Gå til innhold

Kunsten å holde hodet kaldt.


Anbefalte innlegg

Ja, du påstår det ja, dekningen virker derimot ganske tynn. Har du noen eksempler på hva du mener?

 

AtW

Jeg vet ikke engang hvor jeg skal starte, det er så mange meninger i Norge hvor det finnes en akseptert mening

 

F.eks. skolesystemet så bør du ikke si høyt at du mener

- Vi trenger ikke flere lærere

- Norsk skole er for lett

- Det er ikke nok lekser i norsk skole

- Lærerlønningene er for høye

- Vi bør redusere digitalisering i skolen

- Vi bør redusere gruppearbeid i skolen

- Vi bør øke antall tester og evalueringer i skolen

 

Det finnes til og med eksempler hvor en klar majoritet av nordmenn mener noe, men det er normalt sett ikke akseptabelt å si det i media. Det er fordi de med makt i samfunnet har stemplet det som en uakseptabel mening.

 

Jeg kunne laget en lignende liste for hver politisk sak i Norge. Og du vil sikkert si, selvfølgelig skal alle mene dette. Men da beviser du bare hva jeg sier, i Norge er det vanskelig å uttale seg fritt om man har "feil" meninger. Det er ikke et like stort problem i Kina, så lenge meningene dine ikke er anti-Kina.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Ja, du påstår det ja, dekningen virker derimot ganske tynn. Har du noen eksempler på hva du mener?

 

AtW

Jeg vet ikke engang hvor jeg skal starte, det er så mange meninger i Norge hvor det finnes en akseptert mening

 

F.eks. skolesystemet så bør du ikke si høyt at du mener

- Vi trenger ikke flere lærere

- Norsk skole er for lett

- Det er ikke nok lekser i norsk skole

- Lærerlønningene er for høye

- Vi bør redusere digitalisering i skolen

- Vi bør redusere gruppearbeid i skolen

- Vi bør øke antall tester og evalueringer i skolen

 

Det finnes til og med eksempler hvor en klar majoritet av nordmenn mener noe, men det er normalt sett ikke akseptabelt å si det i media. Det er fordi de med makt i samfunnet har stemplet det som en uakseptabel mening.

 

Jeg kunne laget en lignende liste for hver politisk sak i Norge. Og du vil sikkert si, selvfølgelig skal alle mene dette. Men da beviser du bare hva jeg sier, i Norge er det vanskelig å uttale seg fritt om man har "feil" meninger. Det er ikke et like stort problem i Kina, så lenge meningene dine ikke er anti-Kina.

Det er da helt fritt og ganske vanlig å mene dette. Tror du må henge i spesielle miljøer dersom du føler du eller andre ikke kan stå for disse synspunktene.

Lenke til kommentar

 

Så hvor mange sitter fengslet i Norge pga ytringer de har hatt? Eller pga hvilken religion de tilhører? Eller er det du klager på at medier og andre tar til motmæle når andre ytrer seg?

I Norge er det ca 0 per 100,000 og i Kina er det ca 1 per 100,000. Dette påvirker demokratiaktivister ikke normale kinesere.

 

Og jeg klager ikke på at folk tar til motmæle, jeg bare påpeker at man kan uttale seg friere i Kina enn i Norge om man er pro-kina.

Jeg føler du motbeviser ditt eget poeng i denne posten.

Lenke til kommentar

 

Ja, du påstår det ja, dekningen virker derimot ganske tynn. Har du noen eksempler på hva du mener?

 

AtW

Jeg vet ikke engang hvor jeg skal starte, det er så mange meninger i Norge hvor det finnes en akseptert mening

 

F.eks. skolesystemet så bør du ikke si høyt at du mener

- Vi trenger ikke flere lærere

- Norsk skole er for lett

- Det er ikke nok lekser i norsk skole

- Lærerlønningene er for høye

- Vi bør redusere digitalisering i skolen

- Vi bør redusere gruppearbeid i skolen

- Vi bør øke antall tester og evalueringer i skolen

 

Det finnes til og med eksempler hvor en klar majoritet av nordmenn mener noe, men det er normalt sett ikke akseptabelt å si det i media. Det er fordi de med makt i samfunnet har stemplet det som en uakseptabel mening.

 

Jeg kunne laget en lignende liste for hver politisk sak i Norge. Og du vil sikkert si, selvfølgelig skal alle mene dette. Men da beviser du bare hva jeg sier, i Norge er det vanskelig å uttale seg fritt om man har "feil" meninger. Det er ikke et like stort problem i Kina, så lenge meningene dine ikke er anti-Kina.

 

 

Jo, det går helt fint å mene. Og dette er jo dessuten politikk som du selv sier, dette var jo unntaket ditt som man ikke kunne diskutere fritt i Kina? Man kan diskutere det man vil sålenge det er i henhold til hva styret i kina mener om politikk....

 

Og hva legger du i at det er "vanskelig å uttale seg fritt"? At folk tar til motmæle?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Jeg føler du motbeviser ditt eget poeng i denne posten.

