Gå til innhold

Kan Politiet håndtere våpen?


Bevepnet Politi  

83 stemmer

  1. 1. Kan Politiet håndtere våpen trygt?

    • Ja
      43
    • Nei
      34
    • Vet ikke
      6
  2. 2. Hvor lenge til første uskyldige blir skutt av Politiet?

    • Aldri
      21
    • 10 år
      8
    • 5 år
      19
    • 1år
      20
    • 6 mnd
      8
    • 1 mnd
      7


Anbefalte innlegg

 

 

Beklagelig om politifolkene på politiforum ikke vet hva en sikring er, men ta en titt på denne filmsnutten og si meg hvor du ser sikringen:

 

 

Trenger ikke google ettersom jeg har en HK selv, MED sikring. Dog, i motsettning til deg er jeg åpen for å lære mer av andre, 

 

Så ikke denne før i dag. Men filmsnutten du viser til, er jo versjon V1, som sivilkledd politi bruker. Er det de vi diskuterer da? Uniformert politi, bruker V2 med sikring!

 

Slik du skriver om våpen, er jeg usikker på om du har noe selv. Jo da, jeg kan også lære. Men da av noen som utrykker seg på en måte, som gjør at jeg forstår de har noe, eller mye "peiling", på det som diskuteres. Og når det gjelder våpen og det som det uniformerte politiet bruker, ser jeg lite av de kunskapene foreløpig. Jeg trenger ikke å google, for å uttale med om slike våpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så ikke denne før i dag. Men filmsnutten du viser til, er jo versjon V1, som sivilkledd politi bruker. Er det de vi diskuterer da? Uniformert politi, bruker V2 med sikring!

Hvor har du den informasjonen fra?

 

Klart det er en mulighet for at media har surret sammen ting om dette skulle være tilfellet.

 

Slik du skriver om våpen, er jeg usikker på om du har noe selv. Jo da, jeg kan også lære. Men da av noen som utrykker seg på en måte, som gjør at jeg forstår de har noe, eller mye "peiling", på det som diskuteres. Og når det gjelder våpen og det som det uniformerte politiet bruker, ser jeg lite av de kunskapene foreløpig. Jeg trenger ikke å google, for å uttale med om slike våpen.

Beklageligvis (eller rettere sagt heldigvis) så befinner jeg meg ikke i Norge, så mine muligheter for tilgeng til informasjon om politiets bevepning er begrenset til googling.

 

I og med at forskjellige kilder, inkludert politiforumet, ser ut til å være enstemmige om mangelen på sikring så har jeg tatt det som god fisk. Selvsagt er det mulig at massemedia tar feil, hvilket ikke vil være forste gang.

 

Så da venter jeg bare på at du legger frem dine kilder.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Tja, da har altså Politiet avfyrt 20 vådeskudd hittil i år.

 

http://www.nrk.no/vestfold/vadeskudd-pa-tonsberg-politistasjon-1.12539045

 

 

Er det kun ett tidsspørsmål til en uskyldig står foran munningen når det smeller?

 

Desverre ser dette for meg omtrent som noe av det mest uansvarlige jeg noensinne har sett. Politimenn og kvinner uten spesiell kompetanse av våpenbruk går rundt i gatene med usikrede våpen og en i kammeret.

 

Innspill?

 

Disse vådeskuddene har stort sett skjedd inne på politistasjoner, og dermed er det sannsynligvis snakk om f.eks. nedspenning eller test av våpenet før eller etter vakt. I slike omgivelser har de nok lavere skuldre enn ellers, og da kan det muligens gå ut over rutiner.

 

Dessuten vil det alltid være vådeskudd der det er våpen, uansett hvor godt trent folk er. Man trenger bare å være litt "sløv" et lite sekund, og dermed overser man noe.

 

Likevel, når man tenker på at tusenvis av politifolk behandler våpen flere ganger hver dag, så er det ganske få vådeskudd.

 

Å påstå at politifolk ikke har kompetanse til å bruke våpen blir for dumt. Dette går ikke på kompetanse, men på andre ting, som f.eks. rutiner.

