Gå til innhold

Ayreon & Star One - Albumguide og diskusjonstråd


Speik

Hvilket album er best?  

72 stemmer

  1. 1. Hvilket album er best?

    • The Final Experiment
      2
    • Actual Fantasy
      2
    • The Dream Sequencer
      5
    • Flight of the Migrator
      2
    • Into the Electric Castle
      11
    • The Human Equation
      47
    • Space Metal
      3


Anbefalte innlegg

ayreon1.jpg

 

Ayreon er ett av prosjektene til låtskriver, vokalist, gitarist, keyboardist, fløytist og nederlender Arjen Anthony Lucassen.

Alt av lyrics og melodier er skrevet av Lucassen, men han leier inn forskjellige musikere og vokalister til hvert album.

Hans musikk er utgitt under flere navn, Ayreon ett av dem. Her er en albumguide til Ayreon.

 

Diskografi:

- The Final Experiment (1995)

- Actual Fantasy (1996)

- Into The Electric Castle (1998)

- Universal Migrator Part 1: The Dream Sequencer (2000)

- Universal Migrator Part 2: Flight of The Migrator (2000)

- Star One: Space Metal (2002)

- The Human Equation (2004)

- 01011001 (2008)

 

 

Ayreon10.jpg

 

The Final Experiment (1995)

 

Vokalister:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Arjen Lucassen

Barry Hay

Edward Reekers

Ian Parry

Jan-Chris de Koeijer

Jay van Feggelen

Lenny Wolf

Leon Goewie

Robert Soeterboek

Ruud Houweling

Debby Schreuder

Mirjam van Doorn

Lucy Hillen

 

Instrumentalister:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Arjen Lucassen

Cleem Determeijer

Ernst van Ee

Jan Bijlsma

Jolanda Verduijn

Peter Vink

Rene Merkelbach

 

Tracklist:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

1. Prologue

2. The Awareness

3. Eyes of Time

4. The Banishment

5. Ye Courtyard Minstrel Boy

6. Sail Away from Avalon

7. Nature's Dance

8. Computer reign (Game Over)

9. Waracle

10. Listen to the Waves

11. Magic Ride

12. Merlin's Will

13. The Charm of the Seer

14. Swan Song

15. Ayreon's Fate

 

Sjangre: Progressiv rock/metal / Rock Opera

 

Fantastisk både vokalt og instrumentalt. Storyen i albumet er min favoritt blant Ayreon-historiene, og tekstene er gode og interessante. Albumet inneholder en god del rolige ballader, men også partier med mer metal. Noen av Arjen Lucassens beste melodier er å finne på dette albumet, som for eksempel Dreamtime-temaet. Flere perler kommer etter hvert, men innimellom er det mye fyllestoff. Mot slutten av albumet hører vi herlig og majestetisk ”ridder-metal” med trompeter og horn. Spesielt, men veldig fengende.

The Awereness, Sail Away to Avalon, Merlin’s Will og The Charm of the Seer er høydepunktene på denne platen.

8/10 Veldig sterk debut.

 

 

1856_large.jpg

 

Actual Fantasy (1996)

 

Vokalister:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Edward Reekers

Okkie Huysdens

Robert Soeterboek

 

Instrumentalister:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Arjen Lucassen

Cleem Determeijer

Rene Merkelbach

Ed Warby (2004 revisited-versjonen)

Peter Vink (2004 revisited-versjonen)

 

Tracklist:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

1. Actual Fantasy

2. Abbey of Synn

3. The Stranger from Within

4. Computer Eyes

5. Beyond the Last Horizon

6. Farside of the World

7. Back on Planet Earth

8. Forevermore

 

Sjangre: Progressiv Metal / Rock Opera

 

Actual Fantasy er en samling små historier i musikk-form og er det eneste Ayreon-albumet uten en historie som går gjennom hele plata. Det er litt mer progressivt og mer metal enn forgjengeren. Igjen er det mye fyllstoff, men innimellom dukker opp noen av de beste Ayreon-sangene noen sinne. Computer Eyes er min all-time-favoritt av Arjen Lucassen, helt fantastisk. I tillegg til Computer Eyes, er Abbey of Synn og Beyond The Last Horizon sanger verd å høre en gang til. Resten av albumet er egentlig ganske skuffende, bare dødt liksom.

Over-all: 6/10 men innimellom 10/10.

