Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Jeg skal ned ca 30 kilo i vekt.


Anbefalte innlegg

Det med flere måltider til dagen, mener jeg å ha lest er motbevist. Det handler om antal kcalorier, så har du den dietten hvor du har 2 måtilder innenfor 6 timer og resten av døgnet er kroppen i faste.

De lærde strides veldig rundt temaet fasting. Jeg tror de som velger å gjøre det, gjør det for å få bedre kontroll over hvor mange kalorier de får i seg om dagen.

 

Og til syvende og sist er det ikke en fasit som funker for alle, handler om å finne løsningen som funker for deg. Både kort- og langsiktig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener jeg har lest ett sted at kunstig søtning lurer kroppen til å tro at den får sukker, og når den ikke får det likevell vil den begynne å lagre alt annet den får isteden. Er det noe hold i dette, eller kan sukkerfri brus og andre drikker kategoriseres som !vann" når det kommer til næring?

Det er en velspredd myte.

 

https://www.vektklubb.no/artikkel/nye-studier-viser-at-lettbrus-ikke-gjoer-deg-overvektig-24258681

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke kuttet røyken samtidig som kostholdsendring og evt trening.

 

Det høres ut som om det kan bli utfordrende nok å bare ta tak i en av disse tingene. Kostholdet ville jeg tatt først, så har du røyken som trøst siden røyken også demper sultfølelse

 

Når det kommer til røyken så er det litt viktig å ikke kutte ned, men heller kutte ut når du først bestemmer deg.

Ved å kutte ned understreker du bare for hjernen (som assosierer) hvor "god" røyken er.

Alle vi som røyker vet hvor godt det er å ta seg en røyk når du er nede på én eller to til dagen - da oppleves røyken himmelsk.

 

Og det vil en jo ikke når man trenger motivasjonen til å slutte. Nikotinet har jeg lest at er et av de raskeste rusmidlene fra inntak til effekt, og det er grunnen til at det er så avhengighetsdannende. Når rusen lurer hjernen til å tro at dette er deilig - med kribling i rygg og nakke og følelse av avslapping så glemmer du at det faktisk ikke er godt.

Røyk som vanlig helt til du kutter så har du større sannsynlighet for å huske på at det smaker faktisk ikke godt, føles ikke godt og det gir deg ingenting annet enn rusen fra nikotinet.

 

Ikke bruk nikotin erstatning heller - da sørger du bare for at kroppen fortsatt har det fysiske behovet og du må ta kampen to ganger. Hvis du sliter med den psykiske avhengigheten med rutiner så skaff deg elektrisk røyk uten nikotin, så får du ritualet med å ta deg noen trekk. Velg også da en kraftig maskin som produserer mye damp slik at du får en liten følelse at det river når du trekker.

 

Tenk også over hvorfor du har lyst på røyk når suget kommer. Det psykiske suget kan brytes ned til to grunner; frykt og kjedsomhet.

Hvis det er frykt som kommer av bekymringer så gjør noe som opptar hjernen. Spill et spill eller se en film. For meg tar det opp en del mental kapasitet og jeg glemmer bekymringer.

Hvis det er kjedsomhet så gjør noe aktivt.

Gå en tur, gå ut i garasjen og bygg noe eller stikk til en kamerat (med mindre det øker trykket om du får veldig behov for røyk mens du er sosial).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De lærde strides veldig rundt temaet fasting. Jeg tror de som velger å gjøre det, gjør det for å få bedre kontroll over hvor mange kalorier de får i seg om dagen.

 

Og til syvende og sist er det ikke en fasit som funker for alle, handler om å finne løsningen som funker for deg. Både kort- og langsiktig.

 

Fasting har noen fordeler, utover det rent biokjemiske. Man har bedre oversikt over matinntaket, og "skjulte kalorier" man får i seg i løpet av en dag. Ved å ikke spise ofte, vil ikke kroppen bli like fort sulten som hvis den er vant med et hyppig matinntak. Blir ofte en vanesak det der også. Ved å vente lenge mellom måltider, vil magesekken krympe litt, og du vil dermed bli fortere mett. Ved å spise et stort måltid fremfor mange små, vil for det første, kroppen ikke klare å ta opp all næringen av maten på en gang, og derfor vil noen av kaloriene ikke bli utnyttet i kroppen. Og for det andre, så blir fordøyelsessystemet "overbelastet" når den får mye mat på en gang, og forbrenningen skrus opp, nettopp for å kunne fordøye all den maten.

Endret av Pliscin
Lenke til kommentar

Til TS, 

 

Jeg er faktisk imponert over den selvinnsikten du har i egen helse. Mange jeg snakker med unnskylder at de er overvektige og har vanskeligheter å finne motivasjon til å gå ned i vekt.

 

Hvis jeg kan komme med noen råd og tips:

 

Plan:

Legg en realistisk plan, og sett små delmål. Hovedmålet er kanskje å komme ned under 100kg, men delmålene må være f.eks. 4kg innenfor neste måned.

