Gå til innhold

  

40 stemmer

  1. 1. Bør ekteskap med mer enn 2 personer tillates?

  2. 2. Bør ekteskapet fjernes som offentlig kontrakt?



Anbefalte innlegg

Det finnes (minst) to former for polyforhold:

1) en-til-mange: èn person gifter seg med flere andre, men hver av de andre har ikke noe forhold sammen. Eksempel: flerkoneri i islam, der en mann kan ha opp til 4 koner. Konene er ikke i noe forhold med hverandre. En mann som har 4 koner, vil ha 4 avskilte ekteskap, ett med hver av konene.

2) mange-til-mange: Alle er i ett forhold. Kan f.eks. være tre homofile menn eller èn heterofil mann og to bifile damer.

 

Bør ekteskap mellom fler enn to personer tillates? Burde vi kanskje fjerne hele ekteskapet som offentlig institusjon, og la slikt gå på private kontrakter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kordan voksne mennesker velger å leve burde ikkje samnfunnet legge seg opp i.

 

Religiøse skikker og påfunn bør ikkje ha noen funksjon i samfunnet. Heilt greit om noen vil gå i en kirke og få samlivet sitt velsignet av en prest, men det bør ikkje bety noe i forhold til lover og regler.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Polygami er lov, det som ikke er lov er å gifte seg med flere. Problemet i praksis er vel hovedsakelig arv og slike ting(?).

Så logisk sett burde man i så tilfelle bare få en unge slik at fordeling ville vært enklere.

 

Ekteskap er slik ser det mer en juridisk avtale og har ingenting med religion å gjøre lenger. Det er jo bra vi har kommet så langt i alle fall :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ekteskap utenfor religion er bare en juridisk avtale ja, hovedsakelig en sikkerhet for at det blir rettferdig når ene parten dør slik jeg kan reglene. Et religiøst ekteskap trenger ikke et papir fra staten for å være gyldig så religiøs polygami er helt lovlig, eller rettere sagt ikke ulovlig da man ikke kan straffes for å inngå en religiøs pakt så sant det ikke bryter med lovene.

Lenke til kommentar

Polygami er lov, det som ikke er lov er å gifte seg med flere. Problemet i praksis er vel hovedsakelig arv og slike ting(?).

Nei. Polygami betyr å gifte seg med flere og dette er ikke lov. Forhold med flere er selvsagt lov.

 

Disse begrepene er forvirrende. Polygami brukes kun om 1-til-mange-ekteskap, f.eks. A + B, A + C, A + D etc. Polyamori betegner mange-til-mange-forhold (ikke ekteskap), f.eks. A + B + C der alle er i ett forhold. Vet ikke om det finnes noen betegnelse på polyamori-ekteskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Potato potato. Forresten så er det lov å gifte seg med fler da staten ikke kan regulere eller hindre religiøse ektepakter. Det er bare statlig ekteskap/ektepakt som ikke er lov å ha mer enn en av gangen av.

Ikke ifølge straffeloven § 262:

Den som inngår et ekteskap til tross for at han allerede er gift, straffes med bot eller fengsel inntil 1 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Potato potato. Forresten så er det lov å gifte seg med fler da staten ikke kan regulere eller hindre religiøse ektepakter. Det er bare statlig ekteskap/ektepakt som ikke er lov å ha mer enn en av gangen av.

Ikke ifølge straffeloven § 262:

Den som inngår et ekteskap til tross for at han allerede er gift, straffes med bot eller fengsel inntil 1 år.

 

 

Og to svigermødre!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Potato potato. Forresten så er det lov å gifte seg med fler da staten ikke kan regulere eller hindre religiøse ektepakter. Det er bare statlig ekteskap/ektepakt som ikke er lov å ha mer enn en av gangen av.

Ikke ifølge straffeloven § 262:

Den som inngår et ekteskap til tross for at han allerede er gift, straffes med bot eller fengsel inntil 1 år.

 

Et religiøst ekteskap er bare en seremoni som staten ikke trenger å vite om og det bryter med religionsfriheten å ikke tillate et religiøst ekteskap hvis det er en del av religionen. Hva angår statsregistrerte ekteskap og loven er irrelevant i den sammenhengen.

 

Å anse seg selv som gift er ikke det samme som å være registrert som gift hos myndighetene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Polygami er helt greit det synes jeg :)

 

Hvordan voksne mennesker velger å leve burde ikke begrenses av utdaterte lover.

 

Da synes jeg at folk som vil praktisere det drar tilbake til blant annet midt-østen og andre mindre utviklede steder her i verden. ;)

Endret av geita_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er som påpeikt at ekteskap også regulerer ein del rettslige spørsmål om ting som fordeling av arv, rett til innsyn som pårørande, osv.

 

Men om ein får løyst den utfordringa så ser eg ingen problem med alternative samlivsformar så lenge ingen blir lurt.

 

Det er litt spesielt at ein fullt lovlig kan ha kone og i hemmeligheit bedra kona ved å ha elskerinne. Men det er ulovlig for tre voksne samtykkande personar å inngå ekteskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Polygami er helt greit det synes jeg :)

 

Hvordan voksne mennesker velger å leve burde ikke begrenses av utdaterte lover.

 

Da synes jeg at folk som vil praktisere det drar tilbake til blant annet midt-østen og andre mindre utviklede steder her i verden. ;)

 

Der tror du de aksepterer ekteskap mellom 3 menn?

 

 

Har det noe å si ?

 

Ekteskap mellom 3 menn hører ikke til i vesten uansett hva imamer i midt-østen måtte mene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lurer på hva polygáme sier til barna sine ^^ "Er du pappaen min?" "Jada sønn, men jeg har 5 andre damer, som er dine fostermødre, i tillegg til din biologiske mor, samtidig har jeg 3 andre menn som jeg er sammen med på si" Sønn: "øøøhhh.., hvem går jeg til hvis jeg vil ha hjelp til skolearbeid?"

 

^^ Det virker fryktelig rotete.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Lurer på hva polygáme sier til barna sine ^^ "Er du pappaen min?" "Jada sønn, men jeg har 5 andre damer, som er dine fostermødre, i tillegg til din biologiske mor, samtidig har jeg 3 andre menn som jeg er sammen med på si" Sønn: "øøøhhh.., hvem går jeg til hvis jeg vil ha hjelp til skolearbeid?"

 

^^ Det virker fryktelig rotete.

Har kun med vane å gjere, er akkurat det samme at barnet har 4 onkler, utan at det fører til nevneverdige problemer i dag.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...