Gå til innhold

Multicom og Iwill bærbare med Geforce 1060\1070\1080


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei dere!

 

Istedenfor å starte ny tråd, tenkte jeg det er like greit å spørre her. Sitter å lurer på Kunshan 651H (15.6")-laptopene, primært til spillformål. Har siktet meg inn mot Multicom p.g.a non-edgy design, tilsynelatende mye for pengene, og ren windows-install). 

 

Mitt problem er bare at det finnes så mange varianter, med sine fordeler og ulemper, at jeg sliter med å velge. Spørsmålene jeg har er følgende:

 

1. Hvor fornuftig er det å spytte inn de ca. 3500kr ekstra for å gå fra GTX 1060 til GTX1070?

2. Hvor viktig er 16gb RAM kontra 8gb?

3. Er 120hz-skjermene verdt de 1000 ekstra kronene sammenliknet med IPS-skjermen som tilsynelatende er "standard"?

4. Er det fryktelig dumt av meg å prioritere bort 256GB SSD, og bare infinne meg ned en vanlig 1TB snurredisk alene?

 

Budsjettmessig kan jeg ikke få i både pose og sekk, og det koker kanskje ned til hvor viktig 1070 er over 1060. Hvilke av disse to ville dere f.eks personlig valgt?

 

Denne, med 1060, 256gb SSD + 1TB HDD, 16gb RAM, 120hz display...

eller

Denne, med 1070, 1TB HDD, 8GB RAM, 60hz (antar jeg?) IPS display. 

 

Setter enorm pris på all hjelp!

Lenke til kommentar

1. Hvor lenge skal du ha pcen? 1070 gir nærmere 40% bedre ytelse så pcen vil fort leve 1-2 år ekstra om du vil kjøre de heftigste spillene på max.

2. I spill marginal betydning, ved endel programmer med f.eks rendering kan det ha mye å si. Blir jo mer futureproof med 16 gb :)

3. Jeg synes 60 Hz g-sync fungerer som en drøm. Spiller du mye Overwatch så kan muligens 120 Hz føles enda bedre. For det meste vil du neppe merke forskjell.

4. SSD er et must. Kjøp evt en separat. Lett i sette inn. For windows og spill/programmer du bruker ofte så er SSD en drøm sammenligna med HDD. F.eks booter pcen på ca 20 sek med SSD. Med HDD bruker den over 60 sek.

Lenke til kommentar

Jeg ville valgt den nederste. Sett inn en billig 120 gb ssd til 4-500,- og ha windows og litt annet krevende på den :)

 

Tusen takk for veldig hjelpsomt svar! Har fått omtrent samme anbefaling fra flere hold nå - tror jeg gjør akkurat dette. Satser på at det går rimelig greit å sette inn SSD (eventuelt mer RAM) selv senere.  :) Takk igjen!

Lenke til kommentar

 

Jeg ville valgt den nederste. Sett inn en billig 120 gb ssd til 4-500,- og ha windows og litt annet krevende på den :)

 

Tusen takk for veldig hjelpsomt svar! Har fått omtrent samme anbefaling fra flere hold nå - tror jeg gjør akkurat dette. Satser på at det går rimelig greit å sette inn SSD (eventuelt mer RAM) selv senere.  :) Takk igjen!

 

 

 

japp, gå for den nederste :) går helt fint slik du tenker. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

noen som kan forklare forskjellene mellom disse? altså selve modellene (forskjeller i SSD o.l spiller ingen rolle selvfølgelig)

 

Multicom  Kunshan P950
Multicom  Kunshan N850
Multicom  Kunshan P651H
 
noen som har noe erfaring med chassis/modeller på disse P950 og N seriene? ser ut som de er noe forskjellig fra de "tradisjonelle" p651 osv. modellene?
 
:hmm:
  • Liker 1
Lenke til kommentar

N er økonomiserie. P er ytelse/gaming. Sistnevnte har bedre byggekvalitet. P950 er ekstra tynn.

 

takker! Må si jeg er noe skeptisk til P950 mtp kjøling, men det kan vel tenkes det går greit med en 1060. Vifteløsningen i seg selv ser jo ikke så dum ut.

Endret av frankern1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er vel denne:

https://www.notebookcheck.net/Schenker-XMG-P507-Clevo-P651HS-G-Notebook-Review.193074.0.html

 

Syns vel egentlig den virker veldig varm.

Er dette noe kupp eller tror dere ryzen laptopen ryzen 7 1700 vil ligge på samme pris?

For fikk lyst på nyere laptop til sommeren for å spille fra utlandet.