 

Kosthold:

Bytte ut sukkerholdig brus med sukkerfri brus, sukkerfri saft (gir smak på vannet som ikke smaker godt fra før), ev drikk litt kaffe og te. Når det gjelder maten, så gjelder faktisk den gode gamle kostholdssirkelen vi lærte på heimkunnskapen på skolen - spis variert, halvparten grønnsaker, rødt kjøtt 1 gang i uka, rikelig med fisk. Du sier du spiser 1 1/2 grandiosa - her har du fasiten selv på kostholdet ditt: mengdene skal reduseres.

 

Trening:

Hvis du ALDRI har trent før, ser jeg faktisk ingen grunn til at du skal bli atlet i første omgang. Gå turer med hund, øk intensiteten, kanskje blir turene til joggeturer med tiden. Finner du motivasjon til å trene på treningssenter, er dette ikke annet enn bra.

 

Motivasjon:

Du må tenke gjennom hva som virkelig motiverer deg til dette her. Du skal bli far, har et langt liv foran deg, og tenk hvor mye glede du kan få med barna dine. En sunn og frisk far som har overskudd til lek og turer er kanskje et av barnas størst gleder. Kanskje med tiden blir du også bestefar, og grunnlaget for et frisk og godt liv legger du faktisk nå. Trening er ferskvare, og man bør gjøre trening om til en livsstil - f.eks. gå turer hver dag, må ikke nødvendighvis være Elexia hver dag. 

 

Jeg synes du har en god og realistisk plan, og jeg vil gjerne legge inn et par kommentarer til dette:

 

-Kutte 100% av unødvendig sukkerinntak Begrense unødvendig sukkerinntak til lørdagen

-Begrense mat inntak så langt det lar seg gjøre Halvere porsjoner. Begrense småspising og erstatte ev dette med grønnsaker, frukt, kaffe/te

-Gå tur 2 x 30min + 1 x 1 time med bikja daglig, kanskje øke dette noe etterhvert Perfekt, + øke intensitet på turer med tiden

 

Noen her snakker om ketogen diett osv, måltider med så og så mange gram per måltid osv. Jeg mener dette er helt urealistisk for en i din situasjon. Du kan fint snu om livet ditt til det sunnere med enkle grep i hverdagen og faktisk leve HELT NORMALT uten å ta helt av med stramme dietter og treningsplaner. 

 

Noen er helt sikkert helt uenig med meg i dette, men du må selv velge hvilket råd du vil følge. Jeg synes bare det er urealistisk å gå fra ingen trening og overvektig til trening hver dag på gymmen med ketogen diett. Det er ingen vanlige mennesker i dag som lever på en ketogen diett, og vanlige slanke mennesker spiser faktisk HELT NORMALT.

 

Oppsummering

 

  • Begrense unødvendig sukker kun til lørdager
  • Halvere porsjoner til måltider og begrense småspising uten måltider, ev erstatte dette med grønnsaker/frukt/kaffe/te
  • Lag maten selv og spise variert, alltid halvparten av tallerken med grønnsaker
  • Turer 30min x2 daglig, og 1 dag med 1 time. Intensitet på turer økes med tiden
  • Sette DELMÅL
  • Veiing x1 i uka og belønn deg selv med noe annet enn mat når du går ned i vekt. Hva det er må du selv finne ut av
Lenke til kommentar

Mener jeg har lest ett sted at kunstig søtning lurer kroppen til å tro at den får sukker, og når den ikke får det likevell vil den begynne å lagre alt annet den får isteden. Er det noe hold i dette, eller kan sukkerfri brus og andre drikker kategoriseres som !vann" når det kommer til næring?

 

Det dette er ikke sant. Det er blodsukkeret som avgjør hvor mye insulin som utskilles, og derav stimulerer til lagring av overskuddsenergi. Kunstig søtningsstoff eier ikke en eneste kalori, og øker ikke blodsukkeret, og derav påvirker ikke hva som lagres eller ei.

 

Ren myte.

 

Det man har kommet frem til, forøvrig, er at mange som drikker mye lettbrus, spiser også mer. Da øker man kalorimengden, og legger naturlighvis på deg av dette.

Lenke til kommentar

AnnonymG har utvilsomt det beste innlegget i denne tråden, men jeg vil gjerne komme med en tilleggskommentar om dette med motivasjon.

 

Motivasjoner vel og bra, men du må innstille deg på at den ikke alltid kommer til å være der. Ingen spør etter motivasjon til å betale regningene sine; det er en av de tingene som vi bare må gjøre her i livet selv om vi aldri så mye skulle ønske vi slapp. Samme er det med trening og kosthold også: du er nødt til å venne deg til å hele tiden, konstant, velge bort enkle og behagelige løsninger (bare en kjapp burger på Macern, droppe treninga i dag) fordi det er litt som å betale regninger. Det er enklere å bare betale jevnlig hele tiden enn å vente og utsette og måtte betale med renter og gebyrer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle ønsket at jeg hadde samme selvinnsikt og tok tak når jeg var 26 år og veide det samme som deg. Nå er jeg 28 og har akkurat kommet meg ned til 125 kg, fra en startvekt på 140 tidligere i år. Er dog noe høyere enn deg, og har et mål på å nå 100 kg på lang sikt.

