for å fjerne historikk eller unødvendige filer.

 

CCleaner: http://filehippo.com/download_ccleaner/

 

Kan hende du burde sette inn en ekstra rambrikke. Flott visst du øker til minst 8GB, visst du kun har 4GB nå om du føler pc-en ikke er rask nokk som den er.

Ok. 

 

Jeg tenkte å bytte den selv ja.

 

Operating System
Windows 10 Home 64-bit
 
CPU
AMD A4/A6 58 °C
Kabini 28nm Technology
 
RAM
3,00GB Single-Channel DDR3 @ 532MHz (7-7-8-19)
 
Motherboard
SAMSUNG ELECTRONICS CO. LTD. NP915S3G-K02SE (P0) 58 °C
 
Graphics
Generic PnP Monitor (1366x768@60Hz)
512MB ATI AMD Radeon HD 8250 (Samsung) 58 °C
 
Storage
119GB SAMSUNG MZMTD128HAFV-000 SATA Disk Device (SSD) 30 °C
 
Optical Drives
No optical disk drives detected
 
Audio
Realtek High Definition Audio
 
 
Det var alt som sto, men kan få opp mer info om de forskjellige punktene.
 
Og, modellkoden for laptopen er: NP915S3G-K02SE 
Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest medlem-329093

Jeg vil også oppgradere minnet. Må jeg kjøpe DDR3 minne eller kan jeg kjøpe DDR4 eller noe? Og må det være single-channel, vet ikke om det finnes noe annet heller. Og nye minnebrikker kan være så mange Mhz som jeg får tak i, f.eks. Ghz klassen? Eller tar jeg feil nå?

 

Og så lurer jeg på om det er en eller to minnekortspor på denne maskinen...

Lenke til kommentar

Jeg vil også oppgradere minnet. Må jeg kjøpe DDR3 minne eller kan jeg kjøpe DDR4 eller noe? Og må det være single-channel, vet ikke om det finnes noe annet heller. Og nye minnebrikker kan være så mange Mhz som jeg får tak i, f.eks. Ghz klassen? Eller tar jeg feil nå?

 

Og så lurer jeg på om det er en eller to minnekortspor på denne maskinen...

Går ikke. Minnekortet er loddet fast.

 

Samme link som sist: http://www.myfixguide.com/manual/samsung-ativ-book-9-lite-disassembly/

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

 

Jeg vil også oppgradere minnet. Må jeg kjøpe DDR3 minne eller kan jeg kjøpe DDR4 eller noe? Og må det være single-channel, vet ikke om det finnes noe annet heller. Og nye minnebrikker kan være så mange Mhz som jeg får tak i, f.eks. Ghz klassen? Eller tar jeg feil nå?

 

Og så lurer jeg på om det er en eller to minnekortspor på denne maskinen...

Går ikke. Minnekortet er loddet fast.

 

Samme link som sist: http://www.myfixguide.com/manual/samsung-ativ-book-9-lite-disassembly/

 

Crap :( jeg glemte det.

 

På tide med ny maskin da.... :)

 

Noen som kan anbefale en? Vil ha ca. 15 tommer skjerm, norsk tastatur som er bakgrunnsbelyst og med numpad, trenger ikke være touchskjerm for jeg har det på denne og bruker den *aldri*, vil ha alt Intel, og sier ikke nei takk til BluRay eller DVD leser/brenner innebygd. Og mye og/eller oppgraderbart minne, stor(e) harddisk(er), behøver ikke være SSD heller, men flere disker er bedre enn en... :)

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

 

 

Jeg vil også oppgradere minnet. Må jeg kjøpe DDR3 minne eller kan jeg kjøpe DDR4 eller noe? Og må det være single-channel, vet ikke om det finnes noe annet heller. Og nye minnebrikker kan være så mange Mhz som jeg får tak i, f.eks. Ghz klassen? Eller tar jeg feil nå?

 

Og så lurer jeg på om det er en eller to minnekortspor på denne maskinen...

Går ikke. Minnekortet er loddet fast.

 

Samme link som sist: http://www.myfixguide.com/manual/samsung-ativ-book-9-lite-disassembly/

 

Crap :( jeg glemte det.

 

På tide med ny maskin da.... :)

 

Noen som kan anbefale en? Vil ha ca. 15 tommer skjerm, norsk tastatur som er bakgrunnsbelyst og med numpad, trenger ikke være touchskjerm for jeg har det på denne og bruker den *aldri*, vil ha alt Intel, og sier ikke nei takk til BluRay eller DVD leser/brenner innebygd. Og mye og/eller oppgraderbart minne, stor(e) harddisk(er), behøver ikke være SSD heller, men flere disker er bedre enn en... :)

 

 

Pris?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

 

 

 

Jeg vil også oppgradere minnet. Må jeg kjøpe DDR3 minne eller kan jeg kjøpe DDR4 eller noe? Og må det være single-channel, vet ikke om det finnes noe annet heller. Og nye minnebrikker kan være så mange Mhz som jeg får tak i, f.eks. Ghz klassen? Eller tar jeg feil nå?

