Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Cipralex - Noen erfaringer?


karamasov

Anbefalte innlegg

Hehe... Når jeg gikk på Vioxx kunne jeg drikke folk under bordet hele kvelden og gå på jobb klokka 8 om morgenen... Faen, jeg savner de drogene!

 

Edit: Og å være 19.

Ulempen med Vioxx var bare alle som døde av dem. :p

 

Jepp... De vurderer å sette det på markedet igjen med strenge kontrollrutiner for å forhindre at pasienter med hjerteproblemer bruker de. Håper det blir noe av, og at de blir lovlige i Norge igjen. Hvis jeg husker rett ble de frivillig tatt av markedet i hele verden, mens Norge i tillegg gjorde de ulovlige.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cipralex er Mikke Mus piller. De fungerte ikke for meg, og ikke for eksen min.

En av bivirkiningene er anorgasme (eller noe), og det ødela sexlivet mitt.

Men alle er jo forskjellige, så det som ikke funker for meg, funker kanskje for andre.

 

Har derimot hatt veldig gode erfaringer med Seroquel og Lamictal. Det som er minus med Seroquel er at jeg ble helt sinnsykt trøtt av dem, og kunne sovet 24/7.

Lenke til kommentar
Gjest ZoloftKING

Jeg har akurat de samme bivikningene som deg. Eller jeg har samme reaksjonsmønster som deg. Min angst har bare blit verre av Cipralex. Spesialt når jeg drikker alkohol kan det oppstå mye selvmordstanker, og jeg kutter meg selv med kniv. Ikke for å dø men det bare føles godt. Helt sykt, men sånn er det bare for min del. Sa til min lege at jeg trengte hjelp, ikke piller, nå skal har jeg blitt kalt inn av DPS, håper jeg finner tilbake til livet igjen, for nå er alt bare dritt.

 

 

 

Hei.

 

Jeg har gått på Cipralex i ca 7 mnd nå, og bestemte meg for å lete llitt på internett nå, og fant dette forumet.

 

Jeg har bare lest den første siden med meldinger, så beklager om noe blir gjentatt her.

 

Men, det første som slo meg da jeg leste, er at omtrent alle har hatt motsatte virkninger enn meg. Jeg begynte med dem fordi jeg ikke gikk ut mer, dermed oppsagt fra jobben (noe som gjorde ting verre selvfølgelig), sluttet å gå ut med venner og slike ting. Satt altså bare hjemme og tenkte og bekymret meg.

 

Etter en stund begynte folk omkring meg å bli bekymret, og fikk meg til å gå til legen. Jeg gjorde det, og fikk resept på Cipralex og henvisning til psykolog.

 

Psykologen hjalp meg mye syntes jeg i begynnelsen, men etter noen uker på Cipralex ble ting mye verre. Nå tar jeg sjelden telefonen, jeg tar ikke inn post, jeg betaler ikke regninger lengre, og mye annet. Går ikke til psykolog heller lengre, og går bare ut når jeg er nødt til å handle mat. Jeg har ingen appetitt lengre heller egentlig, men det er vel bare medfødt instinkt at man må spise for å leve. Jeg barberer meg ikke lengre, dusjer sjeldent (hver 3. dag eller så), ligger bare på sofaen og ser på tv og prøver å ikke tenke på alle bekymringene som hoper seg opp.

 

Jeg føler at jeg rett og slett har 'gitt opp alt', selv om jeg ikke har selvmordstanker.

 

Jeg bare lurer på hva som er galt med meg, og jeg lurer også på om Cipralex har noe av skylden. Jeg har lest noen medisinske rapporter, og ser at den ikke er særlig nøye undersøkt enda, så jeg håper diskusjoner som denne kan bidra med å kaste mer lys over ting.

 

Jeg har pratet med en kompis av meg som også brukte Cipralex etter at faren hans døde. Han brukte det ca et halvt år. Han sier at han ble mer apatisk av det, sluttet å bry seg om ting, som jeg føler det for meg selv nå, så han sluttet med dem, og nå er han frisk. Men han sier også at det var psykologen hans som virkelig hjalp ham.

 

Jeg har fått ny henvisning fra legen til å gå til psykolog igjen, så jeg håper det vil hjelpe igjen, om jeg i det hele tatt har mot til å gå til timene.

 

Vel, det var bare mine tanker. Lykke til alle sammen.

