Gå til innhold

Bør Catalonia bli et eget land?


VRK18

  

74 stemmer

  1. 1. Støtter du løsrivelse fra Spania

    • Ja
      45
    • Nei
      29


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

Om det er en god ide, vet de best selv. Andre, inklusive okkupantene, har ikke uttalerett overhodet, slik jeg ser det.

På mer hjemlige trakter: Vil vestlendingene og nordlendingene danne egen stat (gode gamle Nordveg), må de så klart få lov til det. Noe annet ville være et fryktelig overgrep.

Er selvfølgelig enig i at folk skal selv bestemme. Men hvor går grensen? Skal jeg som privatperson kunne si at min eiendom er mitt land og innføre restriksjoner på handel etc.? Skal hver kommune få kunne gjøre dette? Fylke?

Lenke til kommentar

Er selvfølgelig enig i at folk skal selv bestemme. Men hvor går grensen? Skal jeg som privatperson kunne si at min eiendom er mitt land og innføre restriksjoner på handel etc.?

Det ligger vel ganske innlysende i konseptet med selvbestemmelse at svaret er ja. Dog det vil nok være umulig for deg å innføre noen restriksjoner på handel i landet ditt. :)

 

Visca Catalunya!

 

estelada.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

Er selvfølgelig enig i at folk skal selv bestemme. Men hvor går grensen? Skal jeg som privatperson kunne si at min eiendom er mitt land og innføre restriksjoner på handel etc.?

Det ligger vel ganske innlysende i konseptet med selvbestemmelse at svaret er ja. Dog det vil nok være umulig for deg å innføre noen restriksjoner på handel i landet ditt. :)

 

Visca Catalunya!

 

Joda, konseptuelt er jo det ganske greit. Men skal man ha det slik blir samfunnsbygging i praksis umulig. (her er vi, og blir vi, uenige tror jeg).

 

På den annen side, med et pragmatisk syn kan man si at i dette tilfellet er en separasjon støttet både historisk, språklig og økonomisk. Så jeg heller også på et ja til selvstyre.

Lenke til kommentar

Er selvfølgelig enig i at folk skal selv bestemme. Men hvor går grensen? Skal jeg som privatperson kunne si at min eiendom er mitt land og innføre restriksjoner på handel etc.?

Det ligger vel ganske innlysende i konseptet med selvbestemmelse at svaret er ja. Dog det vil nok være umulig for deg å innføre noen restriksjoner på handel i landet ditt. :)

 

Visca Catalunya!

 

Så du som er imot stater synes det er greit å opprette enda en. Hva vil gjøre denne staten bedre enn andre? Hvorfor er det greit å opprette enda et område der myndigheter holder folket som slaver? Blir det brått bedre med slavedriving hvis landene er små?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Er selvfølgelig enig i at folk skal selv bestemme. Men hvor går grensen? Skal jeg som privatperson kunne si at min eiendom er mitt land og innføre restriksjoner på handel etc.? Skal hver kommune få kunne gjøre dette? Fylke?

Ingen grense nedad. Verdens minste stat er 440 da, som tilsvarer størrelsen på dyrka mark på en bra norsk gård , og det bor 840 mennesker der. I praksis må staten være så selvforsynt at den kan overleve en handelskrig med naboene med stengte grenser, og de må ha militærmakt og være villig til å bruke den og klare å påføre fienden betydelige tap. Eller at naboene aksepterer ministaten.

 

Katalonia blir dog ingen ministat, den kan få opptil 13+ millioner innbyggere og er et rikt og velutviklet område med eget språk (men mange bruker spansk).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er selvfølgelig enig i at folk skal selv bestemme. Men hvor går grensen? Skal jeg som privatperson kunne si at min eiendom er mitt land og innføre restriksjoner på handel etc.? Skal hver kommune få kunne gjøre dette? Fylke?

Ingen grense nedad. Verdens minste stat er 440 da, som tilsvarer størrelsen på dyrka mark på en bra norsk gård , og det bor 840 mennesker der. I praksis må staten være så selvforsynt at den kan overleve en handelskrig med naboene med stengte grenser, og de må ha militærmakt og være villig til å bruke den og klare å påføre fienden betydelige tap. Eller at naboene aksepterer ministaten.

