Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Skylle munnen etter tannpuss?


Matias

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skyller altid med vann etter tannpuss, og har friske tenner. Jeg er 24 og har kun hatt et hull foreløbig.

Så nei, tar ikke dette som noe farlig, blir nok å fortsette ja, syns det virker litt hysterisk, hvis det er så dårlig for tennene hvorfor er mine så bra da. Hææ?

At fluor er bra for tennene betyr ikkje at alle som skyller får hol. Det er alt for mange variasjonar i styrken på tennene, matrutiner, type tannkrem osv. til å setje noko bastant konklusjon på det. Poenget er at tannkrem har fluor, og tennene har godt av fluor. Det er dermed ikkje sagt at du får hol i tennene ved å skylle det vekk.

Angående munnskyllen listerne, jeg bruker som regel ikke munnskyll, mange år siden sist men kjøpte meg ei flaske med listerne her om dagen. Tenkte det kunne være bra å skylle litt nå og da.

Kjente den var veldig sterk, måtte spytte den ut ganske fort.

Men går ann å blande den ut med vann?

Det går ja, men eg vil heller anbefale deg å kjøpe ein mild fluorskyll som du får på apoteket. Listerine er veldig sterk, den har sterke syrer og alkohol som kan skade meir enn det hjelper.

 

Når det gjeld å spytte ut etter tannpuss så tenker eg at det beste må være å spytte ut og bruke fluorskyll. Når du pusser tennene er det for å vaske dei og fjerne rusk og rask. Om ein ikkje skyller vil vel litt av det framleis ligge i munnen. Hensikten med å ikkje skylle er at du skal ha fluor på tennene, men det får du som sagt med fluorskyll. Å spytte, for deretter å skylle med munnskyll vil og og gje mykje av den same effekten.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...