Lenke til kommentar
Ellers så har du kule bivirkninger som: Ekstremt distree, gullfisk hukommelse "Hva spiste jeg til middag i går?"

 

Kjenner meg igjen der gitt.

 

Jeg: bla bla bla

H*n: Hva sa du?

Jeg: Husker ikke.

 

Har gått på Cipralex (10mg) i flere år (antallet år husker ikke gullfisken) og det har gjort hverdagen en del lettere å komme igjennom. For ikke lenge siden gikk jeg ned til 5mg og vurderer å prøve annenhver dag etterhvert.

 

Eneste negative effekten jeg har merket ved prosessen (siden jeg startet) er at jeg har lyst til å spise på noe hele tiden. :p

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Stine_*

Altså - nå har jeg tatt Cipralex i en uke og hodepinen har mer eller mindre gitt seg. Kvalmen er der noe fortsatt, men mindre... Jeg blir fortsatt veldig tørr i munn av de da, det er no dritt. Er som å være forkjøla liksom - vanskelig å sove.

Men altså - jeg har plutselig fått uren hud. Klør i huden og får små kviser og "blemmer" liksom. Det er drit ekkelt! Jeg skal gifte meg om en mnd, og det er på sett og vis mye derfor jeg tar de - men jeg kan jo ikke løpe rundt med kviser i bryllupet - eller generellt...det er jo helt jævlig! Flere som har opplevd dette, og i så fall - gikk det over?

Lenke til kommentar
Gjest monaciya76
Hei,

Det har vært en stund siden det temaet er åpnet, men jeg har veldig lyst til å dele min erfaring med cipralex. Jeg brukte dette medisinet i ett år og har vært veldig veldig fornøyd. Jeg sluttet å bruke det på slutten av juli 2007. Men!! I de siste ukene så er jeg i en virkelig dårlig tilstand! Cipralex hjalp meg veldig, roet meg ned og fikk meg til å tenke positivt, eller i hvert fall bekyttet meg mot negative tanker, eller hindret meg fra å fokusere på de negative tingene i livet. Men nå, jeg har begynt å gråte veldig fort og plutselig. Jeg virkelig vurderer å begynne på nytt igjen!

Det eneste som får meg til å tenke på det er at det hadde en negativ påvirkning på min lever, men jeg hadde brukt 10mg/dag. Jeg vet ikke om det blir det samme om jeg bruker mindre dose. En annen ting er selvfølgelig så blir man litt "trøtt" hele tiden og det er heller ikke bra. Man blir ikke som om man er bedøvet, men trøtt rett og slett.

Og de første to ukene er noe helvete og! Man blir veldig deprimert på de første dagene når man begynner på Cipralex, men takk og pris det går over etter max to uker!

Så, sånn har det vært for meg. Det er selvfølgelig ikke slik at det fungerer likt hos alle.

Gode tanker til alle!

Kan man bli avhengig av de tablettene???

Lenke til kommentar
Gjest Guest_digidice_*
Du blir alltid avhengig, men det er en fysisk avhengighet, ikke mental. Du trapper ned over et par uker, og alt er OK etterpå.

 

 

Går dette med treg orgasme over ? for akkurat nå er det helt for jævligt.

Dama som jeg nylig ble sammen med vet ikke jeg går på de, så hun må lure noe jævligt når vi neste aldri blir ferdig.

 

Håper dette går over

Lenke til kommentar

Har gått på de i ca. tre uker nå. De virket ganske fort for min del. Har tenkt mye på en enkelt følelse, om den eksisterte, siden jeg har vært i lite kontakt med de etter virkningen startet. Fant ut at den var der, men tankene mine ble hengende på denne følelsen, og nå har det eskalert og blitt veldig intenst. Alt i alt føler jeg meg manisk depressiv nå. Jeg har veldig gode perioder, eller veldig dårlige. Tror det bare har vært slik i et par dager nå da, men det er veldig slitsomt, og jeg er noe bekymret.

Lenke til kommentar
Gjest Brannfyr

Jeg har gått på cipralex i 1 år nå, og det går fortsatt treigt til orgasmen. Og jeg har grusomme drømmer som er helt virkelige. Jeg klarer ikke å konsentrer meg no særlig. MEN...jeg er ikke så redd lenger. Jeg er alltid sulten også forresten

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...