Gå til innhold

Jeg vil kjøpe rifle


Anbefalte innlegg

For å konkurrere i DFS i de ordinære klassene, må man bruke et av de approberte våpnene. Selv har jeg Krag, og børsa går etter alt å dømme mye bedre enn jeg klarer å benytte meg av. Man kan også lære vanvittig mye skyting av å være med i DFS, og man kan i de aller fleste lag skyte med lagsvåpen. Når man har tilgang til banen kan man som regel også trene med egne våpen i andre kategorier.

Man kan også konkurrere i jegerklassen i DFS med de fleste andre våpen, og mange lag organiserer halvseriøse morrokonkurranser der det er mer fokus på å skyte enn å treffe.

 

Det er ellers ikke så mye vits i å optimalisere redskapen uten å optimalisere evnene til brukeren, men jeg ser veldig godt at det appellerer å ha redskap som er meget i orden.

 

Det er for øvrig også mulig å konkurrere med rifle i mange NJFF-klubber, da er det mer vanlige jaktvåpen som gjelder.

 

aldri vært spesielt opptatt av å være "best", men jeg likte å fikle, pusse og styre på børser og pistoler og sette meg inn i det beste gass-systemet på halvautoer, hvordan jeg kunne gjøre en mini 14 like god som en AR15 i forskjellige ting, hva det lønte seg å gjøre mht vekt osv for å få max ut av systemet. likte faktisk det bedre enn selve skytinga. og i og med at det er halve moroa, så var DFS aldri aktuelt for min del eller liknende klubber med sære regler. desverre er norge ganske kjipt sånn sett med "behovsprøving" og ting delt inn i klasser etc. jeg er sånn mht f.eks PC også, jeg liker å sette sammen den ultimate pc'en når jeg handler og hver detalj gås nøye igjennom, det ville vært surt om staten kom inn og behovsprøvde PC-bruken min. "Har du virkelig bruk for en i7 prosessor i en gaming PC myntet på battlefield 1?"

 

har til info gitt meg med skyting.

Endret av marius77
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er flere forbund her i Norge, enn DFS. Og det bedrives ganske mange og forskjellige skyteformer med rifle, hvis en ønsker noe annet enn det tradisjonelle til DFS.

 

Eller tror jeg det en noen her som uttaler seg og som har lite peiling på både våpen og skyteformer som bedrives.

 

langholdsskyting har aldri interessert meg særlig. min platform var 223, det var det jeg synes var gøy å bruke og inne i tett buskas på østlandet med lite egnede baner så fant jeg ikke langholdsskyting særlig aktuelt heller. poenget mitt var at hvis han har interesse av våpentekniske ting burde han se seg om etter noe annet enn DFS, jeg tror heller jeg bare hadde tatt jegerprøven

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Eventuelt kan du ta turen til USA, gjerne stater som Georgia som i denne videoen. Der kan du bare gå inn på en butikk og kjøpe hva du vil :-)

 

 

nei, du har ikke lov å kjøpe våpen i USA om du er utlending, og er du amerikansk borger så må du uansett ha class 3 (våpenlisens) for full automat. Det er bare halvautomatvåpen du kan kjøpe via FFL (dvs uten kjøpetillatelse men det blir gjort bakgrunnssjekk av deg og det er noe papirer som ligger et eller annet sted, tror FBI sitter på dem, på at du har kjøpt våpen, men aner ikke om selve serienummeret registreres). Det er vel lovlig i endel stater å selge det videre uten å gi beskjed til myndighetene som privatperson såvidt jeg vet, men sånne regler har det også vært i sveits og såvidt jeg vet og noen andre land. Kommer ann på hva, leste pistoler var i fri omsetning i saudi arabia og lurer og på andre land har hatt liknende lover fordi retten til selvforsvar blir tatt ganske alvorlig mens rifler er strengt fordi rifler har millitære bruksområder og jakt er lite aktuelt i det landet, belgia hadde fri omsetning av våpen fra 2 verdenskrig og bakover fordi de ble sett på som "antikke", så du kunne eie et tysk "sturmgewehr" eller en walther ppk helt fritt, men ammunisjon måtte du ha lisens på.

