Gå til innhold

Er norske spillpirater døende?


Anbefalte innlegg

For meg så er det ett par grunner til hvorfor jeg kjøper langt fler spill enn jeg laster ned ulovlig.

 

1. Jeg er i fast jobb med god inntekt.

 

2. Jeg er blitt mer pirkete og spiller ikke på langt nær så mange forskjellige spill som tidligere pga av tidsmangel.

 

3. Digital distribusjon er blitt veldig bra, spesielt steam gjør at det å heller kjøpe spill lovlig frister mer mtp bad company og andre flerspiller spill. Det er ikke like "lett" å laste ned ulovlige kopier for å spille mot venner lenger, bad company 2 er nok ett eksempel der man aldri har tilgang til selve server softwaren som forbruker for fritt bruk. Spilte nok Counter-strike med ulovlige kopier i mange år før jeg gikk over til det lovlige alternativet.

 

Det å laste ned spill ulovlig skjer fortsatt for meg, men da er det som regel en-spiller spill jeg laster ned for å prøve ut og se om det er noe som jeg kan like, bioshock, just cause etc lastet jeg ned først og så om jeg syntes var noe bra før jeg kjøpte.

Endret av Keylar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En annen grunn som ingen har nevnt enda er vell at veldig mange av de nye spillene har store online deler som kun fungerer om man har kjøpt spillet.

Når det er sagt så kopierte jeg mange flere spill når jeg var mindre, med en gang jeg sluttet på videregående å hadde bedre råd begyndte jeg å kjøpe alle spill jeg spillte mye. Laster fortsatt ned ett spill i ny og ned for å teste. Hvis jeg liker det blir det et kjøp, hvis ikke blir det slettet.

 

Må også si meg enig med den som sa at hvis det ikke hadde vært for nedlasting hadde jeg nok ikke kjøpt like mange spill som jeg gjør per i dag.

Lenke til kommentar

En annen grunn som ingen har nevnt enda er vell at veldig mange av de nye spillene har store online deler som kun fungerer om man har kjøpt spillet.

Når det er sagt så kopierte jeg mange flere spill når jeg var mindre, med en gang jeg sluttet på videregående å hadde bedre råd begyndte jeg å kjøpe alle spill jeg spillte mye. Laster fortsatt ned ett spill i ny og ned for å teste. Hvis jeg liker det blir det et kjøp, hvis ikke blir det slettet.

 

Må også si meg enig med den som sa at hvis det ikke hadde vært for nedlasting hadde jeg nok ikke kjøpt like mange spill som jeg gjør per i dag.

 

Jeg vet ikke om jeg er enig i dette, det har jo vært ganske vanlig ganske lenge med en MP-del av spill. Mange bryr seg heller ikke så mye om MP.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har vel kjøpt ca. 100 spill til Xboxen. Nå må jeg kjøpe ny hylle snart. Jeg har benyttet meg av piratkopier på PC i alle år, men ettersom alderen kommer, så synker dette behovet. Det har ikke så mye med samvittighet å gjøre, men snarere at jeg ikke gidder å stresse med manglende patcher og bugs etter dårlig piratkopiering, samt begrensing av funksjoner og tjenester knyttet til produktet. Det er like godt å ha noe som virker med en gang. Dessuten tjener folk flest penger, og så lenge man tilbringer tiden sin på spilling, hvorfor ikke bruke penger på det også? Jeg kjøpte meg fiskestang også en gang i tiden, men de pengene har jeg fått mye mindre valuta for enn de jeg har brukt på spill... med visse unntak.

Lenke til kommentar

En annen grunn som ingen har nevnt enda er vell at veldig mange av de nye spillene har store online deler som kun fungerer om man har kjøpt spillet.

Når det er sagt så kopierte jeg mange flere spill når jeg var mindre, med en gang jeg sluttet på videregående å hadde bedre råd begyndte jeg å kjøpe alle spill jeg spillte mye. Laster fortsatt ned ett spill i ny og ned for å teste. Hvis jeg liker det blir det et kjøp, hvis ikke blir det slettet.

 

Må også si meg enig med den som sa at hvis det ikke hadde vært for nedlasting hadde jeg nok ikke kjøpt like mange spill som jeg gjør per i dag.

 

Jeg vet ikke om jeg er enig i dette, det har jo vært ganske vanlig ganske lenge med en MP-del av spill. Mange bryr seg heller ikke så mye om MP.

 

AtW

Sannt nok. Er ofte en grunn for min del iallefall. Spesiellt i spill med coop.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125

Må flire til han som mistet achievements pointsene sine i SC2 pga han lastet det ned først. Helt utrolig at noe så enkelt som achievement kan få folk til å gå så lange strekninger for dem, som å spille hele spillet for nytt for å oppdatere achievement valuten sin.