 

Ellers så er ikke våpnene usikret. Våpenet er designed slik at hanen ikke er trukket tilbake før avtrekkeren faktisk trykkes inn, og dermed er det ingen hane som plutselig kan falle frem og fyre av et skudd. Dessuten har våpnene flere "sikringer" som hindrer at skudd går av hvis pistolen f.eks. får et slag eller faller i bakken.

Lenke til kommentar

Politiets praksis er at våpen skal være ladd og usikret i hylsteret, bekrefter Politihøgskolen overfor VG. Nyheten har fått generalløytnant i Forsvaret, Robert Mood, til å reagere. 

 

Det å gå med skarpe patroner i kammeret til enhver tid er like høy beredskap som norske soldater har når de er i ferd med å gå inn i kampoperasjoner i utlandet. Man må ha mye våpentrening for at dette skal være forsvarlig, sier Robert Mood til Nettavisen. 

 

>.<

 

http://www.nettavisen.no/nyheter/generallytnant-reagerer-pa-politiets-bevpningsinstruks/3422814634.html

 

Mood er ingen ekspert på politiets arbeid, så han bør egentlig ikke uttale seg om dette. Politiet har vel en helt annen pistol enn forsvaret bruker, og har helt andre oppgaver i tillegg.

 

Å sammenligne kulet i kammeret på politiets og forsvarets våpen blir for dumt.

Lenke til kommentar

Beklagelig om politifolkene på politiforum ikke vet hva en sikring er, men ta en titt på denne filmsnutten og si meg hvor du ser sikringen:

 

I følge artikkelen sier en våpenforhandler at våpenet er trygt og sikkert. Det virker som du ikke er i stand til å skjønne hvorfor vedkommende sier det.

 

Er en revolver usikret så lenge det er ammunisjon i "tønna"?

 

Hvorfor er det forresten galt at politiet har våpen når du mener at alle bør kunne gå med våpen?

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Hadde vært artig å se en statestikk på antall vådeskudd i forsvaret (men regner egetlig med at de ikke fører en statistikk over alle vådeskudd der). Bare når jeg var inne i førstegangstjenesten hørte jeg om og opplevde 3 vådeskudd med skarp ammo (alle 3 var fra befal) pluss en hel haug med rødfis (kun fra menige).

Har inntrykk av at det er rimelig mange vådeskudd i forsvaret ut fra disse anekdotiske bevisene, men man hører jo ingen ting om det i media.

Lenke til kommentar

Forskjellen på politiet og militæret er jo at vådeskudd der i all hovedsak berre går utover militært personell, medan politiet sine uhell i større grad kan ramme sivile.

 

Så folk som er i militære er mindre verdt enn sivile?

 

Dessuten ett av vådeskuddene når jeg var i førstegangstjenesten var i vakta på Madla. Det kunne lett ha truffet sivile på gata utenfor.

Lenke til kommentar

 

Tror neppe det generelle politiet i norge er kvalifisert til å bære våpen.

 

 

Hva baserer du det på? I virkeligheten tyder jo alt på at de er mer enn kvalifisert nok, siden det faktisk ikke har vært mange hendelser som tyder på noe annet.

Prøv å google litt om det norske politiet og våpenbruk/trening. Og ikkje minst erfaring i kampens hete så tror eg skjønner hvorfor eg mener det eg mener.

Lenke til kommentar

 

 

Forskjellen på politiet og militæret er jo at vådeskudd der i all hovedsak berre går utover militært personell, medan politiet sine uhell i større grad kan ramme sivile.

Så folk som er i militære er mindre verdt enn sivile?

Det er slik det er, det er det som er grunnen til at ein i militæret har mange spesialreglar som medfører at dei ikkje treng å følge dei vanlige sikkerheitreglane, som feks arbeidsmiljøet, eller unntak frå førarkortforskrifta sjølv om dei kjøyrer på offentleg veg.

 

Forsvaret jobber med å få redusert ulykkestallet, men dei er ein av få arbeidsplassar der tap av menneskeliv er rekna som akseptable tall for å gjennomføre tjenesta.

Så forvaret er ganske forskjellig frå resten av samfunnet når det gjeld hensyn til HMS.

Lenke til kommentar

 

Mood er ingen ekspert på politiets arbeid, så han bør egentlig ikke uttale seg om dette. Politiet har vel en helt annen pistol enn forsvaret bruker, og har helt andre oppgaver i tillegg.

