Gå til innhold

iOS 11-helvete


Anbefalte innlegg

Jeg har en iPhone 7 plus med 128 GB lagringsplass. Den er nå i ferd med å drive meg til vanvidd etter at jeg oppdaterte til iOS 11. Pr nå er det iOS 11.1 som ligger inne.

 

- Kræsj. Støtt og stadig opplever jeg at apper plutselig fryser, og jeg må restarte. Av og til skjer det et par ganger pr dag, andre ganger et par dager mellom hver kræsj. Hver kveld har jeg som rutine at jeg lukker alle apper.

- Kalkulatoren. Totalt ubrukelig. Så får vi håpe at neste oppdatering fikser dette.

- Kameraet/kameraappen. Bruker ofte opptil 10 sekunder før det endelig er klart til å ta bilder/video. Ofte må jeg trykke både to og tre og fire ganger før den endelig tar bilder eller starter video.

- Mail. Når det ligger flere mail i en konversasjon, er det håpløst å skulle svare på en av de. Inniblant svarer den på riktig mail, og andre ganger svarer den bare automatisk på siste mail. Og ja, jeg vet at jeg må åpne den mailen som skal svares på.

- Lagring. Her er største problemet. Jeg har som sagt 128 GB tilgjengelig (sånn ca). Og det skulle jo normalt sett ikke være noe problem. MEN jeg varsles flere ganger hver bidige dag om at lagringen er full, og jeg må slette. Jeg har avinstallert en haug med apper. Jeg har kuttet ned offline playlists til et minimum. Jeg har reinstallert og nullstilt iMovie, DJI Go etc, slik at bibliotekene i disse ikke opptart unødige gigabytes. Jeg har slettet alle store vedlegg på meldingene. Jeg har satt det slik at telefonen avinstallerer automatisk de minst brukte appene. Og jeg har på innstillinger på Bilder valgt at den skal optimalisere iphone-lagringen. Men det hjelper ikke.

 

Iphonen sender automatisk samtlige bilder og videoer jeg tar, rett opp i skya (icloud). Og straks den har gjort det, slettes originalen fra telefonen, slik at jeg må laste den ned igjen når jeg skal se på bildet få minutter senere. Ergo skulle det ikke være dette som fyller opp lagringsplassen. Dette gjelder også samtlige bilder og videoer jeg finner i Bilder-appen. Alt må lastes ned for at jeg skal kunne se noe annet enn et stillbilde på video eller et blurry bilde. I går brukte jeg også noen timer på å slette en haug med bilder, samt alle videoer med lengde over 20 sekunder. Men hjalp det på å frigjøre lagringsplass? Neida...

 

Så da undres jeg fælt på hva i all verden som sluker plassen. I følge iphonen så utgjør bildene ca 35% av plassen, og apper litt over 60%. Når jeg summerer alle appene kommer jeg frem til 42 GB, dvs langt under 60%. Og når bildene og videoene ikke ligger lagret på telefonen med annet enn et thumbnailbilde; hvorfor mener da iphonen at bildene og videoene opptar over 40 GB???

 

Og en ting til: når iphonen umiddelbart laster opp og sletter originalen, rekker ikke Onedrive og Google Foto å gjøre backup av bilder og videoer før det bare er thumbnailen igjen. Og de henter jo ikke originalene fra icloud. Ergo ser jeg nå at jeg ikke har fått gjort noe backup til disse på ca en måned. Jepp, bedre med trippelbackup enn singelbackup!

 

Så da blir det vel bare å bite i det sure eplet (!) og begynne helt på scratch for tredje gang i år, og håpe at det ordner seg. Og jeg må vel bare innse at jeg da er sikret å bruke tilnærmet hele helga på å finne frem apper, logge meg på, og sette opp alt på nytt. Igjen.

Endret av wirrumsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd å resette telefonen fullstendig? Til fabrikkinnstilling?

 

I sitt siste avsnitt tar han opp det.

