Gå til innhold

Er jegerprøven vanskelig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Teori er en stor del av prøven. Du må vite veldig mye om hva slags fuglearter og dyr som er lov å jakte på forskjellige årstider, hvilke fugler som er fredet og ikke fredet. Og forskjellen på forskjellige typer rifler/hagler, litt om mekanikken inni våpnene. Det er ikke bare "point and shoot" og rope "HE'S COMING RIGHT FOR US!" så det blir selvforsvar :p

 

Du skal også kunne se forskjell på en sumpmyrsnipe og en skogmyrsnipe på bilder.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Det blir litt opp til deg selv hvor vanskelig det blir. Jeg er vokst opp med jakt, så litt forhåndskunnskaper hadde jeg i det minste. Uansett, det du skal kunne står i boka - og teorien er ikke så alt for vanskelig. Det er som oftest artene du må pugge og huske. Jeg husker jeg slet mest med andefamilien, men klarte å komme meg igjennom prøva med 45 eller 46/50 på første forsøk. Altså bestått.

 

Følg med i teoritimene. Spør spørsmål. Ta notater og still forberedt til eksamen. Hvis du stryker, så er det nok mulig å ta den opp igjen noenlunde raskt (par uker). Litt usikker på det, men en kompis av meg som strøk tok den opp igjen samme sommer og klarte det.

 

Hvis man stryker så må du ikke ta alt opp igjen, da må du bare betale eksamensavgifta.

Lenke til kommentar

Det mest esensielle er å kunne skille mellom forskjellige fuglearter fra bilder. Og hvis du leser deg opp om helt FEIL fuglearter, blir det jo bare forvirrende når du begynner på skolebenken. Jeg ville ha ventet til jeg fikk riktig bok.

 

Fordi du skal ha evnen til å skille mellom freda fugl og gyldig fugl når du ser dem i terrenget.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Hva gjør dere egentlig med dyrene dere skyter? Kan sikkert spise hjort, men hva med gaupe og småfugl f.eks?

Ja, man kan spise hjort. På restaurant kan indrefilet av hjort ha kilopris på 250 kroner. Da er det morsomt å ha dette kjøttet hjemme i fryseren. Småfugl blir ofte spist.

 

Gaupe er det ikke veldig mye jakt på, og jeg har ikke erfaring med dette rent personlig. Utstopping / levering til vilttilsyn som Bytex sier, kan nok stemme.

Lenke til kommentar

Vet ikke om den har forandret seg, men jeg tok den i 1990.

Da hadde vi tre timer teori spredd over tre dager, så litt leirdueskyting for morro skyld.

Den som var best vant 5 kartongermed leirdue ammunisjon..

 

Teoriprøven var 40 spørsmål, om når man kan jakte hva, om forskjellige dyr, litt om kaliber etc.

Deretter tok man en prøve. 50 spørsmål, 40 måtte være riktige.

 

Kostet vel 1200 kr totalt,

Endret av AllFather
Lenke til kommentar

Det mest esensielle er å kunne skille mellom forskjellige fuglearter fra bilder. Og hvis du leser deg opp om helt FEIL fuglearter, blir det jo bare forvirrende når du begynner på skolebenken. Jeg ville ha ventet til jeg fikk riktig bok.

 

Fordi du skal ha evnen til å skille mellom freda fugl og gyldig fugl når du ser dem i terrenget.

 

det kan da ikke finnes så mangen ulike fugler i norge att det blir forvirrende?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...