 

Å sammenligne kulet i kammeret på politiets og forsvarets våpen blir for dumt.

Jeg syns din kommentar her om Generalløytnant Mood illustrerer din ukritiske holdning til politiet mye bedre enn noe jeg selv kunne ha skrevet.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Robert_Mood

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

 

Forskjellen på politiet og militæret er jo at vådeskudd der i all hovedsak berre går utover militært personell, medan politiet sine uhell i større grad kan ramme sivile.

 

Så folk som er i militære er mindre verdt enn sivile?

 

Dessuten ett av vådeskuddene når jeg var i førstegangstjenesten var i vakta på Madla. Det kunne lett ha truffet sivile på gata utenfor.

 

Hva slags amatørbefal hadde dere? Jeg var heldig nok til å tjene under den kalde krigen, mens vi ennå hadde et fungerende forsvar. Det vil si skarpskyting minst en gang i uken,  ofte to tre ganger i uken. Ikke ETT vådeskudd ble avfyrt hverken på rekrutt eller stående avdeling. Det gjaldt for hele garnisonen, og alle typer våpen fra pistol til AG3 og videre i alle ledd opp til TOW. Det heter å få skikkelig opplæring, ha skikkelige rutiner og å bruke innsiden av hodet.

Lenke til kommentar

 

 

Forskjellen på politiet og militæret er jo at vådeskudd der i all hovedsak berre går utover militært personell, medan politiet sine uhell i større grad kan ramme sivile.

 

Så folk som er i militære er mindre verdt enn sivile?

 

Dessuten ett av vådeskuddene når jeg var i førstegangstjenesten var i vakta på Madla. Det kunne lett ha truffet sivile på gata utenfor.

 

Hva slags amatørbefal hadde dere? Jeg var heldig nok til å tjene under den kalde krigen, mens vi ennå hadde et fungerende forsvar. Det vil si skarpskyting minst en gang i uken,  ofte to tre ganger i uken. Ikke ETT vådeskudd ble avfyrt hverken på rekrutt eller stående avdeling. Det gjaldt for hele garnisonen, og alle typer våpen fra pistol til AG3 og videre i alle ledd opp til TOW. Det heter å få skikkelig opplæring, ha skikkelige rutiner og å bruke innsiden av hodet.

 

 

Ditt innhold her på forumet passer ikke akkurat inn med en som er rundt 50 år gammel, så jeg tror nok ingen ting på at du var i forsvaret under den kalde krigen.

Dessuten tror jeg heller ikke på at du som menig hadde oversikt over alle eventuelle vådeskudd på hele garnisonen.

F.eks vådeskuddet på madla når jeg var der på rekrutten var et kvinnelig befal som fyrte av en glock i asfalten under vaktskifte tror jeg det var. Det er kun tilfeldigheter at jeg fikk høre om det når jeg pratet med en fyr i vakta dagen etter det skjedde. Ellers ville jeg aldri ha visst at det skjedde (jeg hadde ihvertfall ikke hørt noe skudd fra brakkene). De to andre vådeskuddene jeg opplevde med skarp ammo var ett under trening på skytebane og ett på akterdekk etter litt lekeskyting ut i vannet, begge under tømming av våpen og i sikker retning (det i vakta var ikke i noen sikker retning da det ikke finnes noen sikker retning i der). Det er ikke akkurat noe veldig uvanlige hendelser selv om det helst ikke skal skje.

Jeg opplevde forøverig også en helt horribel pipedisiplin fra to kvinnelige befal på båten jeg var da de ved noen anledninger sveipte over oss med våpenpipa. Det verste av disse tilfellene var når en av dem fikk et klikk på en MP5 hvorpå hun snudde seg med våpenet (som da altså var skarpladd) for å spørre om hjelp og pekte det på alle på skyterekka på den ene siden, og når alle da dukket ned på den siden ble hun forvirret og snudde seg og pekte våpenet mot alle på den andre siden av skyterekka som da også dukket ned alle mann....

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror neppe det generelle politiet i norge er kvalifisert til å bære våpen.

