Gå til innhold

hagle til en litt mer erfaren jeger.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg ser etter ei ny hagle. Nå jakter jeg med en Silma Finnskogen Light. Det er et greit våpen, men nå som dama er med på jakt, tenkte jeg at hun skulle få ta over den.

 

Jeg jakter mest rype, men er også på skogsfugeljakt, andejakt, hare og gås.

 

Kan ikke mye om hagle, og har vært og pratet på xxl, Gmax og andre butikker, men jeg synes ikke dem kommer med gode svar. Kommer fra en liten plass som ikke har egen våpenbutikk.

 

Hva er den store forskjellen mellom et våpen som koster 10 000 og et til 30 000?

 

Jeg tenkte og bruke opp til 30 000 på et våpen og ser på forskjellen, foreksempel : beretta 686 silver , 686 Ultralight Classic, exxo lux, og benelli 828u

 

Takk :)

 

 
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg holder en knapp på Beretta 686 Silver Pigeon, har hatt denne selv i en årrekke og er storfornøyd, fungerer like fint til fugl som til hare, bare pass på vedlikeholdet, særlig dersom man er ute i saltvann og lignende.

 

Superlight er noe av det samme, men veier altså litt over halvkiloen mindre.

Spørsmålet er vel om du synes det er for mye å bære på de 3 kiloene Silver Pigeon veier, jeg har aldri hatt noe problem med det.

 

Du nærmer deg jo også prismessig en Blaser F16, dersom du er villig til å bruke rundt 30k'ish ?

 

Jeg ville valgt 12/76 hver gang, men noen foretrekker kaliber 20.

 

 

Det kan være greit å følge med litt, det er ofte gode tilbud på hagler. Akkurat nå har for eksempel Jaktdepoet i Drammen tilbud på Silver Pigeon til 16.995,- og senest for et par år siden så jeg de på tilbudt til rundt 12 lapper, som er rundt halv pris av villedende pris (rundt 24.000,-).

Endret av adeneo
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Beretta er et godt valg og kan anbefales.

Har selv en 687 som har sett hard bruk over lang tid både på jakt og leirduer.- Dette er hagler med meget god driftsikkerhet og som holder et helt og langt "jegerliv".

Styr unna Exxo,.. Benneli er kvalitetsvåpen, men deres spesialitet er halv-autoer og deres o/u er foreløpig noe "sær".

 

686 Ultralight er en utgave med lettere (Alu) låskasse, kortere løp ( 67-68 cm) - kan kanskje karakteriseres som; lett å bære, men pga  de kortere løpene og den lettere vekten... noe vanskeligere å treffe med,- men dette kan selvfølgelig læres med trening.

 

Når du først bruker såpass mye penger, så kjøp våpen  av en forhandler som KAN hagler og kan hjelpe deg litt med tilpassingen - den kompetansen finner du nok sjelden på xxl eller Gmax.

 

Ang Beretta, se også på deres nye utgave 690 Field.

Ps, Browning er også et merke du kan se på.- Kvaliteten er likeverdig med Berettas.

 

Mvh

Endret av Ruger
Lenke til kommentar

Prøv mye forskjellig - også brukt, er min anbefaling. Selv foretrekker jeg den lette 50år gamle s/s hagla til alt hvor man må bevege på seg. Den fikk jeg gratis med sprukken stokk, kosta på en liten slant hos børsemaker så var den "god som ny". Trenger ikke å være redd for den + den passer meg meget godt!

Edit: Du kan jo også vurdere to hagler da, en som er passende til gåsejakt er ikke nødvendigvis den du vil dra med deg på fjellet hele dagen :)

Endret av daruu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...