Var ikke lange strekningen i mitt tilfelle, men uansett er det liten tvil om at achievements er viktige ting som må samles!

 

Av og til er man vel nesten nødt til å laste ned spill også, da det tydeligvis ikke er mye interesse hos utviklere å lage demoer lenger. Siden jeg ikke gidder å laste ned og heller ikke finner noe demo, så det er nok mange spill jeg ellers ville kjøpt om jeg hadde fått prøvd de.

Endret av Slettet+214asdf125
Lenke til kommentar

Jeg vil vel likevel tro at det er noen av de spurte kandidatene som ikke følte for å svare heeeeelt ærlig på spørsmålet om piratkopiering.

 

At 1 av 8 spillere laster ned ulovlig er kanskje ikke helt feil, men samtidig så tror jeg nok at de som piratkopierer til de grader laster ned mer spill enn de som kjøper spill.

 

Hvis 12% av spillerne laster ned f.eks 5-10 spill i måneden, så blir fordelingen ganske annerledes når de resterende 88% kanskje kjøper 2-3 spill i året.

 

Vel, det du kommer med her blir bare svada. Hvis du har belegg for dette, vil jeg gjerne se det. Her er det en seriøs undersøkelse som gir et et bilde av hvordan det står til på noen områder. Bare fordi det ikke passer helt inn med din virkelighetsoppfatning, så blir det feil å komme med løse påstander tatt ut fra løse luften

Sinnataggen! :)

 

Jeg står fortsatt for MINE meninger, så får du stå for dine. Jeg vil uansett ikke stole på en "seriøs" undersøkelse.

Dersom spørsmålet var om man laster ned eller ikke, så sier ikke undersøkelsen noe om HVOR mye man eventuelt laster ned eller kjøper. JEG vil uansett anta at de som laster ned gjør det hyppigere enn de som kjøper, og da blir "resultatet" uansett mørkere enn hva undersøkelsen prøver å fremlegge den som.

Lenke til kommentar

Igjen, hvorfor er det relevant om de som laster ned gjør det hyppigere enn de som kjøper? Om man laster ned 2 eller 1000 spill er irrelevant, det som teller er hvor mange spill man ikke kjøper, fordi man laster ned. Det er ganske tydlig at endel nedlaster er folk med "samler-gener" som aldri hadde kjøpt så mange spill som de laster.

 

AtW

Lenke til kommentar

Piratkopiering er middelet gamere kan ty til når spillindustrien blir for kapitalistisk.

Det overasker meg ikke at piratkopieringen har gått nedover; for vi har fått mange nye muligheter( gog, play. osv.). Kanskje kommer piratkopieringen til å øke når merverdiavgiften på digitale medier blir realitet i juli 2011.

Endret av Sigismund
Lenke til kommentar

Nei, norske spillpirater er ikke døende... 1 av 8 piratkopierer... Tallene lyver ikke, men definisjonen av "spiller" er jo åpenbart på villspor.

 

70% av "gamere" er 30+? Joda, denne kjøper jeg.

 

Det er tross alt hovedsaklig i aldersgruppen 15-29 man finner personer som har vokst opp i en kultur hvor piratkopiering har vært et "ideal". Når disse da representerer under 30% av utvalget så er tallene missvisende når det kommer til piratkopiering og artikkeloverskriften viser mangel på kritisk sans.

 

Selv er jeg i slutten av 20årene og hos majoriteten av de jeg kjenner så er piratkopiering fremdeles normen og ikke unntaket.

Lenke til kommentar

Vil påstå Toeblast fortsatt har ett poeng, de fleste her sier de piratkopierte mer når de var yngre så om utplukket i statistikken favoriserer eldre så vil det gi ett feil inntrykk av hvor mange som piratkopierer.

 

Tenker dette er som å spørre om man har vasket hendene etter å vært på toalettet, de fleste gir det svaret man ønsker og går videre.

Lenke til kommentar

Vil påstå Toeblast fortsatt har ett poeng, de fleste her sier de piratkopierte mer når de var yngre så om utplukket i statistikken favoriserer eldre så vil det gi ett feil inntrykk av hvor mange som piratkopierer.

 

Tenker dette er som å spørre om man har vasket hendene etter å vært på toalettet, de fleste gir det svaret man ønsker og går videre.

 

Er det noen grunn til at folk skal svare uærlig her? Det virker ikke som folk har så mye imot å være pinlig ærlige i andre spørreundersøkelser.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...