Gå til innhold

Bør dagens system for opptakskrav endres?


Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke logikken i at vi utdanner så mange med samfunnsfag og humaniora kompetanse. Det er et stort behov for sykepleiere, ingeniører, psykologer osv. Ville det ikke vært fornuftig å kunstig øke opptakskravene for samfunnsfag og humaniora mens de senkes betrakelig for ingeniørstudie, sykepleistudie og psykologi? Dette kan oppnås gjennom å ha mer klasser for det ene og mindre klasser for det andre. Dagens system blir ikke en like god investering for samfunnets del. Studielån og gratis universitet er kjempedyrt. Hva tenker dere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan er studielån dyrt, for samfunnet mener du? Det er jo renter, ergo utlåner tjener penger.

Ja, men det er et veldig gunstig lån for studenter. Det er mindre profitt der enn for eksempel, rentepapirer. Så det må ses på som en investering. Og ikke glem at 40% blir omgjort til stipend.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke noe "krav til opptak" på de fleste studier, det handler om at det er for mange som søker. Derfor må man velge hvilke en tar inn og hvilke som ikke får plass. Mener du en skal ta de dårligste studentene? En løsning er å opprette nok plasser til at det ikke blir noe krav foruten spesielle krav som ofte er viktig for studiets løp. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke noe "krav til opptak" på de fleste studier, det handler om at det er for mange som søker. Derfor må man velge hvilke en tar inn og hvilke som ikke får plass. Mener du en skal ta de dårligste studentene? En løsning er å opprette nok plasser til at det ikke blir noe krav foruten spesielle krav som ofte er viktig for studiets løp.

Ja, jeg vet. Det er derfor jeg sier at det bør lages mer klasser, jeg mener at det bør være mer plasser for de studiene det er stort behov for. Og mindre plasser for de studiene det er lite behov for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er ikke noe "krav til opptak" på de fleste studier, det handler om at det er for mange som søker. Derfor må man velge hvilke en tar inn og hvilke som ikke får plass. Mener du en skal ta de dårligste studentene? En løsning er å opprette nok plasser til at det ikke blir noe krav foruten spesielle krav som ofte er viktig for studiets løp.

Ja, jeg vet. Det er derfor jeg sier at det bør lages mer klasser, jeg mener at det bør være mer plasser for de studiene det er stort behov for. Og mindre plasser for de studiene det er lite behov for.

 

 

Men her må en jo skille behov og lyster, at mange har lyst til å studere feks ingeniør studiet påvirker opptakskrav. Ikke behovet. Disse henger jo sammen på en måte, men selv om behovet er lavt(som i dag) så er det fortsatt en god del søkere. 

Lenke til kommentar

 

 

Det er ikke noe "krav til opptak" på de fleste studier, det handler om at det er for mange som søker. Derfor må man velge hvilke en tar inn og hvilke som ikke får plass. Mener du en skal ta de dårligste studentene? En løsning er å opprette nok plasser til at det ikke blir noe krav foruten spesielle krav som ofte er viktig for studiets løp.

Ja, jeg vet. Det er derfor jeg sier at det bør lages mer klasser, jeg mener at det bør være mer plasser for de studiene det er stort behov for. Og mindre plasser for de studiene det er lite behov for.

 

 

Men her må en jo skille behov og lyster, at mange har lyst til å studere feks ingeniør studiet påvirker opptakskrav. Ikke behovet. Disse henger jo sammen på en måte, men selv om behovet er lavt(som i dag) så er det fortsatt en god del søkere. 

 

Men, henger det alltid sammen med hva behovet er? Snittet på sykepleierstudie for andregangssøkere i Oslo er på 4.8. Samtidig er det snakk om en stor sykepleiermangel. For psykologi er det 6.6 og en del går jo og studere i andre land for å bli psykologer. Det er samtidig mangel på psykologer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men, henger det alltid sammen med hva behovet er? Snittet på sykepleierstudie for andregangssøkere i Oslo er på 4.8. Samtidig er det snakk om en stor sykepleiermangel. For psykologi er det 6.6 og en del går jo og studere i andre land for å bli psykologer. Det er samtidig mangel på psykologer. 

 

 

Nei det var jo det jeg nettopp sa det ikke nødvendigvis gjør. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Men, henger det alltid sammen med hva behovet er? Snittet på sykepleierstudie for andregangssøkere i Oslo er på 4.8. Samtidig er det snakk om en stor sykepleiermangel. For psykologi er det 6.6 og en del går jo og studere i andre land for å bli psykologer. Det er samtidig mangel på psykologer. 

 

 

Nei det var jo det jeg nettopp sa det ikke nødvendigvis gjør. 

 

Oja, jeg skjønner. Hvis karakterkravet hadde falt ned gjennom å øke plasser og økt for humaniora/samfunnsfag, da ville vi fått en situasjon der folk utdanner seg mer i linje med hva etterspørselen er i Norge. Mer ville jo valgt realfag siden det ville vært lettere og mindre ville valgt samfunnsfag. Det er poenget mitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke trådens poeng. Her er det isåfall antallet studieplasser som er problemet, ikke opptakskravene. Du får ikke flere realister ved å endre opptakskravene til studier hvor det er ledige plasser, ei heller der hvor alle plassene er fylt opp med studenter.