 

jeg hadde flere halvautomatiske våpen her helt lovlig, bl.a mini 14 som jeg kjøpte på jegerprøven og som rent teknisk ikke er noe "snillere" enn en AR15 eller AK47, men den ser jo mer ut som et jaktvåpen da.

 

og i USA er det vel fort 10-20 år bak lås og slå om du blir tatt med et ulovlig våpen, i norge slipper du stort sett unna med noen måneder, så å eie en ulovlig AK47 her er i praksis mindre risiko enn i USA, men det er jo høyt prioritert av politiet å ta sånt selvfølgelig. Men i gamledager (på 90 tallet) var det faktisk etter hva jeg husker bare en liten bot for en pistol e.l med mindre våpenet var ladd. Så at norge er så veldig strengt i forhold til USA er egentlig en myte, om du ser sånn på det.

Endret av marius77
  • Liker 1
Lenke til kommentar

enkleste er å bare ta jegerprøven, tas på ei helg så kan du kjøpe rifle på mandag over helga. Ferdig. 

Mjæ, fullt så greit er det nok ikke. Først må du finne noen som tilbyr jegerprøvekurs.* Så må du i løpet av en uke tilegne deg nok kunnskap til å bestå. Deretter må du sende inn søknad til onkel blå, som vil gi deg svar i løpet av alt fra en uke til et par måneder. SÅ kan du endelig ta våpenet i din eie.

 

*Jeg kjenner ikke til noen i mitt distrikt som tilbyr helgekurs, som regel går det over en fire-fem kvelder en eller to ganger i uken.

 

Edit: Ordla meg feil.

Endret av Carpe Dam
Lenke til kommentar

 

 

langholdsskyting har aldri interessert meg særlig. min platform var 223, det var det jeg synes var gøy å bruke og inne i tett buskas på østlandet med lite egnede baner så fant jeg ikke langholdsskyting særlig aktuelt heller.

Langtholdsskyting! Og din "platform"?  Bruke i tett buskrass? Tja.. har du lov til det da?

 

Gjentar igjen. Det er flere her som ikke burde uttle seg, når det kommer til aktuelle og mulige skyteformer, som bedrives med rifle her i landet. Virker som det er noen som er mer på internett, enn i skyttermiljøet. :( Uten å ha telt opp, er det sikkert 12 - 15 forskjellige skyteformer. Og noen av dem er delt opp i klasser (div. typer våpen og hold), så det er en mengde forskjellig skyteformer her i landet.

 

Virker som du KUN,  vet om et par skyteformer. Kan nevne at det finnes minst 2 forskjellige former for skyting der også 223 bir brukt. Ellers er mye forskjellig, avhengig av interesse og kanskje anlegg.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

 

 

 

langholdsskyting har aldri interessert meg særlig. min platform var 223, det var det jeg synes var gøy å bruke og inne i tett buskas på østlandet med lite egnede baner så fant jeg ikke langholdsskyting særlig aktuelt heller.

Langtholdsskyting! Og din "platform"?  Bruke i tett buskrass? Tja.. har du lov til det da?

 

Gjentar igjen. Det er flere her som ikke burde uttle seg, når det kommer til aktuelle og mulige skyteformer, som bedrives med rifle her i landet. Virker som det er noen som er mer på internett, enn i skyttermiljøet. :( Uten å ha telt opp, er det sikkert 12 - 15 forskjellige skyteformer. Og noen av dem er delt opp i klasser (div. typer våpen og hold), så det er en mengde forskjellig skyteformer her i landet.