 

 

ay_albums_itec_01.jpg

 

Into The Electric Castle (1998)

 

Vokalister:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Anneke van Giersbergen

Arjen Lucassen

Damian Wilson

Edward Reekers

Edwin Balogh

Fish

George Oosthoek

Jay van Feggelen

Peter Daltrey

Robert Westerholt

Sharon den Adel

 

Instrumentalister:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Arjen Lucassen

Clive Nolan

Ed Warby

Jack Pisters

Rene Merkelbach

Robby Valentine

Roland Bakker

Thijs van Leer

Ton Scherpenzeel

 

Tracklist:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Disc 1:

1. Welcome to the New Dimension

2. Isis and Osiris

3. Amazing Flight

4. Time Beyond Time

5. The Decision Tree (We're Alive)

6. Tunnel of Light

7. Across the Rainbow Bridge

Disc 2:

1. The Garden of Emotions.

2. Valley of the Queens

3. The Castle Hall

4. The Tower of Hope

5. Cosmic Fusion

6. The Mirror Maze

7. Evil Devolution

8. The Two Gates

9. Forever of the Stars

10. Another Time, Another Space

 

Sjangre: Progressiv metal / fusion / Rock Opera

 

Into The Electric Castle er en episk saga som omhandler 8 individer satt i ett univers uten tid og rom. Dette er ett massivt album, som i ettertid av dets lansering var grunnlaget for en fangruppe som nærmest tilbedde Arjen Lucassen og hans musikk. Dette er favorittalbumet til mange Ayreon fans, og det er ikke uten grunn. ITEC inneholder mange typer musikk. Vi hører både fusion, electronica og jazz.

Albumet er på en måte ekstremt progressivt og kanskje litt sært. Bare tanken på nesten to timer med science fiction-metal skremmer mange. Jeg anbefaler derimot absolutt alle prog-fans å høre gjennom plata. Instrumentalt er den veldig god, og tekstene skal det ikke siges noe på heller. Vil du lese gjennom den komplekse og fantastiske historien i albumet kan du følge denne linken.

Det er vanskelig å trekke ut enkelte sanger som høydepuntker på denne plata. Jeg føler liksom at hele greia er én sang. Men må jeg, så vil jeg si at Valley of The Queens og The Mirror Maze er mine favoritter.

Krever tålmodighet, men vokser på deg!. 9/10.

 

dreamsequencer.jpg

 

The Dream Sequencer (2000)

 

Vokalister:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Arjen Lucassen

Damian Wilson

Edward Reekers

Floor Jansen

Jacqueline Govaert

Johan Edlund

Lana Lane

Mark McCrite

Mouse

Neal Morse

 

Instrumentalister:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Arjen Lucassen

Clive Nolan

Rob Snijders

 

Tracklist:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

1. The Dream Sequencer

2. My House on Mars

3. 2084

4. One Small Step

5. The Shooting Company of Captain Frans B Cocq

6. Dragon on the Sea

7. Temple of the Cat

8. Carried by the Wind

9. And the Druids Turned to Stone

10. The First Man on Earth

11. The Dream Sequencer Reprise

 

Sjangre: Metal Opera

 

The Dream Sequencer forteller om de forskjellige tidsperiodene til menneskeheten, gjennom herlig melodisk og atmosfærisk musikk. En god del roligere enn del 2 som kom senere samme år. Del 1 og Del 2 er ment å fungere sammen for å fortelle en historie, som finner sted i det 22. århundre.

 

The Dream Sequencer er veldig musikalsk, og rett og slett bare fantastisk herlig. Jeg hører ofte på dette albumet når jeg skal sove, da det roer meg ned, og jeg blir mer bevisst på de umenneskelige fine melodiene og gitarsoloene.

Høydepunkter: Hele albumet. Fyllstoff er ett fremmed ord for denne plata.

10/10 Fantastisk.

 

 

cov-ayreon-flight-300.jpg

 

Flight of the Migrator (2000)

 

Vokalister:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Andi Deris

Bruce Dickinson (!)

Damian Wilson

Fabio Lione

Ian Parry

Lana Lane

Ralf Scheepers

Robert Soeterboek

Russell Allen

Timo Kotipelto

 

Instrumentalister:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Arjen Lucassen

Clive Nolan

Ed Warby

Gary Wehrkamp

Keiko Kumagai

Michael Romeo

Oscar Holleman

Rene Merkelbach

 

Tracklist:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

1. Chaos

2. Dawn of a Million Souls

3. Journey on the Waves of Time

4. To the Quasar

5. Into the Black Hole

6. Through the Wormhole

7. Out of the White Hole

8. To the Solar System

9. The New Migrator

 

Sjangre: Progressiv metal / Metal Opera

 

Temaet i dette albumet er astronomi, og forteller om verdens ursjel, nemlig The Universal Migrator. Sangene er hardere og mer progressiv, og står i sterk kontrast til forgjengerens rolige ballader. Kraftige synth-soloer og skrikende vokal dominerer, og på sangen Into The Black Hole får vi høre en svært kjent stemme innen metal-verdenen, nemlig Bruce Dickinson.

