Gå til innhold

Er Norge styrt av folket, et folkestyre, et demokrati?


  

47 stemmer

  1. 1. Er Norge styrt av folket, folkestyrt, et demokrati?

    • Ja
      23
    • Nei
      24
    • Ingen formening
      0


Anbefalte innlegg

Å la folket stemme på hver lille ting er ingen god idè.

Men i dag er det jo omvendt. Vi stemmer over hver minste lille ting. Hvilken skjorte skal jeg ha på meg, leverpostei eller skinke, spise nå eller om 10 minutter. Samtidig stemmer politikerne over de store tingene. Så da burde vi snu på det slik at politikerne stemmer over de små tingene, og folket over de store.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Norge er ikke noe demokrat. og det er ingen andre land heller. Vi er blitt lurt.

 

Debbe videoen beskriver godt hva "demokrati"er for noe.

 

 

Det er en god video som forklarer det på en enkel og grei måte. Jeg vil anbefale at alle ser hele den videoen.

Lenke til kommentar

Ja, Norge er styrt av en liten gruppe mennesker. Hvilke mennesker som skal få være i denne gruppen er i all hovedsak opp til folket. Å la folket stemme på hver lille ting er ingen god idè. Det er dette som er den egentlige definisjonen på demokrati. I tidlige former av demokrati ble man gjennom lov en del av denne gruppen dersom man møtte visse krav. De var altså ikke valgt av folket. Mange forbinder denne formen, hvor flere forskjellige mennesker stemte på forslag, som grunnpilaren i demokrati. Det er ikke helt feil, men mangler en essensiell del.

 

Et bra innlegg det, men bare fordi landet skal være folkestyrt betyr ikke at folket må stemme på hver minste lille ting. Det finnes 1000 måter å få landet mer folkestyrt enn det er idag. Faktisk vil det overhode ikke være noe vanskelig å få landet mer folkestyrt enn det er idag. Men noen steg kan vi ta, noen steg er faktisk allerede testet, noen steg er logiske med moderne teknologi, og folket kan selv fremme forslag for å gjøre landet enda mer folkestyrt.

Lenke til kommentar

 

Hvilke mennesker som skal få være i denne gruppen er i all hovedsak opp til folket.

Er det nå egentlig det? Eller fungerer partistrukturen som en rugekasse slik at "adelen" får fortsette sine linjer? Det ser nemlig veldig slik ut...

 

 

Det er egentlig forhåndsbestemt. Et slikt system tiltrekker seg visse type personer og det er kun visse type personer som klarer seg gjennom nåløyet i et slikt system.

 

Men politikken bør ikke handle om enkeltpersoner eller partier. Den bør handle om saker og landets fremtid. F.eks vil det jo være mer demokratisk om vi kan kvitte oss med karrierepolitikerne, og erstatte denne gruppen med mennesker, med utvalgte blant folket. Med utvalgte, mener jeg ikke å stemme på enkeltpersoner, men at det er alles plikt å delta i landets øverste styre, å roterende basis gjennom en trekning.

 

Da kvitter vi oss med de folkene jeg liker å klassifisere som de verste av de verste, de som faktisk klarer seg gjennom nåløyet i politikken og som tiltrekkes politikken. Løgnerne, manipulatorne, narsissistene, psykopatene. Det tjener ikke vårt land at slike mennesker styrer vårt land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilke incentiver har disse plutselig utvalgte (og ufrivillige) folkepolitikerne til å sette seg godt nok inn i saker for å kunne ta de beste mulige avgjørelsene?

 

Skal folk tas utav jobben sin for å være ufrivillige politikere, eller skal dette gjøres ved siden av vanlig jobb?

 

Bare lurer på hvordan du tenker dette skal gjennomføres.

Lenke til kommentar

Til gjengjeld ender vi opp med gjennomsnittlige idioter, som overhodet ikke er kapable til å styre et land. Kanskje den eneste løsningen er å redusere hva disse politikerne skal legge nesen sin borti? At man, ved loddtrekning, skal finne noen som bedre enn meg selv ved hva pengene mine skal brukes til er en utopi.