 

Vil slike CORSAIR DDR4 2666MHZ 8GB 2X260SODIMM UNBUFFERED 18-19-19-39 MEM fungere?

 

stresstest.jpg

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Såklart blir den varm når du kjører stresstest med prime 95 og furmark. Max-temp for GPU og CPU før massiv throttling er 90 og 100C så selv under helt forferdelige forhold som du aldri vil være i nærheten av i det virkelige liv så er den innafor da den så vidt toucher 100 på cpu uten noe særlig mer enn marginal throttling. GPU har stor sikkerhetsmargin. Om du leser andre tester på notebookcheck vil du se at mange tilsvarende maskiner kommer godt over 80 på GPU i samme scenario, noe som har mer å si i spill.

 

Jeg har den nesten identiske utgaven bare med i7 6700HQ og under Withcer 3 som er det mest krevende spillet jeg kjører ligger CPU og GPU begge på 74-78C. Ingen av dem throttler.

Lenke til kommentar

Så høye tempraturer ville vel vært krise for ryzen i så fall, ville nok degradert cpuen vil jeg tro eller gi langt dårligere ytelse.

 

Men er de så varme hvis du tar på de? For frykter med så høye tempraturer vil laptopen være varmeovn i sommer været.

Vil nok fungere som varmeovn i så fall.

 

For veldig usikker hvor mye penger jeg skal bruke egentlig er vel kun gaming i sommerferien.

Desverre kan man ikke leie laptop 1 måned så vidt jeg vet. Hoteller som har laptop har noe utdaterte linux maskiner ofte eller gamle windows maskiner. Ikke noe med m.2 slot man kan sette inn.

Lenke til kommentar

er det noe problem ifth drivere og kompatibilitet om MC setter opp maskinen på HDD og jeg senere velger å clone OS'et over til en SSD for å så "reformatere"/wipe HDD? Har tidligere hatt ikke-testede/"jeg installerer alt selv" MC maskiner som har ankommet delvis ikke-fungerende ifth oppsett og driverproblemer som ikke har vært særlig enkelt å fikse, og tenker derfor det hadde vært greit at MC testet og satte opp maskinen(?).

Samtidig ser jeg jo fordelen av en SSD, og mtp at mange av maskinene kommer uten SSD er scenarioet ovenfor kanskje relevant?

 

i tillegg: http://forum.notebookreview.com/threads/clevo-drivers-update-utility-by-obsidian-pc.801464/
har noen noe erfaringer med denne?

Lenke til kommentar

Ser ikke cloning skal være noe problem enten har du ikke satt opp AHCI i bios ellers har du ikke installert alle driverne.

Ellers burde ikke kloning være stort problem men det kan bli problem hvis du har programmer på andre partisjoner som endrer navn da slutter programmene å fungere, men da må du reinstallere som kan være knotete med virtualbox og vmware vet jeg.

 

Driverne er vel mest problem hvis de ikke støtter operativsystemet. Eller ikke har nok dokumentasjon hvordan det er satt opp.

Killer lan sies å har hatt en del driverproblemer mener jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ikke cloning skal være noe problem enten har du ikke satt opp AHCI i bios ellers har du ikke installert alle driverne.

Ellers burde ikke kloning være stort problem men det kan bli problem hvis du har programmer på andre partisjoner som endrer navn da slutter programmene å fungere, men da må du reinstallere som kan være knotete med virtualbox og vmware vet jeg.

 

Driverne er vel mest problem hvis de ikke støtter operativsystemet. Eller ikke har nok dokumentasjon hvordan det er satt opp.

Killer lan sies å har hatt en del driverproblemer mener jeg.

 

har altså ikke forsøkt meg på dette, men tenkte løsningen at MC satte opp maskinen "korrekt" på HDD, for at jeg så i ettertid clonet dette til en SSD (som ikke medfølger maskinen) og av den grunn slapp eventuelle problemer mtp. drivere, bsod's osv. ville være den beste.

 

Har aldri hatt "problem hardwaren" som killer o.l som folk ofte raporterer problemer med. Har vært alt fra strømstyring, defekte grafikkort til HDD'er som ikke vil fungere. Årsak aldri funnet. Derfor tenker jeg at et oppsett hos MC vil kunne avdekke og teste problemer, før den blir sendt ut. Åpner de i det hele tatt maskinen fra fabrikk om de bestilles "uten oppsett"?