For en tid tilbake like før det nye albumet til Iron Maiden ble lansert, sirkulerte en .mp3 på internett kalt Iron Maiden – For the greater good of god. Maiden-fans ble hysteriske og sa at dette var den beste sangen Maiden noen gang hadde laget.

Sannheten er at dette var Into the Black Hole hvor Bruce Dickinson er gjestevokalist.

 

Men nok om det. På flight of The Migrator føler jeg Ayreon lider av samme problem som på Actual Fantasy. Det er veldig mye dødt fyllstoff. Men likesom på Actual Fantasy finnes det perler i grusen. Dawn of a Million Souls og Through the Wormhole er mine favoritter.

6/10 men veldig bra til tider.

 

 

535.jpg

 

The Human Equation (2004)

 

Vokalister:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Arjen Lucassen

Devin Townsend

Devon Graves

Eric Clayton

Heather Findlay

James LaBrie

Irene Jansen

Magnus Ekwall

Marcela Bovio

Mikael Åkerfeldt

Mike Baker

 

Instrumentalister:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Arjen Lucassen

Ed Warby

John McManus

Jeroen Goossens

Joost van den Broek

Ken Hensley

Martin Orford

Oliver Wakeman

Robert Baba

 

Tracklist:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Disc 1:

1. Day One: Vigil

2. Day Two: Isolation

3. Day Three: Pain

4. Day Four: Mystery

5. Day Five: Voices

6. Day Six: Childhood

7. Day Seven: Hope

8. Day Eight: School

9. Day Nine: Playground

10. Day Ten: Memories

11. Day Eleven: Love

 

Disc 2:

12. Day Twelve: Trauma

13. Day Thirteen: Sign

14. Day Fourteen: Pride

15. Day Fifteen: Betrayal

16. Day Sixteen: Loser

17. Day Seventeen: Accident?

18. Day Eighteen: Realization

19. Day Nineteen: Disclosure

20. Day Twenty: Confrontation

 

Sjangre: Rock Opera

 

Nå har Lucassen gått bort fra science fiction og ”space metal” og laget ett album som omhandler én manns oppgjør med sine følelser.

Denne plata har alt fra rolige ballader til death metal med growling og dobbelbass. Tekstene er perfekte, kjente vokalister i verdensklasse, nydelige instrumentalske soloer, og en story som trollbinder deg fra første stund. Å høre gjennom dette albumet fra start til slutt er som å se en musikal på teater. Historien er fengende og orginal, og musikken er perfekt. Jeg ikke hva mer jeg skal si.

Høydepunkter: Som på The Dream Sequencer er hele skiva ett høydepunkt.

11/10 Til tider guddommelig.

 

 

01011001.jpg

 

01011001 (2008)

 

Vokalister:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Hansi Kürsch

Daniel Gildenlöw

Tom S. Englund

Jonas Renkse

Jørn Lande

Anneke van Giersbergen

Steve Lee

Bob Catley

Floor Jansen

Magali Luyten

Simone Simons

Phideaux Xavier

Wudstik

Marjan Welman

Arjen Anthony Lucassen

Liselotte Hegt

Ty Tabor

 

Instrumentalister:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Arjen Anthony Lucassen

Ed Warby

Lori Linstruth

Michael Romeo

Derek Sherinian

Tomas Bodin

Joost van den Broek

Jeroen Goossens

Ben Mathot

David Faber

 

Tracklist:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Disc 1:

1. Age of Shadows

2. Comatose

3. Liquid Eternity

4. Connect the Dots

5. Beneath the Waves

6. Newborn Race

7. Ride the Comet

8. Web of Lies

 

Disc 2:

1. The Fifth Extinction

2. Waking Dreams

3. The Truth Is In Here

4. Unnatural Selection

5. River of Time

6. E=MC2

7. The Sixth Extinction

 

Sjangre: Rock Opera, space metal, prog

Massivt. Bare massivt.

To disker, fem sanger på 8 min +, mange store kjente navn, alle former for musikk.. Massivt.

01011001, som foresten er binærkode og oversettes til "Y", er en stor Rock Opera som tar opp temaer som handler om den uungåelige slutten på livet. Flere historier og temaer fra tidligere album flettes sammen til en heidundrende mixtur av musikalske former og uttrykk. Fra den rolige og vakre Comatose, til den hardtsittende og røffe Age of Shadows, her har Lucassen gjort det igjen. Albumet preges av mye godt vokalt, blant annet fra norske Jørn Lande og svenske Daniel Gildenlöw, men også strålende keyboard og gitar-soloer. En ting er sikkert, man kjeder seg ikke med 01011001.