Jeg har aldri sagt at Kina er et godt land å drive demokratiaktivisme, så jeg motbeviser ikke mitt eget poeng.

 

Poenget mitt er at hvis du ikke driver med demokratiaktivisme, og du er pro-Kina så kan du prate ganske fritt i Kina. Det er nok noe som overasker en del nordmenn som ikke kjenner Kina godt.

Lenke til kommentar

Jo, det går helt fint å mene. Og dette er jo dessuten politikk som du selv sier, dette var jo unntaket ditt som man ikke kunne diskutere fritt i Kina? Man kan diskutere det man vil sålenge det er i henhold til hva styret i kina mener om politikk....

 

Og hva legger du i at det er "vanskelig å uttale seg fritt"? At folk tar til motmæle?

 

AtW

 

Det er da helt fritt og ganske vanlig å mene dette. Tror du må henge i spesielle miljøer dersom du føler du eller andre ikke kan stå for disse synspunktene.

 

Jeg har aldri sagt at du ikke kan mene det, holder du kjeft er det få som bryr seg. Det jeg har sagt er at du ikke kan uttale det fritt. Søk på de forskjellige tingene jeg nevnte i forskjellige medier og legg merke til at meningene jeg nevnte er svært dårlig representert.

 

Du sier selv at det er vanlig å mene det, så hvorfor er de meningene så dårlig representert. Ville du gått ut i media og sagt at norsk skole er for lett og norske elever gjør for lite lekser, jeg ville ikke gjort det og de fleste medier ville ikke tilate en debatt om dette emnet. Istedenfor får vi masse ubesvarte debattinnlegg om stakkars norske elever som blir utbrent og stresset av norsk skole. Ingen får lov å nevne at hovedårsaken til at de elevene er stresset er fordi de mangler selvdisiplin og utsetter leksene til siste liten.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

 

Jo, det går helt fint å mene. Og dette er jo dessuten politikk som du selv sier, dette var jo unntaket ditt som man ikke kunne diskutere fritt i Kina? Man kan diskutere det man vil sålenge det er i henhold til hva styret i kina mener om politikk....

 

Og hva legger du i at det er "vanskelig å uttale seg fritt"? At folk tar til motmæle?

 

AtW

 

Det er da helt fritt og ganske vanlig å mene dette. Tror du må henge i spesielle miljøer dersom du føler du eller andre ikke kan stå for disse synspunktene.

 

Jeg har aldri sagt at du ikke kan mene det, holder du kjeft er det få som bryr seg. Det jeg har sagt er at du ikke kan uttale det fritt. Søk på de forskjellige tingene jeg nevnte i forskjellige medier og legg merke til at meningene jeg nevnte er svært dårlig representert.

 

Du sier selv at det er vanlig å mene det, så hvorfor er de meningene så dårlig representert. Ville du gått ut i media og sagt at norsk skole er for lett og norske elever gjør for lite lekser, jeg ville ikke gjort det og de fleste medier ville ikke tilate en debatt om dette emnet. Istedenfor får vi masse ubesvarte debattinnlegg om stakkars norske elever som blir utbrent og stresset av norsk skole. Ingen får lov å nevne at hovedårsaken til at de elevene er stresset er fordi de mangler selvdisiplin, ikke fordi de bruker hele dagen på skolearbeid.

 

 

Hva mener du med "ikke uttale det fritt" da? At en mening er "dårlig representert" betyr ikke at man ikke kan uttale seg, rastafarisme er også "dårlig representert", men det kan være fordi det ikke er så vanlig å mene.

 

Uansett, dette er jo politikk ,nettopp det man ikke kan uttale seg fritt om i kina, eller?

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva mener du med "ikke uttale det fritt" da? At en mening er "dårlig representert" betyr ikke at man ikke kan uttale seg, rastafarisme er også "dårlig representert", men det kan være fordi det ikke er så vanlig å mene.

 

Uansett, dette er jo politikk ,nettopp det man ikke kan uttale seg fritt om i kina, eller?

 

AtW

 

Det jeg mener med å ikke kunne uttale seg fritt, er at du ikke kan ha en normal debatt om emnet. Media vil ikke publisere debattinnlegg som har slike meninger, de som sier slike ting offentlig vil bli krafitig kritisert, demonisert og latterliggjort. Institusjoner vil presentere den "korrekte" meningen som fakta og det vil være en rekke folk som vil angripe deg personlig om du prøver å si det i en sosial gruppe. Det eneste stedene du kan da prate fritt, er blant venner og familie som er enig med deg.

 

Meningsmålinger viser at problemet er ikke mangel på støtte, men de har ikke mulighet til å uttale seg. I Kina er det lettere å uttale seg om saker som f.eks. hvordan man skal forbedre skolen. Det du ikke kan gjøre er å kritisere myndighetene eller Kina som nasjon. Det første er fordi de kinesiske myndighetene vil fortsette å ha makten, det andre er på grunn av nasjonalisme.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Poenget mitt er at hvis du ikke driver med demokratiaktivisme, og du er pro-Kina så kan du prate ganske fritt i Kina. Det er nok noe som overasker en del nordmenn som ikke kjenner Kina godt.