 

Problemet er jo selvfølgelig da om selve kloningen av det "riktig oppsatte" OSet lar seg overføre direkte til en SSD. Tenker selvfølgelig å clone over relativt tidlig, så det i prinsippet kun er windows som klones over til SSD'n, da forhåpentligvis uten problemer (?)

 

dog driver-update programmet her vil kanskje bøte på eventuelle problemer ved "selv-oppsett" ?http://forum.notebookreview.com/threads/clevo-drivers-update-utility-by-obsidian-pc.801464/

 

Det burde jo i prinsippet være enkelt å gjøre alt selv, noe jeg tidligere har gjort. Men brent barn skyr ilden :)

Endret av frankern1
Lenke til kommentar

 

Har aldri hatt "problem hardwaren" som killer o.l som folk ofte raporterer problemer med. Har vært alt fra strømstyring, defekte grafikkort til HDD'er som ikke vil fungere. Årsak aldri funnet. Derfor tenker jeg at et oppsett hos MC vil kunne avdekke og teste problemer, før den blir sendt ut. Åpner de i det hele tatt maskinen fra fabrikk om de bestilles "uten oppsett"?

 

Problemet er jo selvfølgelig da om selve kloningen av det "riktig oppsatte" OSet lar seg overføre direkte til en SSD. Tenker selvfølgelig å clone over relativt tidlig, så det i prinsippet kun er windows som klones over til SSD'n, da forhåpentligvis uten problemer (?)

Tviler på de åpner maskinen for de vil ikke droppe harddisk\ram.

Er vel bare de man velger deler muligens multicom må tilpasse ikke ferdig løsninger.

 

Hvis det ikke er noe kluss med sataport driver eller chipset burde det ikke være noe problem å klone. Har vertfall fått til samsung migration software kun for samsung ssd disker eller Paragon Migrate OS 5 for andre SSD disker.

 

Men gratis versjoner kan fungere dårligere men det finner du vel ut av selv?

 

Usikker på CLEVO Drivers Update Utility by OBSIDIAN-PC.

Da jeg vet en del driver programvare som driverdetective søker etter ligdene oppsett og kan riskere feil drivere i enkelte tilfeller. Tror det er lurere å laste ned driverne selv hvis du vet modellnummer.

Men ofte grunnen til problemer er vel at operativsystemet er utdatert drivere for vista\ windows 7 og det finner ikke drivere til windows 10 eller utviklerne har gjort dårlig jobb.

 

Det som beskymer meg mest: (laptop)

https://www.youtube.com/watch?v=sF3pc3zE3Wc

 

 

Ganske stor forskjell på laptop og stasjonær burde vel hatt GTX 1080 på laptop.

 

(laptop kun 60 FPS)

 

 

Hvis jeg ikke husker feil skulle vel GTX 1070 ha 90% ytelse av stasjonær.

Hvis det ikke var GTX 1080. Men syns det blir litt dyrt for noe spilling.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Å teste i svært lave oppløsninger og så gjøre konklusjoner mellom Laptop og stasjonær er en dårlig sammenligning. Grunn? CPU. En 6700HQ er betydelig tregere enn i6700K, men kjører du fullHD med høy grafikk blir forskjellen mindre da GPU er flaskehalsen. Kan ta et eksempel: I Deus Ex greier en stasjonær med 1070 ca 43 fps. Clevo med 6700HQ og 1070 greier 37.5. Ganske nøyaktig 90%. Dette forekommer i mange spill. På høye oppløsninger er forskjellen svært liten. På lave oppløsninger, vell har det lite å si for det store flertallet om du får 160 eller 210 fps. Spiller du typisk fullHD er forskjellen i de fleste spill svært liten. Noe av grunnen er at på tross av lavere klokkehastighet har stasjonær 1070 1920 shadere, mens bærbar har 2048.

 

Andre eksempler i fullHD ultra:

Warhammer 40 000: 1070 stasjonær er 9% raskere.

Watch dogs 2: 1070 stsjonær 2% raskere.

Civilization VI: Stasjonær er 31% raskere (CPU-avhengig).

Mafia 3: 1070 17% TREGERE (shaderavhengig).

Hitman 2016: 22% raskere (CPU-avhengig).

The division: 6% raskere.

Far cry primal: 11% raskere.

 

Som du ser, i noen spill er forskjellen betydelig, men går noen ganger i favør av bærbar. I flertallet av spill er den reelle forskjellen rundt 10%. I spill hvor stasjonær leder betydelig er som regel fps svært høy, langt over 60 fps så for flertallet har det lite å si. I så og si alle scenarioer slår 1070 i bærbar form stasjonær med 980, ofte med 10-20%.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...