 

dessverre kan materialet være litt vanskelig, og som med Into The Electric Castle tar en stund før man kan nyte det til det fulle. Dette er ikke et album jeg ville anbefalt til folk helt ny innen prog, men for gamle travere er dette så godt som man får det. Det finnes også, dessverre, noen få deler som trekker litt ned, men de delene som trekker opp er både mange flere og mye sterkere.

Høydepunkter: Age of Shadows, Comatose, Beneath The Waves, The Fifth Extinction, The Sixth Extinction

Karakter: 9/10

 

 

 

Vil DU bli frelst? Sjekk ut disse lovlige mp3-samples fra Ayreon.com:

- The Human Equation

- The Dream Sequencer

 

--------------------------

 

Ett annet prosjekt av Lucassen heter Star One, som hittil har gitt ut ett album. Siden dette albumet er nært beslektet Ayreon, smetter jeg også dette inn i samme guide.

 

1469_large.jpg

 

Space Metal (2002)

 

Vokalister:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Russell Allen

Damian Wilson

Floor Jansen

Dan Swanö

Dave Brock

 

Instrumentalister:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Arjen Lucassen

Jens Johanssen

Gary Wehrkamp

Ed Warby

 

ITracklist:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
1. Lift off

2. Set Your Controls

3. High Moon

4. Songs of the Ocean

5. Master of Darkness

6. The Eye of Ra

7. Sandrider

8. Perfect Survivor

9. Intergalactic Space Crusaders

10. Starchild

 

Sjangre: Progressiv metal / Rock Opera

 

Star One er kraftigere, mer symphonic og mer progressivt enn Ayreon. Ayreon-albumet Flight of The Migrator ligger i samme gaten. "Space Metal" heter albumet utgitt under navnet Star One i 2002. Dette kom ut altså mellom Unviersal Migrator-albumene og The Human Equation.

Dette albumet er oppbygd på samme måte som Ayreon-albumet Actual Fantasy, hver sang har sin egen historie, men linket sammen med at alle låtene har ett space-tema og er basert på sci-fi filmer eller tv-serier.

Raske, progressive trommerytmer og herlige synth-soloer preger låtene. Til og med en del Hammond-lyder innimellom. Albumet åpner rolig, med Lift Off, som er en sang bestående bare av synthesizer, som bygger opp til den utrolig kraftige og herlige Set your Controls. Ikke nok med godt intstrumental-spilling, på Space Metal får vi høre vokal i verdensklasse blant annet av Symphony X's Russel Allen.

Likesom Actual Fantasy, er det perler omgitt av grus. Noen av sangene på dette albumet er rett og slett uinterressante, mens noen er det absolutte motsatte. Dette gjør det veldig vanskelig å sette en karakter. Men jeg anbefaler Space Metal til alle som likte Flight of The Migrator og Actual Fantasy.

Høydepunktene er Set your Controls og Intergalactic Space Crusaders.

7/10 Kul space-prog.

 

 

 

 

 

-Speik

 

Changelog:

EDIT1: Resizet bildene

EDIT2: La til innledende bilde og tekst, samt diskografi-oversikt.

EDIT3: La til linker til mp3-samples

EDIT4: Forandret karakteren til ITEC fra 7/10 til 9/10

EDIT5: Utvidet guiden med Star One: Space Metal

EDIT6: Utvidet guiden med 01011001

 

For de som vil lese videre

Endret av Speik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg riktignok fan av power-metalish saker, men for meg står ItEC sterkest av alle albumene. Gjennomført konsept, og temaer han vender tilbake til uten at det blir kjedelig. Og vokalister i verdensklassen i mine ører, med vokallinjer som passer dem bedre enn enkelte av deres egne verker til og med. Det er rett og slett noe magisk ved det hele.

 

THE tok jeg aldri helt, kan liksom ikke sette fingeren på det, men det når liksom ikke helt opp. Kanskje fordi det er litt ensformig vokalmessig innad i sangene, er ikke helt sikker.

 

Men at Arjen/Ayreon er geniale saker som definitivt trenger sin egen tråd her, er det vel ingen tvil om. :D

Lenke til kommentar

Jepp! Skal kanskje utvide guiden med Star One, Ambeon og Stream of Passion.

Har resized bildene og fiksa ITEC-linken.

