Gå til innhold

Test av brukte elbiler: Dette får du for rundt 100.000 kroner


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Som nevnt tidligere kan en bytte ut moduler av batterier som evt har streiket. Kjøpe brukte moduler/batteri osv. I tillegg kan en selge det som en bytter ut. Problemet er bare at det er ekstremt lite empiri på dette, siden alt er forsåvidt ganske nytt og lite brukt. 

Nå det blir mer utbredt med "kasserte" elbiler vil det oppstå et "DIY-marked" som vil fremprovosere et større omfang med deler som vil gjøre el-biler mer aktuell for de som ikke ønsker og bruke 50 til 100K på en el-bil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke bare det, men tapet blir vel mindre og mindre med tiden også?

 

Til en viss grad. Man kommer til et punkt der det nærmest kollapser. 

 

En av hovedårsakene til degenering er hvor mange ganger man lader (tilsvarende 0-100%. Lader man to ganger fra 25-75% så er det en 1 syklus). Når man kan lagre mindre energi per syklus så får man færre km per syklus og dermed forsterkes det stadig. 

Lenke til kommentar

En av hovedårsakene til degenering er hvor mange ganger man lader (tilsvarende 0-100%. Lader man to ganger fra 25-75% så er det en 1 syklus).

Er du sikker på det? Er det ikke dyputlading (ned mot 0%), topplading (opp mot 100%), langvarig høy SoC og hurtiglading som sliter mest? Altså at to ganger 25-75% sliter langt mindre enn én gang 0-100%.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er du sikker på det? Er det ikke dyputlading (ned mot 0%), topplading (opp mot 100%), langvarig høy SoC og hurtiglading som sliter mest? Altså at to ganger 25-75% sliter langt mindre enn én gang 0-100%.

 

 

Det var en forenkling for å illustrere et poeng. 

 

Det er 3 hovedfaktorer ved normal bruk.

1) Antall sykluser

2) høy eller lav SOC over tid

3) høy temperatur over tid. 

 

Selvsagt er andre faktorer, men disse er mindre viktige ved normal bruk. Blant annet alder inn. 

 

Det du skriver om kommer inn under punkt 2. Alle elbiler har en buffer i topp og bunn nettopp for å redusere denne effekten. I praktisk bruk er det jo ikke slik at man begynner å kjøre igjen det øyeblikket man nærmer seg 100%. Dermed så vil det i praktisk bruk være slik at det er bedre med 2x 50%, enn 1x100%. Men det er temmlig marginalt. Det er når man blir stående over tid med lav eller høy SOC denne effekten får stor betydning. Det har vist seg at hurtiglading sliter marginalt hvis man bare bruker det som tiltenkt. Altså ikke hurtiglade ørten gangen om dagen uten at batteriet får kjøle seg ned. 

 

Slik jeg har forstått det så er faktisk veldig saktelading en av de verre tingene man kan gjøre fordi man de blir stående over veldig mange timer med "veldig" høy spenning. 

Lenke til kommentar

Jeg vet, men nå tenkte jeg i kontekst av artikkelen om biler til rundt eller under 100 000 kr. Billigste Ford Focus electric koster 112 900 kr nå, mens den billigste 2017-modellen koster fra ca det dobbelte, 229 000 kr. Har man over 200 000 å bruke på bil så blir det straks flere interessante biler å velge mellom.

Lenke til kommentar

Som tidligere eier av både i-Miev (2,5 år. 32000 km) og e-Up! (4 år, 67000 km) har jeg lyst til å kommentere artikkelen litt, spesielt når det gjelder forbruk ved kraftig regnvær (som under testen av e-Up!):

Avhengig av fart og veiens kvalitet (dype hjulspor), kan forbruket øke med opptil 30% ved kraftig regnvær. Har selv kjørt to ganger den samme distansen med tørt føre og kraftig regn (alt annet likt) og opplevd halv "tank" etter 45 km i regnvær, men tørt vær ga halv "tank" etter 65 km. Dette var delvis motorveikjøring i 100km/t med fartsholder begge gangene.

Erfaringsmessig gikk e-Up'n ca 20% lenger enn i-Miev under like forhold. E-Up'n var også mye lettere å kjøre "billig", takket være en mye bedre løsning for regenerering. Kom helt ned i et forbruk på 10,1 kwh/100 km målt over en lengre periode sommeren 2017.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En tommelfingerregel flere bruker er at en halv lading av batteriet tilsvarer slitasjen av 1/4-lading, et kvart lading tilsvarer 1/8 osv. 2 halve ladinger f4a f.eks 20 til 70 og så 40-90 tilsvarer tilsammen ca en halv fullading i slitasje :)

 

 

Har du noen kilde på dette? For såpass store forskjeller har jeg aldri hørt om før. Det er kjent at det er bedre å lade to ganger fra f.eks 25-75% enn en fra 0-100%, men det jeg har hørt fra flere steder er at dette er marginalt sammenliknet med høy/lav SOC over tid, tempertatur og over tid, og alder. 