 

Jeg "oppdaterer" aldri når noe fungerer perfekt!

Min iPhone 6 er på iOS 8.3, og er superkjapp og smooth,  og har ikke låst/hengt/fryst én gang på de 3 årene jeg har hatt den.

Lenke til kommentar

Har du prøvd å resette telefonen fullstendig? Til fabrikkinnstilling?

Hvordan ligger det an med skader, fukt etc? Fått mye støt ved fall o.l?

 

Som ozone skriver, og jeg skrev i siste avsnitt, så er jeg etter hvert godt vant med å nullstille/sette tilbake til fabrikkinnstilling. Hadde meg ei nullstilling og fullstendig reinstallasjon litt etter påske, og måtte gjøre det på nytt i sommer da iphonen bråbestemte seg for å dø. Fikk da byttet til ny, og benyttet anledningen til å starte med en clean install.

 

Den har alltid ligget i deksel, og har aldri vært mistet i bakken. Fukt har den heller ikke vært utsatt for annet enn normal dagligdags aktivitet.

 

Neste gang Apple kommer med oppdatering til nytt iOS skal jeg vente noen måneder før jeg lar meg friste til oppdatering.

Lenke til kommentar

 

Har du prøvd å resette telefonen fullstendig? Til fabrikkinnstilling?

Hvordan ligger det an med skader, fukt etc? Fått mye støt ved fall o.l?

 

Som ozone skriver, og jeg skrev i siste avsnitt, så er jeg etter hvert godt vant med å nullstille/sette tilbake til fabrikkinnstilling. Hadde meg ei nullstilling og fullstendig reinstallasjon litt etter påske, og måtte gjøre det på nytt i sommer da iphonen bråbestemte seg for å dø. Fikk da byttet til ny, og benyttet anledningen til å starte med en clean install.

 

Den har alltid ligget i deksel, og har aldri vært mistet i bakken. Fukt har den heller ikke vært utsatt for annet enn normal dagligdags aktivitet.

 

Neste gang Apple kommer med oppdatering til nytt iOS skal jeg vente noen måneder før jeg lar meg friste til oppdatering.

 

Det gjelder forsåvidt ikke bare apple. Aldri vær først ute med oppdateringene, du blir sittende som en prøvekanin til de får luket ut bugsene. Vent en måned eller to, gjerne mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har også vært medium fornøyd med iOS 11. Hadde en del heng og forskjellige artige bugs. Kjørte en reset med påfølgende oppsett som ny. Fungerer helt greit, men synes batteriet tappes i raskeste laget gitt. Det skjedde noe fra 10 til 11 der.

 

Oppdaterte telefonen til 11.1 i går. Håper det hjelper på batteriet. Ingen applikasjoner som bruker noe unormalt mye egentlig, så får se hvordan dette blir. Etter snart et døgn med 11.1, så vet jeg ikke om det har blitt så mye bedre, men skal gi det noen dager. Angrer på at jeg ikke holdt meg på 10.3.3 uansett!

Endret av kampfrosk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skal heller ikke være nødvendig å drive å tvangslukke alle appene hver kveld, det skaper bare mer bry enn gevinst. Men telefonen din er jo helt, helt på trynet. For det der er ikke normalt, halve hadde vært nok til å begynne å lure.

 

Følg denne:

 

https://wccftech.com/clean-install-ios-11-final/

 

Med så mye kødd og fitteri som du  hatt anbefaler jeg deg å sette opp telefonen som en helt ny og ren enhet, ekstra arbeid blir det jo.  Men om det er det som skal til..så er det jo verdt det :)

 

Jeg valgte å oppdatere på en litt dum tid, på en litt travel dag  uten å utføre en helt ren installasjon på min iPhone 7, i tro om at jeg likevel skulle gjøre det skikkelig senere i uken. Siden det var en så omfattende oppdatering har jeg hatt til vane med å gjøre det på mine iOS og Android telefoner.