 

Og så lurer jeg på om det er en eller to minnekortspor på denne maskinen...

Går ikke. Minnekortet er loddet fast.

 

Samme link som sist: http://www.myfixguide.com/manual/samsung-ativ-book-9-lite-disassembly/

 

Crap :( jeg glemte det.

 

På tide med ny maskin da.... :)

 

Noen som kan anbefale en? Vil ha ca. 15 tommer skjerm, norsk tastatur som er bakgrunnsbelyst og med numpad, trenger ikke være touchskjerm for jeg har det på denne og bruker den *aldri*, vil ha alt Intel, og sier ikke nei takk til BluRay eller DVD leser/brenner innebygd. Og mye og/eller oppgraderbart minne, stor(e) harddisk(er), behøver ikke være SSD heller, men flere disker er bedre enn en... :)

 

 

Pris?

 

Hmmm... 10 000 og nedover?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg vil også oppgradere minnet. Må jeg kjøpe DDR3 minne eller kan jeg kjøpe DDR4 eller noe? Og må det være single-channel, vet ikke om det finnes noe annet heller. Og nye minnebrikker kan være så mange Mhz som jeg får tak i, f.eks. Ghz klassen? Eller tar jeg feil nå?

 

Og så lurer jeg på om det er en eller to minnekortspor på denne maskinen...

Går ikke. Minnekortet er loddet fast.

 

Samme link som sist: http://www.myfixguide.com/manual/samsung-ativ-book-9-lite-disassembly/

 

Crap :( jeg glemte det.

 

På tide med ny maskin da.... :)

 

Noen som kan anbefale en? Vil ha ca. 15 tommer skjerm, norsk tastatur som er bakgrunnsbelyst og med numpad, trenger ikke være touchskjerm for jeg har det på denne og bruker den *aldri*, vil ha alt Intel, og sier ikke nei takk til BluRay eller DVD leser/brenner innebygd. Og mye og/eller oppgraderbart minne, stor(e) harddisk(er), behøver ikke være SSD heller, men flere disker er bedre enn en... :)

 

 

Pris?

 

Hmmm... 10 000 og nedover?

 

Du får nok ikke mer enn 8GB minne, men alt det andre er innafor:

 

F.eks:

https://www.proshop.no/Baerbar/ASUS-X756UQ-T4117T/2569763?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

https://www.multicom.no/multicom-xishan-n350-156-full-hd/cat-p/c/p10634750

 

 

Ingen ledige minneslots, men det er ikke anbefalt å mikse minne uansett. Må bytte ut brikkene som er der.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest medlem-329093

Jeg tror jeg utsetter kjøp av ny maskin en stund til, er liksom ikke noe skikkelig banebrytende nytt ennå.

 

Men kanskje jeg kjøper en 1TB SSD til denne bærbare datamaskinen...

 

Hvorfor sier folk at man kan få SSD til en krone per GB forresten? Kinaskrap og fake kapasitet fra ebay/amazon? Her i Norge koster den billligste mSATA SSD'en 3,19 kroner per GB... :(

 

 

Redigert: Jeg sjekket microSDXC kort og minnepinner også. Kortene var over 5 kr/GB og gikk bare opp til 256GB og USB minne var ti kroner/GB i 1TB størrelse... ikke stort bedre i 512GB heller.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Hmmm... Jeg slettet en del ting, windows platefiler, (og tømte papirkurven... :p ) og fikk plutselig mye mer ledig lagringsplass, har litt over 41GB ledig nå   :) Kanskje jeg ikke trenger oppgradere ennå likevel... ;)

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest medlem-329093

Okei, da er jeg nede på 30GB ledig igjen, en tredjedel ledig altså. Kanskje jeg bare burde kjøpe en ekstern harddisk som ikke trenger strømforsyning, men jeg vet ikke hvor mange programmer jeg kommer til å innstallere på denne PC'en i dens levetid, men jeg kommer ihvertfall ikke til å slette noe mer nå.

 

Men jeg lurer på om jeg trenger noen dokkingstasjon for å klone SSD over til ny og større SSD, i så fall hvilken? Da jeg oppgraderte fra 32GB til 128GB på min asus vivomini stasjonære PC for et års tid siden tror jeg at jeg laget et "disk image" og la inn på 32GB USB-minnepinne og satte denne i PC'en etter å ha satt i større SSD og bootet fra USB og fikk dermed kopiert alt inn på ny SSD. Så jeg har ikke dokk. Kundeservice på komplett anbefalte en dokk til nesten tusenlappen, og den så ut som den bare tar 2,5 og 3,5 tommer SSD'er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...