 

Selvfølgelig kan man prate fritt om man støtter regimet. Det gjelder jo i alle områder med begrenset ytringsfrihet.

Lenke til kommentar

 

Poenget mitt er at hvis du ikke driver med demokratiaktivisme, og du er pro-Kina så kan du prate ganske fritt i Kina. Det er nok noe som overasker en del nordmenn som ikke kjenner Kina godt.

 

Selvfølgelig kan man prate fritt om man støtter regimet. Det gjelder jo i alle områder med begrenset ytringsfrihet.

 

 

Det er ingen selvfølge. For f.eks. en Nord Koreaner så kan man ikke si "Jeg vil at folk skal kunne selge sine varer i markeder". Det er ikke en trussel mot regimet eller en anti-Nord Korea uttaelse, men siden det er ikke en akseptert mening så vil du havne i trøbbel.

Lenke til kommentar

Det er ingen selvfølge. For f.eks. en Nord Koreaner så kan man ikke si "Jeg vil at folk skal kunne selge sine varer i markeder". Det er ikke en trussel mot regimet eller en anti-Nord Korea uttaelse, men siden det er ikke en akseptert mening så vil du havne i trøbbel.

 

Jeg mener at det er en trussel mot regimet*, og dermed uakseptabelt.

 

*eller, "kritikk" av regimet

Endret av frohmage
Lenke til kommentar

 

Fint hvis du dokumenterer bøtelagt regimekritikk i Norge.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/doemt-for-aa-ha-kalt-politi-hestkuk/a/1634236/

Så ditt beste eksempel på bøtelagt regimekritikk er en som er bøtelagt for å ha kalt to politimenn i tjeneste for drittsekk hestkuk mm? Det å skjelle ut en person som gjør jobben sin går ikke under regimekritikk, men derimot trakasering av vedkommende.

Lenke til kommentar

Det at du vingler fra venstre til høyre får du gjøre som du vil.

 

Jeg tar ikke noe standpunkt som låser meg fast i ene eller andre siden, bare konstaterer at Norge har sendt hjem mennesker på feil grunnlag tidligere, og kommer helt sikkert til å gjøre det igjen.

 

Vingler? Du får det på en underlig måte til å høres ut som at det er noe negativt å ha egne meninger. Jeg er egentlig ikke så veldig opptatt av om noe jeg mener tas godt (eller dårlig) i mot av den ene eller den andre siden av politikken. Jeg føler meg ikke tilsluttet noen av dem. Om det er noe du føler at er passende å kalle «vingler», so be my guest. Jeg tenker snarere at det er et uttrykk for integritet fremfor noe annet. Hva gjelder disse afghanerne så legger jeg til grunn at sakene er riktig behandlet. Hvis ikke så må de jo selvsagt få bli. Det som forundrer meg derimot er som sagt at store deler av venstresiden (i hvert fall slik jeg kjenner den) ikke ser ut å bry seg om disse unge afghanerne faktisk har et reelt behov for opphold i Norge eller ikke. For dem så handler dette fremfor alt om følelser ved siden av at det også er blitt en symbolsak som de kan mobilisere troppene rundt.

Lenke til kommentar

Så ditt beste eksempel på bøtelagt regimekritikk er en som er bøtelagt for å ha kalt to politimenn i tjeneste for drittsekk hestkuk mm? Det å skjelle ut en person som gjør jobben sin går ikke under regimekritikk, men derimot trakasering av vedkommende.

Der fins masse av slike eksempler, prøv google.

 

Du mener at de a skjelle noen ut ikke faller inn under begrepet "kritikk"?

 

At Politiet er en del av regimet er det vel liten tvil om?

 

Ellers kan du søke på en viss Krekar, som ble buret inne for sine ytringer mot regimet.

Lenke til kommentar

 

Så ditt beste eksempel på bøtelagt regimekritikk er en som er bøtelagt for å ha kalt to politimenn i tjeneste for drittsekk hestkuk mm? Det å skjelle ut en person som gjør jobben sin går ikke under regimekritikk, men derimot trakasering av vedkommende.

Der fins masse av slike eksempler, prøv google.

Du kom med påstanden, du må komme med dokumentasjonen.

Du mener at de a skjelle noen ut ikke faller inn under begrepet "kritikk"?

 

Det er i beste fall et angrep på utøvelsen av den jobben de gjør der og da. Regimekritikk er det ikke. Uansett er ikke personangrep verken greit eller å betrakte som regimekritikk under noen omstendigheter.

At Politiet er en del av regimet er det vel liten tvil om?

 

Enig. Men to polititjenestemenn i tjeneste må ikke forvente utskjelling av den grunn. Dersom man ønsker å kritisere politiet så kan det gjøres i aviser, på nett, demonstrasjonstog, taler på offentlig sted, etc, etc.

Ellers kan du søke på en viss Krekar, som ble buret inne for sine ytringer mot regimet.

Du kom med påstanden, du må komme med dokumentasjonen. Jeg beklager å si det, men 'bare søk på nett så finner du det' er ikke et gyldig argument.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...