Gå til innhold

Hvordan komme i gang med å lage musikk?


VRK18

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å teste ut å lage musikk. Har ingen erfaring verken med noter eller instrumenter, så jeg antar at jeg vil være avhengig av et dataprogram. Finnes det et der ute som er open software eller forholdsvist billig, og som egner seg for nybegynnere? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Jeg har laget en del musikk på datamaskinen de siste årene. Det startet med at jeg begynte å leke med Garageband, før jeg senere prøvde ut litt forskjellige programmer, men endte opp med Ableton Live. 

 

Det har mye å si hva slags musikk du tenker å lage. Men et fint sted å starte er sample-based beats.

Hvis du går på youtube og søker opp ting som "samples" "crate dig" osv,  finner du masse låter og ting du kan sample fra. Finn noen tromme-samples, gjerne en sample pack eller whatever. send meg PM så kan jeg sende deg, har over 50gb med trommesamples. 

 

det som er greit med å bruke samples er at man ikke nødvendigvis trenger å kunne noen ting for å lage noe kult. Dette gjør prosessen mer motiverende. Jeg startet slik, men har gått over til å spille inn ting selv uten noe særlig peiling på teori, osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...