Gå til innhold

Kommer markedskreftene til å ordne opp i miljø utfordringene?


Anbefalte innlegg

Mange virker til å ha veldig stor tillit til at markedskreftene selv kommer til å ordne opp i miljøutfordringene vi står ovenfor. Men jeg har til gode å høre noen snakke om en boble i denne sammenhengen. Alle snakker bare om en voldsom optimiste. Hva om boblen sprekker? Har vi råd til det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Boble? Naturkatastrofe på global skala mener du?

 

Det er desverre opp til markedskreftene å ordne opp da det har vist seg at det er meningsløst at land/stater prøver å styre. Det er de store bedriftene som står for forurensing og det er begrenset hva myndighetene kan gjøre og siden alt koster penger så er det de som sitter på pengene som må velge å bruke dem. Kan ikke betale for rike menns forsøpling over skatteseddelen synes jeg.

 

Det artige er at markedskreftene reagerte på at Trump ga fingern til Parisavtalen så slik jeg ser det så har de endelig påtatt seg ansvaret :wee:

Lenke til kommentar

Helt greit det dere sier, men jeg føler jeg har sett dette før. Noe nytt i spennde, stor optimisme, leser om prosjekter hvor en sitter igjen og lurer på hvordan i allverden de skal tjene penger på dette. Men få stiller det spørsmålet..

 

Jeg er ikke imot å gjøre noe med miljøutfordringene, men dette lukter boble lang vei. Har vi glemt hvordan markedet funger?

Lenke til kommentar

Man kunne jo eksempelvis vente at staten slutter å sabotere, eksempelvis ved å kutte i latterlige nybilavgifter. De enorme kostnadene gjør at folk må ta seg råd til å kjøre et gammelt bensinsluk fremfor å oppgradere til noe mer moderne. Det er lettere å hanskes med noe større drivstofforbruk enn et lån som er mange hundre tusen dyrere enn det kunne vært. Legg til at de eldre bilene neppe slipper ut mindre "faenskap" per drivstoffenhet enn nyere biler, og du har en gjeng politikere som syns det er gøy å skyte seg selv i foten.

Lenke til kommentar

Markedskreftene vil ikke ordne opp i det.

De som tjener penger på å ødelegge miljø (f.eks. gjennom gruvedrift) bor ikke i nærheten av konsekvensene, de bryr seg ikke mer enn loven pålegger de å gjøre.

Det som hjelper er lover som myndigheter håndhever, f.eks. gjennom å kun tillate gruvedrift hvis det først settes av penger til opprydding når gruven skal stenges.

For ellers kan bedriften hente ut profitt til gruven er tom, og deretter slå seg konkurs slik at lokalområdet selv må betale for å stenge gruven.
Deretter kan eiere starte nytt selskap og gjenta prosessen og på denne måten maksimere profitt ved å snike seg unna opprydningsarbeidet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kommer markedskreftene til å ordne opp i miljø utfordringene?

For å svare på tittelen med nok et spørsmål:

- Er det direkte lønnsomt for den enkelte bedrift på kort sikt å ordne opp i miljøutfordringene?

-- Hvis ja - da ordner det seg

-- Hvis nei - da ordner det seg ikke

 

Du kan også prøve å nyansere det ved å se på hvilke miljøtiltak som er isolert sett lønnsomme for den enkelte bedrift og dermed hvilke tiltak som lykkes. Hvor mange bedrifter vil svare ja vs hvor mange vil svare nei? Skal vi ta markedskreftene på kornet eller blande inn f.eks statlig finansiering av direkte ulønnsomme tiltak, eller krav om at bedrifter ordner opp, under statlig tvang, i strid med lønnsomhet og markedskrefter?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hvordan fungerer det i mindre skala?

 

Det er oftest frivillige organisasjoner som rydder, og fengselsinnsatte.

 

Det er sånn det blir når alle har tjent penga sine og ressursene er brukt opp. Alle vil bruke tida si til å rydde opp etter sirkuset.

 

Men for å være ærlig, så tror jeg forskning og vitenskap vil føre til teknologi som før eller siden mer eller mindre eliminerer avfall. Det er ikke så mange år vi har drevet med forskning. Gi det et par hundre år, så er vi blitt universets flinkeste renholds- og resirkuleringsvesner.

 

Ellers blir vi utryddet av en masseutryddelseshendelse, alt søppelet blir før eller siden brutt ned til de minste bestanddelene, havner på bunnen av havet og blir til olje igjen. Ellers blir det liggende til solen ender sitt liv og brenner opp hele jordkloden.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Jeg mener de som har det hele og fulle ansvar faktisk er forbrukerne. Kjøper vi ting så må vi forsikre oss at ting blir lagd på en bærekraftig måte på alle vis. 

 

Synd du er alene. Politikere er flinke til å slenge ansvarsbyrden dit de tror noen gjør noe med den fremfor der den faktisk burde vært. Om ikke forbrukerne tar ansvaret laget man en syltynn suppe som visstnok ansvarliggjør andre i kjeden istedet, selv om det strengt tatt er forbrukerne som har makten til syvende og sist.

Lenke til kommentar

Jeg mener de som har det hele og fulle ansvar faktisk er forbrukerne. Kjøper vi ting så må vi forsikre oss at ting blir lagd på en bærekraftig måte på alle vis.

Den hesten vile ikke jeg satset på. Det ville jo innebære at hver og en av oss har en perfekt kombinasjon av økonomisk frihet , mentalt overskudd, kunnskap og tid til å ta de beste og mest rasjonelle valgene. Det er det nok svært få som har.

 

Men min største bekymring er den overveldende optimismen rundt det med at markedskreftene skal ordne opp i dette selv. Her tror jeg vi kommer til å gå på en kjempesmell. Det ligger jo i markedets natur at etter den store optimismen kommer den store smellen. Ofte når jeg leser om miljøprosjekter så får jeg litt "the 5 % community"-følelsen, for de som husker det.

Endret av Anatman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg mener de som har det hele og fulle ansvar faktisk er forbrukerne. Kjøper vi ting så må vi forsikre oss at ting blir lagd på en bærekraftig måte på alle vis.

Synd du er alene. Politikere er flinke til å slenge ansvarsbyrden dit de tror noen gjør noe med den fremfor der den faktisk burde vært. Om ikke forbrukerne tar ansvaret laget man en syltynn suppe som visstnok ansvarliggjør andre i kjeden istedet, selv om det strengt tatt er forbrukerne som har makten til syvende og sist.

Makt betyr jo at du alene kan ta avgjørelser på vegne av andre. Det innebærer også ofte at du har fler rådgivere under deg. Og at du har noe å sette bak denne makten som lover og penger. Det er stor forskjell på forbrukrmakt og den makte eliten har. Det er nokk en viss dynamikk mellom disse. Men den er jo veldig skjev

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...