Gå til innhold

Bør dagens system for opptakskrav endres?


Anbefalte innlegg

 

Det jeg ville gjort er å byttet tarifflønnen med en minimumslønn. Tarifflønnen sørger for at det er veldig vanskelig å komme inn i flere sektorer og da trenger du høy utdanning og erfaring. Mange arbeidsgivere ville foretrukket en uten erfaring og høyere utdanning, om de kunne betalt dem mindre.

Isåfall burde man vel ha eliminert både tarrifflønn OG minimumslønn

 

 

Det eneste landet jeg vet har ikke tarrifflønn eller minimumslønn er Singapore, og selv de har en del lover som gjør det vanskelig å ansette masse utlendinger for slavelønn.

 

Å fjerne begge to er politisk umulig og vil heller ikke være positivt for Norge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste landet jeg vet har ikke tarrifflønn eller minimumslønn er Singapore, og selv de har en del lover som gjør det vanskelig å ansette masse utlendinger for slavelønn.

 

Å fjerne begge to er politisk umulig og vil heller ikke være positivt for Norge.

Det er diskutabelt, dog det kommer ann på hvem du anser som er Norge ... for de som har utdannet seg til arbeidsløshet hadde det utvilsomt vært bedre.
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke noen "utdanner" seg til arbeidsløshet. De fleste finner det ikke så vanskelig å få jobb, spesielt de med master. Og en del  greier å finne relevant jobb ved å samle erfaring. Men, det blir vanskeligere enn om en er realist eller har profesjonsstudie. Det er flott at mange har samfunnsfag og humaniora kompetanse, men jeg tror vi bør redusere antallet i det lange løpet. Det kommer jo til å bli enda vanskeligere i fremtiden hvis trenden går som i dag.

 

Hadde vi heller hatt et mindre tall som har disse utdanningene og har gode karakterer, så ville det gått bedre. Det er sant at det ville vært mer realister og andre med dårligere karakterer, men de har i hvert fall en kompetanse det er større etterspørsel for. Det ville vært en bedre investering for staten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...