Gå til innhold

Jeg vil kjøpe rifle


Anbefalte innlegg

Hallo godtfolk!

 

Har et lite spørsmål til dokker :)

Hvis man er 18 år gammel kan man da bare dra til politiet å ordne en sånn våpensøknad også kjøpe et våpen? Vurderer å skaffe meg en rifle..

 

Så kort fortalt så er spørsmålet mitt: hva er fremgangen her? kan man bare kjøpe en rifle eller må man være med i et skytterlag eller noe? Skal bruke den til blink/konkurranse skyting. 

 

Jeg har vært inne på blant annet lovdata å sjekket men synes alt er satt opp så komplisert der så ville gjerne ha et enklere svar :hm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

såvidt jeg vet må du være medlem av et skytterlag ja :)

Vil det si at jeg må være medlem i 6 måneder da? har hørt at man må være aktivt medlem i 6 måneder men vet du noe om hvor ofte jeg må komme får å være et aktivt medlem? har nylig meldt meg inn i et skytterlag men det kræsjer litt med skoletida mi..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Du må være medlem av et skytterlag, usikker om det er noe krav til aktivitet i vis tid før det kan søkes slik det er på håndvåpen, men du må nok gjennom et sikkerhetskurs og et jegerkurs hvor du også må bestå jegerprøva for å få rifla. 

Lenke til kommentar

TS. Det er 2 måter å få kjøpetillatelse på her i Norge. Enten som medlem av et skytterlag, eller å ta Jegerprøven for å bli jeger. (Ser nå bort fra våpensamlere, spessiell godkjenning og tar laaang tid)

 

Hvor lenge du må være medlem i et skytterlag, før du kan sende in en søknad vet jeg ikke. Er både jeger og skytter, men er så gammel at jeg aldri har behøvd å gå i mellom slike prosesser. Andre her som kan mer om dette. Ellers så kan du søke her etter: Rifle, våpensøknad, o.l., dette er diskutert flere ganger.

Lenke til kommentar

Hovedregel er 18 år, men man kan søke dispensasjon fra disse kravene.

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-06-25-904#KAPITTEL_2

 

§ 10.Personlige kvalifikasjoner for erverv av skytevåpen

Fysisk person kan gis tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen eller våpendeler når han eller hun oppfyller de krav til edruelighet, pålitelighet, skikkethet, alder og behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen, som er fastsatt i eller i medhold av våpenloven § 7 tredje og fjerde ledd, i forskrift 25. januar 1963 nr. 2 om ikrafttreden av og delegasjon etter lov om skytevåpen og ammunisjon del II punkt 1 og i forskriften her.

Dispensasjon fra kravet i våpenloven § 7 fjerde ledd om at søker skal være 18 år, kan gjøres for erverv av rifle eller hagle hvis søker er over 16 år og

a) i seks måneder har vært aktivt medlem av forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon, og har anbefaling fra denne, eller

b) har bestått jegerprøve.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva skal du med den? Skal du jakte, tar du jegerprøven og melder deg inn i jegerregisteret. Skal du skyte konkurranse, melder du deg inn i nærmeste skyteklubb med aktiviteter som du liker.

Merk, "konkurranse" trenger ikke å være blodseriøs OL-or-die-konkurranse, kan like godt være "den som taper spanderer pizza"-nivå med innsending av resultater for formalitetens skyld.

 

Skal du derimot bare ha rifle fordi det er tøft, vil jeg anbefale airsoft i stedet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva skal du med den? Skal du jakte, tar du jegerprøven og melder deg inn i jegerregisteret. Skal du skyte konkurranse, melder du deg inn i nærmeste skyteklubb med aktiviteter som du liker.

Merk, "konkurranse" trenger ikke å være blodseriøs OL-or-die-konkurranse, kan like godt være "den som taper spanderer pizza"-nivå med innsending av resultater for formalitetens skyld.

 

Skal du derimot bare ha rifle fordi det er tøft, vil jeg anbefale airsoft i stedet...

Ville ha en rifle så jeg kunne bruke til å skyte på blink/konkurranse både på skytebane og hjemme:) Vurderer også å ta jegerprøven en gang.

Endret av Gutten98
Lenke til kommentar

Da er det antagelig enklest, billigst og best å ta kontakt med ditt lokale skytterlag. Der har man som regel en god mengde kunnskap om hva som skal til for å få kula til å gå dit du vil, og du kan de fleste steder skyte med klubbvåpen uten å betale annet enn ammunisjon og eventuelt litt for baneslitasje. Så lærer du også litt om hvordan våpenet skal passe til deg som skytter, du kan fort unngå noen bomkjøp på det.

