Gå til innhold

Test av brukte elbiler: Dette får du for rundt 100.000 kroner


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vurderte en brukt el-bil men fant ut at i min prisklasse ville bilene være på grensen eller utenfor garantiperioden på batteriene og jeg syntes det ble en for stor risk og ta hvis batteripakken måtte byttes ut de nærmeste årene. Det ville ikke vært lønnsomt så bilen ville da blitt kassert og jeg ville tapt hele investeringen.

 

Og før alle som vil påstå at batteriene holder i mange år til så kan man ikke garantere seg 100% på det og som sagt jeg har ikke ønske om og ta på meg et såpass dyrt økonomisk tap begrunnet i "i tilfelle".

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Er vel lurere å kjøpe brukte biler fra forhandler av litt størrelse. Ikke gjenbruk forhandler som skrur sammen skadet biler etc.

Har man brukt garanti burde man være litt tryggere noen år. Men er jo ikke 100% sikkert uansett.

 

Største problem med slike tester sier ikke hva man kan regne med å bytte ut, bremser og sentrallås etc er vel vanlig og batteriet muligens? Kostnader må jo også avgjøre det. Nå er vel neppe slike biler egner å dra campingvogn eller ligdene samt også større ferieturer med 5 personer og mye bagasje.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser det er en del bekymringer om bytte av batteripakke. Hvor kan man finne fakta om dette, slik at man slipper å synse og tro om noe man ikke vet helt sikkert. (Tro kan man gjøre i kirka).

"Batteripakken" er satt sammen av mange små batteripakker. Jeg skulle likt å visst om det er vanlig å måtte bytte hele pakken på en gang?

 

Forøvrig kan jeg legge til at jeg kan kjøre 120 km på en lading på sommeren, i Stavanger-området med Leafen. Jeg brukte 50% på 60km på sommeren, og 66% om vinteren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet er vel selv om batteriet er satt sammen små bateripakker så finnes det ikke standard batteri til elbiler slik det gjør til bensin\disel biler, er ikke bare å kjøpe det på biltema eller ligdene.

 

Muligens batteriet holder lengere en laptop\mobil men alikevell gir ikke bilene 15-20 års reklamasjonstid av en grunn.

 

Morsomt å se:

https://www.youtube.com/watch?v=-5amE5HVy08

 

Hva tror dere slik koster? Gaske utrolig. Tviler på batteriet er like bra som tesla.

Men slikt system er lettere å bytte en de fleste biler. Uansett tviler jeg slik bil er lovlig i norge.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ser det er en del bekymringer om bytte av batteripakke. Hvor kan man finne fakta om dette, slik at man slipper å synse og tro om noe man ikke vet helt sikkert. (Tro kan man gjøre i kirka).

"Batteripakken" er satt sammen av mange små batteripakker. Jeg skulle likt å visst om det er vanlig å måtte bytte hele pakken på en gang?

 

Forøvrig kan jeg legge til at jeg kan kjøre 120 km på en lading på sommeren, i Stavanger-området med Leafen. Jeg brukte 50% på 60km på sommeren, og 66% om vinteren.

 

Det er fullt mulig å bytte enkeltmoduler, men det gjøres bare hvis det er enkelte som er veldig mye dårligere enn andre. Hvis det er jevn slitasje så lønner det seg å bytte hele pakken med en brukt fra en vraket bil. Altså tilsvarende det man gjør med fossilbil. 

 

Man får de brukt idag fra 15-20K. Og kan selge sin gamle for ca 10K. Og er man overordenlig glad i bilen sin kan man skaffe seg en 30 kWh pakke istedenfor, men disse det kniving om så man må både vare kjapp på lappen, og være villig til å åpne lommeboken. 

 

Bytter man til en større pakke er det en del mer jobb, men det er ikke mer enn at det gjøres hjemme i garasjen på 3-4-5 timer avhengig av utstyret man har. 

Lenke til kommentar

Jeg vil heller si at batteri er mye mer forutsigbart enn forbrenningsmotor. Batteriet taper seg (sakte) over tid, mens en gammel motor når som helst kan skjære seg. Det gir et mye mer forutsigbart verditap og lavere risiko.

Ikke uenig men erfaring og sammensettingen av en forbrenningsmotor gjør at den er mere reparerbar. Og det er hauger av bruktdeler og tredjeparts deler. Bytte av batteri er nytt enda. Hvor mange batterier er byttet i hele tatt? Bruktmarkedet er enda ikke eksisterende pga at batteriene holder.

Lenke til kommentar

Bør vel også ta med Fiat 500e og Ford Focus electric. Men vær obs på at disse ikke kan hurtiglades. Det betyr at du er avhengig av å finne en i nærheten av ditt bosted eller må påregne frakt av bilen på henger/trailer etc.