 

Politiet har bært våpen i flere tiår, og det har skjedd minimalt med uhell. Hvis du er politimann og jobber daglig i gata, så vet du nok hva du prater om, hvis ikke så er jeg skeptisk til argumentet ditt. Vi ser mye væpnet politi hver eneste dag, og det er lite jeg hører fra deres personlig meninger - de kommer som regel aldri frem. De eneste meningene jeg hører om bevæpning av poltiiet kommer fra alle andre enn politifolk selv, så hvorfor vet de så mye bedre enn politifolk? Hvis man virkelig skal gjøre seg opp en mening om hvorvidt politiet er kvalifisert til å bære våpen, bør man vel heller følge en tjenestemann i gata kontra å lese om vådeskudd i avisa. 

 

 

Lenke til kommentar

 

Tror neppe det generelle politiet i norge er kvalifisert til å bære våpen.

 

 

Politiet har bært våpen i flere tiår, og det har skjedd minimalt med uhell. Hvis du er politimann og jobber daglig i gata, så vet du nok hva du prater om, hvis ikke så er jeg skeptisk til argumentet ditt. Vi ser mye væpnet politi hver eneste dag, og det er lite jeg hører fra deres personlig meninger - de kommer som regel aldri frem. De eneste meningene jeg hører om bevæpning av poltiiet kommer fra alle andre enn politifolk selv, så hvorfor vet de så mye bedre enn politifolk? Hvis man virkelig skal gjøre seg opp en mening om hvorvidt politiet er kvalifisert til å bære våpen, bør man vel heller følge en tjenestemann i gata kontra å lese om vådeskudd i avisa.

Har du i det hele tatt gjort det eg skrev om i forrige post angående googlingen?

Google litt om treningsøkter, og type trening.

De har ikkje bært våpen,men de har hatt de tilgjengelige OM de skulle trenge de.

 

Eg snakker ikkje her om å ta opp ett våpen, sikte og skyte.

Det klarer til og med gutta i den lokale pistolklubben.

Eg snakker om den "makten" du får ved å ha ett våpen. Hvor lett det er å bli redd og faktisk strekke seg etter våpenet.

 

Eg har selv brukt en hel del våpen i forskjellige situasjoner så hvordan frykt, og maktfølelsen du kan få kan forandre en situasjon til det værre vet eg faktisk litt om.

Og det er derfor eg ikkje tror politiet er klar til å gå med en i kammeret.

De har rett og slett ikkje nok erfaring med skumle hendelser.

 

De fleste er vant med sure bilister, halvgalne narkiser og byvandring.

 

Eneste er vel oslo politiet eg har en viss tro på.

Lenke til kommentar

 

 

Tror neppe det generelle politiet i norge er kvalifisert til å bære våpen.

 

Politiet har bært våpen i flere tiår, og det har skjedd minimalt med uhell. Hvis du er politimann og jobber daglig i gata, så vet du nok hva du prater om, hvis ikke så er jeg skeptisk til argumentet ditt. Vi ser mye væpnet politi hver eneste dag, og det er lite jeg hører fra deres personlig meninger - de kommer som regel aldri frem. De eneste meningene jeg hører om bevæpning av poltiiet kommer fra alle andre enn politifolk selv, så hvorfor vet de så mye bedre enn politifolk? Hvis man virkelig skal gjøre seg opp en mening om hvorvidt politiet er kvalifisert til å bære våpen, bør man vel heller følge en tjenestemann i gata kontra å lese om vådeskudd i avisa.

Har du i det hele tatt gjort det eg skrev om i forrige post angående googlingen?

Google litt om treningsøkter, og type trening.

De har ikkje bært våpen,men de har hatt de tilgjengelige OM de skulle trenge de.

 

Eg snakker ikkje her om å ta opp ett våpen, sikte og skyte.

Det klarer til og med gutta i den lokale pistolklubben.

Eg snakker om den "makten" du får ved å ha ett våpen. Hvor lett det er å bli redd og faktisk strekke seg etter våpenet.

 

Eg har selv brukt en hel del våpen i forskjellige situasjoner så hvordan frykt, og maktfølelsen du kan få kan forandre en situasjon til det værre vet eg faktisk litt om.

Og det er derfor eg ikkje tror politiet er klar til å gå med en i kammeret.

De har rett og slett ikkje nok erfaring med skumle hendelser.