 

Ellers, for å begynne med egen børse han det være lurt å regne med minimum 10.000 i budsjett for DFS. Våpenskap, en vettug brukt Krag-Jørgensen eller Mauser, og resten (~2-3000) på ammo. Alternativt må du regne 20.000 om du skal ha Sauer, men da blir det ikke mye til overs til ammo.

 

Og skal du skyte hjemme, vær nå inderlig sikker på at du vet hvor kula ender opp, og hva som befinner seg der. Kan være lurt å spørre en med litt erfaring i skytterlaget om du er i tvil. En 6,5-kule på avveie kan ta livet av folk ut til tre kilometer og forbi...

 

Hvor i landet bor du, og hvordan er "nabolaget"? Spredt bebyggelse?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

 

Hva skal du med den? Skal du jakte, tar du jegerprøven og melder deg inn i jegerregisteret. Skal du skyte konkurranse, melder du deg inn i nærmeste skyteklubb med aktiviteter som du liker.

Merk, "konkurranse" trenger ikke å være blodseriøs OL-or-die-konkurranse, kan like godt være "den som taper spanderer pizza"-nivå med innsending av resultater for formalitetens skyld.

 

Skal du derimot bare ha rifle fordi det er tøft, vil jeg anbefale airsoft i stedet...

Ville ha en rifle så jeg kunne bruke til å skyte på blink/konkurranse både på skytebane og hjemme:) Vurderer også å ta jegerprøven en gang.

 

Hva slags rifle vil du ha da?

Lenke til kommentar

Da er det antagelig enklest, billigst og best å ta kontakt med ditt lokale skytterlag. Der har man som regel en god mengde kunnskap om hva som skal til for å få kula til å gå dit du vil, og du kan de fleste steder skyte med klubbvåpen uten å betale annet enn ammunisjon og eventuelt litt for baneslitasje. Så lærer du også litt om hvordan våpenet skal passe til deg som skytter, du kan fort unngå noen bomkjøp på det.

 

Ellers, for å begynne med egen børse han det være lurt å regne med minimum 10.000 i budsjett for DFS. Våpenskap, en vettug brukt Krag-Jørgensen eller Mauser, og resten (~2-3000) på ammo. Alternativt må du regne 20.000 om du skal ha Sauer, men da blir det ikke mye til overs til ammo.

 

Og skal du skyte hjemme, vær nå inderlig sikker på at du vet hvor kula ender opp, og hva som befinner seg der. Kan være lurt å spørre en med litt erfaring i skytterlaget om du er i tvil. En 6,5-kule på avveie kan ta livet av folk ut til tre kilometer og forbi...

 

Hvor i landet bor du, og hvordan er "nabolaget"? Spredt bebyggelse?

Bor i Ibestad, Troms, pappaen min er bonde så vi har en ganske stor eiendom å oppholde oss på da. Han har også både rifle, hagle, pistol og salonggevær selv så jeg har en del erfaring med våpen fra før av :) Meldte meg også inn i det lokale skytterlaget for ca. en uke siden.

Lenke til kommentar

 

 

Hva skal du med den? Skal du jakte, tar du jegerprøven og melder deg inn i jegerregisteret. Skal du skyte konkurranse, melder du deg inn i nærmeste skyteklubb med aktiviteter som du liker.

Merk, "konkurranse" trenger ikke å være blodseriøs OL-or-die-konkurranse, kan like godt være "den som taper spanderer pizza"-nivå med innsending av resultater for formalitetens skyld.

 

Skal du derimot bare ha rifle fordi det er tøft, vil jeg anbefale airsoft i stedet...

Ville ha en rifle så jeg kunne bruke til å skyte på blink/konkurranse både på skytebane og hjemme:) Vurderer også å ta jegerprøven en gang.

 

Hva slags rifle vil du ha da?

 

Kunne vært interessert i en Mauser k98, er visst greie og treffsikre våpen også koster de ikke skjorta heller :) 

Lenke til kommentar

 

 

Bor i Ibestad, Troms, pappaen min er bonde så vi har en ganske stor eiendom å oppholde oss på da. Han har også både rifle, hagle, pistol og salonggevær selv så jeg har en del erfaring med våpen fra før av :) Meldte meg også inn i det lokale skytterlaget for ca. en uke siden.