Det har jeg enda ikke hatt behovet for da iOS 11 har fungert veldig bra, sett bort i fra ett par apper som ikke oppførte seg 100% de første ukene etter.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Problemet mitt nå er at jeg ikke har tid til å gjøre en reinstallasjon nå. Reiser til USA i morgen, og da blir det håpløst å skulle sette i gang noe.

 

Men så er problemet at iphonen rett og slett er full. Selv med all verdens sletting av apper og innhold og bilder og videoer, så viser den like fordømt at lagringen er full. Og jeg pinges flere ganger hver dag om at jeg må frigjøre lagringsplass. Ikke får jeg installert nye apper heller. Og ikke får jeg lastet ned offline-kart på Google Maps (som hadde vært VELDIG kjekt når jeg nå drar på tur).

 

Hadde bare Apple hatt en skikkelig filbehandler i stedet for "vi vet best, og du skal bare trykke og være fornøyd", så hadde det vært mulig å forstå mer av hvor ting er, eller hva som faktisk fyller opp plassen.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke tatt backup. Da får han kanskje bare dritten tilbake.

Jeg ville sørget for at bilder, kontakter, dokumenter o.l. som kan reddes ble lagret på en PC eller Mac, men satt telefonen opp som ny og ikke lagt tilbake noe annet enn kontaktene og kun installert de appene jeg måtte ha på turen.

 

På den måten ha en så "light" og tom telefon med på tur.

Lenke til kommentar

160 GB i icloud. Nå har jeg slettet 90% av alle bildene mine fra iphonen (og icloud), og ikke en eneste liten megabyte har blitt frigjort selv ikke etter to restarter! Genialt når det er avreise i hvert øyeblikk, og iphonen ikke vil la meg ta et eneste bilde... jaja, da blir speilrefleksen med på tur likevel.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått koblet til Macbooken. Ikke mulig å få dratt ut bildene rett fra iphonen til Macbooken. Når jeg holder pekeren over området som indikerer Bilder og Video, hevder det at jeg har lagret 79,45 GB med bilder, og antallet er 13369 stk bilder og video. På iphonen har jeg under 400 bilder liggende etter å ha slettet hardt og brutalt. Så et eller annet er helt på trynet. Samme hvor mye jeg har slettet, av både apper og innhold, hjelper det null og nada. 

Lenke til kommentar

160 GB i icloud. Nå har jeg slettet 90% av alle bildene mine fra iphonen (og icloud), og ikke en eneste liten megabyte har blitt frigjort selv ikke etter to restarter! Genialt når det er avreise i hvert øyeblikk, og iphonen ikke vil la meg ta et eneste bilde... jaja, da blir speilrefleksen med på tur likevel.

Når du sletter et bilde eller video fra iPhone, så slettes det ikke helt før etter 40 dager (tror jeg det er). Men du kan manuelt gå inn på "Nylig slettet" og slette alt derfra. Da skal du få frigjort plassen til de bildene og videoene du har slettet.

 

Ellers vil jeg anbefale å ta med speilrefleksen på tur uansett. Litt tungt, men mye bedre bilder. Spesielt i begrenset belysning eller i litt krevende lysforhold.

 

Har en eldre iPhone 5s, og etter jeg oppdaterte til iOS 11 så merket jeg at batteritiden ble kraftig begrenset. Men etter å ha ladet den helt ut, og helt opp igjen et par ganger, så ser batteritiden ut til å ha økt igjen. Kanskje bare batteri-indikatoren som måtte lære det nye operativsystemet å kjenne. Har vært borte i det før på andre typer enheter også.

 

Andre ulemper har jeg ikke merket med iOS 11, men en venninne av meg har iPhone 6, og hun har vært noe plaget av at verken hun eller noen andre hører hverandre når hun ringer eller blir ringt til. Hun må restarte telefonen for å fikse problemet hver gang.

Endret av Molekylet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...