 

Virker som du KUN,  vet om et par skyteformer. Kan nevne at det finnes minst 2 forskjellige former for skyting der også 223 bir brukt. Ellers er mye forskjellig, avhengig av interesse og kanskje anlegg.

 

 

jeg er ingen ekspert i hva slags skyteformer som finnes der ute, men 500 meters baner (og mer) er det ikke mye av på østlandet rundt her jeg bor ivertfall, ergo så jeg ikke 308, 300 win mag osv som noe særlig aktuelt for meg. En halvauto i 223 var nok mht avstandene der jeg lovlig kunne leke med børsa. Det var vel DFS som jaget kameraten min ut av en langholdsbane med faktisk 500 meter fordi de ville ha bana for seg selv sånn jeg husker det, så for å skyte sin 308 med tungt løp, alu stokk og full pakke måtte han langt vestover. Jeg gadd aldri det der.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

jeg er ingen ekspert i hva slags skyteformer som finnes der ute,

 

Ser at du har lite "peiling". Du vet jo lite og ingen ting, om våre skyteformer.

 

Og en har ikke lov, til å skyte hvor det passer en selv! En må følge loven, eller kan en både miste våpen, få en klekkelig bot og andre straffereaksjoner. Så folk kan ikke "ta seg tilrette", på privat mark/skog, eller på skytebaner. En må ha tillatelse og området må tilfredstille krav i lov og forskrifter.

 

Poenget er,, at det finnes mange skyteformer og det er noe for alle, hvis en sjekker. :)

 

Det finnes også 500 meters baner, på Østlandet. Og jeg vet om en 800 m bane også, men den foreløpig ikke offisielt godkjent. (Og jeg vet om folk, som skyter på den dobbelte avstanden også ennå lengere. :)  ) Så det er en liten gruppe som benytter den, med tilatelse. Og det kommer et spennende på et anlegg, under planlegging på Hurum, der også langhold skal ivaretaes. 

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

jeg er ingen ekspert i hva slags skyteformer som finnes der ute,

 

Ser at du har lite "peiling". Du vet jo lite og ingen ting, om våre skyteformer.

 

Og du har ikke lov, til å skyte hvor det passer deg! En må følge loven, eller kan en både miste våpen, få en klekkelig bot og andre straffereaksjoner. Så folk kan ikke "ta seg tilrette", på privat mark/skog, eller på skytebaner. En må ha tillatelse og området må tilfredstille krav i lov og forskrifter.

 

Poenget er,, at det finnes mange skyteformer og det er noe for alle, hvis en sjekker. :)

 

Det finnes også 500 meters baner, på Østlandet. Og jeg vet om en 800 m bane også, men den foreløpig ikke offisielt godkjent. (Og jeg vet om folk, som skyter på den dobbelte avstanden også ennå lengere. :)  ) Så det er en liten gruppe som benytter den, med tilatelse. Og det kommer et spennende på et anlegg, under planlegging på Hurum, der også langhold skal ivaretaes. 

 

 

du sier jeg ikke har peiling og forteller meg ting jeg vet godt, som om dette var noe nytt for meg? Det var jo akkuratt derfor, i mangel på lovlige steder å skyte, som jeg ikke gadd å kjøpe noe mer enn en 223 i halvauto. Men jeg visste faktisk om en plass jeg kunne bruke den, spesielt store avstander å skyte på var det riktignok ikke, men det fungerte da.

 

hurum er langt fra meg uansett... det er kun 1 bane her jeg vet om på 500 meter og DFS krever full kontroll der.. ikke noe vits å komme snikende dit som en synder med jegerprøve og en remington 700 og tro du kan ta deg til rette, som nevnt før her.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

du sier jeg ikke har peiling og forteller meg ting jeg vet godt, som om dette var noe nytt for meg?

