Gå til innhold

Tips til hjortejakt


Anbefalte innlegg

Hei, hjortejakten er like rundt hjøre. er kun 17 år og har kun jaktet en sesong, var mye vekke så fikk aldri se dyr bli felt:( . så jeg kunne trenge et par nytte tips om hva jeg må hugse på. jeg går selfølgelig ilag med erfarene jegere så å spør de om ting og tang er ikke noe problem. tenkte jeg kunne fått en oppfriskning av kunskapen min først.

hvordan hjorten reagerer på de forskjelling treffene og litt sann.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hjorten skal bare ha en reaksjon. Brå død. Og tenk over hvor den farlige enden på børsa peker.

Og det viktigste... DONT BE TRIGGERHAPPY!! Vær sikker før du klemmer avgårde et skudd. Det blir bare pes hvis du skadeskyter...

En skuddreaksjon hvor dyret faller i skuddet er selvsagt en rask død. Det viser dog at man har vært høyt på dyret. Det kan bety skudd mot ryggvirvelen, som er relativt liten. Av 10 hjorter jeg har skutt, så er det bare to som falt rett ned hvor de stod. Årsaken til dette er som oftest lite adrenalin i kroppen hvis de ikke er klar over deg. De 8 andre har sprunget fra 5-30 meter med perfekte lungeskudd.

 

Samtidig hvis dyret faller med en gang, så kan det faktisk være et tegn på at man har skutt en bukk i geviret. Da besvimer dyret.

 

Skyter hjorten rygg med et sprett, så har man vært alt for høyt oppe på ryggen.

 

Mitt tips til trådstarter som jeger er å bli kjent med terrenget. Det er essensielt. Jeg vet hvor de aller fleste hjortetråkk og elvekryss er i skogen. Da vet jeg også hvor fluktveiene er. Innsnevringer er å anbefale.

 

Kan skrive mer hvis du er interessert.

Lenke til kommentar

 

Hjorten skal bare ha en reaksjon. Brå død. Og tenk over hvor den farlige enden på børsa peker.

Og det viktigste... DONT BE TRIGGERHAPPY!! Vær sikker før du klemmer avgårde et skudd. Det blir bare pes hvis du skadeskyter...

En skuddreaksjon hvor dyret faller i skuddet er selvsagt en rask død. Det viser dog at man har vært høyt på dyret. Det kan bety skudd mot ryggvirvelen, som er relativt liten. Av 10 hjorter jeg har skutt, så er det bare to som falt rett ned hvor de stod. Årsaken til dette er som oftest lite adrenalin i kroppen hvis de ikke er klar over deg. De 8 andre har sprunget fra 5-30 meter med perfekte lungeskudd.

 

Samtidig hvis dyret faller med en gang, så kan det faktisk være et tegn på at man har skutt en bukk i geviret. Da besvimer dyret.

 

Skyter hjorten rygg med et sprett, så har man vært alt for høyt oppe på ryggen.

 

Mitt tips til trådstarter som jeger er å bli kjent med terrenget. Det er essensielt. Jeg vet hvor de aller fleste hjortetråkk og elvekryss er i skogen. Da vet jeg også hvor fluktveiene er. Innsnevringer er å anbefale.

 

Kan skrive mer hvis du er interessert.

 

ja :) mer :)

noen som har god info om avstander og hvor jeg skal sikte?

har sikte med avstandsmåler og rødpunkt som flytter seg opp etter ned alt etter hvor langt det er. men bare sann i tilfelle den ikke fungerer.

Lenke til kommentar

ja :) mer :)

 

 

noen som har god info om avstander og hvor jeg skal sikte?

har sikte med avstandsmåler og rødpunkt som flytter seg opp etter ned alt etter hvor langt det er. men bare sann i tilfelle den ikke fungerer.

 

 

Dette avhenger hvordan kikkertsiktet ditt er innstilt og hvilken kule du har, med tanke på hvordan kulen oppfører seg. Jeg bruker Norma Oryx 180 grains i .30-06. Jeg har stilt det inn (nullstilt) det på 120 meter. Da ligger jeg kanskje 1 cm over på 100 meter. På 150 meter ligger jeg 2-3 centimeter under. Hvis det skulle skje at jeg må skyte lenger enn det, så kan jeg holde pittelitt høyt. Kulen har også en tendens til å skru seg mot høyre. Det betyr at jeg på 100 meter ligger litt til venstre for hvor jeg sikter. Ut på 150 meter har kulen skrudd seg lenger til høyre - men det er fremdeles ikke fare for at jeg skyter for langt bak på dyret. Resultatet av dette er at jeg egentlig slipper å tenke over hvor jeg sikter for å måtte justere.

 

Poenget mitt er at det er umulig for meg å si hvor du skal sikte ut i fra det du sier. Jeg vil anbefale en innskyting på ca. 110-120 meter. Da er det så veldig få centimeter om å gjøre hvis du skyter på vanlige, normale hold. En gang i jegerkarrieren din så kommer du til å tro at holdet er lengre enn det det egentlig er. Da er det godt å ha marginene på sin side.

