Gå til innhold

Billige Windows 10 - retail eller OEM?


Anbefalte innlegg

Trenger en ekstra Win10 lisens, fortrinnsvis Home retail så jeg kan bytte hk og andre komponenter uten at det blir problem som med oem-lisenser. Ser også at Pro ofte er tregere med halvårsoppdateringene.

 

Som andre tråder her ser jeg at man finner W10-lisenser til under 200kr (f.eks Digital Licence https://www.digitallicense.nl/windows-10-home-retail/?___store=norsk&___from_store=default&gclid=CjwKCAiA2fjjBRAjEiwAuewS_csjRZf_ya3l3gC4_Pf06xV9I9lHsoDqiDJNLe_qLOCRGRkv5Z8CaBoC92MQAvD_BwE),men som det er sagt andre steder her antar jeg at cdkey er ok, men betingelsene ikke nødvendigvis oppfylt. 

Det er dog lite info om dette er oem eller retail.

Og det er ikke enkelt å finne klare svar på om det kan gi problemer senere igjen, i form av at lisenser ikke lenger er gyldig plutselig, oppdateringer ikke kommer inn osv.

 

Er det egentlig kun norske butikker med W10 til 1195,- som da blir helt sikkert?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja. Vanskelig å vite med mindre de oppgir hva de selger. Det kan vel bety at kilden er litt sketchy eller at de bare selger en type lisens.
Digitallicense sier de har garanti, men det kan vel like greit være at de legger på litt på kjøpesummen sånn at de kan gi ut en ekstra nøkkel senere om den du kjøper feiler.

Beste er vel bare å spørre ?

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Er det egentlig kun norske butikker med W10 til 1195,- som da blir helt sikkert?

 

Det skal visstnok fortsatt være mulig å aktivere Windows 10 med en produktnøkkel for Windows 7/8.1, og det er ikke mange ukene siden jeg så Windows 8.1 Home retail (DVD) på salg for 490,- (eller deromkring), så det er også en mulighet.

Lenke til kommentar

Ok takk for tips begge to.

Da kan det virke som om jeg bør prøve å aktivere med cdkey fra min gamle W7 HP. Og se om den vil virke på det nye hovedkortet. Selv om jeg antar det vil være registrert at den ble lagt over til en W10 lisens da W10 kom på markedet og etter hvert vil bli meldt som ugyldig.

 

Dersom de butikkene som selger veldig billige lisenser er litt sketchy, er det da greit å stole på at svarene deres vil være... ærlige?  :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Trenger en ekstra Win10 lisens, fortrinnsvis Home retail så jeg kan bytte hk og andre komponenter uten at det blir problem som med oem-lisenser. Ser også at Pro ofte er tregere med halvårsoppdateringene.

 

Du trenger å bytte lisens for dette.. Oppgraderte ganske nylig. Det eneste du trenger er å ha den gamle lisensen. Så dersom du ikke har den liggende kan du bruke et verktøy for å finne fram lisensen før du oppgraderer: https://www.nirsoft.net/utils/product_cd_key_viewer.html#DownloadLinks

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Da kan det virke som om jeg bør prøve å aktivere med cdkey fra min gamle W7 HP.

 

Hvis det er en Win7 Retail lisens, så skulle det funke, det.

Jeg mener å ha lest (på www.thurrott.com) at det ble testet i fjor høst etter at version 1809 kom ut.

Og det virket.

 

Med en Retail-lisens har du rett til å installere Windows på en ny PC, forutsatt at du fjerner den fra den gamle PC'en , eller den gamle PC'en er ødelagt. Hvor lang overgangsperioden kan være, der man har Windows på både den gamle og den nye PC'en, er det vel ingen som helt vet. (De som vet det holder det vel kanskje for seg selv ...)

Lenke til kommentar

Billige lisenser er ofte gråimport, utover det etiske er det ingen utfordringer med det.

 

99% av de superbillige lisensene der ute er på ingen måte "gråimport" men nøkler som er hentet ut f.eks fra store rimelige volumavtaler som f.eks student eller utvikler-avtaler eller tatt fra PCer som er oppgradert med volumlisens eller kassert.

 

Sånn sett er altså ikke lisensen gyldig, og du kan like gjerne bruke en crack for å aktivere, det er ingen lisensmessig forskjell - du har ikke gyldig lisens. - Så å kalle det "Gråimport" føler jeg blir feil.

Lenke til kommentar

99% av de superbillige lisensene der ute er på ingen måte "gråimport" men nøkler som er hentet ut f.eks fra store rimelige volumavtaler som f.eks student eller utvikler-avtaler eller tatt fra PCer som er oppgradert med volumlisens eller kassert.

 

Sånn sett er altså ikke lisensen gyldig, og du kan like gjerne bruke en crack for å aktivere, det er ingen lisensmessig forskjell - du har ikke gyldig lisens. - Så å kalle det "Gråimport" føler jeg blir feil.

 

Først å fremst sa jeg at ofte det var gråimport ikke at det var i 99% av tilfellene, mange videreselger også retail lisensene sine når de ikke er i bruk(noe som er helt lovlig).