 

De fleste er vant med sure bilister, halvgalne narkiser og byvandring.

 

Eneste er vel oslo politiet eg har en viss tro på.

 

 

Politiet er vandt med våpen. Politifolk bærer våpen på hvert eneste væpnet oppdrag, og det er flere hundre av dem hvert eneste år - dette utgjør mange tusen væpnete oppdrag bare de siste ti år, men de bruker kun pistolen bare et fåtall antall ganger, så jeg vet ikke helt hvor du vil med den maktfølelsen du snakker om, for den kan jeg ikke ha sett at de har misbrukt. 

 

Her kan du se politimester i Asker & Bærum PD uttale seg om bevæpning 

http://www.budstikka.no/bevapning/politiet-i-asker-og-barum/sandvika/tryggere-for-folket-med-bevapnet-politi/s/5-55-160036

 

"De har rett og slett ikkje nok erfaring med skumle hendelser"

- kan du henvise til en troverdig kilde som påpeker at politiet ikke opplever skumle hendelser i tjeneste? 

Lenke til kommentar

 

 

 

Tror neppe det generelle politiet i norge er kvalifisert til å bære våpen.

 

 

Politiet har bært våpen i flere tiår, og det har skjedd minimalt med uhell. Hvis du er politimann og jobber daglig i gata, så vet du nok hva du prater om, hvis ikke så er jeg skeptisk til argumentet ditt. Vi ser mye væpnet politi hver eneste dag, og det er lite jeg hører fra deres personlig meninger - de kommer som regel aldri frem. De eneste meningene jeg hører om bevæpning av poltiiet kommer fra alle andre enn politifolk selv, så hvorfor vet de så mye bedre enn politifolk? Hvis man virkelig skal gjøre seg opp en mening om hvorvidt politiet er kvalifisert til å bære våpen, bør man vel heller følge en tjenestemann i gata kontra å lese om vådeskudd i avisa.

Har du i det hele tatt gjort det eg skrev om i forrige post angående googlingen?

Google litt om treningsøkter, og type trening.

De har ikkje bært våpen,men de har hatt de tilgjengelige OM de skulle trenge de.

Eg snakker ikkje her om å ta opp ett våpen, sikte og skyte.

Det klarer til og med gutta i den lokale pistolklubben.

Eg snakker om den "makten" du får ved å ha ett våpen. Hvor lett det er å bli redd og faktisk strekke seg etter våpenet.

Eg har selv brukt en hel del våpen i forskjellige situasjoner så hvordan frykt, og maktfølelsen du kan få kan forandre en situasjon til det værre vet eg faktisk litt om.

Og det er derfor eg ikkje tror politiet er klar til å gå med en i kammeret.

De har rett og slett ikkje nok erfaring med skumle hendelser.

De fleste er vant med sure bilister, halvgalne narkiser og byvandring.

Eneste er vel oslo politiet eg har en viss tro på.

 

Politiet er vandt med våpen. Politifolk bærer våpen på hvert eneste væpnet oppdrag, og det er flere hundre av dem hvert eneste år - dette utgjør mange tusen væpnete oppdrag bare de siste ti år, men de bruker kun pistolen bare et fåtall antall ganger, så jeg vet ikke helt hvor du vil med den maktfølelsen du snakker om, for den kan jeg ikke ha sett at de har misbrukt. 

Her kan du se politimester i Asker & Bærum PD uttale seg om bevæpning http://www.budstikka.no/bevapning/politiet-i-asker-og-barum/sandvika/tryggere-for-folket-med-bevapnet-politi/s/5-55-160036

 

"De har rett og slett ikkje nok erfaring med skumle hendelser"

- kan du henvise til en troverdig kilde som påpeker at politiet ikke opplever skumle hendelser i tjeneste?

Såklart de bærer våpnene i hvert eneste VÆPNET oppdrag.

Problemet er at det ikkje er så mange av de.

 

http://www.dn.no/nyheter/politikkSamfunn/2015/08/06/1634/hovedverneombudet-vil-ha-mer-vpentrening-i-politiet

 

http://www.tv2.no/a/7137068

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Tror neppe det generelle politiet i norge er kvalifisert til å bære våpen.