Lenke til kommentar

Har du noen kilde på dette? For såpass store forskjeller har jeg aldri hørt om før. Det er kjent at det er bedre å lade to ganger fra f.eks 25-75% enn en fra 0-100%, men det jeg har hørt fra flere steder er at dette er marginalt sammenliknet med høy/lav SOC over tid, tempertatur og over tid, og alder.

https://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries
Lenke til kommentar

 

 

Interessant. Det er vel figur 6 du da henviser til? Mulig jeg misforstår noe helt grunnleggende, men slik jeg forstår det bruker de ordet "cycle" om enhver charge og discharge syklus? (altså i motsetning til tilsvarende 0-100%) Da er det jo ikke så rart at man får ut både dobbelt og 4 dobbelt antall sykluser når man bruker helt ned i 10% av batteriet. Det sentrale poeng er vel hvor mange "energienheter" man kan ta ut/inn før batteriet går under 70% SOH? 

Lenke til kommentar

Det varierer endel mellom ulike kjemier hvordan det påvirker levetiden, men om jeg forstod den rett kan du f.eks lade batteriet 300 ganger med full syklus før den mister 30% kapasitet, men du kan lade det 60000 ganger om du max fyller på 10% hver gang før du bruker det litt igjen OG holder gjennomsnittlig ladenivå på 40-60%. Å lade det 10% fra 90 til 100% hele tiden er ikke bra.

 

Dette blir veldig teknisk, men for menigmann kan man gjøre som følger:

- Om du skal fullade så kjør rett etterpå, ikke la bilen stå med det over tid.

- Skal du være lenge borte så trives batteriet godt halvfullt.

- Gjerne lad mindre og oftere om du kan, enn å lade mye og så tappe mye før du lader igjen.

Endret av Cowboystrekk
Lenke til kommentar

Det varierer endel mellom ulike kjemier hvordan det påvirker levetiden, men om jeg forstod den rett kan du f.eks lade batteriet 300 ganger med full syklus før den mister 30% kapasitet, men du kan lade det 60000 ganger om du max fyller på 10% hver gang før du bruker det litt igjen OG holder gjennomsnittlig ladenivå på 40-60%. Å lade det 10% fra 90 til 100% hele tiden er ikke bra.

 

Dette blir veldig teknisk, men for menigmann kan man gjøre som følger:

- Om du skal fullade så kjør rett etterpå, ikke la bilen stå med det over tid.

- Skal du være lenge borte så trives batteriet godt halvfullt.

- Gjerne lad mindre og oftere om du kan, enn å lade mye og så tappe mye før du lader igjen.

 

 

Dette er jo helt i tråd med det jeg har påstått tidligere. 

 

Jeg klarer imidlertid ikke å se at kan få tilsvarende både dobbelt og 4 dobbelt antall fulle sykler hvis man bare holder seg innenfor rundt halvt oppladet. Jeg betviler ikke at det er bedre å holde seg mellom 20 og 80%, men at det er så enorme forskjeller som du tidligere har hevdet klarer jeg ikke å se. Det er som nevnt mulig jeg har misforstått noe grunnleggende. 

 

For hvis man bruker dine tall, og setter 70% SOH som bunnpunkt, så vil 0-100% gi 300 fulle sykluser. Og 6000 sykluser hvis man bare lader 10% poeng og holder seg innenfor 40-60 SOC. Sistnevnte vil jo tilsvare 600 fulle sykluser. Altså bare dobbelt så mange sykluser. 

 

Så må det legges til at EV-batterier har buffer i både bunn og topp, så den vil aldri få den aller verste slitasjen. Da klarer jeg virkelig ikke å se de tallene du viser til. 

 

Ditt siste punkt er jeg imidlertid ikke helt enig i. Der vil jeg påstå at det er bedre å holde seg innenfor 20-80% i hverdagen om mulig. Det å lade fullt opp ofte er ikke heldig. Din påstand kan tolkes som om det er lurt å lade opp til 100% ofte, enn å flekse mellom 20-80%

Lenke til kommentar

Folkene bak accubattery, en app som mange millioner mobiler bruker og har analysert bruksmønsteret, tap av kapasitet etc har kommet fram til en alogaritme som ikke er ulik den veldig runde jeg beskrev. De har tatt høyde for f.eks at slitasjen ved å lade fra 20-40% er betydelig lavere enn fra 80-100%. Den viser og langt større total slitasje ved å lade 1x50 enn 2x25%. Å sngi nøyaktig blir umulig siden f.eks titan-li-ion-batterier og aluminiums-li-ion-batterier oppfører seg forskjellig.

 

Ang siste påstand så har du rett i at jeg burde skrevet rundt halvlada, det skrev jeg ovenfor og velger å stå for det inntil bedre kilder viser at det er feil :)

Endret av Cowboystrekk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...