At noen selger volumnøkler kan nok skje men dette skjer nok ikke på sider som selger nøkler som forretningsmodell, er vel heller auksjonssider og lignende hvor andre brukere selger at man kommer over det.

 

Hvis vi tar siden i første post er det en bedrift i nederland, underlagt EU lover. Burde være ganske trygt.

 

Man bryter nok Microsoft sin EULA, men det gjør man også om man kjøper en OEM-lisens fra komplett så det kan man fint se bort i fra.

Lenke til kommentar

Først å fremst sa jeg at ofte det var gråimport ikke at det var i 99% av tilfellene, mange videreselger også retail lisensene sine når de ikke er i bruk(noe som er helt lovlig).

At noen selger volumnøkler kan nok skje men dette skjer nok ikke på sider som selger nøkler som forretningsmodell, er vel heller auksjonssider og lignende hvor andre brukere selger at man kommer over det.

 

Hvis vi tar siden i første post er det en bedrift i nederland, underlagt EU lover. Burde være ganske trygt.

 

Man bryter nok Microsoft sin EULA, men det gjør man også om man kjøper en OEM-lisens fra komplett så det kan man fint se bort i fra.

 

En retail-lisens som ikke er i bruk koster neppe en hundrelapp eller to, og jo - disse ugyldige lisensene selges over en lav sko på nettet av firmaer som har dette som forretningsmodell.

 

- Og, at man bryter EULAen betyr altså at lisensen ikke er gyldig og at man like godt kan kjøre en crack.

Lenke til kommentar

Selger butikken i OP ugyldige lisenser? Blir litt vanskelig å snakker om hva alle butikker gjør så la oss ta den som eksempel da den selger lisenser til noen hundrelapper.

 

Og for å være vanskelig, mener du at hvis man kjøper en OEM lisens fra Komplett er det tilsvarende å piratkopiere windows?

Lenke til kommentar

Selger butikken i OP ugyldige lisenser? Blir litt vanskelig å snakker om hva alle butikker gjør så la oss ta den som eksempel da den selger lisenser til noen hundrelapper.

 

 

Ja, garantert.

 

Og for å være vanskelig, mener du at hvis man kjøper en OEM lisens fra Komplett er det tilsvarende å piratkopiere windows?

Nei - det finnes ikke lenger noen OEM-lisens med de betingelsene du henviser til. - Jeg husker for mange år siden, etter at det ble tillatt å selge OEM-lisensene til sluttbrukere (ihht lisensbetingelsene) så måtte man kjøpe de sammen med HDD eller hovedkort - men OEM-lisensen i den formen har ikke eksistert på mange år. -Den eneste forskjellen på en Retail og en OEM-lisens nå er at OEM-lisensen har annen innpakning, du kan ikke ringe MS for support (som du kan på Retail), du må velge 32 eller 64-bit når du kjøper, du kan ikke oppgradere fra en tidligere versjon og at aktiveringen til dels låser seg til den maskinvaren du installerer den på første gangen.

Endret av kjetilkl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

(…)Nei - det finnes ikke lenger noen OEM-lisens med de betingelsene du henviser til. (...)

Dette er ikke riktig, OEM lisens kan ikke selges til sluttbruker, slik har det nesten alltid vært.

 

I Windows 8 hadde de en kort tid ett tillegg i system builder avtalen om privat bruk, men det ble fjernet igjen i windows 8.1 og Microsoft har skrubbet nettet for all informasjon om at det noen gang var lov.

 

OEM System bygger lisenser er for firmaer som er for små til å få en OEM Preinstall lisens(slik Dell,HP,etc har), og for å være klar på det er det ikke mot avtalen å selge OEM system bygger lisens for butikker som komplett. Bruddet kommer når sluttbrukeren bryter forseglingen(og med det godtar system bygger avtalen) og installerer på en PC som ikke er ment solgt til en kunde.

 

Microsoft kommer mest sannsynlig ikke forfølge noen for dette bruddet men det er fortsatt mot teksten i avtalen.

 

Hvis du har tilgang kan du lese om det her:

https://devicepartner.microsoft.com/en-us/assets/detail/oem-policy-document-for-windows-10-1803-docx

Lenke til kommentar

Dette er ikke riktig, OEM lisens kan ikke selges til sluttbruker, slik har det nesten alltid vært.

Jeg ser det. Dette er derimot ikke direkte sammenlignbart med problemstillingen over - men vil du være i henhold til lisensbetingelsene så får du bestille det i navnet til en venn og få han til å installere den på PCen til deg etter å ha bygget litt på den og selge den til deg.

Lenke til kommentar

Man får jo tak i lisens til under hundrelappen et sted også. Ofte så påstår selger da at du kan få kjøpe hovedkortet som lisensen opprinnelig hørte til om du har lyst å betale for frakt og at hovedkortet er defekt. Lisensen hører jo som oftest kun til det hovedkortet da, men lar seg vel gjerne innstallere på ny hardware om du er heldig.

 

Eller så er det vel liknende pris for helt digitale nøkler også mener jeg å ha sett.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...