Gå til innhold

Utenlandske og Norske nettbutikker. Slipper de unna samfunnsansvaret?


Anbefalte innlegg

 

for miljøet skal betales for, om du vil eller ei. 

Så om du gir staten nok penger så er det fritt frem for å skade eller drepe andre?

 

 

Kostnaden blir ikke borte, kilden blir bare flyttet. 

 

Men nå kan du hoppe tilbake til kommentarfeltene hos nettavisene, for jeg ønsker en litt høyere standard på denne tråden. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg har litt lyst til å klage inn dette til en eller annen etat. 

 

Gjør det! Og hold oss informert. Spennende å følge om bedriftene snor seg unna ansvaret eller ikke.

 

 

Jeg begynner og få ganske god innsikt i reglene rundt dette, men hvilke etater jeg burde henvende meg til har jeg til gode og bli helt sikker på. EE-registeret er under Miljødepartementet, og det tror jeg er en veldig treg og byråkratisk avdeling. Fylkesmannen nevnes også, men det er nok om mulig enda mer tunggrodd. Forbrukerrådet er nok litt mer "kundevennlig", men tipper de har lite gjennomslagskraft her.

 

Hvis jeg legger en del jobb i dette og innhenter lignende informasjon om flere bedrifter innen samme bransje både Norske og utenlandske og så lager det som en oversiktlig rapport, tror du noen gidder å lese det?    

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Og ikke minst, hva er bakdelen?

 

Hvis vi skroter den er det fritt frem, innen kort tid betaler ingen bedrifter for sitt utslipp eller bidrag til utslipp. 

 

Hva skjer da? Jo, du (evt dine foresatte) må betale høyere skatt eller 'bla bla avgift' - for miljøet skal betales for, om du vil eller ei.

 

Jeg tror poenget til Skatteflyktning var at han ikke ønsket å betale, hverken skatt eller avgift. Så får miljøet seile sin egen sjø...

 

 

Jeg beklager, jeg tolket deg feil. :-) 

Lenke til kommentar

I dag er det vinn eller forsvinn. Hvis butikker hadde tatt samfunnsansvar hadde det ikke blitt mye igjen å selge annet enn det høyst nødvendige som mat, klær og redskaper. TV, biler, kosmetikk, øl/vin/brennevin, leskedrikk, snop, bling osv må da utgå siden det ikke er absolutt nødvendig å selge eller ha. Da hadde det gått i brød, egg, kjøtt, grønsaker og langarmede underbukser, en og annen tresleiv.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

I dag er det vinn eller forsvinn. Hvis butikker hadde tatt samfunnsansvar hadde det ikke blitt mye igjen å selge annet enn det høyst nødvendige som mat, klær og redskaper. TV, biler, kosmetikk, øl/vin/brennevin, leskedrikk, snop, bling osv må da utgå siden det ikke er absolutt nødvendig å selge eller ha. Da hadde det gått i brød, egg, kjøtt, grønsaker og langarmede underbukser, en og annen tresleiv.

 

Hehe, det er helt sant, men følge lover og regler synes jeg det fremdeles er mulig å følge. 

En annen trend jeg har lagt merke til blant flere av disse tidligere nevnte utenlandske butikkene er at priser står uten MVA.

Dette er så vidt jeg har forstått ikke lov når du selger til privatpersoner og taktikken blir fort litt 'hit and run' 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...