Gå til innhold

SAMLETEST: «Helt» trådløse øreplugger


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-82pScT

 

En selger på Power (Expert) fortalte meg her om dagen at trådløs lyd fra mobil har mye høyere lydkvalitet enn gjennom kabel siden hodetelefonforsterkerne i mobiler er så dårlige. Jeg vet nå ikke...

Da er han en idiot Og om mobilen har SÅ dårlig innmat burde man uansett velge noe bedre skal man bruke den til musikk. Men de har ofte lavt utgangsnivå (svak forsterker) innebygd da..

Men spiller du kun f.eks Mp3 og Spotify spiller det ingen rolle om det er BT eller kabel, men lossless er det kabel som duger uansett.

Lossless hører fleste folk ikke forskjell på. Jeg har hodetelefoner og forsterkere/DACer som til sammen koster 17000,- totalt. Bruker enda Spotify, da jeg ikke hører forbedringen på FLAC (uansett hvor mange timer jeg har prøvd å høre forskjell). Bedre enn ingenting, men så lenge det tvinger meg til å gå til lokal musikk, eller strømmetjenester som koster det dobbelt av Spotify, er det bare sprøyt spør du meg.

 

Og så like mye sprøyt av deg å si at man kan like greit bruke trådløst med mobil. Jeg får da utbytte av gode hodetelefoner med mobilDACer og. Kanskje ikke så mye som med dedikert utstyr, men fortsatt...selv IEM høres bedre ut med dedikerte DACer og forsterkere, uten at noen gjør det til vanlig.  Det blir feil å gi det inntrykket av at hvis man ikke hører på FLAC, eller hvis man ikke bruker kjempekraftige DACer/forsterkere, så er gode hodetelefoner ubrukelige. Gode hodetelefoner låter langt bedre en billigere selv med dårlig lydkilder. Tom. en sang på YouTube låter bedre på e  en LCD 2 enn noe til 2-3000,-. 

Endret av Slettet-82pScT
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Flac er mer enn kun den audiovisuelle opplevelsen av lyd og lydkvalitet. FLAC betyr også at du ikke er låst til et format som noen eier og som plutselig en dag får endrede brukervilkår etc. FLAC gir deg også friheten til å lagre musikken uten tap, den kanskje aller viktigste funksjonen til FLAC i mine øyne. Ripper du i mp3 så fjerner du lyd. Lyd som er fjernet kan aldri fåes tilbake. Ripper du i FLAC så fjerner du ikke lyd, og om du 20 år senere ønsker å gjøre noe med en eller flere av dine FLAC filer, så har du filen i original lydkvalitet. At flac også er en åpen standard er jo også noe som teller for mange brukere. 

 

Kanskje hører du ikke forskjell på flac og 320 mp3 filer. Men det betyr likevel ikke at du bør avskrive flac, spesielt om du har musikk på egen server i tillegg til streamingtjenesten(e) du benytter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet-82pScT

Kanskje hører du ikke forskjell på flac og 320 mp3 filer. Men det betyr likevel ikke at du bør avskrive flac, spesielt om du har musikk på egen server i tillegg til streamingtjenesten(e) du benytter. 

 

Det var ikke det jeg skrev. Jeg kommenterte hans holdning til at hvis man ikke hører på FLAC, så er mobiltelefoner og generelt gode hodetelefoner unødvendig. Det var i alle fall det jeg fikk inntrykk av at han prøvde å si.

Lenke til kommentar

For portabilitet og funksjonalitet så er airpods vanskelig å slå.

 

- Man kan ha de i øret hele dagen uten ubehag

- Lades veldig fort opp når de er tomme for batteri.

- Funker utrolig bra som handsfree.

 

Til musikk er de helt ok, men  ikke noe mer en det. Kablet er er da et bedre alternativ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke huske å ha lest en eneste artikkel om at AirPods har blitt rangert høyest. De var heller ikke først ute, og de kom ikke med ny revolusjonerende teknologi eller funksjonalitet når de ble lansert.

 

Like vel er det ordet AirPods som alltid skal inn i overskrifter o.l.

 

Hvor mye gratis promotering skal Apple egentlig få? Folk er enkle, de fleste forstår ikke teknologi. De husker buzzord.

 

Dette er også grunnen til at folk som skifter fra iPhone ofte går til Samsung. Grunnen til at folk omtaler mikro USB ladere som Samsung ladere. De klarer ikke å forholde seg til alt. De plukker opp ord. Skal man ikke ha iPhone, da skal man ha Samsung.

 

Om man spør hvorfor akkurat Samsung, og forteller at det finnes mange mobiler med Android, så får man ofte et dumt uttrykk tilbake. Min mor skulle kjøpe seg iPad, jeg spurte hvorfor akkurat iPad, men det var rett og slett fordi hun ikke hadde peiling på at det var alternativer. For henne var ordet iPad sidestilt med nettbrett.

 

Ergo vil effekten av slike artikler, spesielt om de postes på eksempelvis VG, promotere AirPods selv om de ikke er best. Mange vil kun lese overskriften. Men ser man slike ord ofte nok, så husker man dem. Buzzordene.

