Gå til innhold

Hvordan er reglene for jakt fra kano i elv?


-snik

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Driver å jakter med kano nedover elva, og lurer på om det er noen regler jeg burde vite om. 

Jeg flyter nedover elva og padler imellom øyer og fastland. Jakter med hagle på ender, duer og gås.

 

Trenger jeg å spørre eieren om lov for å jakte rundt øya til personen?

 

En dag jeg fløt nedover elva så jeg en stor dueflokk. Jeg satte meg fast på en steinodde som gikk ut fra en øy for å vente på dem. Jeg satt i kanoen ganske langt ute i elva. Etter en stund var det en kar som ropte på meg fra fastland. Har lurte på om jeg hadde jaktrett på dette området. Jeg svarte nei for jeg hadde ikke snakket med noen før dette. Han sa jeg måtte dra lengre ned i elva, og at jeg ikke kunne jakte her. Jeg tenkte jeg kan vel jakte her siden jeg er i elva, men dro videre nedover. 

I dette tilfellet eide personen fastland på andre siden og øya som jeg var imellom.

 

Jeg trodde jeg kunne jakte hvor jeg ville i elva så lenge det er utenfor bygrense og naturreservat.

Jakter i Glomma.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Driver å jakter med kano nedover elva, og lurer på om det er noen regler jeg burde vite om. 

 

 

Jeg trodde jeg kunne jakte hvor jeg ville i elva så lenge det er utenfor bygrense og naturreservat.

Jakter i Glomma.  

Kan ikke reglene for jakt i vassdrag, men Cape Dam har nok rett. Du jakter ulovlig!

 

I innlandet er det alltid en eier, til elver og vann (gjerne grense i mitten), samme med strandsonen i sjøen. I noen innsjøer (store innsjøer) KAN det være spessielle ordninger (frisone), men gjerne et godt stykke ut fra strandsonen.

 

Men det første som må være i orden for å jakte, er å ha betalt Jegeravgiftskortet! Og det gjelder uansett hva og hvor du skal jakte. Dernest kjøpt jaktkort for området. Å jakte ulovlig er ikke å annbefale, det kan føre til både bøter, inndragning av våpen og fradømming av jaktrett. Men dette burde du vite, hvis du har Jegerprøven. Og den må du ha, for å få kjøpt Jegeravgiftskortet. 

 

Ellers er dette noe som har vært diskutert flere ganger på Kammeret.no

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...