Men, du skjønner at opptakskravene blir også påvirket av hvor mange studieplasser det er? Hvis du har langt mer studieplasser, så går jo opptakskravet ned. Opptakskravet er jo det den med laveste poengsum kom inn med.

 

Jeg tror det vil føre en økning i realister fordi det vil være enklere å komme seg inn på de studiene og vanskeligere på de andre studiene.

 

Eneste du ville oppnådd med endringene i 1.post er lavere nivå på ingeniør og krevende studier. Alle de som sover seg gjennom VGS trenger noe å gå til, et par år med humanoira holder de iallefall opptatt i noen år før de finner seg plass på Bunnpris. /s

 

Dårlige karakterer på VGS betyr ikke at en blir dårlig ingeniør eller sykepleier. Det avhenger av arbeidet ditt på universitet. Og i følge den tankegangen, så ender vi jo opp med dårligere samfunnsvitere og humaniora utdannete. Men, i dette tilfellet vil de studentene ha noe som det er større etterspørsel for.

Lenke til kommentar

 

Skjønner ikke trådens poeng. Her er det isåfall antallet studieplasser som er problemet, ikke opptakskravene. Du får ikke flere realister ved å endre opptakskravene til studier hvor det er ledige plasser, ei heller der hvor alle plassene er fylt opp med studenter.

Men, du skjønner at opptakskravene blir også påvirket av hvor mange studieplasser det er? Hvis du har langt mer studieplasser, så går jo opptakskravet ned. Opptakskravet er jo det den med laveste poengsum kom inn med.

 

Jeg tror det vil føre en økning i realister fordi det vil være enklere å komme seg inn på de studiene og vanskeligere på de andre studiene.

 

Eneste du ville oppnådd med endringene i 1.post er lavere nivå på ingeniør og krevende studier. Alle de som sover seg gjennom VGS trenger noe å gå til, et par år med humanoira holder de iallefall opptatt i noen år før de finner seg plass på Bunnpris. /s

 

Dårlige karakterer på VGS betyr ikke at en blir dårlig ingeniør eller sykepleier. Det avhenger av arbeidet ditt på universitet. Og i følge den tankegangen, så ender vi jo opp med dårligere samfunnsvitere og humaniora utdannete. Men, i dette tilfellet vil de studentene ha noe som det er større etterspørsel for.

 

 

Jeg slengte på en /s fordi det var satt på spissen, men ja, det er stereotypen og det er jo noe sannhet i det, lavere krav på humanoira enn på ingeniørlinjer. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg skjønner ikke logikken i at vi utdanner så mange med samfunnsfag og humaniora kompetanse. ..

Det er ikke ulogisk i det hele tatt: Dagens utdanningssystem er ikke styrt av tilbud og etterspørsel. 

 

Husk at utdanningssystemet vårt er offentlig, og det offentlige klarer veldig sjeldent å matche tilbud mot etterspørsel på en spesielt effektiv måte; noe som fører til ineffektivitet og sløseri.

 

Du sier det selv:

Det er et stort behov for sykepleiere, ingeniører, psykologer osv.

 

Men likevel så har man altså et system der staten tilbyr studieplasser innenfor områder som det er null etterspølsel etter, og hvor unge i prinsippet "utdanner seg til arbeidsløshet". 

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Prinsipielt støtter jeg dette, øk antall studieplasser på studier som samfunnet trenger og reduser dem på studier samfunnet ikke trenger. Da trenger man ikke lenger 5 i språk og samfunnsfag for å kunne bli sivilingeniør. 

 

Men vi må løse et annet problem først. Systemet idag er ikke designet til at folk går rett i arbeidslivet etter videregående. Mange arbeidsgivere krever at man må ha høyere utdanning for å gjøre arbeidsoppgaver som ikke trenger høyere utdanning. Dette vil føre til at flere ikke får tatt høyere utdanning og med dagens system vil de slite i arbeidsmarkedet. 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

 

Mange arbeidsgivere krever at man må ha høyere utdanning for å gjøre arbeidsoppgaver som ikke trenger høyere utdanning.

Det er vel tvilsomt at noen PRIVATE arbeidsgivere ville KREVE noe slikt, selv om noen muligens bruker dette som ett "screening tool".

 

 

Det er desverre mange arbeidsgivere som bruker dette som et "screening tool". Dette gjelder både offentlig og privat sektor. 

 

Det jeg ville gjort er å byttet tarifflønnen med en minimumslønn. Tarifflønnen sørger for at det er veldig vanskelig å komme inn i flere sektorer og da trenger du høy utdanning og erfaring. Mange arbeidsgivere ville foretrukket en uten erfaring og høyere utdanning, om de kunne betalt dem mindre.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Det jeg ville gjort er å byttet tarifflønnen med en minimumslønn. Tarifflønnen sørger for at det er veldig vanskelig å komme inn i flere sektorer og da trenger du høy utdanning og erfaring. Mange arbeidsgivere ville foretrukket en uten erfaring og høyere utdanning, om de kunne betalt dem mindre.

Isåfall burde man vel ha eliminert både tarrifflønn OG minimumslønn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...