 

I tillegg finnes et par små varebiler med 2-5 seter som går an å vurdere. Renault Kangoo electric og Ford Transit Connect.

 

Ellers så er jeg spent på om de mest populære tidlige elbilene vil få 3. parts batterioppgraderingspakker etter hvert. Trillingene. 1. generasjon Leaf, Roadster, Buddy, Think osv. Nye batterier får stadig større energitetthet. Kanskje man til og med får innbyttepris på det gamle batteriet. Trilling 14-16 kWh -> 30-40 kWh hadde gjort underverker for brukbarheten til disse. Eller Buddy blybatteri med 25 km rekkevidde -> litiumbatteri med 50-100 km rekkevidde.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ikke uenig men erfaring og sammensettingen av en forbrenningsmotor gjør at den er mere reparerbar. Og det er hauger av bruktdeler og tredjeparts deler. Bytte av batteri er nytt enda. Hvor mange batterier er byttet i hele tatt? Bruktmarkedet er enda ikke eksisterende pga at batteriene holder.

 

 

Deler til elbil på bruktmarkedet er stort. Det er ikke noe som helst problem å få tak i batteri eller andre deler. 

 

Bytte av batteri er ikke nytt i det hele tatt. Det er flere her til lands som har gjort det. Enten fordi de har importert fra USA og derfor ikke har garanti (de første batteriene tålte ikke varme så godt, så biler fra varme stater har dårlige batterier), eller fordi de ville oppgradere til en større batteri. 

 

Det står masse om det på elbilforum, og haugevis av filmer på youtube om hvordan man gjør det. 

 

Og jeg må si det er en veldig underlig holdning å ha at man synes det er bedre at det er massevis av komponenter man kan bytte ut fordi de går istykker, enn at de få komponentene som brukes ikke går istykker. Høres litt ut som selvskading. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva tror dere slik koster? Gaske utrolig. Tviler på batteriet er like bra som tesla.

Men slikt system er lettere å bytte en de fleste biler. Uansett tviler jeg slik bil er lovlig i norge.

 

 

$ 4000 står det i videoen.... Men folk gjør ikke slikt for å spare penger, men fordi det er morsomt. Det er en fyr her i landet som konverterte en 2CV. 2EL  

 

Han fikk tilogmed avisoppslag

Lenke til kommentar

Kjøpte en 3 år gammel iMiEV nylig. Greit kjøp til ca 100' når den kun hadde gått under 25'. Fantastisk bra pendlerbil for meg som har ganske kort vei til jobben, veldig smidig og grei i trafikken. Ikke allverdens rekkevidde, skal jeg fra Asker til Drammen, så til Sandvika så er det på grensa jeg kommer hjem. Hovedproblemet er at det er så få ladeplasser på jobben, så man må være tidlig ute. Utrolig deilig med elbil, og slippe unna en del kø om morgenen i hvert fall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vil heller si at batteri er mye mer forutsigbart enn forbrenningsmotor. Batteriet taper seg (sakte) over tid, mens en gammel motor når som helst kan skjære seg. Det gir et mye mer forutsigbart verditap og lavere risiko.

Et batteri "celle" kan ha funksjons/produksjonsfeil som gjør at det svikter selv om det er godt med lade-sykluser igjen.

 

Skjønner ikke hvorfor folk er så sinnssykt redd for batterier, det har jo vist seg til å være lite problemer her om en velger med omhu. Jeg ville heller ha bekymret meg for registerreim havari og følgene her.. 

Da er vi på det med å ta vare på det man eier, kjøper selv brukte biler rundt 20 til 40.000.- og tar all service/reparasjoner selv så det koster ikke mange kroner og holde en bruktbil i god stand over flere år.

 

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Ja, det kan en jo også gjøre med en elbil :)

Da er vi på det med batterier som kan bli en kostbar affære og bytte/reparere, klarer og overhale en diesel/bensinmotor for rundt en 6000.- og oppover avhengig av hva som må byttes. Men når kinesiske 3partbatterier er og få tak på for en billig penge etterhvert så kan det være aktuelt.

Lenke til kommentar

Da er vi på det med batterier som kan bli en kostbar affære og bytte/reparere, klarer og overhale en diesel/bensinmotor for rundt en 6000.- og oppover avhengig av hva som må byttes. Men når kinesiske 3partbatterier er og få tak på for en billig penge etterhvert så kan det være aktuelt.

 

Som nevnt tidligere kan en bytte ut moduler av batterier som evt har streiket. Kjøpe brukte moduler/batteri osv. I tillegg kan en selge det som en bytter ut. Problemet er bare at det er ekstremt lite empiri på dette, siden alt er forsåvidt ganske nytt og lite brukt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...