 

Men hvis du egentlig ikke er interessert i hverken jakt, eller konkuranseskytig og har en far med våpen. Da trenger du jo ikke å kjøpe noe som helst. Da kan du låne ei rifle av din far og skyte i vei på egen eiendom. :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Bor i Ibestad, Troms, pappaen min er bonde så vi har en ganske stor eiendom å oppholde oss på da. Han har også både rifle, hagle, pistol og salonggevær selv så jeg har en del erfaring med våpen fra før av :) Meldte meg også inn i det lokale skytterlaget for ca. en uke siden.

 

Men hvis du egentlig ikke er interessert i hverken jakt, eller konkuranseskytig og har en far med våpen. Da trenger du jo ikke å kjøpe noe som helst. Da kan du låne ei rifle av din far og skyte i vei på egen eiendom. :)

 

Er interessert i konkurranse skyting å er ganske sikker på at jeg kommer til å ta jegerprøven til slutt også, så det egner seg kanskje best da med å ha en egen rifle :)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Bor i Ibestad, Troms, pappaen min er bonde så vi har en ganske stor eiendom å oppholde oss på da. Han har også både rifle, hagle, pistol og salonggevær selv så jeg har en del erfaring med våpen fra før av :) Meldte meg også inn i det lokale skytterlaget for ca. en uke siden.

 

Men hvis du egentlig ikke er interessert i hverken jakt, eller konkuranseskytig og har en far med våpen. Da trenger du jo ikke å kjøpe noe som helst. Da kan du låne ei rifle av din far og skyte i vei på egen eiendom. :)

 

Er interessert i konkurranse skyting å er ganske sikker på at jeg kommer til å ta jegerprøven til slutt også, så det egner seg kanskje best da med å ha en egen rifle :)

 

"Den tid, den sorg". Og intill videre, kan du skyte med din fars våpen.

Lenke til kommentar

Finn ut når det er klubbskyting, og møt opp der. Mye å lære av gutta som har skutt siden før far din var født.

 

Ellers, Mauser er ikke direkte dårlige våpen, men der er veldig store forskjeller mellom våpen på bruktmarkedet. Noen går så det griner, andre trenger et halvt stadsbudsjett i oppgradering for å finne blinken. Selv liker jeg Krag bedre, men den er litt mer vrien å finne ammo til. Du kan ikke være helt ukritisk til hva du stapper i en slik, den er ikke like solid som Mauser eller Sauer der det teller.

Både mauser og krag får du for en tusenlapp eller to.

 

Det sagt, du er i en fase i livet der du ikke nødvendigvis har så mye inntekter de neste årene, det kan være like lurt å kjøpe en vettug salongrifle. Gamle skiskytterrifler og konkurranserifler er ofte nesten som nye presisjonsmessig. Og du kan kjøpe ti gode patroner til salongen for hver ene gode til Mauser'n...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Finn ut når det er klubbskyting, og møt opp der. Mye å lære av gutta som har skutt siden før far din var født.

 

Ellers, Mauser er ikke direkte dårlige våpen, men der er veldig store forskjeller mellom våpen på bruktmarkedet. Noen går så det griner, andre trenger et halvt stadsbudsjett i oppgradering for å finne blinken. Selv liker jeg Krag bedre, men den er litt mer vrien å finne ammo til. Du kan ikke være helt ukritisk til hva du stapper i en slik, den er ikke like solid som Mauser eller Sauer der det teller.

Både mauser og krag får du for en tusenlapp eller to.

 

Det sagt, du er i en fase i livet der du ikke nødvendigvis har så mye inntekter de neste årene, det kan være like lurt å kjøpe en vettug salongrifle. Gamle skiskytterrifler og konkurranserifler er ofte nesten som nye presisjonsmessig. Og du kan kjøpe ti gode patroner til salongen for hver ene gode til Mauser'n...

 

vel, jeg gadd ikke kjøpe men på boltrifle for jakt var det beste jeg fant marlin xs7 ... smekk på et 3-9x kikkertsikte så har du fin rifle til en lav pris. er du ung har du rifle lenge da. lett fin rifle og kostet da rundt 5000,-.

 

for banerifle hadde jeg sett på en remington 700 modell med tung pipe, her kan du ta i mer på kikkertsikte (opptil 15-20x) og her ligger det på rundt 12000,- med glassfiberstokk

 

prisene gjelder selvsagt nye rifler på begge

 

da jeg så på kikkertsikter var vortex det beste du fikk pris/prestandamessig, hvordan det er nå vet jeg ikke.