 

Katalonia blir dog ingen ministat, den kan få opptil 13+ millioner innbyggere og er et rikt og velutviklet område med eget språk (men mange bruker spansk).

 

 

Er det å bestemme? Man må bare si man er en stat og være villig til å forsvare seg mot innvasjon? Det er jo litt mer enn å bare bestemme seg.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så du som er imot stater synes det er greit å opprette enda en. Hva vil gjøre denne staten bedre enn andre? Hvorfor er det greit å opprette enda et område der myndigheter holder folket som slaver? Blir det brått bedre med slavedriving hvis landene er små?

Bare for å irritere deg. :)

 

Jeg blir ikke irritert av vås :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Catalonia vil løsrive seg fra Spania. God idé?

Det bryter Spanias Grunnlov og den internasjonale folkeretten, så nei. Men den spanske sentralregjeringen bør innse at status quo ikke kan fortsette og at Catalonia må få større selvbestemmelsesrett, en måte å oppnå dette på kan være at Spania omgjøres til en føderalstat.

Endret av TheChubbyOne
Lenke til kommentar

 

Catalonia vil løsrive seg fra Spania. God idé?

Det bryter Spanias Grunnlov og den internasjonale folkeretten, så nei. Men den spanske sentralregjeringen bør innse at status quo ikke kan fortsette og at Catalonia må få større selvbestemmelsesrett, en måte å oppnå dette på kan være at Spania omgjøres til en føderalstat.

Hadde du kunnet sitert dette? Kanskje trasig med grunnloven, men likevel. Hadde vært interessant å lese ordlyden.

Lenke til kommentar

 

Synes det er helt i orden. De vil nok gå på noen smeller økonomisk og slikt, men synes folk i størst mulig grad bør få styre seg selv. Det store spørsmålet er vel hva som skjer om eksperimentet feiler.

Du tror Catalunya vil gå på økonomiske smeller ved å løsrive seg?

 

 

BNP er per i dag høyere der enn i resten av Spania, men det er ikke noen selvfølge at det fortsetter om man løsriver seg ifra en økonomi som kanskje har vært med på å gjøre det slik. Akkurat som Brexit, Storbritannia har høyere BNP enn EU, men kan alikevel gå på en smell. Og om det går bra ett sted så er det ikke sikkert at det gjør det et annet sted. Og det å løsrive seg ifra et land er nok hakket mer dramatisk enn å forlate EU. Dette må alikevel være katalonernes valg, ingen andres. De forblir nok tett knyttet oppimot både Spania og EU uansett.

Lenke til kommentar

Hadde du kunnet sitert dette? Kanskje trasig med grunnloven, men likevel. Hadde vært interessant å lese ordlyden.

De har samme ordlyden som den norske, at de er et udelelig rike. Hva folkeretten angår sier den at man kun kan løsrive seg dersom man er en tidligere koloni eller okkupert, Catalonia er ingen av delene, dermed vil catalansk uavhengighet bryte folkeretten.

 

"Section 2. The Constitution is based on the indissoluble unity of the Spanish Nation, the common and indivisible homeland of all Spaniards"

Lenke til kommentar

 

 

Hadde du kunnet sitert dette? Kanskje trasig med grunnloven, men likevel. Hadde vært interessant å lese ordlyden.

De har samme ordlyden som den norske, at de er et udelelig rike. Hva folkeretten angår sier den at man kun kan løsrive seg dersom man er en tidligere koloni eller okkupert, Catalonia er ingen av delene, dermed vil catalansk uavhengighet bryte folkeretten.

 

"Section 2. The Constitution is based on the indissoluble unity of the Spanish Nation, the common and indivisible homeland of all Spaniards"

og det fortsetter:

... it recognizes and guarantees the right to self-government of the nationalities and regions of which it is composed

http://www.lamoncloa.gob.es/lang/en/espana/leyfundamental/Paginas/titulo_preliminar.aspx

 

:rofl:

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...