 

For all del, Apple leverer gode produkter. Og jeg skjønner behovet for å lage klikk. Men om det ikke er et selskap som behøver uendelige mengder gratis reklame så er det vel Apple.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Stusser litt på beskrivelsen av AirPods:

 

"Ser ikke akkurat stilige ut"

 

Ser de dårlig ut? Ser de andre flaskekork-størrelse proppene bedre ut?

IMHO inntil de ande gigantiske proppene er ikke lengre akkurat det - så forbanna store (og derav direkte stygge) så virker det nokså meningsløst å beskylde AirPods for noe som helst mangel av estetisk apell.

Jeg kjøper i alle fall ingen andre propper enn kanskje AirPods hvis jeg endelig bestemmer meg inntil de er nettopp det - på størrelse med ørepropper.

 

De ser absolutt ikke stilige ut. Ikke at det burde ga så mye å si. Problemet med designet er at de ser ut som sånne billige kablene greier du som regel får med en mobil. De ser rett og slett utrolig billige ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ThreadNecro.gif

 

 

De ser absolutt ikke stilige ut. Ikke at det burde ga så mye å si. Problemet med designet er at de ser ut som sånne billige kablene greier du som regel får med en mobil. De ser rett og slett utrolig billige ut.

 

 

Dette er vel subjektivt?

 

Kan ikke si jeg heller syns de er særlig fine, men de har absolutt fungert utmerket siden jeg fikk de. Kompakte og lett å bruke, fungerer hver gang uten klatt med bluetooth eller andre innstillinger. 

 

Du finner sikkert en gullbelagt versjon med påklistret diamanter om du føler for å vise deg frem. Kan ikke risikere å bli sett med noe som ser billig ut. 

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Apple leverer ikke gode produkter, der er klasseledende på skrot, kynisme og feil.

 

Stusser litt på beskrivelsen av AirPods:

 

"Ser ikke akkurat stilige ut"

 

Ser de dårlig ut? Ser de andre flaskekork-størrelse proppene bedre ut?

IMHO inntil de ande gigantiske proppene er ikke lengre akkurat det - så forbanna store (og derav direkte stygge) så virker det nokså meningsløst å beskylde AirPods for noe som helst mangel av estetisk apell.

Jeg kjøper i alle fall ingen andre propper enn kanskje AirPods hvis jeg endelig bestemmer meg inntil de er nettopp det - på størrelse med ørepropper.

Det ser jo ikke bra ut, men det er lett å la seg farge av hvor dårlige de er bygd, og hvor dårlig totalpakken er.

 

Det var ikke det jeg skrev. Jeg kommenterte hans holdning til at hvis man ikke hører på FLAC, så er mobiltelefoner og generelt gode hodetelefoner unødvendig. Det var i alle fall det jeg fikk inntrykk av at han prøvde å si.

Det er mer forskjell på hodetelefoner enn det er på tapsfri komprimering.

Endret av Spetsnaz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da leser du en annen test enn denne da vet du. :):) :)

 

Eg var på jakt etter et sett øreplugger, og det var faktisk nesten ikke noe å oppdrive av tester om dette på tek, selv ikke vanlige hodetelefoner. Nesten alt var av typen trådløst, og eg som liker å bruke micen, så er bluetooth helt uaktuelt siden lydkvaliteten over bluetooth profilen er av typen handsfree (test selv, bruk et program som discord mens du hører på youtube, så disabler du micen på bluetooth headsettet). 

 

Endte med et headsett som ikke finnes i norske butikker. Alt er så utrolig trådløst om dagen. 

Lenke til kommentar

Hva med Xiami Airdots (Blåtann 5.0) som fås til ca. 250kr på AliExpress? https://www.tek.no/artikler/xiaomi-viser-frem-airdots-til-bare-250-kroner/450533

 

Jeg har disse selv og til prisen er de jo helt enestående.

 

Jeg har også disse og jeg må si at lyden kunne vært mye bedre. Tja, de kostet ikke mye, men jeg må innrømme at de blir ikke brukt, så 250 kr for noe jeg ikke bruker er relativt dyrt uansett.

Lenke til kommentar

- "«Helt» trådløse øreplugger"

 

Hva med oss som vil ha "Helt kablede" øreplugger/hodetelephoner?

 

En "Kabled vs Tråløs" sammenligning hadde vært interesant lesning.

 

Jeg har tidligere brukt tusenvis av kroner på ordentlige in-ear-plugger fra Shure. Bruker dem med ekstern DAC fra Dragonfly via USB OTG mot mobilen. Her en dag hadde jeg glemt ørepluggene og kjøpte meg et par Sony-plugger en lørdags kveld på Narvesen til 199 kroner. Til min store overraskelse gav de veldig god lyd men litt lavt lydvolum direkte fra mobilen. Med ekstren DAC ble de virkelig nydelige. Knallbra lydbilde, enormt frekvelsområde, kjellerdyp fysisk basstyngde og ren nytelse. Disse ble med ett mine nye daglige øreplugger som har gitt meg time etter time med godlyd. Helt utrolig for 199 kroner.

Endret av robertaksland
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...