Merkelig at du ikke kan ramse opp noe mer om våre skyteformer da, enn de to du har hentydet til. :) Tror du bør holde deg til ting du kan, for dine råd i tråden hjelper hverken TS, eller andre.  :)

 

Selvfølgelig kan du IKKE skyte på en skytterbane, uten å være medlem, eller uten tillatelse! Det burde alle vite! Ærlig talt, jeg tror ikke du har våpen engang. :)

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

du sier jeg ikke har peiling og forteller meg ting jeg vet godt, som om dette var noe nytt for meg?

Merkelig at du ikke kan ramse opp noe mer om våre skyteformer da, enn de to du har hentydet til. :) Tror du bør holde deg til ting du kan, for dine råd i tråden hjelper hverken TS, eller andre.  :)

 

Selvfølgelig kan du IKKE skyte på en skytterbane, uten å være medlem, eller uten tillatelse! Det burde alle vite! Ærlig talt, jeg tror ikke du har våpen engang. :)

 

 

Ramse opp hva? Er dette her en spørrekonkurranse? Og helt korrekt, jeg har ikke våpen! Det har jeg skrevet over her, min rifle er solgt for lenge siden. 

Lenke til kommentar

 

Eventuelt kan du ta turen til USA, gjerne stater som Georgia som i denne videoen. Der kan du bare gå inn på en butikk og kjøpe hva du vil :-)

 

https://www.youtube.com/watch?v=lND51FkLuFU

nei, du har ikke lov å kjøpe våpen i USA om du er utlending, og er du amerikansk borger så må du uansett ha class 3 (våpenlisens) for full automat. Det er bare halvautomatvåpen du kan kjøpe via FFL (dvs uten kjøpetillatelse men det blir gjort bakgrunnssjekk av deg og det er noe papirer som ligger et eller annet sted, tror FBI sitter på dem, på at du har kjøpt våpen, men aner ikke om selve serienummeret registreres). Det er vel lovlig i endel stater å selge det videre uten å gi beskjed til myndighetene som privatperson såvidt jeg vet, men sånne regler har det også vært i sveits og såvidt jeg vet og noen andre land. Kommer ann på hva, leste pistoler var i fri omsetning i saudi arabia og lurer og på andre land har hatt liknende lover fordi retten til selvforsvar blir tatt ganske alvorlig mens rifler er strengt fordi rifler har millitære bruksområder og jakt er lite aktuelt i det landet, belgia hadde fri omsetning av våpen fra 2 verdenskrig og bakover fordi de ble sett på som "antikke", så du kunne eie et tysk "sturmgewehr" eller en walther ppk helt fritt, men ammunisjon måtte du ha lisens på.

 

jeg hadde flere halvautomatiske våpen her helt lovlig, bl.a mini 14 som jeg kjøpte på jegerprøven og som rent teknisk ikke er noe "snillere" enn en AR15 eller AK47, men den ser jo mer ut som et jaktvåpen da.

 

og i USA er det vel fort 10-20 år bak lås og slå om du blir tatt med et ulovlig våpen, i norge slipper du stort sett unna med noen måneder, så å eie en ulovlig AK47 her er i praksis mindre risiko enn i USA, men det er jo høyt prioritert av politiet å ta sånt selvfølgelig. Men i gamledager (på 90 tallet) var det faktisk etter hva jeg husker bare en liten bot for en pistol e.l med mindre våpenet var ladd. Så at norge er så veldig strengt i forhold til USA er egentlig en myte, om du ser sånn på det.

Dette varierer mye fra stat til stat. I California og NY har de mye strengere regler enn i andre stater. I noen stater kan du til og med gå rundt i gatene med en AR15 uten at noen stiller spørsmål (open carry). Om man er utlensing så kan man så vidt jeg vet skyte våpen på privat eiendom uten lisens.

