Gå til innhold

Strukturell vold


Gjest bruker-45896

Anbefalte innlegg

 

Teknisk sett så kan alle mennesker på Jorda i dag få dekket alle sine grunnleggende materielle behov.

Kilde?

 

 

 

Det er bare å rekne f.eks. på hvor mye proteiner, engeri etc som trengs for verdens befolkning som i snitt antagelig spiser for mye. Klær har vi allerede stor overproduksjon av - og i hvert fall en stor overkapasitet til å produsere. Etc etc.  Problemet med fattigdom er ikke tekniske/fysiske begrensninger. Er det ikke slik at en liten del av verdens produksjons-kapasitet er nok til å dekke de grunnleggende behov? 2-3 prosent? 10 prosent? Merk at den teknologiske utviklingen (forskning/utvikling) ikke er rettet mot å sikre de fattigste. Så dette må uansett være "fleksible tall" da potensiell kapasitet har med teknologi-utvikling å gjøre. Tenk deg f.eks. at de fattigste hadde stabil kjøpekraft - gjerne der de allerede bor - og de rikeste måtte betale mye skatt. Da ville produksjons-systemene endre seg mer mot de fattigste (der de allerede bor).

 

Til og med i Norge lever mange i sosial/økonomisk usikkerhet og har materielle bekymringer/ufrihet. Dette har ikke noe med fysiske/tekniske begrensninger å gjøre. Vi svømmer i materiell rikdom. Mye tulle-jobbing og mye tulle-forbruk. Man altså, mange føler usikkerhet og har ikke kontroll over sine liv/karriere. Vi kan kalle det strukturell vold.

 

Eksempel på tull i Norge: Jeg har selv vært med på å lage rapporter som mer eller mindre bare ender opp i en hylle. En rask briefing kunne gjøre samme nytten. Og hva med alle tulle-aktivitetene i NAV? Kanskje direkte skadelig. Mange arbeidsplasser kan sammenlignes med en såpe-opera der en er mye opptatt av å lage problemer for hverandre :-) 

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest bruker-45896

Ja, jeg husker historien om Geir som "fikk betalt for å kaste ball på kontoret i ni måneder".

https://www.vimedmaster.no/livet-etterpa/

"På de ni månedene jeg var ansatt i den etaten vil jeg si at jeg jobbet fire til fem fullverdige arbeidsuker. Resten av tiden satt vi og spilte."

Og dette får altså folk full betaling for mens andre lever i relativ og absolutt fattigdom i millardervis eller hundrevis av millionervis. Alt ettersom hvordan man teller, selvsagt.

Dette er selvsagt bare én anekdote, men det er allikevel symptomatisk for noe mye større.

Hvorfor skal alle de som blir tvunget til alt mulig tull og mindre seriøse og nyttige tiltak og prosjekter gjennom NAV få så lite som de gjør når en person kan ha en "jobb" som dette og få fullt betalt.

Det er hverken logisk eller rettferdig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...