Gå til innhold

En aldeles fortreffelig whiskytråd


Anbefalte innlegg

En god skotsk whisky til anbefaling?

Gjerne med litt røyk preg.

 

 

Kommer an på hvor mye røyk du vil ha.

 

Highland Park 12 har litt lyngrøyk..

 

Ellers har du islayene. De er knallrøykede med torv.

Laphroaig 10 må alle som vil røykdykke prøve, Quartercask også.

 

 

Mine favoritter av røykende er nok Ardbeg 10 og Laphroaig Quartercask.

 

Lagavulin 16 er jeg ikke så glad i. Men skulle gjerne hatt Destilleres Edition 16 og 8 og 12 cask strength.

 

Men de er dyre, og forsvinner gjerne før man får logget inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror jammen det blir Bottle Kill på skandinavisk ættede Highland Park 10 Ambassadors choice for Sverige i kveld

 

Og det som er felles med alt av Highlands Park whisky fra Orkney her er at de går farlig fort ned, nydelig lyngrøyk sherry og bourbon....

 

En mysig Viking whisky..

Jeg følger HP...

 

Digger det sykt med ny musikk fra Spotify.

 

post-137047-0-75044700-1562981896_thumb.jpg

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hedda Hatar er et svensk punka rockeband jeg akkurat har funnet.

 

Så jævla "flinke" og samspilte.

 

Og det er jævlig cred. Minner meg om en venninde som har vandret.

 

 

Og ikke minst Halden, husker Mensen fra Oslo og Bronco busters og jeg kjenner Trommisen..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Avslutter kvelden med et (muligens i overkant) generøst glass Laphroaig 10. ( mulig det blir 2 eller 3 glass etterhvert... kvelden er jo enda ung.)

 

Føler denne fortjener en hyllest - det er en av de whiskyene jeg alltid har en flaske stående av.

 

I min "whisky-barndom" så var sterk røyk/torv noe jeg ikke taklet. Laphroaig 10 var en nøkkel da jeg begynte å utforske denne delen av whisky-verdenen. Var rimelig skeptisk da jeg brukte såpass mange hundrelapper på en flaske jeg mistenkte jeg ikke engangt ville orke å drikke.

 

Allerede da jeg åpnet flasken så ble angsten og skepsisen forsterket - det luktet intenst og overveldende av svært mye av det jeg trodde jeg ikke ønsket av en whisky. Men det tok ikke så lang tid før skepsisen ble byttet ut med undring over hvor nydelig og komplekst denne whiskyen luktet - jeg har hørt noen si den lukter som et gammelt leirbål og det er vel forsåvidt ikke galt, men det er langt fra hele sannheten. (Og hva er nå uansett galt med lukten av gamle leirbål?)

 

Dette er en fantastisk whisky - sjøluft, salt og røyk pluss en mengde andre ting jeg ikke engang har ord for. Og det er kun den nydelige lukten. 

 

Skulle jeg havne i den situasjon at jeg måtte velge mitt siste glass med noe her i livet, så tror jeg det hadde blitt Laphroaig 10. 

Lenke til kommentar

Prøvde ein Laphroaig 27 YO. No er eg ikkje så stor tilhengar av røyk, men den kunne gått. Alderen gjorde den godt og dempa røykpreget ein del, men det var likevel framtredande. Etter ei stund med glaset merka eg fleire nyansar og mykje interessant som dukka opp. Kunne nok fint drukke opp ei sånn flaske, men ikkje noko eg ville brukt 5-6 laken på.

Lenke til kommentar

Eg er veldig glad i vin og difor oppteken av serveringstemperatur, der det er ganske klare anbefalingar og stor forskjell på nokre få grader. Når det gjeld whisky så har eg ikkje funne så veldig mykje informasjon om sånt.

 

Dei fleste har flaskene i romtemperatur, som betyr normalt mellom 18-24 grader, men tidvis opp i 30 grader på sommaren.

 

Er det noko å bruke tid på eller betyr det lite?

 

Har endeleg fått somla meg til å byrja lytte til desse. Veldig artig og interessant, samt at ein kan plukke opp anbefalingar. Ser fram til meir.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Offisiell" serveringstemperatur på whisky er vel litt under 18 grader eller deromkring, men i praksis tror jeg de fleste er langt mer fleksible når det gjelder sånt for whisky enn man er på vin. Min oppfatning er ihvertfall at det er mer rom for individuell preferanse (uten at det blir sett på som "feil" av "kjennere") når det gjelder hvordan man nyter whisky enn vin.

 

Men for oppbevaring over litt tid bør man ha flaskene kjølig og ikke i for sterkt lys.

Endret av Zork
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ny Highland Park-Spirit of the Bear

 

Tax-free, røyket whisky lagret på amerikanske og europeiske sherry fat.

 

Veldig glad jeg kjøpte denne.

 

Lyngrøyket, oljet, søt og krydret smak, marsipan og ingefær.

 

Kort finish, olje og sødme og salt henger igjen.

 

40% uten tilsatt fargestoff.

 

post-137047-0-26466900-1567243236_thumb.jpg

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

post-137047-0-94947300-1572353987_thumb.jpg

 

Ny taxfree whisky på salg.

Fjordline.. Den heter Jura The Road.

 

Jura har en utpreget furu smak, og krydret.

 

På samme måte som Highland Park har den litt lyngrøyk. Men bare litt.

 

Krydder og furu og litt sherry preger denne.

 

Jura er ikke min favoritt men jeg liker den dog dessuten var det et godt kjøp.

 

Jeg nevnte at Lagavulin 16 ikke var min favoritt. Men smakte den på baren i båten.

 

Sykt mye bedre enn jeg husker. Og mer fatpreg.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...