 

Du skal sikte et sted hvor det er garantert dødelig. Kan du ikke garantere for døden til dyret, skal du ikke skyte. Hjerte- og lungeregionen er der du skal skyte. Eller bogen, som det blir kalt. Derimot så kan det være viktig å tenke på at et hjerteskudd er et litt for lavt skudd. Hjertet ligger omtrent i nederste del av dyret. Hold deg for all del langt unna hodeskudd! Ellers kan det være viktig å være obs når du skyter liggende. I skogen er det som oftest vanskelig å finne et godt sted hvor man kan skyte liggende. Årsaken til dette er at det er mye vegetasjon som ligger ovenfor bakken. Fordi kikkertsiktet ditt ligger 40 mm over løpet, er det ikke sikkert at du ser vegetasjonen som ligger og hviler fremfor løpet i kikkertsiktet ditt. Kan du ligge, gjør du dette. Hvis ikke, så går det helt fint å sitte med ryggen inntil en stubbe eller stein hvor du hviler albuene på knærne. Men da må holdet være akseptabelt for at du skal skyte.

 

Jeg har ikke avstandsmåler, og må bruke god gammel kløkt for å finne avstand. Med avstandsmåler er det lurt å være obs på at du ikke måler i kvist eller høyt gress som kan begrense avstanden veldig mye. Etterhvert føler jeg at øynene er blitt mer trent i å finne avstander. Når du øvelsesskyter og lignende, så bruk en kjent avstand. Da vil du etterhvert kunne kjenne igjen denne avstanden ute i ukjent terreng. For eksempel så kjenner du sikkert de 100 meterne bort til hjorteskiva på skytebana veldig godt. Hvor mange slike 100-metere er det bort til det punktet? Jeg skal ærlig talt si at jeg har sjelden hatt et problem med dette. 9/10 dyr jeg har skutt har vært under 100 meter. De aller fleste på 30-50 meter.

 

Når jeg setter meg ned på post, så pleier jeg på forhånd å tenke ut hvor langt jeg er villig til å skyte. Da lager jeg meg grenser, og jeg slipper å tenke over dette når det plutselig dukker opp dyr - når tiden ofte er knapp. Stresset øker, og sjansen for feil øker. Når dyret kommer, vil du være klar for å skyte - eller la dyret gå hvis det er utenfor grensen din.

 

Bli kjent med rifla, ammunisjonen og dine begrensninger som skytter. Det er bedre å angre på et skudd som ikke er avfyrt enn å angre på et skudd som er avfyrt. Dette har reddet "æren" min mangt en gang da jeg har valgt å ikke skyte og gått hjem tomhendt istedenfor.

Lenke til kommentar

våpene er innstilt på 100 meter. tenker det er fint med avstandsmåler som nybegynner. da vet jeg avstanden, og ser hvor langt det er, så husker jeg det. så om jeg skyter så er det bare å sikte på de vitale organene, uten å tenke på avstanden(om den ikke bli alt for stor).

 

Her er en del kyr, så "ungår" hjorten kyr. når jeg sitter ute på morgningen så er det lurt å holde seg vekk fra de plassene ?

Lenke til kommentar

våpene er innstilt på 100 meter. tenker det er fint med avstandsmåler som nybegynner. da vet jeg avstanden, og ser hvor langt det er, så husker jeg det. så om jeg skyter så er det bare å sikte på de vitale organene, uten å tenke på avstanden(om den ikke bli alt for stor).

 

Her er en del kyr, så "ungår" hjorten kyr. når jeg sitter ute på morgningen så er det lurt å holde seg vekk fra de plassene ?

 

Det kommer til å gå fint. Siden du har avstandsmåler, er det bare enklere å måle avstanden på forhånd - så slipper du å stresse med det. Dyrene kan komme veldig fort.

 

Det sies at kyr går greit, mens sauer er fyfy. Mine erfaringer tilsier dette. Naboens sauer brøt seg inn på innmarka vår. Før dette så var det hjort. Mens sauen var der, så var det ikke hjort. Hadde viltkamera plassert, så er rimelig sikker på det.

Hvis det er ferske hjortespor på dette stedet, så fungerer det sikkert.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Hadde en situasjon i høst der jeg låg å siktet på en spissbukk på ca 60 m med anlegg. Den stod bak en rotvelt der stammen på tre dekket bog delvis. Lå lenge å siktet men følte det ble for høyt i bog, eller rettere sagt for nærme rygg. Var usikker på anatomi da faren for å treffe like under ryggsøylen var stor. Det jeg lurer på er om et skudd like under rygg søyle ned mot bog/lunger ville vært dødelig? Ble ikke løst skudd i denne situasjonen pga usikkerheten rundt dette men har lurt på dette i ettertid

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...