Lenke til kommentar

 

 

Eventuelt kan du ta turen til USA, gjerne stater som Georgia som i denne videoen. Der kan du bare gå inn på en butikk og kjøpe hva du vil :-)

 

nei, du har ikke lov å kjøpe våpen i USA om du er utlending, og er du amerikansk borger så må du uansett ha class 3 (våpenlisens) for full automat. Det er bare halvautomatvåpen du kan kjøpe via FFL (dvs uten kjøpetillatelse men det blir gjort bakgrunnssjekk av deg og det er noe papirer som ligger et eller annet sted, tror FBI sitter på dem, på at du har kjøpt våpen, men aner ikke om selve serienummeret registreres). Det er vel lovlig i endel stater å selge det videre uten å gi beskjed til myndighetene som privatperson såvidt jeg vet, men sånne regler har det også vært i sveits og såvidt jeg vet og noen andre land. Kommer ann på hva, leste pistoler var i fri omsetning i saudi arabia og lurer og på andre land har hatt liknende lover fordi retten til selvforsvar blir tatt ganske alvorlig mens rifler er strengt fordi rifler har millitære bruksområder og jakt er lite aktuelt i det landet, belgia hadde fri omsetning av våpen fra 2 verdenskrig og bakover fordi de ble sett på som "antikke", så du kunne eie et tysk "sturmgewehr" eller en walther ppk helt fritt, men ammunisjon måtte du ha lisens på.

 

jeg hadde flere halvautomatiske våpen her helt lovlig, bl.a mini 14 som jeg kjøpte på jegerprøven og som rent teknisk ikke er noe "snillere" enn en AR15 eller AK47, men den ser jo mer ut som et jaktvåpen da.

 

og i USA er det vel fort 10-20 år bak lås og slå om du blir tatt med et ulovlig våpen, i norge slipper du stort sett unna med noen måneder, så å eie en ulovlig AK47 her er i praksis mindre risiko enn i USA, men det er jo høyt prioritert av politiet å ta sånt selvfølgelig. Men i gamledager (på 90 tallet) var det faktisk etter hva jeg husker bare en liten bot for en pistol e.l med mindre våpenet var ladd. Så at norge er så veldig strengt i forhold til USA er egentlig en myte, om du ser sånn på det.

Dette varierer mye fra stat til stat. I California og NY har de mye strengere regler enn i andre stater. I noen stater kan du til og med gå rundt i gatene med en AR15 uten at noen stiller spørsmål (open carry). Om man er utlensing så kan man så vidt jeg vet skyte våpen på privat eiendom uten lisens.

 

 

jeg har stått nært deg politisk om jeg tolker kallenavnet ditt rett, men har gått i en annen retning mht konseptet frihet enn sentrert rundt USA's 2 amendment som jeg støttet varmt før:

 

 

hvis det er det samme du ser (globalisering, politistat etc) så anbefaler jeg deg å tenke nytt sånn jeg gjorde, for svaret på hva som foregår rundt deg finner du ikke i USAs grunnlov og heller ikke på pistolklubben.

Lenke til kommentar

Du store alpakka her var det mye rart...

 

Første først: Om man skyter på en skytebane benytter man seg av et tilbud som koster penger å levere. Da må man naturlig nok gjøre opp for seg enten ved å være medlem i klubben/laget som eier banen, eller betale baneleie. Som regel er dette null problem, men man kan møte på knotpeiser. Når man så ligger/sitter/står/whatever og skyter, kan det komme inn folk på terminfestet trening som da antagelig vil ha førsterett på banen etter banereglementet. Som regel ikke noe problem, man får oftest skyte likevel, men også her kan man treffe på knotpeiser. At kompisen til Marius77 ble "jaget" vil antagelig kunne forklares med en av disse to tingene, selv om andre typer knotpeiser også eksisterer.

 

Ellers: Man trenger ikke skytebane for å trene uorganisert (altså på egen hånd eller deromkring). Man trenger bare grunneiers tillatelse og sikker bakgrunn, men en liten dose paranoia ved valg av sted vil kunne spare deg et møte med væpnet politi ("Det er en kar som skyter like baki her"). Dette er myyye enklere på bygda enn i tettbefolkede områder.

