Gå til innhold

Oktoberfest 2017 - XmasB - Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 60mm f/2.8 Macro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her var det en serie med fine bilder i nesten monokromt: spindelvev med vanndråper, en stilig heisekran (heisekraner blir aldri feil), og de to fra 17. og 18. oktober lekte jeg godt. Dagen bilde av iskrystaller er nesten litt uvirkelig når det fortsatt er opp i mot 25 grader og brukbar badetemperatur her, men det er  vel bare å forberede seg.

Lenke til kommentar

Oisann - det var vinterlige tegn ja. I dag var det sol fra skyfri himmel her - og jeg bevilget meg faktisk en soltime i sommerlig antrekk. Det var ganske varmt i solen.

 

Været og temperaturen kom seg utover dagen, men den delen brukte jeg inne på kontoret for det meste... :)

Skal bli godt med helg så en får kommet seg litt ut.

 

Her var det en serie med fine bilder i nesten monokromt: spindelvev med vanndråper, en stilig heisekran (heisekraner blir aldri feil), og de to fra 17. og 18. oktober lekte jeg godt. Dagen bilde av iskrystaller er nesten litt uvirkelig når det fortsatt er opp i mot 25 grader og brukbar badetemperatur her, men det er  vel bare å forberede seg.

 

Har alltid vært glad i "rene" og enkle bilder, så det gjenspeiler seg nok ekstra når været er litt grått. Er forsåvidt også glad i farger, men kombinasjonen mangel på farger (mye fine høstfarger da) og en trang til å være litt forsiktig med å dra for hardt i spakene ved redigering kommer nok frem. :)

Lenke til kommentar

Havnet litt på etterskudd igjen, men noen bilder har det blitt.

20. oktober. Litt lek med lang eksponering.

37838719136_10010882f0_h.jpgBus by Yngve Thoresen, on Flickr

Brukte en del tid på kvelden i forsøk med å ta bilder av dråper i fritt fall. Var ganske fornøyd når jeg konsekvent fikk dråpen midt i bildet hver gang, men det krever litt oppsett. Skal prøve å få tatt noe med litt mer mening bak senere.

 

37838824236_90303d19a6_h.jpgDrop by Yngve Thoresen, on Flickr

 

Bildet er tatt ved å ha lang eksponering og bruk av blitz. For å treffe bruker jeg laser og et produkt som heter Miops trigger. Her er det stilt til å trigge blitzen 75 ms etter at dråpen blokkerer laserstrålen.Ikke så spennende med kjøkkenflisene som bakgrunn selvsagt.

 

Lenke til kommentar

Her kom det plutselig tre nye flotte bilder - likte spesielt godt 21. oktober. Fakkeltog - fin stemning i bildet.

Takk. Det var imponerende stort oppmøte og en fin stemning generelt. Beste kommentaren den kvelden var fra en som tydeligvis var uenig i budskapet, han klaget på forurensning fra faklene. Han har tydeligvis ikke vært ute på nyttårsaften.

 

Alle de tre siste var bra, men jeg liker kveldsturen i mørket best, fin komp og effektfullt lys

Takk. Det var omtrent så mørkt som det er på bildet. Veldig lite lys der ute. Bikkja, som er mørkeredd, var ikke veldig fornøyd med valg av område for kveldsturen.
Lenke til kommentar

17. oktober ble veldig bra. Flotte linjer som peker innover fra mørket i forgrunnen til det sterke lyset i bakgrunnen. Speilingen på det våte underlaget topper det hele. Utsøkt komponert.

 

18. oktober: Kjempestemning med kulderøyk og alle endene som kommer svømmende i mot.

 

19. oktober: Jeg sier som Randi: "Oisann". Det har blitt såpass kaldt ja. Her får du virkelig utnyttet makroegenskapene, med digre ispillarer som omkranser det uunngåelig smale fokusområdet.

 

20. oktober: Kjekt å kunne sprite opp en ellers småkjedelig bakgrunn. Eksperimentet i spoileren så spennende ut, får vi se et hovedbilde fra en slik seanse snart?

 

21. oktober: Bra fanget fakkeltog med slottet i bakgrunnen, kledelig passe ute av fokus. Mer tett på i spoileren fungerer også bra, og får frem budskapet. Ikke så voldsomt med støy til å være 3200 ISO synes jeg. Støyen fungerer helt greit i de lysere partiene, men er kanskje litt mer forstyrrende i de mørke partiene.

 

22. oktober: Her ser man hvor lite som skal til. Et blikkfang og en god komposisjon, voila - et godt fungerende bilde (godt hjulpet av nattemørket).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...