Gå til innhold

Bør Catalonia bli et eget land?


VRK18

  

74 stemmer

  1. 1. Støtter du løsrivelse fra Spania

    • Ja
      45
    • Nei
      29


Anbefalte innlegg

 

 

The Catalans have always been a republican people as opposed to a monarchy one.
So they fought against Franco in the civil war before WW2.
 
Catalonia simply does not fit in in the Madrid fascist regime.
 
Any regional part of any country should be OKed to part
from a central government hostile to its needs and feelings.
 
That might lead to a lot of small nations.
So what?
Small nations small wars.
Big nations big wars.
 
Hence the more small nations and the less big ones,
the less danger of nuking up the entire planet.

 

 

Jeg har vanskelig for å se dekningen for at det er mindre krig totalt sett med mindre land, er det noen som vet noe mer om dette?

 

AtW

 

Ikke mindre krig i betydningen ferre kriger. Muligens flere i antall.

Men mindre i betydningen mindre kriger med enklere våpen som ikke nuker hele kloden  til helvete.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen andre enn meg som synes det er rart at Catalonia har egen regjering og president når de vitterlig er en del av Spania?

 

Hvis Hordaland plutselig ville bli eget land, tviler jeg på at noen hadde syntes det var en god ide...

 

Kosovo hadde selvstyre selv om det ble sett på som en del av Serbia fram til den andre uavhengighetserklæringen. Kurdere i Irak har hatt selvstyre siden Gulfkrigen og opprøret selv om det fortsatt regnes som en del av Irak.

Lenke til kommentar

Håper Belgia gir politisk asyl og Finnland følger opp med å støtte katalonia stikk i strid med EU pampene.

 

Hadde du håpet det samme hvis det var Oslo bystyre som plutselig krevde at Oslo ble selvstendig land, og arrangerte ulovlige folkeavstemminger, og prøvde å flykte fra myndighetene når de måtte stå til ansvar for sine kriminelle handlinger?

 

Vi snakker Landsforræderi og kuppforsøk her!

 

Ta dem, og sperr dem inne i 50 år så ikke flere "tettsteder" får lyst å gjøre det samme verden over.

Endret av ozone
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

 

Håper Belgia gir politisk asyl og Finnland følger opp med å støtte katalonia stikk i strid med EU pampene.

 

Hadde du håpet det samme hvis det var Oslo bystyre som plutselig krevde at Oslo ble selvstendig land, og arrangerte ulovlige folkeavstemminger, og prøvde å flykte fra myndighetene når de måtte stå til ansvar for sine kriminelle handlinger?

 

Vi snakker Landsforræderi og kuppforsøk her!

 

Ta dem, og sperr dem inne i 50 år så ikke flere "tettsteder" får lyst å gjøre det samme verden over.

 

Ja, jeg hadde håpet det. Jeg syns ikke at kriminelle som ikke har gjort noe galt skal straffes.

Lenke til kommentar

1: Hold en lovlig avstemning.

​2: ???

​3: Profitt
 

 

Her blir jeg jammen flau på vegne av andre. Kjenner det i magen og brystet faktisk. Meget ubehaglig, det må jeg si.

Kanskje de kan bryte naturlover relatert til tid også? Altså at de som en fremtidig stat retro-kausalt bryter denne loven som er sitert her?

Sagt på en annen måte:

Det at de blir en stat gjør at de ikke kan bli det på grunn av at da kan de ikke lenger være det de blir/ble?

Eller de kan ikke bli det de blir da de ble det?

Eller de kan ikke bli det de blir da de blir det?

Eller de kan ikke være det de ble da de ble det?

Eller de kan ikke bli en stat i fremtiden fordi i fortiden var dette (en del av) en annen stat?

hehexd

Blir litt som om barn skulle straffes for å bli voksne når de blir voksne og derfor hindres i å bli voksne ved å tvinges til å bli barn igjen.

 

Siterer deg...

​...fordi jeg også føler det samme.

​Opplevelsen av at innholdet i en diskusjon forbigår motpartens fatteevne, slik at du får se hva som skjer når mennesker som ikke forstår din posisjon er uenig, uten å klare å faktisk argumentere for sitt synspunkt innenfor rammene av diskusjonen -- men argumenterer innenfor en liten ramme som bare er en uviktig detalj i helheten -- som menneskeskrevne lover, både nasjonale og internasjonale.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Protester i Barcelona mot pågripelsen av Puigdemont

 

Flere tusen mennesker demonstrerte i Barcelona søndag i protest mot at ekspresident og separatisttilhenger Carles Puigdemont er pågrepet i Tyskland.

 

Demonstrantene bar plakater med bilde av Puigdemont, og mange av dem hadde iført seg det katalanske flagget, et av de viktigste symbolene for selvstendighetskampen i den spanske regionen.

 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2018/03/25/195382872/protester-i-barcelona-mot-pagripelsen-av-puigdemont

Lenke til kommentar

 

 Hva er godt jobbet med det? Er det feil å støtte uavhengighet for Katalonia når de selv ønsker det?

At de stopper en kriminell som bryter spansk og internasjonal lov, greit å få disse stilt for retten

 

 

Jeg støtter enkelt og greit ønske om suverenitet! Hadde støttet samene om d ønsket løsrivelse fra Norge selv om det ville ført til at Norge mistet deler av landet og ressurser. Jeg støtter uavhengighet for palestinere, kurdere, kosovoalbanere osv...

Lenke til kommentar

 

Hadde du håpet det samme hvis det var Oslo bystyre som plutselig krevde at Oslo ble selvstendig land, og arrangerte ulovlige folkeavstemminger, og prøvde å flykte fra myndighetene når de måtte stå til ansvar for sine kriminelle handlinger?

Ettersom Oslo til stor del lever at skattepenger fra resten av landet er vel faren for slikt usedvanlig lav.

 

Stavanger derimot. :)

Lenke til kommentar

Hvor skal dette ende?

 

Voldsomme demonstrasjoner i Barcelona

 

Rundt 50.000 mennesker demonstrerte i Barcelonas gater søndag kveld i protest mot pågripelsen av ekspresident Carles Puigdemont. Flere er skadede og pågrepet.

 

Over 50 personer er skadet, blant dem åtte politifolk, i sammenstøtene. Politiet avfyrte varselsskudd og brukte batonger mot demonstrantene, opplyser en talsmann for politiet til nyhetsbyrået DPA. Minst 14 er pågrepet.

 

https://www.aftenposten.no/verden/i/vmbmo5/Voldsomme-demonstrasjoner-i-Barcelona

Lenke til kommentar

 Jeg støtter enkelt og greit ønske om suverenitet! Hadde støttet samene om d ønsket løsrivelse fra Norge selv om det ville ført til at Norge mistet deler av landet og ressurser. Jeg støtter uavhengighet for palestinere, kurdere, kosovoalbanere osv...

Du er imot nasjonal og internasjonal lov med andre ord...ok

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...