 

Btw, er det noen som har lagt merke til "Emotions..... I remember..." helt på slutten av THE? og at stemmen er den samme som på starten av The Garden of Emotions på ITEC? Her er det noen skjulte linker..

Endret av Speik
Lenke til kommentar

Finfin guide, Speik. :)

 

Arjen er heilt fantastisk, og fortjener all den crediten han kan få.

Synd at han no er inne i ein stor depresjon, og slit personlig. Han meldte seg ut av SoP, og skal konsentrere seg om den nye Ayreon-releasen som forhåpentleg kjem seinare i år.

 

 

Human Equation!

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Hva i all verden er det jeg skal argumentere for?

Dere skal argumentere for deres påstander, spesielt de negative, fordi ellers oppfatter moderator i likhet med andre brukere det som trolling. Spesielt når man beskriver folk som tillater seg å like vedkommende artist som dumme.

 

Dette er musikk. Enten liker man det eller så liker man det ikke. Det er ikke politikk vi driver med her, det blir ikke verdenskrig om man lar folk med andre oppfatninger i fred.

 

Så jo, dere må gjerne poste deres oppfatninger, men da:

1. Skal de begrunnes, spesielt om de er negative!

2. Rettes mot artisten, og ikke mot brukere som liker vedkommende.

 

Noen poster er slettet. Reaksjoner tas på PM og ikke i tråden.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Håkkei. Mine sekstitre øre:

 

I platesamlinga står Into the Electric Castle og The Human Equation. Historien til førstnevnte syns jeg er bare vås, og det ødelegger noe av inntrykket. Lenge siden jeg hørte på den, men jeg mener å huske at musikken var nokså ujevn, men med flere død- enn høydepunkter. Antakelig derfor den ikke blir spilt så mye.. Dog, "Isis and Osiris" er smått fantastisk.

 

The Human Equation hylles herfra til evigheten av fryktelig mange. Selv onkelen min, med begge beina godt planta i glam og glitter, syns den skiva er enorm. Kjedelig å være gledesdreper, men jeg er ikke helt frelst her heller. Som så mange andre dobbeltalbum syns jeg ikke det er nok spennende musikk til å fylle begge diskene. Mulig historien ville slitt, men jeg tror jeg hadde klart meg lenge med å fylle én cd med de beste låtene fra begge to.

 

Og avslutningen? Du GJØR ikke sånn! Tidenes crescendo-klimaks-utløsning, også avbrytes det av en forp*lt robotstemme? Jeg blei seriøst sinna første gang jeg hørte det, og jeg blir fremdeles irritert. Ødelegge fine musikken sånn..hrmf..

Lenke til kommentar
Og avslutningen? Du GJØR ikke sånn! Tidenes crescendo-klimaks-utløsning, også avbrytes det av en forp*lt robotstemme? Jeg blei seriøst sinna første gang jeg hørte det, og jeg blir fremdeles irritert. Ødelegge fine musikken sånn..hrmf..

8351480[/snapback]

 

Ble nesten deprimert over slutten på THE. Haha. Synes det ødela litt, men han sa det selv om saken: "And then I go and ruin it all." (kanskje ikke ordrett, men budskapet er det samme)

Lenke til kommentar
Måtte høre den igjen nå..fy fader så bra det er! Det hele toppes av LaBrie som kommer inn og skal fleske til med tidenes AAAAAAAH...og der ja...pokkers sci-fi-idiot..

 

Lucassen skylder meg, og alle andre forsmådde fans, en alternativ slutt på denne låta!

8353860[/snapback]

 

nå er det en mening med slutten da

Lenke til kommentar
nå er det en mening med slutten da

8355428[/snapback]

 

Jepp. Massevis med teorier rundt dette på Ayreon-forumet. Det er vertfall én link til "The Garden of Emotions" på ITEC, men jeg tror det linker mere til Universal Migrator-historien. The Human Equation er bare en program-sekvens laget av The Dream Sequencer for the colonist, for å skaffe mer innblikk i det menneskelige sinn. var det forståelig? :p

 

 

 

Bare det at Sharon Den Adel er vokalist på Into the Electric castle er grunn nok til å sjekke den

 

helt enig! Fantastisk vokal! Valley of The Queens :love:

Endret av Speik
Lenke til kommentar

Jeg har ikke hørt no spesielt mye på disse. Men jeg hørte på en sang fra The Human Equation cden. Da hørte på den så følte æ at han hadde tatt en melodi fra norsk folkemusikk eller noe. Jeg kjente i hvertfall sånn. Så jeg har alltid trodd at de var norske. :p Husker desverre ikke hvilken sang det var :/

 

Men hørte faktisk en del på an ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...