 

Vi har etter hvert en grei bukett skyteformer å plukke fra, og innenfor hvert forbund er der også ulike grener som gir ennå mer variasjon. Men all den tid TS holder til i Troms er det antagelig et litt mer sparsommelig utvalg, derfor er DFS eller Jegerprøven kanskje de eneste reelle alternativene.

 

Edit: Omtalte feil person i feil hendelse.

Endret av Carpe Dam
Lenke til kommentar

Du store alpakka her var det mye rart...

 

Første først: Om man skyter på en skytebane benytter man seg av et tilbud som koster penger å levere. Da må man naturlig nok gjøre opp for seg enten ved å være medlem i klubben/laget som eier banen, eller betale baneleie. Som regel er dette null problem, men man kan møte på knotpeiser. Når man så ligger/sitter/står/whatever og skyter, kan det komme inn folk på terminfestet trening som da antagelig vil ha førsterett på banen etter banereglementet. Som regel ikke noe problem, man får oftest skyte likevel, men også her kan man treffe på knotpeiser. At Marius77 ble "jaget" vil antagelig kunne forklares med en av disse to tingene, selv om andre typer knotpeiser også eksisterer.

 

Ellers: Man trenger ikke skytebane for å trene uorganisert (altså på egen hånd eller deromkring). Man trenger bare grunneiers tillatelse og sikker bakgrunn, men en liten dose paranoia ved valg av sted vil kunne spare deg et møte med væpnet politi ("Det er en kar som skyter like baki her"). Dette er myyye enklere på bygda enn i tettbefolkede områder.

 

Vi har etter hvert en grei bukett skyteformer å plukke fra, og innenfor hvert forbund er der også ulike grener som gir ennå mer variasjon. Men all den tid TS holder til i Troms er det antagelig et litt mer sparsommelig utvalg, derfor er DFS eller Jegerprøven kanskje de eneste reelle alternativene.

 

Til info: Marius77 ble ikke jaget ... Marius77 gikk ganske enkelt lei skyting og gadd ikke mere. Å skyte på papp var kjedelig i lengden, så det er definitivt ikke meg.. Jeg var litt inne i det dels pga interesse og dels pga dommedagsrelatert tekning en lang periode men klarer knapt drepe en flue engang så hva skal jeg med dette? Hele familien min er dyrevenner på sin hals også så det har ingen praktiske bruksområder, jeg hadde nok heller sultet ihjel enn å få meg selv til å ta livet av et dyr, og hvis jeg vil leke med pangpang kan jeg like godt ta en runde i battlefield 4, det er både tryggere og billigere. I tillegg er jeg som sagt kristen nå, det gjør våpen enda mer ubrukelig. Jeg har gått fra å lure meg selv til å tro at jeg ville brukt det i selvforsvar til å innse at jeg neppe ville gjort det engang. Dessuten, går verden virkelig dit jeg tenkte den ville gå før, så er jeg ikke her lenger men hos Gud.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

 

enkleste er å bare ta jegerprøven, tas på ei helg så kan du kjøpe rifle på mandag over helga. Ferdig. 

Mjæ, fullt så greit er det nok ikke. Først må du finne noen som tilbyr jegerprøvekurs.* Så må du i løpet av en uke tilegne deg nok kunnskap til å bestå. Deretter må du sende inn søknad til onkel blå, som vil gi deg svar i løpet av alt fra en uke til et par måneder. SÅ kan du endelig ta våpenet i din eie.

 

*Jeg kjenner ikke til noen i mitt distrikt som tilbyr helgekurs, som regel går det over en fire-fem kvelder en eller to ganger i uken.

 

Edit: Ordla meg feil.

 

Joa, litt mer enn et helgekurs er det. Men det er nå likevel er svært lite kurs i forhold til mye annet. Våpensøknad får jeg i alle fall godkjent over disk på minuttet på en politistasjon litt utenfor byen her,. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...