 

gamle velbrukte mausere til 1-2000 skyter jo, men jeg tror jeg ville kjøpt noe litt nyere ivertfall til jakt, og holdt meg unna de aller billigste modellene. marlin er vel den rimeligste "skikkelige" rifla på markedet.

 

begge typene er uansett veldig mye rifle for pengene, og skulle jeg kjøpt nå var det disse jeg hadde orientert meg mot. du trenger absolutt ikke legge 30 000 på bordet for en sauer eller blaser, den hypen der har jeg aldri skjønt.

Endret av marius77
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Til baneskyting i konkurransesammenhenger det Mauser, Krag eller Sauer 200STR så lenge det er DFS. Tviler på det er noen enorm dekning av andre forbund så langt nord, og uansett er mitt inntrykk at NSF er dyrere å være "konkurransedyktig" i enn DFS. En banerifle som går godt vil også kunne brukes på jakt. Lærer man seg å treffe trenger man ikke nødvendigvis kikkert engang så lenge synet er godt.

 

Om baneskyting er målet, er det greiest og billigst å bruke klubbvåpen til du vet hva du liker og ikke liker i et våpen. Om du er slik som meg og ønsker å eie egen redskap er det enten Krag eller Mauser om du har lite penger, eller Sauer om du har en tjue-tjuefem tusen i startbudsjettet.

 

Edit: Og om du nå skulle velge å kjøpe en billig nyrifle, hold deg langt unna de billigste variantene med plastskjefter. De har en tendens til å være så myke i skjeftet at de kan påvirke skytingen.

Endret av Carpe Dam
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Til baneskyting i konkurransesammenhenger det Mauser, Krag eller Sauer 200STR så lenge det er DFS. Tviler på det er noen enorm dekning av andre forbund så langt nord, og uansett er mitt inntrykk at NSF er dyrere å være "konkurransedyktig" i enn DFS. En banerifle som går godt vil også kunne brukes på jakt. Lærer man seg å treffe trenger man ikke nødvendigvis kikkert engang så lenge synet er godt.

 

Om baneskyting er målet, er det greiest og billigst å bruke klubbvåpen til du vet hva du liker og ikke liker i et våpen. Om du er slik som meg og ønsker å eie egen redskap er det enten Krag eller Mauser om du har lite penger, eller Sauer om du har en tjue-tjuefem tusen i startbudsjettet.

 

Edit: Og om du nå skulle velge å kjøpe en billig nyrifle, hold deg langt unna de billigste variantene med plastskjefter. De har en tendens til å være så myke i skjeftet at de kan påvirke skytingen.

 

pga sære regler og merke-fetishisme i DFS så hadde jeg ikke meldt meg inn der. "det ska værra sauer ja, ittno remmingtånn her nej"

 

jeg driver ikke baneskyting selv, men en kamerat driver med dette og han har brukt en remington 700 med glassfiberstokk. er klubben så sær at du må ha et spesielt merke sauer hadde jeg droppet det, halve moroa med våpen er jo valgmuligheter og fintune det selv. jeg ser jo det med standardisering for å fremheve forskjeller i dyktighet, men jeg synes ikke det er så morro å skyte på pappskiver, jeg var mer interessert i det tekniske og optimalisere platformene jeg hadde og valgte ut.

Lenke til kommentar

For å konkurrere i DFS i de ordinære klassene, må man bruke et av de approberte våpnene. Selv har jeg Krag, og børsa går etter alt å dømme mye bedre enn jeg klarer å benytte meg av. Man kan også lære vanvittig mye skyting av å være med i DFS, og man kan i de aller fleste lag skyte med lagsvåpen. Når man har tilgang til banen kan man som regel også trene med egne våpen i andre kategorier.

Man kan også konkurrere i jegerklassen i DFS med de fleste andre våpen, og mange lag organiserer halvseriøse morrokonkurranser der det er mer fokus på å skyte enn å treffe.

 

Det er ellers ikke så mye vits i å optimalisere redskapen uten å optimalisere evnene til brukeren, men jeg ser veldig godt at det appellerer å ha redskap som er meget i orden.

 

Det er for øvrig også mulig å konkurrere med rifle i mange NJFF-klubber, da er det mer vanlige jaktvåpen som gjelder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...