Gå til innhold

Sony viser muskler i 2011 (PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du sier følgende:

 

Standariserte konsoller ville fjernet slik betaling, se på PC, det er spillmessig i praksis en standarisert konsoll, man betaler ikke for å gi ut spill der. Og at det er utviklerens eget valg gjør ikke at situasjonen er den beste for oss gamere.

 

Som jeg da tolker dithen at vi kan ta diskusjonen fra den vinklingen at hvordan det går med selskapet betyr null for spillerne, og at vi skal tenke på oss selv, hvilket jeg presiserer her:

 

Hvordan blir situasjonen verre? Hvis vi skal tenke på oss selv, så betyr det jo ingenting for oss om det er spillutviklerne eller konsollprodusentene som får mest penger, sålenge utviklerne fortsetter å lage spill.

 

Derfor har jeg ingen problemer med å si "hvis vi skal være egoistiske". Om jeg feiltolket det du skrev beklager jeg det, men argumentet mitt står.

 

 

Uansett, jeg bryr meg i grunn lite om hvor mye penger et spillselskap får av en konosllprodusent. Fordelen med det hele er, som det alltid har vært, at konsollprodusenten sørger for at spillselskapet har nok midler, ikke til seg selv, men til å fullføre spillet de har planer om å utvikle, og eventuelt forbedre det. Om spillet deres selger godt nok får utviklerne penger til slutt uansett.

 

 

(Nå legger jeg meg, forresten, og får ikke fortsatt diskusjonen før i morgen)

Lenke til kommentar

Selvsagt har det ikke null å si hvordan det går med utviklere, men "utvikleren kan velge plattform selv" er i praksis et irrelevant argument med tanke på kvaliteten for oss gamere. Det er prioriteten, det er ikke alltid utviklerens valgmuligheter trekker i vår retning.

 

Som jeg tidligere har argumentert for, konsollprodusentene trekker i sum ut midler av selskpaene, de spytter det ikke inn. Hvorfor skal dette hjelpe bransjen med å ha nok midler? Greit nok et konkret selskap kan få mer enn de hadde fått, men da vil de andre selskapene miste desto mer.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Kommersiell utgivelse. Ikke at "slippe spill" burde være så forferdelig vanskelig å forstå.

 

Tittel Age of Conan: Hyborian Adventures

Kategori Action, MMO/Online, RPG, PC

Linker PC

Aldersgrense 18 år

Antall spillere 1

Produksjonsår 2008

# Systemkrav OS: Windows XP / Vista

# Processor: 3,0 GHz

# Memory: 1 GB RAM

# Video Card: 128 MB, Shader Model 2,0

nVidia GeForce 6600 or better

# Free Space: 32 GB

 

Det utvikles altså spill til Windows. Da blir det spesielt, eller sært om du vil, at Microsoft tar seg betalt på en plattform, men ikke en annen. Slipper du noe gratis så blir fortjenesten null. Null ganger null er fortsatt...?

 

(Rota til quoten. For sent på kvelden...)

 

MS tar seg ikke betalt, fordi de ikke har kontroll over PC-plattformen på samme måte. Det er dog mulig de tar seg betalt for at man skal få games for windows logoen på boksen din eller noe. Du som enkeltperson kan også programere deg et spill og gi det ut komersielt. MS får sin fortjeneste ved å selge selve OSet (ihvertfall i relativt stor grad, det er en halvsannhet i dette tilfellet), å drive kryssfinansiering vha plattformkontroll, som det bla gjøres på konsoller er skadelig for oss forbrukere.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Kommersiell utgivelse. Ikke at "slippe spill" burde være så forferdelig vanskelig å forstå.

 

Tittel Age of Conan: Hyborian Adventures

Kategori Action, MMO/Online, RPG, PC

Linker PC

Aldersgrense 18 år

Antall spillere 1

Produksjonsår 2008

# Systemkrav OS: Windows XP / Vista

# Processor: 3,0 GHz

# Memory: 1 GB RAM

# Video Card: 128 MB, Shader Model 2,0

nVidia GeForce 6600 or better

# Free Space: 32 GB

 

Det utvikles altså spill til Windows. Da blir det spesielt, eller sært om du vil, at Microsoft tar seg betalt på en plattform, men ikke en annen. Slipper du noe gratis så blir fortjenesten null. Null ganger null er fortsatt...?

 

(Rota til quoten. For sent på kvelden...)

 

MS tar seg ikke betalt, fordi de ikke har kontroll over PC-plattformen på samme måte. Det er dog mulig de tar seg betalt for at man skal få games for windows logoen på boksen din eller noe. Du som enkeltperson kan også programere deg et spill og gi det ut komersielt. MS får sin fortjeneste ved å selge selve OSet (ihvertfall i relativt stor grad, det er en halvsannhet i dette tilfellet), å drive kryssfinansiering vha plattformkontroll, som det bla gjøres på konsoller er skadelig for oss forbrukere.

 

AtW

 

Det hadde vært langt mer skadelig med standardiserte konsoller. I praksis vil det bety en konsoll på markedet og null konkurranse. Pris på spill er likevel det siste vi behøver å bekymre oss over, uansett hvordan de finansieres.

Endret av Yxeflens
Lenke til kommentar

 

Det hadde vært langt mer skadelig med standardiserte konsoller. I praksis vil det bety en konsoll på markedet og null konkurranse. Pris på spill er likevel det siste vi behøver å bekymre oss over, uansett hvordan de finansieres.

 

Har du et eksempel på en slik stanadrisert bransje, der det er null konkurranse? Jeg har et hav av eksempler på slike bransjer der det er sterkt konskurranse. Det mest nærliggende å nevne er vel PC-bransjen (tilsvarende produkter og produksjonskostnader).

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...