 

Jeg er veldig fornøyd med å ha gått ned 15kg på 17 uker, og ved hjelp av Noom appen har jeg klart å beholde motivasjonen mtp. næringsinntak (ingenting er forbudt, men skal nytes med moderasjon) og trening ("alt" kan være trening, det er ikke bare turen på treningssenteret som teller!). Det er også helt lov å skippe trening hvis du ikke føler for det den dagen, uten at du må "ta det igjen" en annen dag. Nå går jeg mye tur i skog og mark, da jeg har funnet gleden med det, i stedet for å slite meg til treningssenteret flere ganger i uka. Kan fint ta med en bok opp på en fjelltopp og sitte der en time osv., og det er noe som var utenkelig for 17 uker siden!

 

Jeg har også fått mye større innsikt i både bevisste og underbevisste handlinger i forhold til inntak av mat osv.

Endret av NoTrace
Lenke til kommentar

AnnonymG har utvilsomt det beste innlegget i denne tråden, men jeg vil gjerne komme med en tilleggskommentar om dette med motivasjon.

 

Motivasjoner vel og bra, men du må innstille deg på at den ikke alltid kommer til å være der. Ingen spør etter motivasjon til å betale regningene sine; det er en av de tingene som vi bare må gjøre her i livet selv om vi aldri så mye skulle ønske vi slapp. Samme er det med trening og kosthold også: du er nødt til å venne deg til å hele tiden, konstant, velge bort enkle og behagelige løsninger (bare en kjapp burger på Macern, droppe treninga i dag) fordi det er litt som å betale regninger. Det er enklere å bare betale jevnlig hele tiden enn å vente og utsette og måtte betale med renter og gebyrer.

 

Helt enig i denne

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Jeg mener du bør få råd av en fysioterapeut eller relevant fagkyndig for å finne treningsmåter som passer deg og din skade. Rusleturer er vel og bra, men en trenger trening som utfordrer kroppen. Et godt tegn på hva god trening er, er når pulsen øker, du blir varm, svett og må puste mer. Som sagt, rusleturer er bra, men da er det lurt å også gå i motbakke. Med forbehold om at jeg ikke har medisinfaglig kompetanse på dette og heller ikke vet omfanget av skaden din, så vil jeg si det er stort sett veldig lurt å gå i terreng i stedet for bare asfalt. Kroppen har godt av å gå på det ujevne grunnlaget som naturen har å by på.

Hva fasting angår så er nok ikke homo sapiens helt ute å kjøre om en går fireogtyve timer uten mat innimellom, men sulteforing over et veldig langt tidsrom er nok ikke å anbefale. Du vil fortsatt trenge energi for å gjennomføre trening, som er viktig av flere årsaker. Hvis du unnlater å spise og ikke har overskudd til å trene, vil jo ikke du få fordelen av bedret kardiovaskulær helse eller bedre kondisjon, som trening er med på å gi.

 

Lenke til kommentar

De lærde strides veldig rundt temaet fasting. Jeg tror de som velger å gjøre det, gjør det for å få bedre kontroll over hvor mange kalorier de får i seg om dagen.

 

Og til syvende og sist er det ikke en fasit som funker for alle, handler om å finne løsningen som funker for deg. Både kort- og langsiktig.

Såg en ny video, engelsk på nrk2 mener jeg.... 1-2 år gammelt opptak.

 

Lik frokost om morgenen som om kvelden klokken 22.00...

 

Dvs english breakfast, nøyaktig lik, mengde vekt, kcalorier etc.

 

Blodsukkeret lå på f.eks 5 på morgenen mens den lå på 8 på kvelden... I følge denne videoen så legger du på deg mindre om du spiser på dagen enn på kvelden, pga metabolisme/forbrenning osv.... Artig video.

 

Jeg har tro på 2 måltider til dagen når du ikke bruker kroppen noe særlig og 4 måltider til dagen når du er aktiv, krevende dager. Det å spise lite på kvelden, minst mulig karbohydrater. Men karbs er nice på kvelden natten hvis du ikke for sove, ikke blir trøtt nok.

 

så hvis jeg har 4 måltider så har jeg keto frokost og keto kvelds slik at kroppen får sjangs til å komme inn i fett forbrenings stadiet, hvis man hele tiden spiser ting som virkelig øker insulin så kommer man ikke like lett inn i det stadiet... Har lest det er 4-6 hormoner lignende ting som frafaller i ca 6 timer hvis du skyter insulinet høyt. Disse 6 er med på å brenne fett på kroppen... Så drikker man brus cola hele dagen så fukker man opp denne prosessen og blir til en sakko sekk. 30kg hørtes mye ut, spennende å  høre på din fremgang etterhvert...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...