Gå til innhold

Stortingets lønnsøkninger og politikernes formaning til moderasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Personlig syntes jeg det er på trynet å bevilge seg økninger som er større enn det "folk flest" kan regne med. Selvsagt ser jeg poenget i at man har vilkår som er attraktive nok til å tiltrekke seg folk som faktisk har noe mellom øra, men jeg syntes det kriteriet i høyeste grad er oppfylt allerede i form av en lønn som allerede ligger godt over gjennomsnittslønnen i Norge, frynsegoder de fleste kan se langt etter, en meget godt pensjonsordning og mulighet til lavsesong/ferie osv. For det andre bør ikke det å ha en "viktig jobb" være nok til å kreve enn lønn langt utover det som er vanlig, for det er mange yrker som er viktige for landet uten at man kan forvente spesielt høy lønn. I "min bransje" har jeg relativt grei lønn, men til gjengjeld ingen bonusordninger, ikke spesielt god pensjonsordning og man kan i grunnen se langt etter ferie (har ikke hatt skikkelig ferie på snart 10 år, da man uansett må være tilgjengelig når man har "fri") og arbeidsdagene kan være lange (opp til 16 timer). 

 

Akkurat dette tilfellet av lønnsøkning kan kanskje anses som bagatellmessig i seg selv med tanke på utgiftssiden, men jeg syntes det understreker en uheldig tendens i samfunnet for øvrig - der en liten andel av arbeidsstyrken får stadig bedre vilkår, mer kjøpekraft og mer fritid, mens arbeidslivet bare blir hardere og hardere for veldig mange andre med tanke på vilkår og mangel på fritid slik at man egentlig aldri får hentet seg inn igjen. 

Endret av MT.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...