Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte kjøleveske på Opel Vectra


Anbefalte innlegg

Har en 92 vectra A modell. Såvidt jeg vet så jar det ikke vært byttet kjøelvæske på den. Så jeg har tenkt til å gjøre det nå.

 

Tenkte jeg bare kunne ta å å kople på hageslanger til røret til vannpumpa og spyle igjennom. Jeg må da vel la den stå på tomgang slik at vannet går hjennom hele systemet?

 

Derimot har jeg ikke kjøleveske hjemme men har det på verkstedet og det tar bare 10min å kjøre ut dit. Motoren blir lunken og jeg regner med at vannet som er byttet ut med kjøleveska kjøler motoren godt nok til at jeg kommer meg greit fra A til B.

 

Ble litt mye her men regner med at dere har tatt pointet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ville jo tro det går greit med bare vann et såpass lite stykke...

Bare ikke kjør på tørr motor, så er det ikke noe i veien for det ;)

 

Men ville fått på kjøleveske så fort som mulig (så du ikke glemmer det)

Må bare klargjøre noe her:

 

Frostvæske i vannet gjør ikke at kjølevæsken kjøler bedre...

 

Hensikten med frostvæske er to ting:

 

1: Senker frysepunktet på kjølevannet

 

2: Inneholder antikorroderende midler som bevarer overflatene i kjølesystemet

 

 

Bottomline: Du kan fint kjøre på bare vann en stund, og da snakker vi om i dagevis.... :yes: !

 

Ikke bruk mye tid på å spyle systemet...så nøye er det ikke.... Det du kan oppleve ved å tømme grundig er at du får luftlommer etterpå slik at det tar en stund før sirkulasjonen kommer i gang igjen (Vannpumpa klarer ikke pga luft..) og da kan motoren bli ganske varm. Du kan avhjelpe dette ved å klemme gjentatte ganger på gummislanger ved termostathus og ved registeret (Radiatoren til varmeapparatet) hvis du kommer til der. Da hjelper du vannpumpa med å få ut lufta. Gjør dette med påfyllingslokket avskrudd så lufta slipper ut og fyll etter ved behov.

 

Jeg sier ikke at dette vil skje, men at det kan skje.....har opplevd det selv i forbindelse med bytte av varmeapparat

Endret av tommkarl
Lenke til kommentar
Dessuten, du har en tappekran under radiatoren som du åpner, så tømmes hele systemet for kjøleveske :)

Vel...det vil nok bli liggende igjen litt her og der da kjølesystemet er ganske snirklete...men som sagt, det gjør ikke noe! Så spyling er unødvendig såfremt du ikke sliter med tett register/Dårlig varme i kupeen

Endret av tommkarl
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...