Gå til innhold

Forby "nikab"?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Kom over denne på r/all

 

"There are very, very few who use the niqab, so this is marginal problem in the integration context. Therefore, I believe the proposal is not necessary,"

-Linda Noor of the Minotenk think tank, which focuses on minority issues

http://www.bbc.com/news/world-europe-40251760

 

 

Det er vel ikke ett gyldig motargument? Fordi det att det er veldig få av en gitt ting betyr vel ikke att det skal oversees?

Endret av Noxz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke i seg selv, men når det er veldig lite av noe dårlig fordi det er i ferd med å dø ut, er det all grunn til å la det være i fred. For hvis man angriper noe, vil noen forsvare det, og døden vil trekke ut i langdrag eller til og med reverseres.

Det var helt parodisk å høre Per Sandberg snakke om niåringer i hijab (eller var det burka?) på radioen i går. Heldigvis hadde debattlederen gangsyn til å spørre om dette var noe han så mye av i virkeligheten. Da ble han svar skyldig.

 

https://www.nrk.no/ytring/niqabis-_-var-tids-punkere-1.10914310

Et forbud mot niqab vil virke mot sin hensikt. Flere unge jenter vil ta på seg plagget i ren trass

 

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Det er viktig å understreke at det her ikke er snakk om et generelt forbud mot niqab, men et forbud mot bruk i barnehager og utdanningsinstitusjoner. Det er en kjempeforskjell. Det første ville etter min mening bare vært et autoritært onde, mens det andre er et virkemiddel for å sikre et tilstrekkelig godt læringsmiljø for alle. Er man ikke interessert i å kommunisere eller forholde seg til sine lærere/kolleger/medstudenter på en skikkelig måte, synes jeg det er helt OK at man må overlate studieplassen sin til noen andre.

Lenke til kommentar

I Afrika er det ulovlig siden kvinner i burka har en tendens til å eksplodere, men føler vel ikke det er en reell trussel her. Arbeidsgiver bør forøvrig bestemme hvilke symboler ansatte har lov til å bruke, og der identifikasjon er nødvendig, er ansikt nødvendig p.t.

 

Hvorfor er det så vanskelig å ta debatten ideologisk? Om norsk ungdom begynte å kle seg Hugo Boss-jakker med hakekors for å gjøre opprør mot samfunnet, så ville det ideologiske argumentet komme opp, uansett om disse ungdommene redefinerte hakekors til å bety frihet og forbrødring mellom alle folkeslag. Niqab er likeledes et symbol på en ideologi de fleste tar avstand fra, bare ikke i offentlighet...

Lenke til kommentar

Swastika mener du vel? :|

 

Symboler er ikke verdt mer enn det man legger i det selv.. 

Det å skjule identiteten sin i sammenhenger der det er nødvendig i identifisere folk blir noe litt annet.

 

 

Her er et 3200 år gammelt smykke fra nordlige Iran.

 

170px-Swastika_iran.jpg

 

Eller et portrett fra inngangen til et hinduistisk tempel i Bali:

 

1920px-A_Hindu_Swastika_at_Goa_Lawah_Tem

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Jeg skjønner veldig godt at folk ikke vil ha mennesker i nærheten som dekker til ansiktet sitt. At det blir formulert som at "bare" 100 bruker det i Norge, syns jeg ikke er helt holdbar. Vi har vel andre lover og regler som kun vil gjelde et fåtall mennesker. Kom gjerne med eksempler på det, står litt stille i hodet mitt. Kanskje ikke helt relevant å vise til Segway-lover når det begynner å bli en del som ordna seg denslags doninger. Men poenget mitt er altså at en lov vil gjelde for 100 personer, det syns jeg ikke er ubetydelig. 

Fotnote: Hadde denne lederartikkelen i tankene:
http://www.dagbladet.no/kultur/symbolpolitikk-og-unodvendig-alarmisme/67680288

"Ifølge høringsnotatet er det dessuten under hundre kvinner i Norge som bruker slike plagg. Da framstår forslaget som symbolpolitikk og unødvendig alarmisme." 

Lenke til kommentar

Det er viktig å understreke at det her ikke er snakk om et generelt forbud mot niqab, men et forbud mot bruk i barnehager og utdanningsinstitusjoner. Det er en kjempeforskjell. Det første ville etter min mening bare vært et autoritært onde, mens det andre er et virkemiddel for å sikre et tilstrekkelig godt læringsmiljø for alle. Er man ikke interessert i å kommunisere eller forholde seg til sine lærere/kolleger/medstudenter på en skikkelig måte, synes jeg det er helt OK at man må overlate studieplassen sin til noen andre.

Heilt enig, det er stor forskjell på å forby eit plagg på generelt grunnlag kun fordi det er knytta mot eit livssyn, og å forby å bruke plagget der det utgjer eit problem.

 

Å dekke ansiktet i ofentlegheita er problematisk på mange måtar, frå åpenbare ID relaterte ting, til det som går på åpenheit og tryggheit i samfunnet.

 

 

I mine auger må det være slik som "påbudet om å bruke klær". Det er uakseptabelt å gå naken rundt barnehagar og liknande, men om folk vil være nakne i sine private heimar (som på badet) så må det være lov.

Konteksten er heilt avgjerande.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...