Lenke til kommentar

Til gjengjeld ender vi opp med gjennomsnittlige idioter, som overhodet ikke er kapable til å styre et land. Kanskje den eneste løsningen er å redusere hva disse politikerne skal legge nesen sin borti? At man, ved loddtrekning, skal finne noen som bedre enn meg selv ved hva pengene mine skal brukes til er en utopi.

Hvis en loddtrekning hadde inkludert alt det merkelige en finner i kommentarfelt rundt omkring har jeg enorme problemer med å se for meg noen forbedring fra dagens situasjon.

Lenke til kommentar

Enhver stat som ønsker å fremstå som ett demokrati idag, har redefinert ordet demokrati slik at de selv fremstår som det ideelle demokratiet. At ingen av dem i det hele tatt ligner på antikkens Athen er irrelevant Democracy_claims.PNG Landene merket rødt hevder ikke å være demokratier, resten (blått og grønt) hevder å være demokratier.

Nå roter du som vanlig. Det er du som driver og redefinerer ord her. Ordet demokrati har en veletablert betydning:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Democracy

 

Du er virkelig villig til å gjøre hva som helst for å spre propaganda.

Lenke til kommentar

 

Ja, vi har demokrati i Norge. Typen demokrati vi praktiserer kalles "representativt demokrati".

 

Jaha, hva har den modellen med folkestyre å gjøre? Jeg vil heller si at det i praksis er representativt tyranni.

 

Fordelen med et representativt demokrati er nettopp at det unngår massenes tyranni. Ting går mye tregere, noe som betyr at massenes "plutselige innfall" ikke kan gjøre like stor skade.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette kan man utvilsomt berettige med at det første eksperimentet i demokrati, ikke holder mål opp mot de politisk korrekte ideer av idag, om likestilling, integrering av utlendinger, og forbudet mot at andre enn staten holder slaver.

Mener du at den norske stat holder slaver?

Lenke til kommentar

 

Norge er ikke noe demokrat. og det er ingen andre land heller. Vi er blitt lurt.

 

Debbe videoen beskriver godt hva "demokrati"er for noe.

 

 

Det er en god video som forklarer det på en enkel og grei måte. Jeg vil anbefale at alle ser hele den videoen.

 

Virkelig? Det virker mer som den samme gamle anti-stat-spammingen. Liberalist eller kanskje heller anarkist-nonsens. Menneskeforaktende ondskap, rett og slett.

 

Når videoen syter over "veil of rhetoric and propaganda" så må man nesten bare le. Videoen er ikke noe annet enn propaganda. Løgnaktig sådan.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Demokrati betyr bare at hele befolkningen er med på å velge lederne sine.

På mange måter er Norge IKKE et fullverdig demokrati.

Udemokratiske hindringer er f.eks

-Mandatsystemet

-Demokratisk sentralisme og partipolitikk

-Måten eliten styrer partiene på og måten politikerne stort sett ikke hører på folket annet enn å servere valgflesk annethvert år

Lenke til kommentar

Så lenge et land er e monarki kan det ikke være demokrati! I et monarki arver en statsleder tittelen og makten selv om makten er i varierende grad i monarkier i dag. Selvsagt er det også andre land enn monarkier som ikke er demokratier, men valgte kun å gå inn på monarkier da det var Norge det var snakk om.

Lenke til kommentar

 

 

Ja, vi har demokrati i Norge. Typen demokrati vi praktiserer kalles "representativt demokrati".

 

Jaha, hva har den modellen med folkestyre å gjøre? Jeg vil heller si at det i praksis er representativt tyranni.

 

Fordelen med et representativt demokrati er nettopp at det unngår massenes tyranni. Ting går mye tregere, noe som betyr at massenes "plutselige innfall" ikke kan gjøre like stor skade.

 

 

Du er med andre ord imot demokrati.

 

Selv vet jeg at feil avgjørelser også blir gjort i det representative tyranniet vi har nå, såvel som i et demokrati. Men i demokratiet har iallefall avgjørelsene legimitet, noe som gjør det langt enklere å akseptere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...