 

Politiet har bært våpen i flere tiår, og det har skjedd minimalt med uhell. Hvis du er politimann og jobber daglig i gata, så vet du nok hva du prater om, hvis ikke så er jeg skeptisk til argumentet ditt. Vi ser mye væpnet politi hver eneste dag, og det er lite jeg hører fra deres personlig meninger - de kommer som regel aldri frem. De eneste meningene jeg hører om bevæpning av poltiiet kommer fra alle andre enn politifolk selv, så hvorfor vet de så mye bedre enn politifolk? Hvis man virkelig skal gjøre seg opp en mening om hvorvidt politiet er kvalifisert til å bære våpen, bør man vel heller følge en tjenestemann i gata kontra å lese om vådeskudd i avisa.

Har du i det hele tatt gjort det eg skrev om i forrige post angående googlingen?

Google litt om treningsøkter, og type trening.

De har ikkje bært våpen,men de har hatt de tilgjengelige OM de skulle trenge de.

Eg snakker ikkje her om å ta opp ett våpen, sikte og skyte.

Det klarer til og med gutta i den lokale pistolklubben.

Eg snakker om den "makten" du får ved å ha ett våpen. Hvor lett det er å bli redd og faktisk strekke seg etter våpenet.

Eg har selv brukt en hel del våpen i forskjellige situasjoner så hvordan frykt, og maktfølelsen du kan få kan forandre en situasjon til det værre vet eg faktisk litt om.

Og det er derfor eg ikkje tror politiet er klar til å gå med en i kammeret.

De har rett og slett ikkje nok erfaring med skumle hendelser.

De fleste er vant med sure bilister, halvgalne narkiser og byvandring.

Eneste er vel oslo politiet eg har en viss tro på.

 

Politiet er vandt med våpen. Politifolk bærer våpen på hvert eneste væpnet oppdrag, og det er flere hundre av dem hvert eneste år - dette utgjør mange tusen væpnete oppdrag bare de siste ti år, men de bruker kun pistolen bare et fåtall antall ganger, så jeg vet ikke helt hvor du vil med den maktfølelsen du snakker om, for den kan jeg ikke ha sett at de har misbrukt. 

Her kan du se politimester i Asker & Bærum PD uttale seg om bevæpning http://www.budstikka.no/bevapning/politiet-i-asker-og-barum/sandvika/tryggere-for-folket-med-bevapnet-politi/s/5-55-160036

 

"De har rett og slett ikkje nok erfaring med skumle hendelser"

- kan du henvise til en troverdig kilde som påpeker at politiet ikke opplever skumle hendelser i tjeneste?

Såklart de bærer våpnene i hvert eneste VÆPNET oppdrag.

Problemet er at det ikkje er så mange av de.

 

http://www.dn.no/nyheter/politikkSamfunn/2015/08/06/1634/hovedverneombudet-vil-ha-mer-vpentrening-i-politiet

 

http://www.tv2.no/a/7137068

 

 

i 2014 var det 2954 væpnede oppdrag - 2 skudd ble løsnet. De to skuddene skadet ingen. Hva som er mye og lite kan jo diskuteres, personlig synes jeg nesten 3000 oppdrag i året faktisk er litt...

 

http://politiforum.no/L%C3%B8snet+skudd+ved+0,67+promille+av+de+v%C3%A6pnede+oppdragene+i+fjor.d25-T2BbIXt.ips

I siste artikkel du referer til er overskriften "Amerikanske medier godter seg: Norsk politi skjøt to ganger i fjor - bommet begge gangene". Videre i artikkelen står det: "statistikken viser at politiet truet med skytevåpen 42 ganger i fjor og avfyrte skudd ved to tilfeller. Ingen personer ble skadd av skuddene, og det kan jo også tenkes at disse var varselskudd". Ingen solid faktaskilde på overskriftens påstand... 

Lenke til kommentar

Du ville ha troverdige kilder, men selv gir du meg budstikka avis

 

Eg ga deg en artikkel fra hovedverneombudet, somndu tydeligvis ignorerte.

Den fra tv2 var bare for morro skyld.

 

Men flott at du har troen ☺

 

Selv er det som tidligere nevnt bare oslo politiet eg har troen på.

Resten er for vant med sure bilister, fyllikere, og narkiser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...